آقای «جک ترتون» (Jack Tretton) مدیر اجرایی پیشین سونی در مصاحبه اخیر خود با وبسایت IGN که به چگونگی جدایی وی پس از ۱۹ سال در سال ۲۰۱۴ از سونی میپردازد، در مورد قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلاری پلی استیشن ۳ در زمان عرضه این دستگاه نیز صحبت کرده است و آن را بیش از حد زیاد دانسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با گیم شات همراه باشید.
او در این باره اعلام کرده در سایه موفقیتهای پلی استیشن ۲، ساخت پلی استیشن ۲.۵ ساده بود اما سونی به دنبال حرکت به سوی آینده بود. و این کار هزینه بردار بوده و بهای آن نیز شروع نامناسب پلی استیشن ۳ شد. دوره پلی استیشن ۲ تا پلی استیشن ۳ حداقل برای من، شیرینترین دوران کاریام در سونی بود. من فکر میکنم در زمان پلی استیشن ۲ ما به موفقیت فوقالعادهای دست یافتیم و چیزی بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد از بازار جهانی در آن دوره در اختیار ما بود. یکی از موفقترین دستگاههای دیجیتالی در طول ادوار مختلف. اما این موفقیت چگونه ادامه پیدا کرد؟ در نهایت پلی استیشن ۳ با موفقیت عرضه شد که پر از تازگی و نوآوری بود. اما راه طولانی برای رسیدن به این مطلوب طی شد.
آسانترین کار برای ما [پس از پلی استیشن ۲] کار بر روی پلی استیشن ۲.۵ بود. اما به دنبال دستیابی به موارد پیشرفتهای در آن زمان بودیم. او افزود، پلی استیشن ۳ واقعا یک گام بلند رو به جلو بود. و من فکر میکنم در آن از برخی تکنولوژیهای بزرگ استفاده شد که حتی امروز هم مورد استقبال و ستایش قرار میگیرند. اما آن زمان به دلیل پردازنده Cell و تکنولوژی انحصاری، پروسه ساخت این کنسول را برای ما مشکل کرده بود و قیمت دستگاه را بسیار بالا میبرد. بنابر این همه ما میدانستیم آن قیمت، مشتری پسند و مناسب نیست. و شگفتآورتر اینجاست که با این وجود هم سونی دچار ضرر میشد!
علاوه بر این در زمان عرضه این دستگاه در نوامبر ۲۰۰۶، رقیب پلی استیشن ۳ یعنی ایکس باکس ۳۶۰ یک سال بود که در اختیار علاقهمندان قرار داده شده و از قیمت پایینتری نیز برخوردار بود و میتوان گفت در آن زمان شاید میشد شرایط به گونهای بهتر برای سونی رقم میخورد. عرضه این کنسول میتوانست با سناریویی بسیار متفاوت که حتی در تصورات هم نمیآید همراه باشد زیرا آن زمان ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شده بود و دستگاه ما بسیار گرانتر از آن بود. گذشته از آن حتی موجودی انبارهای ما نیز بسیار کمتر از آن چیزی بود که برای زمان راه اندازی کنسول (لانچ) لازم است! و این میتواند درس برای چگونگی مدیریت تولید و بهرهوری از توسعه نرم افزاری باشد. به این شکل چالشهای واقعی و بزرگی پیش روی ما به هنگام عرضه پلی استیشن ۳ وجود داشت.
دیگر مشکلی که در این راه برای سونی پیش آمد این بود که آقا جک ترتون تنها یک یا دو ماه پیش از انتشار پلی استیشن ۳ از سمت خود کنارهگیری کرد. و به گفته خود ترتون ایم مسئله دقیقا مانند آن است که کاپیتان کشتی تایتانیک درست پیش از برخورد آن با کوه یخ، کشی را ترک کند.
همچنین پروسه طراحی و چگونگی تکنولوژیهای پلی استیشن ۳ تماما در توکیو انجام شد بدون اینکه نظرات و بازخوردهایی از خارج توکیو دریافت کنند. اما در پروسه طراحی پلی استیشن ۴ سونی نظرات و بازخوردهای تعدای از سازندگان ژاپنی و فعالین این حوضه در سایر نقاط جهان را جویا شد و مسئول ساخت این کنسول نیز برعهده «مارک سرنی» (Mark Cerny) بود کسی که سکان دار پروژه ساخت پلی استیشن ۴ پرو نیز هست. و آن سیستم به کمپانی اجازه میدهد شروع بهتری را تجربه کند و اینک میبینیم پلی استیشن ۴ پرچمدار کنسولهای نسل جدید در بحث فروش و محبوبیت است.
گذشته از چالش سال ۲۰۰۶ و عرضه پلی استیشن ۳، دیگر چالش بزرگ سونی در نسل قبل به عقیده ترتون هک شدن شبکه پی اس ان (PSN) در سال ۲۰۱۱ است. در پایان شایان به ذکر است اگر تمایل به مشاهده مصاحبه کامل جک ترتون با وبسایت IGN دارید میتوانید به اینجا مراجعه کنید.