بیشک با عناوین ریبوت شده آشنایی دارید، بازیهایی که عموما از نام مشترک در عنوان خود استفاده میکنند و تغییرات بنیادین در آنها اعمال میشود. در این مقاله قصد نداریم تا عناوین مذکور را به شما معرفی کنیم، بلکه هدف اصلی این مطلب آشنایی مخاطبان با بازیهای همنام است که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و بسیاری از بازیکنان از وجود آنها بیخبر هستند. با قسمت دوم مقاله بازیهای همنام همراه باشید.
Gun Metal / GunMetal
بازی Gun Metal از عناوین انحصاری باکیفیت ایکسباکس اریجینال است که در سال ۲۰۰۲ انتشار یافت و پس از آن برای پیسی پورت گردید. سبک Mecha در نسل ششم طرفداران بیشتری داشت و عرضه MechAssault و یا Steel Battalion نشاندهنده این موضوع هستند. بازی Gun Metal شاید در زمره برترین آثار این سبک قرار نگیرد، اما اکشن شلوغ و مکانیک تبدیل شدن به جت از نوآوریهای آن به شمار میآمدند که با ترکیب جلوههای بصری مناسب سبب شدند تا Gun Metal به عنوان یکی از آثار متوسط این ژانر شناخته شود.
اگر فاصله موجود میان دو کلمه Gun و Metal را نادیده بگیریم با عنوانی روبه رو میشویم که با اثر انحصاری ایکسباکس کاملا متفاوت است. بازی GunMetal عنوانی در سبک شوتر اول شخص است و در سال ۱۹۹۸ برای ویندوز و سیستمعاملهای داس منتشر شد. بازی وقایع ۳۰۰ سال آینده را شرح میدهد و در یک جهان تخیلی جریان دارد. گیمپلی این عنوان بیش از ۲۰ مرحله را شامل میشود که سه عدد از آنها به شکل مخفی در بازی گنجانده شده بودند. امکان خرید و فروش اسلحه و گلولهها نیز در بازی وجود داشت تا بخش اکشن تنوع پیدا کند.
Destruction Derby
قبل از انتشار بازی Driver کسی طعم یک عنوان جهان-باز تماما سه بعدی با چنین جزئیاتی را نچشیده بود و استودیوی بریتانیایی Reflections Interactive (که بعدها به Ubisoft Reflections تغییر نام داد) با ساخت این عنوان یکی از بهترین آثار پلیاستیشن ۱ را خلق کرد. این استودیو پیش از این نیز یکی از جذابترین عناوین ریسینگ را به هواداران هدیه داد؛ بازی Destruction Derby در سبک Vehicular Combat قرار داشت و تخریب کردن ماشینهای حریف از مهمترین اجزای گیمپلی به حساب میآمد. چهار مد متنوع در بازی وجود داشت و تجربه آن به صورت چندنفره امکانپذیر بود.
شاید صنعت بازیهای ویدیویی در دهه هفتاد میلادی پولساز نبود اما این مهم باعث نشده بود تا سازندگان از ساخت عناوین متعدد دست بکشند. Destruction Derby در سال ۱۹۷۵ تنها برای دستگاههای آرکید منتشر شد و از رنگهای سیاه و سفید برای نمایش تصویر استفاده میکرد. بازی Destruction Derby قدیمیترین عنوان موجود در لیست است و تاریخ انتشار آن به پیش از عرضه کنسول Atari 2600 بازمیگردد.
Amnesia
شاید بسیاری از بازیکنان عناوینی مانند Patapon 3 و Dissidia 012 Final Fantasy را جزو آخرین عناوین انحصاری مهم پیاسپی به شمار بیاورند، موضوعی که کاملا درست است؛ اما در این بین عنوانی با نام Amnesia عرضه گردید که مطمئنا بسیاری از مخاطبان از وجود آن بیاطلاع هستند، چرا که این بازی تنها در ژاپن در دسترس قرار گرفت. بازی Amnesia 2011 یک Graphic Novel است که انحصارا برای پیاسپی انتشار یافت و ادامههای آن نیز در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به همین منوال و برای این پلتفرم عرضه شدند. به واسطه محبوبیت این اثر در ژاپن، تمامی نسخهها در قالب یک بازی برای پلیاستیشن ویتا عرضه شدند و داستانمحور بودن آن و استقبال مخاطبان شرقی منجر به ساخت یک سریال انیمه بر اساس آن شد.
دیدن نام Amnesia قطعا هر بازیکنی را به یاد عنوان ترسناک Frictional Games میاندازد، در حالیکه این دو عنوان هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. Amnesia 1986 یک ادونچر متنی است و داستان آن توسط Thomas M. Disch، نویسنده آمریکایی داستانهای علمی تخیلی، نگاشته شده است. بازیکن کنترل شخصیتی را بر عهده دارد که بدون هیچ حافظهای در اتاق یکی از هتلهای منهتن قرار گرفته و در این حین باید اسرار زندگی او را کشف کند. حدود ۴۰۰۰ منطقه مختلف از منهتن در این عنوان گنجانده شده بود و مخاطب میتوانست تا در اکثر اوقات در بازی جابجا شود که این امر المانهای سندباکس را به اثر مذکور تزریق میکرد. بازی Amnesia 1986 تنها عنوانی است که توسط EA انتشار یافته و تماما از ساختار متنی در گیمپلی استفاده میکند.
Mafia
کمتر کسی است که نام بازی Mafia را نشنیده باشد؛ به هر اندازهای که گیمپلی این عنوان غیراستاندارد بود، نوآوریهای به کار رفته در آن نواقص بازی را پوشش میداد تا Mafia به یکی از برترین عناوین سال ۲۰۰۲ تبدیل شود. روایت داستان یک راننده تاکسی که با قرارگیری در مسیری عجیب به یک خلافکار تبدیل میشد به همراه شخصیتپردازی حسابشده باعث شدند تا داستان این عنوان به عنوان یک محرک نقشی اساسی برای افزایش انگیزه بازیکن ایفا کند و تا انتهای بازی از جذابیت بالایی برخوردار باشد. سازندگان سعی کرده بودند تا گیمپلی این عنوان را کمی واقعگرایانه جلوه دهند و از این رو شاهد عملکرد ضعیف این عنوان در بخش شوتینگ و رانندگی بودیم. Mafia 2002 شاید به عنوان یک اثر Open World کاستیهای بسیاری داشت، اما با وجود این از نظر گرافیک و روایت داستان تحسینبرانگیز بود.
شاید از این امر تعجب کنید که نام Mafia در اصل متعلق به عنوانی است که در دهه هشتاد برای کومودور ۶۴ منتشر شده است. Mafia بازیکن را در شیکاگوی دهه بیست میلادی قرار میداد که دوربین آن در حالت تاپ داون قرار داشت. همانطور که از نام بازی پیداست سرقت کردن جزئی از گیمپلی بازی به شمار میرفت و با انجام کارهایی مانند قاچاق الکل و کسب امتیاز بیشتر به رتبههای بالاتر دسترسی پیدا میکردید. مبارزات بازی به صورت نوبتی طراحی شده بودند و اجرای بازی به صورت چندنفره تا سقف ۴ بازیکن میسر بود. درگیری با پلیسها بخش دیگری از گیمپلی این عنوان بود و در صورت افتادن در دام پلیس امکان رشوه دادن به آنها نیز وجود داشت، ایدهای که برای یک عنوان دهه هشتادی بینظیر بود.
Full Throttle
استودیوی لوکاس آرتز با انتشار عناوینی همچون Day of The Tentacle و The Secret of Monkey Island گامی محکم در ارتقای ژانر ادونچر برداشت و کمک زیادی به پیشرفت آن کرد؛ بازی Full Throttle از دیگر عناوین این استودیو در سبک ادونچر بود که «تیم شفر» وظیفه طراحی آن را بر عهده داشت. بازی از سکانسهای اکشن نیز برخوردار بود و از معدود آثار لوکاس آرتز به شمار میآید که موزیکهای لایسنس شده در آن مورد استفاده قرار گرفتند. اگر از عاشقان سبک ادونچر هستید نسخه بازسازی شده این عنوان در دسترس قرار دارد و میتوانید با کیفیت بهتری به تجربه آن بپردازید.
Full Throttle عنوانی است که توسط Taito ساخته شد و برای دستگاههای آرکید و کامپیوترهای خانگی X68000 (که تنها در ژاپن به فروش میرسید) در دسترس قرار گرفت. بازی سبک ریسینگ را دنبال میکرد، اما برخلاف بسیاری از آثار عرضه شده در این ژانر تنها به صورت تکنفره قابل بازی بود. بازیکن در این عنوان کنترل اتوموبیل Mazda RX-7 را برعهده داشت و قادر بود تا به منظور افزایش سرعت از نیترو استفاده کند که این فاکتور، عامل اصلی متمایز بودن بازی با دیگر آثار بود. ناگفته نماند که بازی Chase H.Q. که در سال بعد توسط Taito انتشار یافت به عنوان دنباله معنوی Full Throttle شناخته میشود.
اولین اثری که با نام Full Throttle انتشار یافت در سال ۱۹۸۴ عرضه شد و همانند عنوان Taito در سبک ریسینگ قرار داشت. هدف اصلی بازی پیشروی در ده مسابقه بود و بعد از انتخاب مسیر مسابقه مورد نظر، بازیکن باید با ۳۹ موتورسوار دیگر به رقابت میپرداخت. در Full Throttle همانند عنوان Taito بخش چندنفره وجود نداشت تا فاکتورهایی که برای تشخیص این دو اثر وجود دارد به حداقل میزان ممکن برسد!
Overlord
بازی Overlord در سال ۲۰۰۷ توسط کدمسترز انتشار یافت و با قرار دادن بازیکن در یک دنیای خیالی او را به یک سفر عجیب رهسپار میکرد. مخاطب در نقش یک جنگجو قرار داشت که موجوداتی با نام مینیون تحت فرمان او قرار میگرفتند. گیمپلی این عنوان ترکیبی از دو سبک اکشن نقشآفرینی و استراتژی بود و این موضوع به روند بازی تنوع میبخشید. دوربین بازی در حالت سوم شخص قرار داشت، اما به هنگام کنترل مینیونها سبک بازی به استراتژی تغییر پیدا میکرد؛ آنها در چهار نژاد مختلف طبقهبندی میشدند و هر کدام ویژگیهای مخصوص به خود را داشتند. بازی Overlord 2007 همچنین به واسطه وجود طنز تلخ توانست به جنبه شاد بودن بازی بیفزاید و با ادغام محیطهای فانتزی اتمسفری عجیب شکل دهد.
نام بازی Overlord که در سال ۱۹۹۴ انتشار یافت از روی عملیاتی به همین نام برداشته شده است. عملیات اورلرد اسم رمز یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم است، جنگی که از آن با نام نبرد نرماندی یاد میشود. این عملیات که منجر به شکست آلمان نازی شد تنها نام بزرگترین نبرد آبی خاکی تاریخ نیست، بلکه نام عنوانی است که در سبک شبیه ساز نبرد هوایی قرار دارد و مخاطب را به ماموریتهای تاریخی دعوت میکند. برخی از هواپیماهای واقعی نظیر Spitfire IX در بازی قابل انتخاب بودند تا تجربه این اثر بتواند حس قرارگیری در وقایع تاریخی را به مخاطب القا کند.
اگر از بازیکنانی باشید که مدت مدیدی با این صنعت همراه بودهاند حتما اطلاع دارید که برخی از عناوین در مناطق مختلف با نام یکسان شناخته نمیشوند و اولین اثری که با نام Overlord پای به عرضه گذاشت نیز از این قاعده تبعیت میکند. Supermacy Your Will Be Done اثری بود که در ایالات متحده با نام Overlord انتشار یافت و برای پلتفرمهای رایج دهه نود (که کومودور ۶۴ و امیگا از مهمترین آنها به شمار میرفتند) در دسترس قرار گرفت. این عنوان استراتژی در فضا جریان داشت و از معدود آثار این سبک بود که برای کنسول خانگی NES منتشر شد. نسخه NES این بازی به علت انتشار در سالهای پایانی عمر این پلتفرم از عناوین نایاب آن به شمار میرود و از جمله آثاری است که امکان ذخیرهسازی را در کنسول نینتندو فراهم میکرد.
Sengoku
پیسی گیمرهایی که طرفدار سبک استراتژی هستند با Paradox Interactive آشنایی دارند. این ناشر معروف عناوین متعددی در این ژانر منتشر کرده که ذکر مهمترین آنها مقالهای جداگانه میطلبد؛ یکی از این آثار که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد Sengoku نام دارد که داستان آن در قرن پانزدهم میلادی رخ میدهد و بخشی از حوادث دوران سنگوکو را بازگو میکند. بزرگترین نقطه ضعف بازی شباهت آن به دیگر آثار این ناشر بود و از این جهت نتوانست آنطور که باید موفق عمل کند، مخصوصا اینکه در سال ۲۰۱۱ شاهد انتشار نسخه جدیدی از Total War بودیم و بسیاری از عناوین این سبک در زیر سایه آن فرو رفتند.
در دهه نود عرضه آثار متعدد در ژانر Beat’em Up امری متداول بود و بسیاری از سازنگان قصد داشتند تا جا پای Final Fight و دیگر بزرگان این سبک بگذارند. بازی Sengoku یکی از این عناوین بود که توسط SNK ساخته شد و به علت گیمپلی نامناسب و عدم نوآوری در این بخش نتوانست شهرت زیادی کسب کند. طرفداران این بازی عموما بازیکنانی بودند که با نئو جئو به تجربه آن میپرداختند و به علت محدود بودن کاربران این پلتفرم شانس تبدیل شدن Sengoku 1991 به یک اثر مشهور بسیار اندک بود. شاید دو نسخه اول Sengoku نتوانستند مخاطبان زیادی جذب کنند، اما نسخه سوم در این زمینه کاملا موفق عمل کرد. برخلاف گذشته Sengoku 3 عنوانی بسیار خوشساخت بود و چندضرب زدن با هر کدام از شخصیتها لذتی وصفناشدنی داشت. محبوبیت نسخه سوم به اندازهای بود که حتی در کالکشن این سری که تحت نام Anthology انتشار یافت تنها کاراکترهای نسخه سوم بر روی کاور بازی ظاهر شدند تا هیچ بازیکنی با بخش تاریک کارنامه این مجموعه آشنا نشود!
Portal
کمپانی ولو در سال ۲۰۰۷ پکیجی ارزشمند برای پلتفرمهای نسل پیش منتشر کرد که اپیزود دوم Half Life 2، Team Fortress 2 و عنوانی جدید به نام Portal، محتویات آن را تشکیل میدادند. بازی Portal اثری اول شخص بود و برخلاف بسیاری از عناوین این سبک بازیکن را وادار به استفاده از اسلحههای مختلف نمیکرد. Portal 2007 یک عنوان معمایی بود که پیشروی در آن به واسطه استفاده از پورتالها صورت میگرفت. معماهای خلاقانه و طراحی مراحل مناسب سبب شدند تا Portal مدتی کوتاه پس از انتشار خود به عنوان یکی از برترین عناوین این سبک شناخته شود. هوش مصنوعی GLaDOS و دیالوگهای جالب او از دیگر نقاط قوت بازی بودند که به محبوبیت آن کمک زیادی کردند. امیدواریم ولو برنامهای برای بازگرداندن این عنوان دوستداشتنی داشته باشد و همانند دیگر ساختههای خود آن را رها نکند.
Portal تنها نام یکی از بندهای متال و یا یکی از عناوین موفق ولو نیست. Portal 1986 در سبک ادونچر قرار دارد و همانند بسیاری از آثار این سبک دارای داستانی متفاوت است. مخاطب در نقش فضانوردی قرار دارد که پس از سفری صد ساله از فضا به زمین بازمیگردد! در این وضعیت همه چیز تغییر کرده است؛ ماشینها زنگ زدهاند و نژاد انسانها ناپدید شده. مخاطب باید با کامپیوتری به نام Homer ارتباط برقرار میکرد تا از طریق بازگشت به سوابق خود از اتفاقات گذشته آگاهی پیدا کند.
Fight Night
مدت زیادی است که از سری Fight Night هیچ خبری به گوش نمیرسد و مشخص نیست سرنوشت این مجموعه چگونه رقم خواهد خورد. اولین نسخه Fight Night در سال ۲۰۰۴ و برای پلتفرمهای نسل ششمی سونی و مایکروسافت عرضه شد و دنبالهای برای عنوان فایتینگ الکترونیک آرتز، یعنی Knockout Kings به حساب میآمد. مبارزات واقعگرایانه ویژگی حائز اهمیت این بازی بود که در کنار آنالوگ استیک محور بودن گیمپلی جذابیت زیادی به مبارزات میبخشید. تجربه عنوانی با محوریت ورزش بوکس و گیمپلی واقعگرایانه از عواملی بودند که Fight Night 2004 را به یک اثر نوآورانه در ژانر فایتینگ تبدیل کردند و باعث شد تا چندین دنباله بر اساس آن شکل بگیرد. آخرین نسخه سری با پسوند Champion در سال ۲۰۱۱ برای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ انتشار یافت و پس از آن شاهد فرو رفتن این مجموعه در سکوت خبری بودیم؛ امری که با به یادآوردن نام ناشر این عنوان کمی عجیب به نظر میرسد.
بازی قدیمی Fight Night همانند عنوان EA که به معرفی آن پرداختیم، اثری با محوریت ورزش بوکس است و به جز این فاکتور شباهت زیادی میان این دو عنوان به چشم نمیخورد. در بازی Fight Night 1985 تنها باید پنج بوکسور را شکست دهید و خبری از مبارزات واقعگرایانه نیست. همچنین امکان شخصیسازی مبارز اصلی در این عنوان وجود داشت. بازی Fight Night 1985 در کنار قسمت تکنفره از بخش مالتیپلیر نیز بهره میبرد تا تجربه این عنوان جذابیت بیشتری پیدا کند.
Fear / The Fear
استودیوی Monolith Productions به جز ساخت Condemned Criminal Origins در سال ۲۰۰۵ عنوان دیگری در ژانر ترسناک خلق کرد که با ترکیب عناصر سبک اکشن به اثری خوشساخت تبدیل شد. داستانسرایی جالب و قابلیت کند کردن زمان از ویژگیهای این بازی بودند، ضمن آنکه Fear از اسلحههای واقعی در گیمپلی استفاده میکرد. هوش مصنوعی بازی از دیگر نکات مثبت آن بود که باعث شگفتی بازیکن میشد و در کنار Resident Evil 4 یکی از بهترین نمونههای زمان انتشار خود به شمار میرفت. Fear همچنین از بخش مالتیپلیر برخوردار بود و در نسخه پیسی از برنامهای استفاده میکرد که به واسطه آن امکان تقلب کردن در بازی منع میشد. البته این ویژگی عمر کوتاهی داشت و سازنده این برنامه در سال ۲۰۰۷ به پشتیبانی خود از بازی پایان داد.
عموم بازیکنان کلمه The را در ابتدای نام بازیها تلفظ نمیکنند و از این جهت تصمیم گرفتیم تا بازی The Fear راهی این لیست شود. The Fear عنوانی است که انحصارا در ژاپن انتشار یافت و تنها خورههای پلیاستیشن ۲ از وجود آن اطلاع دارند. بازی در سال ۲۰۰۱ برای پلیاستیشن ۲ عرضه شد و از معدود آثار این کنسول بود که در چهار دیسک عرضه شده است و شاید تنها عنوان آن باشد! گروهی از فیلمسازان ژاپنی تصمیم میگیرند تا از یک عمارت فیلمبرداری کنند، اما با ورود به آن، ترس رنگی واقعی به خود گرفته و این موضوع با اجساد و صداهای عجیب نمود پیدا میکند. در ساخت این عنوان ترسناک از تکنیک FMV استفاده شده بود و معماهای مختلف و سکانسهای اکشن نیز در آن وجود داشتند.