در این سری مقالات، قصد داریم تا به بررسی عملکرد بزرگترین ناشران صنعت بازیهای ویدئویی بپردازیم. در اولین قسمت به سراغ یکی جنجالیترین و پرحاشیهترین ناشرهای سال ۲۰۱۷، یعنی الکترونیک آرتز میرویم.
برخلاف سال گذشته، این ناشر بزرگ در بدترین شرایط ممکن به سر میبرد و از سمت منتقدان و بازیدوستان در زیر منگنه قرار دارد. اگرچه شرکت الکترونیک آرتز یکی از بزرگترین و شناختهشدهترین ناشران بازیهای ویدئویی به حساب میآید، اما هرگز نزد بازیدوستان از محبوبیت کافی برخوردار نبوده است. یکی از مهمترین دلایل این موضوع را میتوان سیاستهای منفعتطلبانهی این شرکت دانست که در کنار اکتیویژن به نچسبترین شرکتهای صنعت بازیهای ویدئویی در چند سال اخیر تبدیل شده است. با این حال انتشار عناوین بزرگ و محبوبی مانند سری Mass Effect ،FIFA ،Need For Speed و Battlefield سبب شده است تا بازیدوستان تا حدودی با این شرکت مدارا کنند، اما اتفاقاتی که اخیرا به وقوع پیوسته، سبب شده است که این شرکت بزرگ در بحرانی خودساخته گرفتار شود و کل عملکردش در سال ۲۰۱۷ را تحتالشعاع قرار داده است. در ادامه به بررسی بازیهای منتشر شده از این شرکت و بازخوردهای حاصل از آنها میپردازیم.
لازم به ذکر است که عملکرد عناوین پایین بر اساس میزان فروش و واکنش منتقدین و بازیکنان ارزیابی شده است.
- Mass Effect Andromeda
سری Mass Effect یکی از همان دلایلی است که باعث میشود بازیدوستان با شرکت الکترونیک آرتز مدارا کنند. سهگانهی Mass Effect بدون هیچ تردیدی، یکی از بهترین سهگانههای تاریخ بازیهای ویدئویی به شمار میآید. جایی که شاهد حماسهی کاپیتان شپرد و همراهانش بودیم و با این کاراکترها و ماجراجوییهایشان زندگی کردیم. همین امر باعث شد تا با معرفی نسخهی جدیدی از این بازی، سر از پا نشناسیم! Andromeda به عنوان یک عنوان مستقل از سهگانهی اصلی، روانهی بازار شد و در عین ناامیدی به بازی کاملا متوسطی بدل شد. باگهای بسیار زیاد و عجیب، داستان متوسط و گیمپلی نهچندان جذاب دست به دست هم دادند تا تجربهی شیرین سری Mass Effect در این نسخه تکرار نشود. منتقدان به Andromeda، روی خوش نشان ندادند و طرفداران این فرانچایز هم به شدت از عملکرد ضعیف استودیوی خوشنام بایوور انتقاد کردند. اگرچه بعدها و با عرضهی چند بروزرسانی، بخش عمدهای از مشکلات فنی بازی حل شد، اما باز هم این بازی به عنوانی که طرفداران انتظارش را میکشیدند، تبدیل نشد تا یکی از بزرگترین عناوین الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۷ با شکست روبهرو شود.
عملکرد: متوسط
- Madden NFL 18
اگرچه سری FIFA به عنوان بزرگترین فرانچایز ورزشی الکترونیک آرتز شناخته میشود، اما در سالهای اخیر سری Madden NFL هم ثابت کرده است که در صورت توجه بیشتر میتواند حتی از سری FIFA هم موفقتر باشد. اصلیترین دلیل این موضوع هم بیرقیب بودن این سری است؛ به گونهای که شبیهساز دیگری برای ورزش محبوب فوتبال آمریکایی وجود ندارد. همین موضوع سبب شده است که تمام علاقهمندان این ورزش به سراغ محصول شرکت الکترونیک آرتز بروند و میزان کل فروش سری Madden را به رقمی بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه برسانند! عملکرد مناسب و باثبات سری Madden NFL سبب شده است تا طرفداران هر ساله و بدون درنگ به خرید Madden NFL بپردازند. نسخهی ۱۸ این بازی هم با حفظ ویژگیهای مثبت و بهبود کیفیت کلی، نظر مثبت منتقدان را به همراه آورد و مورد استقبال طرفداران هم قرار گرفت. فروش حدود یک میلیون نسخهای در هفتهی اول انتشار سبب شد تا Madden NFL 18 سراسر با موفقیت و سود همراه باشد تا سران الکترونیک آرتز نفس راحتی بکشند!
عملکرد: خوب
- NHL 18
اما برخلاف Madden NFL 18، قضیه در مورد NHL 18 که شبیهساز ورزش هاکی میباشد، کاملا متفاوت است. عملکرد پرنوسان در چند سال اخیر باعث شده تا طرفداران اعتماد خود را به بازی از دست بدهند. نسخهی ۱۸ این سری همانند سه نسخهی اخیر، هنوز هم به بازی رضایتبخشی تبدیل نشده و بازی متوسطی به حساب میآید و به همین دلیل، نه منتقدان و نه طرفداران از آن استقبال نکردهاند. فروش متوسط و تا حدی ضعیف بازی، مهر تاییدی بر این ادعاست؛ با این حال نمیتوان NHL 18 را یک شکست بزرگ برای الکترونیک آرتز قلمداد کرد؛ چراکه هنوز هم قادر است، مانند نسخههای پیشین، طرفداران بوکس برروی یخ را به فروشگاهها بکشاند و مبلغی را به خزانهی این شرکت واریز کند.
عملکرد: متوسط
- NBA Live 18
سری NBA Live تنها عنوان ورزشی شرکت الکترونیک آرتز است که غافله را به رقیب خود باخته است. از سال ۲۰۱۰ که سری NBA 2K به یک باره شروع به اوجگیری کرد، مسئولان این شرکت به جای سرمایهگزاری برروی شبیهساز بسکتبال خود، سازندگان را به حال خود رها کردند تا سری NBA Live سال به سال بدتر شود و فاصلهاش با سری موفق NBA 2K به فرسخها برسد. بعد از عنوان فاجعهی NBA Live 15، دو سالی است که سازندگان به خودشان آمدهاند و در تلاشاند تا دوباره این سری را به میدان رقابت بازگردانند، اما فاصلهی ایجاد شده با سری NBA 2K به قدری زیاد است که رسید به این هدف کمی غیرممکن به نظر میرسد. نسخهی ۱۸ این بازی هم با وجود پیشرفتهای زیاد، هنوز راه زیادی را تا رسیدن به سطح استاندارد پیش رو دارد. اگرچه منتقدان نسخهی NBA Live 18 را قدمی مثبت در این سری دانستهاند، اما عنوان NBA 2K18 به قدری خوب است که نبض بازار را در دست دارد و غالب طرفداران بسکتبال را به سمت خود، سوق داده است. با توجه به آنچه گفته شد، عنوان NBA Live 18 یکی از بازیهای متوسط الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۷ بوده است که سود چندانی را برای این شرکت به همراه نداشته است.
عملکرد: متوسط
- FIFA 18
بر کسی پوشیده نیست که سری FIFA سودآورترین محصول شرکت الکترونیک آرتز است. به خصوص از زمان شروع نسل هشتم که درآمد حاصل از سری FIFA به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. همین امر سبب شده تا مسئولان این شرکت، هرساله نگاه ویژهای به این فرانچایز پولساز داشته باشند. پس طبیعی است که سال به سال شاهد نسخهای کاملتر و جذابتر از این مجموعه باشیم. FIFA 18 هم به تابعیت از FIFA های چند سال اخیر یک بازی خوب و سرگرمکننده است که میتواند طرفداران مستطیل سبز را در یک سال آینده، سرگرم کند. برخلاف سایر عناوین الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۷، FIFA به طور کامل انتظارات مسئولان این شرکت را برآورده کرده و حتی به لطف حضور کریستیانو رونالدو برروی کاور بازی، فروشی بیشتر نسبت به سالهای گذشته داشته است. بخش FIFA Ultimate Team هم با افزایش تعداد کاربرانش و پرداختهای درون برنامهای تبدیل به منبع دیگری برای کسب درآمد این شرکت شده است؛ هر چند بخش FUT هم تحت تاثیر جنجالهای بهوجود آمدهی Star Wars Battlefront II (که جلوتر به آن خواهیم پرداخت) چند روزی دچار مشکل شد و با تحریم عدهای از کاربران در اعتراض به پرداختهای درون برنامهای مواجه شد، اما پیشبینی میشود که این اعتراضات کمکم فروکش کنند و این بخش به حالت عادی خود بازگردد. شاید تنها خطری که در حال حاضر مجموعهی FIFA را تهدید میکند، بازگشت سری PES به روزهای اوج باشد؛ مخصوصا که امسال منتقدان از گیمپلی عمیق و روان PES 2018 بسیار تعریف کردند و گیمپلی FIFA 18 را ضعیفتر از آن دانستند و تنها حسن بزرگ ۱۸ FIFA را به آیتمها و محتویات جانبی آن نسبت دادند. با این شرایط به وجود آمده و به خطر افتادن بازار فروش سری FIFA، بهتر است مسئولان الکترونیک آرتز به فکر راهحلی برای افزایش کیفیت بازی باشند تا سود کلان حاصل از این مجموعه را از دست ندهند؛ وگرنه ورشکستگی را نزدیکتر از همیشه، مشاهده خواهند کرد!
عملکرد: عالی
- Need For Speed Payback
طلسم یک Need For Speed عالی و لایق نام این فرانچایز از زمان عرضهی Need For Speed: Hot pursuit همچنان پابرجاست و با عرضهی نسخهی جدید این مجموعه با نام Payback، یک بار دیگر مطمئن شدیم که این سری مدتهاست که نابود شده است. Payback با نمایشهای جذاب و دهنپرکن به طرفدران معرفی شد و با مانور برروی بخش داستانی، امید طرفداران را به یاد عنوان موفق ۲۰۰۵ Most Wanted زنده کرد، اما انگار ناامید شدن، تبدیل به عادت طرفداران این سری شده است! Payback هم به کلکسیون Need For Speed های ضعیف و بهدردنخور اضافه شد. داستان افتضاح و کلیشهای در کنار گیمپلی سطحی و تاریخمصرف گذشته، دست به دست هم دادند تا Payback هم یک آبروریزی دیگر برای الکترونیک آرتز به سوغات بیاورد و از نظر فروش هم چیزی از یک شکست، کم نداشته باشد. در روزهایی که دو فرانچایز Forza و Gran Turismo مشغول رقابتی تنگاتنگ هستند، Need For Speed در خواب شیرین خرگوشی به سر میبرد و بعید است که به این زودیها بیدار شود!
عملکرد: بسیار ضعیف
- Star Wars Battlefront II
و اما میرسیم به جنجالیترین بازی سال ۲۰۱۷! بعد از موفقیت نسخهی اول این بازی، نسخهی جدید Star Wars به یکی از موردانتظارترین بازیهای ۲۰۱۷ تبدیل شد. همه منتظر تکرار موفقیت این سری بودند و حتی اکثر طرفداران با اضافه شدن بخش داستانی، پیشبینی میکردند که Battlefront II حتی از نسخهی قبلی هم موفقتر باشد، اما بازی به انتشار رسید تا همه را ناامید و یا در توصیفی دقیقتر، شوکه کند! Battlefront II به خودی خود بازی بدی نبود، اما قضیهی پرداختهای درونبرنامهای و وابستگی غیرقابلتصور بازی به این پرداختها، سبب شد تا بازی از همه طرف به توپ بسته شود! در اتفاقی بیسابقه، نفرت از شرکت الکترونیک آرتز به جایی رسید که عدهای از بازیکنان Star Wars Battlefront II، بازی را به دلیل پرداختهای درونبرنامهای نامنصفانه، تحریم و با راهاندازی کمپینهای مختلف به سیاستهای این شرکت اعتراض کنند. منتقدان هم در اقدامی تحسینبرانگیز با موج اعتراضات، همراه شدند و این بازی را زیرسوال بردند. همهی این موارد باعث شد تا در نهایت شرکت الکترونیک آرتز و سازندگان از منافع خود عقبنشینی کنند و موقتا پرداختهای درونبرنامهای را از بازی حذف کنند. اگرچه بازی از نظر فروش به رقم قابلتوجهی دست پیدا کرد و تا حدودی با موفقیت همراه شد؛ با این حال مسائل به وجود آمده، اعتبار این شرکت را به شدت لکهدار کرد و بدون شک، آیندهی الکترونیک آرتز را تحت تاثیر قرار داد تا از این پس به عنوان یکی از شرکتهای بدنام در این عرصه به فعالیت خود ادامه دهد.
عملکرد: ضعیف
به سوی نابودی!
فکر میکنم همه موافق هستند که شرکت الکترونیک آرتز در حال پشت سر گذاشتن یکی از بدترین و کابوسوارترین سالهای خود است. اگر از عناوین FIFA 18 و Madden NFL 18 فاکتور بگیریم، سایر بازیهای این شرکت چه از نظر نمرههای کسب کرده و چه از نظر میزان فروش و استقبال در حد انتظارات عمل نکردهاند و حتی در مواردی با شکست روبه رو شدهاند. بیتردید این شرکت نیاز دارد تا در مورد سیاستها و روندی که در پیش گرفته، تجدید نظری داشته باشد. هر چند ورشکستگی EA با وجود سرمایهی اندوختهشده طی سالیان اخیر، بعید به نظر میرسد، اما با ادامهی این روند نزولی، هیچ چیز غیرممکن نیست.
4 دیدگاه
ali61
امسال اولین سالیه که EA داره بد عمل ممیکنه و امیدوارم هرچه زودتر به سطح اولیه خودش برگرده
reza6175
خیلیم خوشحالیم ک عملکرد سالانه بازی سازهارو نشون میدید واقعا عالیه
nazi
بازی بسکتبالش ک خوب بود مث همیشه
محمد امین باکرم
نظر شما محترم ولی تقریبا همه موافقن که NBA Live خیلی ضعیف تر از سری NBA 2K ـه. شما سری NBA 2K رو بازی کنید تا با استانداردهای شبیهساز بسکتبال آشنا بشید.