روز عرضه یک بازی مهمترین بخش از پروسه ساخت یک بازی است که میتواند عملکرد یک بازی در بازار را مشخص کند. در این لیست نگاهی خواهیم داشت به عناوین که بدترین روز عرضه را داشتهاند و باعث شدند تا چندین سال کار ساخت از بین برود.
کافی است تا کوچکترین اشتباهی در کار وجود داشته باشد تا همه چیز از هزینه ساخت گرفته تا تبلیغات انجام شده برای بازی به باد هوا رود. به همین دلیل است که همه شرکتها سعی میکنند تا در روز عرضه بازی هیچ مشکل قابل توجهی نداشته باشد ولی گاهی مشکلاتی نیز پیشمیآیند و این اشکالات فنی مختص به افراد تازهکار نیستند بلکه در بیشتر مواقع این شرکتهای بزرگ هستند که در روز عرضه محصولاتی فاجعهبار به بازار عرضه میکنند.
Fallout 76
در واقع از همان اولین دقیقه رونمایی از بازی Fallout 76 آشکار بود که قرار است با یک نسخه ضعیف در این سری بازی مشهور روبرو باشیم. گیمرهایی که بازی را پیشخرید کرده بودند متوجه شدند که نسخه بتای بازی فقط در ساعات و روزهای مشخصی از روز در دسترس است. مشکل البته فقط این نبود، تعدادی با یک باگ دردسرساز مواجه شدند که باعث میشد دوباره نسخه بتا را دانلود کنند بگذریم از این مسئله که نسخه بتای بازی قابل حذف کردن نبود. در روز عرضه شرکت سازنده سعی کرد از قبل هشدار بدهد که ممکن است بازی دچار باگ و گلیچ باشد اما این اشکالات فنی فقط بخش کوچکی از مشکل بودند. بازی حتی امکانات ابتدایی مانند چت کردن چه صوتی و چه متنی را نداشت همچنین بخش زیادی از گزینههای گرافیکی نیز در بازی موجود نبودند. برای بیشتر شدن عمق فاجعه افرادی که نسخه ویژه و دویست دلاری بازی را خریداری کردند متوجه شدند که کیف مخصوصی که قرار بوده است همراه این نسخه باشد در واقع از پلاستیک کاملا معمولی و بیکیفیت درست شده است؛ واکنش شرکت سازنده چه بود؟ به تمامی افراد پنج دلار پول برای خرج کردن در بازی اهدا شد، مبلغی که با آن بیشتر محصولات فروشگاه را نیز نمیتوان خرید. بازی Fallout 76 به خودی خود بد بود اما بتزدا با ارائه یک روز عرضه افتضاح به همه نشان داد که چگونه آبروی خود را ببرند.
No Mans Sky
تقریبا همه میدانستند که یک تیم کوچک نمیتواند در روز عرضه چیزی را به مخاطبین تحویل دهد که در تریلرهای بازی No Mans Sky وعده داده بود، اما بودند افرادی که انتظار داشتند حداقل بخشی از وعدههای سازندگان واقعی باشد. در نهایت اما اعتماد کردن به شرکت سازنده ثمرهای نداشت به جز افت فریم شدید، پارگی تصویر، اجرا نشدن بازی و کرشهای متوالی، این مشکلات متعدد حتی بعد از دو ماه و یک آپدیت روز عرضه بزرگ نیز حل نشدند. حتی بخش چندنفره که سازندگان قول داده بودند در بازی وجود خواهد داشت نیز اصلا وجود خارجی نداشت. شرکت سازنده به مدت دو ماه بعد از روز عرضه سکوت کرد ولی تسلیم نشد و با عرضه آپدیتهای متوالی و متنوع محصولشان را تبدیل کردند به چیزی که قرار بود باشد. بخش چندنفره نیز در نهایت اضافه شد ولی بهای آن از دست دادن اعتماد مخاطبین بود.
Batman: Arkham Knight
بازی Batman: Arkham Knight در روز عرضه به قدری مشکل داشت که حتی اگر سازنده میخواست هم نمیتوانست از قصد چنین محصول وحشتناکی به مخاطبین تحویل دهد. بهینهسازی بازی یک فاجعه کامل بود، فریمریت بر روی ۳۰ قفل بود و تنظیمات گرافیکی باز فقط Normal و Low داشتند! مطمئنا این کار معنای دیگری ندارد به غیر از توهین به شعور خریداری که به ناشر اعتماد کرده است. مشکلات روز عرضه به قدری زیاد بودند که وارنر مجبور شد بازی را از فروشگاه استیم و تمامی فروشگاههای دیگر حذف کند؛ چند ماه بعد بازی Batman: Arkham Knight برگشت اما هنوز هم مشکلات روز عرضه همراه بازی بودند و سیل آپدیتهای جدید دوباره روانه بازی شد تا بالاخره بعد از مدتی بازی بتواند به حالت تعادل و قابل بازی برسد. مطمئنا پس از سه نسخه موفق و ماجراجوییهای جذاب شوالیه تاریکی نتوانست به داستان خود به خوبی پایان دهد.
SimCity
طرفداران قدیمی این سری بازی که درباره ساخت و اداره یک کلان شهر است مطمئنا در سال ۲۰۱۳ هنگامی که متوجه شدند که برای انجام بازی باید همیشه آنلاین باشند مطمئنا احساس ناامیدی کردند، البته این ناراحتی قابل درک بود زیرا آنها مجبور بودند برای بازی کردن عنوانی همیشه آنلاین باشند که اصلا بخش چندنفره در آن وجود نداشت. اما فقط پس از روز عرضه بازی بود که معلوم شد همیشه آنلاین بودند بخش کوچکی از مشکل است زیرا سرورهای بازی به مدت یک هفته اصلا وضعیت خوبی نداشتند و تقریبا اجرای بازی غیرممکن بود؛ بعد از یک هفته ناشر بازی EA تعدادی از ویژگیهای کلیدی بازی را حذف کرد تا بالاخره طرفداران توانستند وارد بازی شوند اما بعد از ورود به بازی نیز غافلگیریهای بازی تمامی نداشت، سایز شهرها به شدت محدود شده بود و هیچ خبری از آن هوشمصنوعی پیچیده که وعده داده شده بود نبود. در نهایت اما تمام این مشکلات باعث نشد که بازی به فروش خوب دو میلیون نسخهای نرسد.
The War Z
مشکلات بازی The War Z البته فقط مختص به روز عرضه نبود، همچنین به عقیده سازنده گیمرها مسئول این مشکلات متعدد بودند! قبل از عرضه سازندگان وعده داده بودند که این بازی شامل عناصر عمیق نقشآفرینی، نقشهای متنوع و پرجزئیات با وسعتی بیش از چهارصد کیلومتر و سرورهای شخصی است. بگذریم که در روز عرضه اصلا چنین مواردی درون بازی وجود نداشت سازنده بازی با وقاحت تمام در یک مصاحبه اظهار داشت که گیمرهایی که این بازی را به خاطر تبلیغ آن خریداری کردهاند احمق هستند. بعد از این مصاحبه موج بزرگی از اعتراضات بر علیه سازنده این بازی شروع شد که با سانسورهای شدید شرکت سازنده همراه بود در آخر اما بازی The War Z به دلیل تبلیغات غلط و نادرست از فروشگاه استیم حذف شد؛ در سال ۲۰۱۳ بازی با یک نام جدید دوباره عرضه شد اما هنوز هم مشکلات نسخه قبلی را به همراه خود داشت.
Assassin’s Creed: Unity
مدت زمان زیادی از انتشار بازی Assassin’s Creed: Unity که مشکلات روز عرضه آن شروع شد. صورت NPCها غیب میشد و باعث ایجاد تصاویری میشد که بازی را تبدیل به یک عنوان ترسناک میکرد، فریمریت بازی افتضاح بود و هر چند قدم یک بار امکان داشت که شخصیت اصلی ناگهان در زمین فرو برود و از بخش چندنفره بازی نیز صحبتی نکنیم بهتر است. وضعیت بازی به قدری بد بود که در نهایت شرکت سازنده مجبور شد که سیزنپس بازی را به صورت کلی کنسل کند و به تمام کسانی که آن را خریداری کرده بودند بازی رایگان هدیه داد؛ البته این حرکت نیز خود خالی از حقه نبود، اگر بازی رایگان را قبول میکردید دیگر نمیتوانستید از شرکت سازنده به دلیل عرضه چنین فاجعهای شکایت کنید.
World of Warcraft
در سال ۲۰۰۴ شرکت بلیزارد به همراه پانصد کارمند و چهل سرور آماده بود تا یک روز عرضه خوب را برای بازی World of Warcraft شروع کند، چیزی که آنها فراموش کرده بودند این بود که طرفداران زیادی منتظر تجربه این بازی بودند و سرورهای بازی به هیچوجه قادر به پاسخگویی این حجم از کاربر نبود. گیمرهایی که در روز عرضه بازی را خریداری کردند مجبور بودند که در صفهای طولانی بازی منتظر بمانند تا بالاخره به سرور متصل شوند و اگر خیلی خوششانس بودند بدون هیچ مشکل دیگری مانند قطع ناگهانی از سرور به بازی بپردازند. بلیزارد خیلی سریع دست به کار شد و سرورهای بازی را دو برابر کرد ولی حتی این کار هم هیچ تاثیری در وضعیت بازی نداشت، در نهایت شرکت برای مدتی فروش بازی را متوقف کند تا راه حلی پیدا کند. شهرت و بیش از حد پرطرفدار بودن نیز گاهی اوقات میتواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد که تقریبا خوشایند هستند زیرا حکایت از کار خوب و اعتبار شما پیش مخاطبین دارند.
Half-Life 2
قبل از اینکه استیم تبدیل به یک فروشگاه آنلاین بدون رقیب شود صرفا پلتفرمی بود تا شرکت سازنده آن Valve بازیهای خود را از طریق آن آپدیت کند. همچنین قرار بود که ادامه بازی محبوب آنها یعنی Half Life نیز از طریق استیم منتشر شود. در نتیجه سرورهای این فروشگاه در آن زمان اصلا قادر به کنترل چنین حجمی از کاربران نبودند و اتصال به سرور و بازی کردن نسخه دوم این بازی برای کسانی که سالها منتظر آن بودند و پس از تاخیرهای متوالی بالاخره میخواستند مشغول تجربه بازی موردعلاقهشان بشوند غیرممکن شد، حتی افرادی که که نسخه فیزیکی بازی را داشتند قادر نبودند که مشغول بازی شوند. بعد از وارد شدن به بازی نیز اوضاع چندان جالب نبود و به غیر از مشکلات فنی خیلی از افراد باید با قطع و وصل شدن صدای بازی کنار میآمدند.
Diablo 3
ارور ۳۷. فرض کنید بیشتر از ده سال برای عرضه شدن بازی مورد علاقه خود صبر کردهاید و در روز عرضه به سرعت آن را خریداری میکنید ولی به دلیل ارور شماره ۳۷ نمیتوانید مشغول بازی کردن شوید. بازی Diablo 3 یکی دیگر از عناوینی بود که برای بازی کردن آن باید همیشه به اینترنت متصل میبودید و طبق معمول سرورهای بازی تحمل این حجم از بازیکن را نداشتند، در نتیجه بازی تا چند روز پس از روز عرضه در دسترس نبود.
یک بازی MMO درباره مبارزه پلیس و خلافکاران مطمئنا ایده به شدت جذابی به نظر میرسد، اما در سال ۲۰۱۰ گیمرها متوجه شدند که قرار نیست با یک نسخه آنلاین و جذاب از بازی GTA روبرو شوند. گانپلی بازی در سطح عناوین نسل پنج بود، رانندگی کردن دربازی به شدت سخت بود، قلمرو و انگیزهای برای جنگیدن با دیگر بازیکنان وجود نداشت و در نهایت شهر درون بازی به معنی واقعی هیچ جزئیاتی نداشت و فقط پر شده بود از تعدادی ساختمان. بازی APB که با بودجه صد میلیون دلاری ساخته شده بود تنها سه ماه بعد از روز عرضه خود خالی از بازیکن شد تا در نهایت یک سال بعد و به عنوان یک بازی رایگان دوباره بازگردد.
Final Fantasy 14
حتی اگر چهارده بازی از یک مجموعه را هم منتشر کرده باشید نباید فکر کنید که روز عرضه آسانی در پیش خواهید داشت، مطمئنا شرکت Square Enix این حرف را بهتر از هر کس دیگری میفهممد. پس از عرضه نسخه بتای بازی بود که مشخص شد هنوز این عنوان در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد آماده عرضه کامل باشد ولی شرکت سازنده شکایات بازیکنان را نادیده گرفت و نسخه کامل را مدتی پس از آن عرضه کرد؛ نتیجه چیزی نشد جز کرشهای متوالی هنگام بازی کردن، فریمریت افتضاح و رابط کاربری که اصلا ارتباط خوبی با کاربر نداشت! آپدیتها و پچهای زیادی برای بازی عرضه شدند ولی عمق فاجعه بیشتر از این حرفها بود، در نهایت بازی برای فروش حذف شد و پس ازیک سال به همراه بهبودهای متعددی دوباره عرضه شد.
Battlefield 4
مشکلات روز عرضه بازی Battlefield 4 بیشتر متوجه بخش چندنفره آن بودند. قطعی از سرور، کرش کردن، غیب شدن گلولهها و حتی یک صداخفهکن نیز در بازی وجود داشت که بعد از استفاده از آن صدای کل سرور قطع میشد. هفتههای متوالی از روز عرضه بازی گذشت و متاسفانه با هر آپدیتی که برای بازی عرضه میشد وضعیت بازی بدتر و بدتر میشد، یکی از باگهای جدیدی که برای بازی درست شده بود باعث میشد که موشکی که شلیک کردهاید به سمت خودتان برگردد. در نهایت شرکت سازنده مجبور شد که سرورهای بازی را تعویض کند تا وضعیت بازی بهبود پیدا کند.
Dead Island
مطمئنا در روز عرضه سازندگان ذهن مشغولی دارند و مطمئنا اعضای شرکت تکلند افرادی نیستند که بخواهند فشار کاری زیاد را تحمل کنند، زیرا در روز عرضه بازی محبوبشان به اشتباه نسخه ناقص بازی را عرضه کردند. پورت بازی پر از اشکال بود، سراسر بازی پر شده بود از باگهای مختلف و گیمرها خیلی راحت به کدهای بازی دسترسی داشتند، همچنین تکلند علاوه بر تمام این مشکلات باید گلیچها و اشکالات فنی زیاد دیگری را نیز برطرف میکرد.
Total War: Rome 2
مطمئنا گیمپلی بازی Total War: Rome 2 هیچ مشکلی نداشت و طرفداران عناوین استراتژی از آن لذت بردند ولی بودند افرادی که در روز عرضه درگیر وضعیت پر از باگ بازی شوند. بیشتر شکایاتی که از بازی شد متمرکز بودند بر روی هوش مصنوعی ضعیف (پاشنه آشیل تمامی بازیهای این سری)، کرشهای متوالی، کیفیت پایین تکسچرها و بهینهسازی بد بازی که حتی بر روی رایانههای شخصی قدرتمند نیز با اشکال اجرا میشد. حتی تعدادی از منتقدین به دلیل اینکه قادر به اجرای بازی نبودند توانستند نقد خود را به موقع ثبت کنند. عذرخواهیهای متوالی و آپدیتهای حجیم همان جواب تکراری بود که از طرف شرکت سازنده دریافت شد البته شایعاتی نیز وجود داشت که بازی قبل از عرضه تست نشده است تا مشکلات آن حل شود.
EVE Online: Trinity
اینکه بازی اجرا نشود یک مسئله است ولی اینکه یک بازی در روز عرضه به قدری پر از مشکل باشد که باعث شود کامپیوتر شما دیگر روشن نشود یک مسئله دیگر است. در سال ۲۰۰۷ وقتی که بسته الحاقی این بازی عرضه شد طی یک حرکت خودجوش فایل boot.ini باعث میشد که کامپیوتر هر فردی که این بازی بر روی آن نصب بود دیگر روشن نشود. این قضیه به قدری خندهدار بود که هنوز هم کاربران استیم آن را به یاد دارند.
2 دیدگاه
kratos
چندتا شونو بازی کردم و قبول دارم
ولی تو همه ی اینا اساسینس یونیتی خیلی اعصابمو خورد کرد و اخرشم نتونستم تا اخرش برم و الان که فکرشو میکنم حیف اون پول که برلش دادم?
علیرضا حاجی زاده
بله کاملا معلوم بود که یوبیسافت از وضعیت بازی خبر داشت و به اون شکل عرضش کرد. جالب اینجاست که چند ماه قبل توی یک مصاحبه یکی از مقامات شرکت گفته بود که بازی رو از یوبیسافت نخواهید دید که پر از اشکال عرضه بشه