سایت گیم اسپات با سازنده موسیقی بازی Mafia 3 آقای «جسی هارلین» (Jesse Harlin) مصاحبهای را انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر با گیمشات در ادامه این مطلب همراه باشید.
بازی Mafia 3 که داستانش در سال ۱۹۶۸ اتفاق میافتد، حق امتیاز موسیقی و آهنگهای زیادی از آن دوره را توانسته است به دست بیاورد. در این بازی شاهد آهنگهای معروفی از گروههای The Rolling Stones ،Creedence Clearwater Revival ،Elvis و غیره خواهیم بود. استودیوی ۲K گیمز موفق شده است تا حق امتیاز پخش بیش از ۱۰۰ آهنگ را به دست بیاورد، اما این فقط یک طرف ماجرا است.
خود بازی نیز موسیقی و آهنگ مخصوص خودش را دارد که با ترکیبی از آن موسیقیهای دارای مجوز و اتمسفر تاریک دنیای بازی مخلوط شده است. در ادامه به کارنامه آقای جسی هارلین و فعالیتهایش در این زمینه در کنار ملحق شدنش به تیم سازنده بازی Mafia 3 میپردازیم.
جسی هارلین قبلا بر روی بازیهای Star Wars: The Force Unleashed و Lego کار کرده است. او صحبتهای جالبی درمورد ملحق شدن به این پروژه، تاثیرات داستان بازی بر موسیقی آن و اهمیت موسیقی در القای احساسات به مخاطب انجام داده است. او در کنار «جیم بونی» (Jim Bonney)، آهنگ ساز بازی BioShock Infinite، بر روی ساخت موسیقیهای بازی Mafia 3 کار کردهاند.
سوال: اول از همه، میتوانید درمورد فعالیتهایی که در صنعت موسیقی/ بازی انجام دادهاید صحبت کنید؟ و اینکه چطور شد که به تیم سازنده بازی Mafia ۳ پیوستید؟
من تقریبا ۱۷ سال است که در صنعت بازیسازی فعالیت دارم. تقریبا ۱۰ سال از آن مدت را در استودیوی لوکاس آرت به عنوان مشاور و سازنده موسیقی فعالیت داشتم و توانستم روی پروژههای بسیار خوبی از جمله Star Wars: Republic Commando، مجموعه The Force Unleashed ، Lego Star Wars، Indiana Jones و The Old Republic کار کنم. جالب است بدانید که قبل از پیوستن به استودیوی لوکاس آرت و همچنین بعد از آنکه دیزنی این استودیو را خریداری و بعد تعطیل کرد، من به صورت مستقل و آزاد کار میکردم.
وقتی که استودیوی لوکاس آرت تعطیل شد، بسیاری از همکارهای قدیمی من به رهبری «هیدن بلکمن» (Haden Blackman) استودیوی جدیدی را زیر نظر ۲K گیمز تاسیس کردند که بعدها این استودیو Hangar 13 نام گرفت. تاسیس استودیوی جدید همزمان بود با اقدامات من برای شروعی دوباره به عنوان یک آهنگساز مستقل. شرایط زمانی طوری با هم جفت و جور شده بود که توانستم به پروژه جدید آنها ملحق شوم.
درون مایه داستان بازی Mafia 3 بسیار تاریک و پرفراز و نشیب بوده و روی مفاهیمی مثل انتقام و خشونت تمرکز کرده است.
سوال: میتوانید درمورد درون مایه داستان بازی توضوح دهید؟
به نظر من درون مایه داستان بازی بسیار تاریک و پرفراز و نشیب است و اگر راستش را بخواهید تمرکز ویژهای بر روی انتقام دارد. این دقیقا موضوع بحث ما در اوایل ساخت بازی و تصمیم گیری درمورد آینده آن، بود. در اوایل کار پروژه، من با «مت باور» (Matt Bauer)، کارگردان استدیو، زیاد صحبت میکردم. من به مت گفتم که میتوانم به ۴ روش مختلف موسیقی بازی را بنویسم. اول اینکه مثل بازیهای Mafia 1 و Mafia 2 از موسیقی ارکسترال استفاده کنم، گزینه دومی که مطرح کردم، استفاده از یک موسیقی بر پایه سبک راک بود، پیشنهاد سوم من استفاده از سبک funk به شیوه Lalo Schifrin بود، و آخرین گزینه من استفاده از موسیقی سیاه و پرفراز و نشیب از سبک bluesبود. همه ما در استودیوی موافق بودیم که موسیقی ارکسترال یک انتخاب تضمین شده خواهد بود و اگر کار ساخت موسیقی بازی به خوبی پیش نرفت، آن را به عنوان نقشه دوم خودمان در نظر داشتیم. هرچند استفاده از سبک راک هم در جای خود جالب بود، اما مت نگران این بود که مبادا صدای بلند گیتارها در این سبک از موسیقی باعث نرسیدن صدای قدمها، سلاحها، دیالوگها و غیره به گوش بازیکنان شود. هیدن اسرار داشت که گزینه سوم باید منتفی اعلام شود، زیرا نمیخواست که بازی را برای نژاد خاصی (سیاهپوستان و علاقه آنها به موسیقی funk) محدود کند. بالاخره تیم راضی شد که از سبک blues استفاده کنیم که اتفاقا به فضا و جو بازی نیز بسیار نزدیک بود و میتوانست به بازی امضای خاص خود را بدهد.
آقای جسی هارلین، ۱۷ سال سابقه کار در صنعت بازیسازی را دارد
سوال: دنیای بازی Mafia 3 دارای ۱۰ منطقه کاملا متفاوت و منحصر به فرد است. آیا بسته به موقعیتی که در بازی داریم، موسیقی آن تغییر میکند؟ این تغییر چطور به وجود میآید؟
در همان اوایل کار از هیدن بلکمن پرسیدم که آیا میخواهد بازی دارای یک موسیقی ریشهای (مربوط به موضوع) باشد؟ قبلا صنعت فیلم به شیوهای بود که هر موسیقی نشانگر یک شخصیت یا منطقه و موقعیت بود، اما در فیلمهای جدید این رویه کم کم دارد رنگ میبازد. میخواستم بدانم که این قضیه تا چه حد برای هیدن مهم است. او خیلی سریع پاسخ مثبت داد. بازی به تم نیاز داشت، و او میخواست که این تمها و پس زمینهها برای هر شخصیت متفاوت باشند. یکی از مکانیزمهای جدید بازی این است که شما میتوانید به یاران خود مسئولیت کنترل مناطق مختلف را بدهید و آنها نسبت به منطقهای که به آنها سپردهاید، رفتارهای متفاوتی با شما خواهند داشت. پس با وجود چنین انعطافپذیری در بازی، موسیقی بازی نیز طوری تنظیم شده است تا نشانگر اخلاق و خصوصیات شخصیتهای بازی باشد.
سوال: در ساخت موسیقی بازی Mafia 3 از چه ابزارهایی استفاده شده است؟
هسته اصلی موسیقی بازی Mafia 3 به سبک blues ساخته شده است، اما blues سینمایی نه سنتی. من میخواستم تا از ابزارهای سنتی این سبک مانند: گیتار، طبل، پیانو و درام استفاده کنم، اما در عین حال میخواستم که حس و حالی نیز شبیه موسیقی ارکسترال قسمتهای قبلی را در ذهن مخاطبان تداعی کنم. بنابراین، مجبور بودیم تا تکنیکهای عجیب زیادب را برای نواختن با این ابزارهای رایج به کار ببریم. ما با استفاده از آلات موسیقی از جمله پیانو، گیتار، پیانو برقی و غیره توانستیم به هدف خودمان برسیم.
رویکرد رایجی که در ساخت موسیقی وجود دارد این است که به وسیله موسیقی بتوانیم قومیت و نژاد شخصیتها را اعلام کنیم. من میتوانستم این کار را انجام دهم، اما ندادم. از شخصیتهای اهل هایت گرفته تا، اسکاتلند، ایتالیا و غیره در بازی Mafia 3 وجود دارند. من میخواستم که چیز عمیقتری به وجود بیاورم. من میخواستم که شخصیتهای بازی همان موسیقی را گوش دهند که خودشان میخواهند، نه موسیقی که معرف قومیت و نژادشان است. در واقع این رویکرد، به خصوصیات شخصی شخصیتها نزدیکتر است.
از خودم سوال میکردم که به عنوان مثال شخصیت بورک دوست دارد چه آهنگی را گوش کند؟ دیسک آلبوم کدام گروه را بر روی گرامافون قرار میدهد؟ به همین ترتیب یک لیستی از آهنگهای مختلف که به نظرم به شخصیتهای بازی میخورد را به وجود آوردم. به نظر من شخصیت کاساندرا دوست دارد آهنگهای Charlie Parker و Porgy and Bess را بشنود و بروک هم از آهنگ Astral Weeks خوشش میآید.
ابتکار دیگهای که در این زمینه انجام دادم این بود که برای هر شخصیت اصلی در بازی از یک آلت موسیقی مخصوص و جداگانه استفاده کنم تا مختص خود شخصیت باشد.
سوال: آقای هیدن بلکمن در یک مصاحبه گفته بود که برای مبارزات بازی Mafia 3 موسیقیهای جدیدی ضبط شده است که مکمل آهنگهای مجوز دار بازی هستند. آیا میتوانید در این مورد توضیح دهید؟
کل موسیقی بازی Mafia 3 به دو بخش تقسیم میشود، بخشی که من روی آن کار کردم و بخشی که جیم بونی روی آن کار کرده است. جیم در گذشته بر روی بازیهای Bioshock Infinite و Mortal Kombat فعالیت داشته و یکی از گیتاریستهای عاشق سبک blues است. وقتی که من داشتم روی آهنگهای شخصیتها و صحنههای سینمایی کار میکردم، جیم درگیر ساخت موسیقی مبارزات بازی بود.
سیستمی که شرکت ۲K گیمز به همراه جیم طراحی کرده به گونهای است که همیشه اوضاع شخصیت و دشمنان را بررسی میکند. وقتی که داشتیم موسیقی بازی را ضبط میکردیم، متوجه شدم که همه آهنگهای جیم در ۴ بخش: بلند، متوسط، پایین و مخفی کاری تنظیم شدهاند. بازی همیشه وضعیت مکانی و زمانی لینکلن و دشمنان را چک میکند و با هر تصمیمی که لینکلن برای پیشروی در بازی بگیرد، موسیقی مربوط به همان شرایط پخش میشود. اگر لینکلن در حال جستوجو باشد، موسیقی به حالت مخفی کاری درمیآید. اگر لینکلن کسی را بکشد، اما دشمنان از مکان او آگاه نباشند و او را نبینند، شدت موسیقی از مخفی کاری به حالت پایین افزایش پیدا میکند. اگر دشمنان بدانند که لینکلن همین حوالی است، اما موقعیت دقیق او را ندانند، شدت موسیقی به حالت متوسط افزایش پیدا میکند و اگر از همه طرف شاهد شلیک گلوله بویم، میدانیم که در آن وضعیت شدت موسیقی نیز به بالاترین حد خود رسیده است.
کل موسیقی بازی Mafia 3 به دو بخش تقسیم میشود، بخشی که من روی آن کار کردم و بخشی که جیم بونی روی آن کار کرده است
سوال: برخی از افراد تیم شما در بازیهای جنگ ستارگان نیز کارگردهاند، چه تجربیاتی را از آن بازیها به بازی جدید انتقال دادهاید؟
اگر بخواهم ساده بیان کنم، جنگ ستارگان روی داستان و نحوه روایت آن تاکید میکند. موسیقی که «جان ویلیامز» (John Williams) برای فیلم خلق کرده است، یک فعل و انفعال پیچیده از شخصیتها بوده که در نمایش و درون مایه داستان گره خورده است. هرچند سبکهای موسیقی بازی Mafia 3 با موسیقی فیلم جنگ ستارگان از ریشه با هم فرق میکنند، اما من طوری آهنگهای بازی Mafia 3 را تنظیم کردهام که شباهتهایی هم در آنها پیدا میشود. همانند فیلم جنگ ستارگان، تمهای موسیقی که معرف شخصیتهای بازی هستند به گونهای انعطاف پذیر ساخته شدهاند که میتوانند تمام حالتهای خشم، تنش و تفکر شخصیتها را بیان کنند. در کل بازی Mafia 3 از یک سبک موسیقی سنتی به شیوهای مدرن استفاده میکند.
سوال: شما در یک مصاحبه گفته بودید که برای برخی موسیقیها کسانی را استخدام کردهاید که در رقص پا مهارت داشتهاند. چطور شد که این ایده به ذهن شما خطور کرد؟ و این کار چه تاثیری داشت؟
همانطور که در اول مصاحبه گفتم، من میخواستم حدس بزنم که هر یک از شخصیتهای بازی به چه موسیقی علاقه دارد. از آنجایی که لینکلن یک سرباز سابق در ویتنام بوده و این نوع موسیقی در آن زمان بین سربازارن بسیار محبوب بوده است، فکر کردم که لینکلن نیز از این دست موسیقیها خوشش میآید. من با این کار میخواستم لینکلن را به گذشتهاش و تاثیرات فرهنگی آن در زمان حال او متصل کنم. او فراموش نمیکند که در ویتنام جنگیده و حالا زندگیاش تغییر پیدا کرده است. تجربیاتی که در جنگ کسب کرده است، شخصیت الان او را شکل دادهاند. من میخواستم برای لینکلن یک امضا در موسیقی پیدا کنم و فکر میکنم که رقص پا و ضربات آن همان چیزی است که دنبالش بودم.
سوال: بسیاری از پروژههای شرکت ۲K بهصورت مخفیانه ساخته میشوند، چه حسی دارد وقتی که دارید روی یک عنوان بزرگ کار میکنید، اما نمیتوانید درمورد آن صحبت کنید؟
بله، ۲K روی این موضوع بسیار حساس است. حتی روی صحنههایی از بازی که برای من میفرستادند هم اسم من درج شده بود. راستش را بخواهید این فرایند برای من تازگی ندارد. درنظر داشته باشید که من هنگامی که در لوکاس فیلم بودم، آنها داشتند روی ادامه فیلم جنگ ستارگان کار میکردند و به حفظ اطلاعات توجه خیلی زیادی داشتند. بنابراین من با چنین کارهایی در راستای حفظ اطلاعات چندان هم غریبه نیستم.
سوال: بعضی وقتها این فکر به ذهنم خطور میکند که به موسیقی بازیها آنطور که باید، بها داده نمیشود. قبول دارم که به اندازه گرافیک و گیم پلی در بازیها تاثیرگذار نیست، اما تاثیر بسیار زیادی در تجربه کلی اثر میگذارد. مردم وقتی قدر آن را میدانند که بازی را انجام دهند که موسیقی بدی را داشته باشد. نظر شما در این باره چیست؟
موسیقی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند، اما مردم طراحی و ساخت موسیقیها را دست کم میگیرند. من به عنوان یک آهنگساز فیلم/ بازی وظیفه خودم میدانم تا زمینه احساسی را فراهم کنم تا مخاطب را در جریان داستان قرار دهد. در یک بازی داستانی، موسیقی باید به تجربه بازیکن و درک او از داستان، القای احساس و کنترل درون مایه داستانی کمک کند. وقتی که با سازندگان درمورد مراحل بازیها صحبت میکنم، این اهداف را در نظر دارم و سعی میکنم حسی که آن مرحه قرار است به مخاطب القا کند را متوجه شوم.
سوالی که همیشه میپرسم این است که میخواهید بازیکنان در این مرحله چه حسی داشته باشند؟ اگر من کارم را به درستی انجام دهم، بازیکنان هرگز متوجه نخواهند شد که من دارم سعی میکنم احساسات آنها را کنترل کنم.
سوال: بازی Mafia 3 در دهه ۶۰ میلادی اتفاق میافتد. این برهه زمانی چه تاثیری در موسیقی شما گذاشت؟ آیا از آلات موسیقی خاصی که مختص آن زمان بوده است، استفاده کردهاید؟
بله، تاریخی که بازی در آن جریان دارد تاثیرات شگرفی در ساخت موسیقی آن داشته است. هرچند چیز چندان ویژهای درمورد سبک موسیقی blues که آن موقع محبوب بود، وجود ندارد، اما برخی تکنیکهای آهنگسازی در آن زمان وجود داشته که امروزه از مد افتادهاند و دیگر کسی از آنها استفاده نمیکند. من از چنین تکنیکهای قدیمی زیادی برای ساخت موسیقی این بازی استفاده کردهام.
به عنوان مثال در آن زمان صداهای ضبط شده را به شکل برعکس در موسیقیها استفاده میکردند و این تکنیک بسیار محبوب بوده است. تصور کنید که یکی از کلیدهای پیانو را فشار میدهید و نگه میدارید، اتفاقی که میافتد این است که اول صدای بلندی ایجاد میشود که رفته رفته از شدت آن کم میشود تا جایی که دیگر هیچ صدایی نمیشنوید، حالا چه میشود اگر این صدا را به صورت برعکس پخش کنیم؟ برخلاف قبل کم کم این صدا افزایش پیدا میکند. من از این تکنیک در بازی Mafia 3 استفاده کردهام. شما میتوانید در ساعت ۱:۰۰ بازی آهنگی به نام Chance of a Goddamn Lifetime را بشنوید که این تکنیک در آن استفاده شده است. تکاندن گرد و خاک این تکنیکهای قدیمی که دیگر کسی از آنها استفاده نمیکند، برای من یک تجربه بسیار سرگرم کننده و لذت بخش بود.
تاریخی که بازی در آن جریان دارد تاثیرات شگرفی در ساخت موسیقی آن داشته است.
سوال: به شخصه طرفدار آهنگهای دهه شصت هستم. لیست ۱۰۰ آهنگ موجود در بازی که مجوز پخش آنها صادر شده است نیز خبر بسیار خوشحال کنندهای برای من و بقیه بود و به نظر میرسد که شاهد یکی از بهترین مجموعه آهنگها با تنوع بسیار زیادی در بازی هستیم. از بین آهنگهای موجود در لیست چه آهنگهایی بیشتر مورد علاقه شما هستند؟
آهنگهای خوب زیادی در لیست وجود دارند که انتخاب را سخت میکند. من همیشه طرفدار آهنگهای One Bourbon، One Scotch و One Beer بودهام، اما آهنگی که در زمان ساخت این لیست بیشتر دوست داشتم Heroes and Villains اثر Beach Boys است.
من همیشه عادت دارم که جذب پروژههای خوب شوم. حدود سه سال پیش تصمیم گرفتم تا تمام قسمتهای سریال Doctor Who که قدمتی ۵۰ ساله دارد، را به ترتیب نگاه کنم. از یک و نیم سال پیش شروع کردم به گوش دادن ۵۰۰ آلبوم برتر جهان گروه Rolling Stone. این کار به کندی پیش میرود، چون سخت است که هم به آهنگ گوش دهید و هم کار کنید آن هم زمانی که شغل شما آهنگسازی است. اما تا این جای کار که ۳۸۱ آلبوم از آن را گوش دادهام، باز هم این آهنگ Heroes and Villains بوده که نظر من را جلب کرده و در لیست ۱۰۰ تایی بازی هم قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که بازی Mafia 3 در تاریخ ۷ اکتبر (۱۶ مهر) برای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
نظرات خود را در رابطه با صحبتهای آهنگساز بازی Mafia 3 با ما در میان بگذارید.
1 دیدگاه
lover of game
بد جور منتظرشم??