چند سالی است که در مورد روند ساخت بازیهای AAA صحبتهای زیادی میشود و بودجه ساخت آنها هر سال زیادتر میشود که موجب این است که با عناوین بزرگتری طرف باشیم و اکنون شوهی یوشیدا به صحبت در این مورد پرداخته است.
با وود مشکلات و سختیهای ساخت بازیهای AAA، همچنان شاهد ساخت این عناوین هستیم و هر سال موفقیت بیشتری نسبت به قبل کسب میکنند که نمونه آن بازیهای Far Cry 5، پرفروشترین بازی سال ۲۰۱۸ و God of War که سریعترین فروش ممکن بر روی پلیاستیشن ۴ را داشته، هستند.
یک بخواهیم یک شرکت را مثال بزنیم که همیشه در ساخت بازیهای AAA موفق بوده است، باید به سراغ شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی برویم. این شرکت در حال حاضر عناوین انحصاری بسیار بزرگی نظیر Death Stranding از استودیو Kojima Productions، بازی Spider-Man از استودیو اینسومنیاک گیمز، The Last of Us: Part 2 و Ghost of Tsushima را در دست ساخت دارد. اکنون رئیس استودیوهای سونی، شوهی یوشیدا در مصاحبه با MCVUK به صحبت در مورد شرایط کنونی صنعت بازیهای ویدئویی پرداخته است.
از یک طرف رشد و مقیاس بازیهای AAA به اندازهای بزرگ شده است که با شروع یک پروژه جدید این حس را خواهید داشت که ریسک بزرگی کردهاید. اگر به خوبی کار خود را انجام داده باشید نتجیه نهایی، پیوند بسیار زیبا تکنولوژی و هنر است که میتواند ساعتها و ساعتها با تعامل با بازیکنان در یک جهان بزرگ و معمولا باز با شخصیتهای زنده و داستان زیبا، انها را سرگرم کند.
به خاطر میزان بزرگ بودن هر پروژه، شکست خوردن آنها بسیار سخت است. اداره ساخت همچین عنوانی فشار زیادی دارد. چنین عناوینی هستند که صنعت بازیسازی را به جلو پیش میبرد و بازیهای ویدئویی را به سرگرمی اصلی تبدیل میکنند. ما نیاز داریم تا بازهم در هنر ساخت عناوین بزرگ پیشرفت کنیم.
شوهی یوشیدا همچنین باور دارد که اکنون بهترین فرصت برای بازیسازان مستقل است، چون ابزار و توجه کافی را میتوانند جلب کنند.
از طرف دیگر ما در عصر طلایی برای سازندگان مستقل قرار داریم. موتورهای بازیسازی مثل یونیتی و آنریل انجین در اختیار سازندگان مستقل و مستعد قرار دارد و به آنها این فرصت را میدهد که بازیهایی بسیار خوبی خلق کنند و این عناوین میتوانند در سطح جهانی منتشر شوند.
با کم شدن تعداد بازیهای بزرگ و ریسکپذیری سازندگان این عناون، بهترین فرصت در اختیار سازندگان متسقل قرار دارد تا با قدم گذاشتن در زمینهها ناب و جدید بتوانند موفق شوند. من یکی از طرفداران بازیهای مستقل هستم و از تجربه هنری و جدید این بازیها لذت میبرم. چنین عناوینی هستند با نوآوری و آزمایش و خطا صنعت بازیسازی را پیش میبرند و نیاز است که ما از چنین عناوینی پشتیانی کنیم.
صحبتهای شوهی یوشیدا واقعا درست هستند و ما در سال گذشته شاهد موفقیت عناوینی مثل Hollow Knight ،Celeste ،Cuphead و A Way Out بودیم و بعضی مواقع بازیسازان بزرگی مثل امی هنینگ نیز وارد این عرصه میشوند. در هر صورت نیاز است تا این تعادل بین بازیهای بزرگ و مستقل رعایت شود و بسیار خوشحال کننده است که شخصی مثل شوهی یوشیدا این موضوع را قبول دارد.