طرفدران بازیهای متمرکز بر تک تیراندازی لحظات خوشی را در چند سال اخیر سپری کردند و به نظر میرسد قرار نیست روند توسعه و ساخت عناوین مربوط به این زیر سبک تیراندازی به این زودیها متوقف شود. در بین مجموعههای Sniper Elite و Sniper: Ghost Warrior، تک تیراندازان سلاح دورزن خود را به دست گرفته و یا در نبردهای جنگ جهانی دوم و یا در عملیاتهای سِری مدرن شرکت میکنند. استودیو CI Games در حال کار روی مراحل پایانی توسعه و ساخت بازی Sniper: Ghost Warrior 3 که قرار است در تاریخ ۴ آوریل سال ۲۰۱۷ منتشر شود است و بسیاری از بازیکنان با توجه به نمایشهای خوب بازی شیفته این عنوان شدهاند؛ چرا که در این نسخه شاهد تغییرات فراوانی نسبت به نسخههای گذشته مجموعه هستیم و بازی روند خطی خود را مانند بسیاری از عناوین منتشر شده در چند سال اخیر تغییر داده و از طراحی محیط باز بهره میبرد. به تازگی وبسایت معتبر GameSpot فرصتی پیدا کرده تا با مدیرعامل استودیو، آقای مارک تیمنسکی (Marek Tyminski) در رابطه با تغییرات بازی نسبت به گذشته گفتگویی داشته باشد. آنچه در ادامه میخوانید ترجمه این مصاحبه است.
مصاحبه با سازندگان بازی Sniper: Ghost Warrior 3
GameSpot: با توجه به بازتاب دمو E3 2016، با وجود اینکه از تمرکز و خطی بودن بازیهای قبلی لذت بردیم، مشاهده محیط بازتر و گسترش یافته بازی جدید خوشحال کننده بود.
مارک تیمنسکی: ما قطعا احساس میکنیم که الهام فراوانی از بازیهای Far Cry 4 و MGS5 گرفتهایم، به خصوص هنگامی که وارد بحث ساختار محیط باز شویم. به طور هم زمان، ما داستانی در رابطه با Sniper: Ghost Warrior روایت میکنیم. ما نسبت به بازیهایی که از آنها الهام گرفتهایم بسیار واقع گرایانهتر، موثق و تاکتیکی هستیم. تصمیم گرفتیم که به این سمت و سو برویم چرا که بازیهای گذشته تنها بخشی از داستان را روایت میکردند. بودن در نقش یک تک تیرانداز، چیزی بسیار فراتر از تک تیراندازی است. شما یک ارتش تکنفره هستید. بخشی از شما جاسوس و بخشی دیگر تک تیرانداز است، اما در نبردهای فاصله نزدیک با مسلسلهای تهاجمی هم مهارت دارید. این واقعیت تک تیراندازان است. روایت داستانی در این نوع محیط باز و دادن آزادی عمل بسیار فراوان به مردم این تجربه را بسیار موثقتر خواهد کرد.
با نگاهی به انتخابهایی که بازیکنان در اختیار دارند و در آخرین نسخه Splinter Cell هم وجود داشتند، فکر میکنید که میتوانید انتخابهای فراوانی را برای افرادی که قصد دارند بازی را کاملا مخفی کاری تجربه کنند، افرادی که قصد دارند آتش بازی به راه بیاندازند و افرادی که قصد ترکیب هر دو مورد بالا را دارند فراهم کنید؟
بله، البته. ایده کلی همین است. ما بازیکنان را در سه ستون تک تیراندازی، روح و مبارز ترقی میدهیم. در بیشتر مراحل، شما میتوانید هر جور که دوست دارید بازی کنید.
جالبه که دو فرنچایز متمرکز روی تک تیراندازی ایجاد شده است. به نظر شما یک سلاح دورزن چه چیزی دارد که موجب میشود شاهد بازیهای متمرکز روی دیگر سلاحها مثل شات گان، یا مسلسل دستی نباشیم؟
به نظرم بودن در نقش یک تک تیرانداز، بودن در نقش یک شخصیت نخبه و حرفهای است. اینکه میبینید به عنوان یک ارتش تکنفره امکان تاثیرگذاری در چه سطح فراوانی را دارید حس قدرت به شما دست میدهد. فکر میکنم به همین علت است که مردم به آن علاقه مند هستند.
برای تایید، شما فقط با یک شخصیت در کل بازی خواهید بود، درست است؟
بله، شما جان نورث هستید و در کشور گرجستان قرار دارید. شما به خاطر دستوراتی که دارید در این مکان به سر میبرید، اما در عین حال، قضیه شخصی هم است. مشخص میشود که برادر شما بزرگترین دشمنتان در بازی به حساب میآید. در حال حاضر نمیتوانم توضیح بیشتری ارایه دهم، چرا که محتوای زیادی اسپویل میشود، اما این موضوع بسیار مهمی در رابطه با ساختار بازی است. ما گرجستان را به عنوان یک مکان بی نقص پیدا کردیم چرا که محیط بیگانهای دارد و قبلا بخشی از روسیه بوده است. من میتوانم بگوییم که این بازی به طور رسمی در روسیه منتشر نخواهد شد، چرا که تمامی توزیع کنندگان از انتشار بازی در این کشور خودداری کردند زیرا گرجستان موضوع بسیار حساسی برای روسیه محسوب میشود.
به نظر میرسد ایجاد زمینه تاریخی برای بازیکنان بسیار مهم است.
کاملا صحیح است. بازی بسیار نزدیک به حقایق موجود در این کشور و تاریخ آشفته آن با روسیه است. نکته بسیار جالب در مورد گرجستان بافت طبیعی آن است. به این ترتیب ما توانستیم گیمپلی عمودی پیاده سازی کنیم، ابعاد بیشتری به بسیاری از مراحل اضافه کنیم. در بازی شاهد بسیاری بافت قائم براساس چشم انداز گرجستان خواهیم بود.
تمام بازی در گرجستان است. وقایع بازی بخش شمالی گرجستان به وقوع میپیوندد. حس بیگانهای دارد هنگامی که به تمامی معماریهای پس از فروش پاشی شوروی که با دخل و نفوذ خاور میانه تقسیم شدهاند نگاه میکنید. ما فرض را بر این میگیریم که برادر شیطانی دوستانی با اهدافی مشابه در اختیار دارد، اما شما به عنوان شخصیت اصلی، به عنوان قهرمان، در سطح خود به نوعی از حمایت دسترسی دارید، درست است؟
بله. من حواسم را بسیار جمع کردهام تا چیزی زیادی نگویم و اسپویل نکنم. با این وجود چندین پیچش داستانی وجود دارد که ما واقعا قصد داریم که بازیکنان آنها را تجربه کنند. اما بله، او [برادر شیطانی] به حال خودش رها نشده است.
چه چیز دیگری میتوانید در مورد گیمپلی محیط باز بازی بگویید که در دمو E3 به نمایش در نیامده است؟
این داستانهای اصلی هستند که همه چیز را به سمت جلو میبرند و ماموریتهای جانبی داستانهای بیشتری را تعریف میکنند که به درک شما از داستان [اصلی] کمک میکند. بخشی از آن در ماموریتهای Most Wanted وجود دارد که شما جنایت کاران جنگی را شکار میکنید. موارد زیادی در زمینه پیشرفت بازیکنان در بخش خلق تجهیزات و باز کردن سلاحها وجود دارد. همه میتوانند چیزی را پیدا کنند که با روش بازیشان سازگاری داشته باشد.
در زمین ارزش تکرار، اینکه یک بازی تک تیراندازی ۳۰ ساعت باشد دلهره آور به نظر میرسد. اگر شما ماموریتی را بازی کنید و مشخص شود که به اشتباه یک ماموریت فرعی را جا گذشتهاید، آیا امکان انجام دادن آن ماموریت فرعی در صورت استفاده از قابلیت مانند chapter select امکان پذیر است؟
فکر میکنم هنوز خیلی زود است که بخواهم دقیقا تایید کنم، چرا که ممکن است برخی ماموریتها باشند که امکان بازگشت به آنها وجود نداشته باشد، اما در مجموع ما میخواهیم تا حد امکان قابلیت تکرار مجدد را به بازیکنان بدهیم.
ما همچنین محتوای چندنفره هم خواهیم داشت. هدف ما این نیست که سطح پیچیدهای از بخش چندنفره مانند Call of Duty یا Battlefield داشته باشیم. ما به آن به عنوان افزونهای مناسب به بخش داستانی تکنفره نگاه میکنیم. فکر میکنم مهم است که این بخش را داشته باشیم، چرا که میتوانید متمرکز روی تک تیراندازی باشد. [بخش چندنفره] میتواند منحصر به فردتر و متفاوتتر از دیگر حالتهای چندنفره باشد. این چیزی است که میتوانیم به گسرش بیشتر آن بپردازیم و آن را به صورت بسته الحاقی پس از انتشار ارتقا دهیم.
تیمهای بخش چندنفره چقدر بزرگ خواهند بود؟
هنوز خیلی زود است که بخواهم تایید کنم، نمیخواهم چیزی را بگوییم که نتوانیم در بازی پایانی آن را ارایه دهیم.
آیا بخش همکاری چندنفره PvE را هم در نظر گرفتهاید؟ سه دوست در برابر باتها؟
ما PvE را در نظر گفتهایم، اما هنوز نظر نهایی در موردش نگرفتهایم، اما به طور قطع قصد داریم محتوای بخش چندنفره را به صورت بسته الحاقی پس از انتشار گسترش دهیم.