آقای «لویس وارد» تحلیلگر صنعت گیم به تازگی درباره گوگل استادیا و تاثیرات آن بر کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت بعد صحبت کرده است.
با اینکه توان سختافزاری گوگل استادیا بسیار بیشتر از کنسولهای نسل هشتمی است، امّا بر اساس پیشبینی یک تحلیلگر، کنسولهای نسل بعد قرار نیست لزوماً از این پلتفرم نوین پیروی کنند. بخش سختافزاری و قدرت اجرای بازیها در حال حاضر اصلیترین دغدغه گوگل استادیا نیست، بلکه مشکل اصلی به سرورهای اینترنت و پهنای باند برمیگردد. حین معرفی استادیا ما شاهد یک سیستم سختافزاری بسیار قدرتمند و تحسینبرانگیز مانند سرعت پردازش ۱۰.۷ ترافلاپس بودیم. مسئولان گوگل مدعی شدند اگر کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان ایکس باهم ترکیب شوند هم به چنین سرعت پردازشی دست پیدا نخواهند کرد.
به هرحال واضح است که رویکرد سونی و مایکروسافت با گوگل یکسان نخواهد بود. حداقل نوع رقابت میان پلی استیشن ۵ و ایکس باکس بعدی -که احتمالاً ایکس باکس وان اسکارلت نام دارد- با استادیا کاملاً متفاوت خواهد بود. چیزی که مشخص است و ما در خبرهای قبلی اشاره کردیم، سونی و مایکروسافت در پی ارتقای قدرت سختافزاری کنسولهای خود هستند تا فاصلهای چشمگیر با استادیا داشته باشد.
آنطور که لویس وارد در مصاحبه اختصاصی با Gamingbolt اشاره کرده است، شرکتهای سونی و مایکروسافت قصد تقلید یا حتی رقابت با استادیا را ندارد. به این معنا که استادیا تعیینکننده سطح کیفی و همچنین قدرت پردازندههای این کنسولها نخواهد بود. به این دلیل که گوگل استادیا بر مبنای اینترنت و سرعت آن کار میکند و کنسولهای نسل بعد تمرکز اصلیشان بر سختافزارهای فیزیکی داخل دستگاه است.
لویس طی مصاحبه گفت:
مقایسه سختافزارهای استادیا و بقیه کنسولها کاملاً اشتباه است. این پلتفرم در حقیقت محصولی فیزیکی نیست که به فروشگاه برویم و آن را خریداری کنیم، بلکه یک سری سرور و اطلاعات مشخص در فضایی ابری است. مطمئناً گوگل –اگر میخواست- میتوانست قدرت استادیا را حتی تا ۲۰ یا ۴۰ ترافلاپس بالا ببرد. اما خب کار عاقلانهای نبود. زیرا هیچ بازیای که نیازمند چنین سرعتی باشد وجود ندارد. هیچ توسعه دهندهای هم حاضر نیست با ساختن چنین بازی خارقالعادهای بازار فروش خود را تنها به استادیا منحصر کند.
با این احتساب باید دید رویکرد این سه کمپانی عظیم در واکنش به محصولات یکدیگر چگونه خواهد بود. به عنوان مثال اگر استادیا موفقیت چشمگیری بدست آورد، سونی و مایکروسافت هم به سمت توسعه هرچه بیشتر سرویسهای خود یعنی PS Now و xCloud حرکت میکنند؟
خب، احتمال اینکه سونی و مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ سرویسهای بازی به سبک استریم خود را با جدیت بیشتری توسعه دهند، زیاد است. من نمیگویم که کنسولهای نسل بعد به این سمت میروند، بلکه این دو شرکت میزان محبوبیت و موفقیت چنین سرویسهایی را تست خواهند کرد. من فکر میکنم سیاست آنها در دسترس قرار دادن کنسولهای فیزیکی و همینطور سرویسهای استریم بهطور یکسان خواهد بود.
سونی و مایکروسافت مدتی است که تمرکز خاصی روی پلتفرمهای استریم خود یعنی PS Now و xCloud دارند. مسئولان هردو کمپانی پیش از این اعلام کردهاند که به هرحال این پلتفرمها را جایگزین کنسولها نمیدانند. این درحالی است که گوگل آینده صنعت گیم را عاری از کنسولها میبیند و استادیا و امثال آن را تنها راه موجود برای حرکت رو به جلو میداند. اینکه پیشبینی کدام جبهه درست از آب در میآید را زمان و صد البته مخاطبان مشخص خواهند کرد.