آقای «فیل اسپنسر» (Phil Spencer)، مدیر عامل بخش ایکس باکس صحبتهای جالبی در رابطه با صنعت بازیهای ویدیویی، بستههای الحاقی انحصاری و گسترش این صنعت انجام داده است.
آقای اسپنسر در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که میخواهد تمرکز شرکت مایکروسافت در مراسم E3 آن سال به طور کلی بر روی گسترش مجموعهها و بازیهای «فرست پارتی» (First Party) خود شرکت معطوف باشد. یکی از کاربران شبکه توییتر از مدیر عامل بخش ایکس باکس سوال پرسیده است که آیا شرکت مایکروسافت همچنان این هدف را دنبال میکند یا خیر؟ آقای اسپنسر در جواب گفته است که از فعالیتهایی مانند EA Access گرفته تا مادهای بازی Fallout، سرویس Game Preview و همچنین قابلیت کراس پلی بر روی ایکس باکس وان و رایانههای شخصی، همه در راستای تحقق همین هدف بودهاند. همه این فعالیتها برای پیشرفت صنعت بازیها انجام شده و برخی از آنها را فقط بر روی کنسولهای ایکس باکس میتوانیم مشاهده کنیم.
اسپنسر در ادامه گفته است که تمام بازیهای فرست پارتی شرکت مایکروسافت که در آینده منتشر خواهند شد نیز باید همین هدف را دنبال کنند. او برای روشن شدن این مسئله گفته است که پشتیبانی طولانی مدت از بازی Halo 5 که اخیرا حالت Forge نیز برایش منتشر شده است، مثال بسیار خوبی برای نشان دادن تمرکز شرکت در گسترش و سرمایه گذاری بر روی بازیها و مجموعههای فرست پارتی است.
او گفته است که دوست ندارد تا به یک شرکت یا استودیو پولی پرداخت کند و بازیکنان کنسولهای رقیب را از داشتن یک محتوای جدید، محروم کند. این رویه برای رشد صنعت بازیها مناسب نیست.
آقای اسپنسر به صورت غیر مستقیم سیاستهای شرکت سونی مبنی بر به انحصار درآوردن بستههای الحاقی بازیهای Call of Duty و Destiny را زیر سوال برده است. یکی دیگر از کاربران نیز در جواب به صحبتهای اسپنسر گفته است که خود مایکروسافت نیز چنین رویهای را دنبال کرده است، اما آقای اسپنسر در جواب اعلام کرده که هرچند شرکت آنها نیز این کار را انجام داده است، اما او از این کار راضی نبوده و با آن مخالف است.
لازم به ذکر بوده که شرکت مایکروسافت بستههای الحاقی بازی Division را به انحصار کنسول خود در آورده است.