بعد از بررسی وضعیت شرکت الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۷، در قسمت دوم این سری مقالات به ارزیابی شرکت یوبیسافت میپردازیم. سال ۲۰۱۷ از هر لحاظ برای این شرکت، سال موفقی بوده است و با کمترین حاشیه و ضرر در حال اتمام است.
اگرچه یوبیسافت به عنوان یکی از قدیمیترین شرکتهای بازیسازی شناخته میشود، اما انتشار اولین نسخهی سری Prince of Persia با نام The Sands of Time سبب شد تا نام این شرکت بر سر زبانها بیفتد. با انتشار سهگانهی Prince of Persia این شرکت نامی در دنیای بازیهای ویدئویی دست و پا کرد، اما مطمئنا باید نقطهی عطف تاریخ یوبیسافت را انتشار اولین نسخه از سری Assassin’s Creed دانست. پس از سال ۲۰۰۷ بود که یوبیسافت، یکی از بزرگترین ناشران این صنعت نام گرفت. موفقیتهای این شرکت ادامه داشت و هرساله تعداد زیادی از بازیهای مختلف را روانهی بازار میکرد، اما افت تعدادی از عناوین محبوب این شرکت از جمله سری Assassin’s Creed و تاکید یوبیسافت بر انتشار سالانه این مجموعه در کنار عوامفریبیهای پیدرپی در نمایشهای Watch Dogs و The Division باعث شد تا محبوبیت این شرکت تا حد زیادی کاهش پیدا کند. از سال ۲۰۱۶ مسئولان این شرکت فرانسوی قول تغییرات مثبت دادند و در اولین قدم عرضهی سالانهی Assassin’s Creed را متوقف کردند. قدم دوم هم عرضهی Watch Dogs 2 بود که با تغییری ۱۸۰ درجهای تبدیل به همان چیزی شده بود که انتظارش را میکشیدیم. گویا یوبیسافت مسیر گمشده را یک بار دیگر پیدا کرده بود و دوباره، رضایت مخاطب را در اولویت قرار داده بود تا با امید بسیار زیادی منتظر بازیهای این شرکت در سال ۲۰۱۷ باشیم.
لازم به ذکر است که عملکرد عناوین پایین بر اساس میزان فروش و واکنش منتقدین و بازیکنان ارزیابی شده است.
- Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands
جدیدترین نسخهی سری Ghost Recon یک ویژگی مهم و البته ناراحتکننده دارد؛ در واقع Wildlands آخرین بازی یوبیسافت است که نام Tom Clancy فقید را یدک میکشد و آخرین داستان او را روایت میکند. از این موضوع که بگذریم، جهانباز بودن بازی و حالت Co-Op آن، مواردی بودند که سازندگان در نمایشهای بازی، تاکید زیادی برروی آنها داشتند و Wildlands را جاهطلبانهترین عنوان از سری Ghost Recon میدانستند. همهی این موارد دست به دست هم داد تا Wildlands به موردانتظارترین بازی در سه ماههی اول ۲۰۱۷ تبدیل شود؛ به طوری که نزدیک به هفت میلیون نفر در بتای این بازی شرکت کردند. بازی منتشر شد و نمرههای نسبتا خوبی بدست آورد. اگرچه منتقدان به دلیل خستهکننده شدن بازی در طولانیمدت و باگهای زیادش به انتقاد این بازی پرداختند، اما همهی آنها، همنظر بودند که بازی از لحاظ گیمپلی – به خصوص در حالت تیمی – بسیار جذاب است و جهانباز بودناش هم، برگ برندهی آن است. با اینکه نمرات بازی، چندان رضایتبخش نبود، اما بازی از لحاظ فروش به یکی از شگفتیهای سال جاری تبدیل شد. بازی به مدت چند ماه در بین پرفروشترین عناوین آمریکای شمالی و بریتانیا قرار گرفت و به گفتهی مسئولان یوبیسافت به پرفروشترین بازی در نیمهی اول ۲۰۱۷ تبدیل شد. سازندگان هم به رسم قدردانی از طرفداران، به خوبی با انتشار چند بروزرسانی و بستهی الحاقی از Wildlands پشتیبانی کردند. با این اوصاف میتوان با اطمینان بیان کرد که Tom Clancy’s Ghost Recon هم رضایت سازندگان و هم رضایت بازیکنان را جلب کرده است و این وسط، تنها منتقدان بودند که خیلی از بازی راضی نبودند!
عملکرد: خوب
- Star Trek: Bridge Crew
پیشرفت روزافزون تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و پتانسیل بالای آن باعث شده تا یوبیسافت در این دو سه سال اخیر، نگاه ویژهای به تولید بازیهای VR داشته باشد. بعد از عرضهی Eagle Flight در سال ۲۰۱۶ که بازخوردهای نسبتا مثبتی داشت، امسال هم یوبیسافت دست به تولید عنوان Star Trek: Bridge Crew زده است تا هم تجربهی جدیدی در عرصهی واقعیت مجازی بدست آورد و هم با تکیه بر نام بزرگ Star Trek که جزو محبوبترین برندها در آمریکای شمالی به شمار میآید، پول خوبی را به جیب بزند؛ البته واضح است که به دلیل نوظهور بودن این فناوری، در حال حاضر بازیهای VR فروش زیادی پیدا نمیکنند، اما سرمایهگزاری برروی تکنولوژی VR به عنوان یک بازار بدیع و دستنخورده، کار عاقلانهای به نظر میرسد و در بلندمدت میتواند پرسود باشد. بازی Star Trek: Bridge Crew بدون شک یکی از سرگرمکنندهترین بازیهای واقعیت مجازی است. گیمپلی بازی بسیار جذاب است و میتواند ساعتها، شما و دوستانتان را در دنیای Star Trek غرق کند. البته در صورت وجود داستانی در خور دنیای Star Trek، این بازی میتوانست به اثر کاملتری تبدیل شود. شاید در حال حاضر از بازی Star Trek: Bridge Crew به عنوان اثری قابلتوجه به یاد نشود، اما بدون شک نقطهی عطفی در کارنامهی بازیهای VR یوبیسافت است و راه را برای ساخت از این دست بازیها هموارتر میکند.
عملکرد: متوسط
- Mario + Rabbids Kingdom Battle
از زمان انتشار کنسول نینتندو سوئیچ، یوبی سافت با انتشار عناوین متعدد به استقبال این کنسول رفت. خبر همکاری یوبیسافت و نینتندو در ساخت بازی تلفیقی از سری Mario و Rabbids یک بار دیگر ثابت کرد که این دو شرکت، چه رابطهی خوبی با هم پیدا کردهاند. این بازی انحصاری یک بار دیگر، این ادعا را ثابت کرد که نام Mario در هر بازی که به چشم بخورد، آن بازی به موفقیت میرسد. Mario+Rabbids یکی دیگر از انحصاریهای فوقالعادهی نینتندو سوئیچ است. گیمپلی نوبتی بازی که سبکی مشابه عنوان XCOM دارد، به طرز غافلگیرکنندهای عمیق و سرگرمکننده است و به کسانی که از طرفداران سری XCOM هستند، به شدت توصیه میشود. منتقدان و کسانی که موفق به تجربهی این بازی شدهاند، با هم موافقاند که Mario+Rabbids یکی از بهترین انحصاریهای کنسول نینتندو سوئیچ است. استقبال بسیار خوب طرفداران سینهچاک ماریو و نینتندو به قدری خوب بوده است که بازی در عرض یک هفته، موفق به فروش حدود ۲۱۵ هزار نسخه شده که برای یک بازی انحصاری، فروش قابلتوجهی است. عملکرد بازی درخشانتر میشود وقتی بدانیم که بازی تبدیل به پرفروشترین بازی “Third Party” کنسول نینتندو سوئیچ شده است. تمام این موارد سبب شده تا عرضهی این بازی برای نینتندو و یوبیسافت به تجارتی برد-برد تبدیل شود و مطمئنا یوبیسافت را برای همکاری بیشتر با این شرکت محبوب متمایل کند.
عملکرد: عالی
- For Honor
با عرضهی بازی Rainbow 6: Siege در سال ۲۰۱۶ یوبیسافت به همه نشان داد که چه تبحری در تولید بازیهای آنلاین پیدا کرده است. شاید یکی از دلایلی هم که مخاطبین به بازی For Honor دل بستند، همین موضوع باشد. ایدهی جالب و تقریبا بکر این بازی باعث شد تا از نمایشهای For Honor استقبال شود و تبدیل به یکی از موردانتظارهای ۲۰۱۷ شود. همزمان با انتشار بازی، نقدها هم یکی پس از دیگری به انتشار رسیدند. مثل اکثر بازیهای یوبیسافت که در سال ۲۰۱۷ روانهی بازار شده بودند، For Honor هم از داستان ضعیف و مشکلات فنی رنج میبرد. اگرچه این مشکلات غیرقابل بخشش هستند، اما مبارزات بازی به قدری دقیق، تکنیکی و چالشبرانگیز طراحی شده بودند که میشد به بازی برچسب “خوب” چسباند. بازیکنان با عرضهی For Honor یک بار دیگر ثابت کردند که نمرههای یک بازی، همواره با فروش آن، ارتباط مستقیم ندارد. درمورد فروش عالی بازی، فقط همین را بدانید که بازی برروی کنسول پلیاستیشن ۴ به فروش ۱.۵ میلیون نسخهای دست یافته است. فروش فوقالعادهی این بازی یک نکتهی دیگر هم با خود به همراه داشت؛ این که یوبیسافت، استاد معرفی و به شهرت رساندن IP های جدید است.
عملکرد: خوب
- South Park: The Fractured But Whole
اگر از دنبالکنندگان سریالهای تلویزیونی باشید، احتمالا با سریال South Park آشنایی دارید. سریالی که امسال، سالگرد ۲۰ سالگیاش را جشن گرفت. این سریال آنقدر محبوب است که شرکت یوبیسافت تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۱۴، بازی اقتباسی بر اساس این سریال و با نام South Park: The Stick of Truth را تولید و منتشر کند. این بازی به شدت توسط منتقدان تحسین شد و مورد توجه طرفداران هم قرار گرفت و موفق به فروش ۱.۶ میلیون نسخهای شد. موفقیت بازی به قدری بزرگ بود که یوبیسافت نمیتوانست از ساخت دنبالهی این بازی چشمپوشی کند! سه سال پس از انتشار نسخهی اول، عنوان South Park: The Fractured But Whole منتشر شد. اگرچه با بازی خوبی روبهرو هستیم، اما The Fractured But Whole از لحاظ کیفیت در پلهی پایینتری نسبت به The Stick of Truth قرار میگیرد؛ به خصوص که از لحاظ داستانی و در ارائهی محتویات طنزآمیز عملکرد متوسطی داشته است؛ در حالی که همواره دار و ندار سری South Park، طنز ناب و منحصربهفرد آن بوده و هست؛ البته بیانصافی است اگر به مبارزات عالی بازی اشاره نکنیم. با وجود اینکه این بازی نسبت به نسخهی قبلی، کمی ضعیفتر است، اما در بازار، وضعیت خوبی دارد و نزدیک به ۱ میلیون نسخه فروخته و در حد خودش، عالی عمل کرده است تا به روزهای خوش یوبیسافت در سال ۲۰۱۷ خدشه وارد نشود!
عملکرد: خوب
- Assassin’s Creed Origins
بدون شک از ابتدای سال جاری طرفداران یوبیسافت، چشمهایشان را به سهماههی پایانی سال ۲۰۱۷ دوخته بودند. جایی که یوبیسافت قرار بود جدیدترین نسخهی Assassin’s Creed را بعد از یک سال استراحت به انتشار برساند. همه میخواستند بدانند که نتیجهی این تغییر نگرش چه خواهد بود. عرضهی سالانهی سری Assassin’s Creed که احتمالا محبوبترین فرانچایز این شرکت است، سبب شده بود تا این فرانچاز سال به سال افت کند و به یک تجربهی تکراری تبدیل شود. اعتراض شدید هواداران به سیاستهای حریصانهی این شرکت، زنگ خطر را برای سازندگان و مسئولان یوبیسافت به صدا درآورد. سازندگان تصمیم گرفتند تابوی انتشار هرسالهی Assassin’s Creed را بشکنند و به جای اینکه روند مدرنیته شدن این مجموعه را ادامه دهند، به چند صد سال پیش از میلاد مسیح بازگردنند؛ به ریشهها! مصر باستان به خودی خود برای یک بازی ویدئویی بسیار جذاب است؛ حالا نام Assassin’s Creed را هم در کنار آن قرار دهید تا با معجونی شگفتانگیز مواجه شوید. بالاخره بعد از چند سال، یک نسخه از این مجموعه توانست، طرفداران را به وجد آورد و آنها را تا انتشارش در آب نمک نگه دارد. نهایتا بازی در ماه اکتبر منتشر شد. با این که بازی دارای مشکلاتی در بخش مبارزه است و مثل همهی نسخههای این سری، میزبان تعداد زیادی باگ است، اما بازی شامل تغییراتی میشود که نشان از تغییر مسیر این سری دارد. Origins با تغییرات کلی و بنیادین در هستهی گیمپلی در حال قدم گذاشتن در مسیری جدید است. مسیری که میتواند به نقطهی عطف سری Assassin’s Creed تبدیل شود. درست است که ایراداتی در گیمپلی بازی دیده میشود، اما با توجه به این که Origins اولین تجربهی سازندگان در مسیر جدید است، تا حدی مشکلات موجود قابلتوجیه است. به هر حال هر ساختارشکنی، بهایی دارد که باید پرداخت شود. یوبیسافت با جسارت تحسینبرانگیزش، این چالش را به جان خرید و با نگاهی دقیق و ریزبینانه به بازی مشخص است که به موفقیت رسید. با این اوصاف میتوان قاطعانه بیان کرد که با توجه به تجاربی که سازندگان از Origins به دست آوردند، نسخهی بعدی این مجموعه به اثر به مراتب بهتری تبدیل خواهد شد. طرفداران هم با پشتیبانی بینظیر از Origins به استقبال این تغییرات رفتهاند و فروشی ۲ برابری نسبت به Syndicate را برای این بازی رقم زدهاند. آن طور که از شواهد پیداست، سری Assassin’s Creed در حال بلند شدن از میان خاکسترهاست تا دوباره در مسیر رستگاری قرار بگیرد.
عملکرد: عالی
بازگشت به ریشهها!
یوبیسافت در سال ۲۰۱۷ به قدری خوب عمل کرد که نه تنها سود زیادی را به دست آورد، بلکه اعتبار از دسترفتهاش را هم تاحدودی باز گرداند. بعد از اشتباهاتی مانند بزرگنمایی در نمایشهای اولیه و پولپرستیهای EA مآبانه، این شرکت فرانسوی باز هم به همان شرکت دوستداشتنی بدل شده است. با عملکرد بسیار خوب بازیهای بزرگ یوبیسافت در سال ۲۰۱۷، میتوان به موفقیت بازیهای Far Cry 5 ،The Crew 2 ،Skull & Bones و Beyond Good And Evil 2 در سالهای پیشرو دل بست. تنها مشکلی که امسال، تقریبا در تمام بازیهای یوبیسافت به چشم آمد، ضعف در بخش داستانی بوده که عملکرد کلی بازیها را تحت تاثیر قرار داده است. امیدواریم که سازندگان و مسئولان این شرکت از اشتباهات امسالشان هم درس عبرت بگیرند و بازیهای بینقصتری ارائه بدهند. کسی چه میداند؟ شاید روزی استودیوهای یوبیسافت هم به سطح ناتیداگ و استودیوهای راکستار برسند!
7 دیدگاه
reza6175
ممنون آقای باکرم، منتظر بررسی عملکرد سایر کمپانی ها هستیم، اما یوبی سفات با اینکه امسال خوب بود ولی مرده در کل برام! فقط یوبی سافت سال 2011
محمد امین باکرم
من هم خیلی وقته از یوبیسافت ناامید شدم، ولی بعد از Watch Dogs 2 و Assassin’s Creed Origins دارم امیدوار میشم. داره دوباره اوج میگیره. باید بهشون فرصت بدیم…
nazi
اره درسته اما اگه نظر کاربر مهم باشه براشون اینجور نمیشه
reza6175
طی این سالها بیشترین و بهترین عملکرد یوبی سافت برمیگرده به واچ داگز ۱ وتمام
saralove
واقعا سیستم رانندگی، هک و…ش خیلی مضخرف بود!
یه رینبو خوب بوده + اساسین 4 بلک فلگ
saralove
یوبی باگ!
madman
Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands فاکتور بگیریم، بقیه مفت نمی ارزن حتی فور آنر و اساسین