سونی که سالیان سال به خاطر داشتن استودیوهای انحصاری موفق همچون ناتی داگ و سانتا مونیکا مشهور بوده، اکنون به دنبال خرید استودیوهای جدید است.
مایکروسافت مدتی است که از زمان معرفی استودیوهای انحصاری جدید خود در مراسم E3 سال گذشته، دست بر روی نقطه ضعف اصلی خود گذاشته تا آن را برطرف کند. به همین علت نیز در چند ماهه گذشته مالکیت ۸ استودیو جدید را به اختیار خود در آورده است که از معروفترین آنها میتوان به استودیو Double Fine (سازنده Grim Fandango)، استودیو Obsidian (سازنده Pillars of Eternity و Fallout:New Vegas) و استودیو Ninja Theory (سازنده Hellblade و DmC) اشاره کرد.
مایکروسافت نشان داده که قصد دارد همچنان با قدرت به روند جذب استودیوهای انحصاری جدید ادامه دهد تا جایی که بتواند خود را همرده با لیست استودیوهای فوقالعاده سونی و پلیاستیشن ببیند. اما سونی که مدتهاست جایگاه مناسبی از نظر عناوین انحصاری در میان کنسولهای نسل حاضر دارد (اگرچه باید اعتراف کرد که هرگز به آثار تمامنشدنی نینتندو نمیتواند نزدیک شود)، نیز بیکار ننشسته است.
جیم رایان، مدیرعامل Sony Interactive Entertainment در مصاحبه جدید خود با Nikkei اذعان کرد که به دنبال ادغام و همچنین خرید حق مالکیت استودیوهای بازیسازی جدید هستند. او به ظهور رقیب جدید کنسولها در بازار، پلتفرم استریم استادیا از شرکت گوگل اشاره کرد که عرضه آن باعث خواهد شد تا محتوای ساخت عناوین انحصاری، موقعیت بسیار حیاتیتری نسبت به وضعیت حال حاضر را داشته باشد.
سونی نشان داده که همیشه به استودیوهای بازیسازی انحصاری خود اهمیت ویژهای میدهد و بیراهه نگفتهایم که هرچقدر استودیوهای بازیسازی پلیاستیشن بیشتر باشد باید منتظر عناوین جذاب بیشتری از جانب آنها باشیم. رئیس سونی نیز چندی پیش ادعا کرده بود برای نسل بعدی کنسولها، PS5 تمرکز بیشتری بر عناوین جریان اصلی خواهند داشت و با خبر امروز معلوم شد که ادعای او توخالی نبوده است.