با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی سانگ شات. امیدواریم که تعطیلات نوروزی را به بهترین شکل به پایان رسانده و از آن لذت برده باشید. ما طبق رسم هر هفته با دستی پر و قسمت دیگری از سری مقالات سانگ شات، خدمت شما عزیزان رسیدهایم.
اگر از ابتدای این مقالات همراه ما بوده باشید، حتما در جریان هستید که انتخاب موسیقی مورد نظر برای سانگ شات، نیمی از سختی تهیه این مقالات هفتگی محسوب میشود اما بر خلاف هفتههای گذشته، این قسمت از سانگ شات، سختی مذکور را نداشت و دلیل آن همین تعطیلاتی بود که گذشت. تعطیلات عید نوروز فرصت بسیار مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا حسابی به گشت و گذار در میان موسیقیهای ساخته شده برای بازیها پرداخته و سوژههای مناسب را برای ارائه در سانگ شات انتخاب کنیم.
تعطیلات و مسافرت از یک طرف و شنیدن کلمه سفر که در این مدت از همه جا به گوش میخورد و کم کم به ملکه ذهنمان تبدیل شده بود از طرف دیگر، کاری کرد که سانگ شات این هفته ما نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و موسیقی ساخته شده برای بازی Journey به عنوان موضوع مورد نظر ما انتخاب شود.
در اولین سانگ شات سال جدید خورشیدی گفته شد که در نسل هفتم، به دلیل داشتن کنسول ایکس باکس ۳۶۰، از داشتن کنسول رقیب یعنی پلی استیشن ۳ محروم بودم. اما به لطف دوستان و همکاران دارنده پلی استیشن ۳، از تجربه کردن تمامی عناوین انحصاری کنسول سونی لذت کافی را بردم که در این بین بازی Journey از چند لحاظ برای من مهم بود. یکی از دلایل اهمیت بازی در درجه اول درخشش این عنوان انحصاری تحت لوای یک بازی مستقل و در درجه دیگر قسمت مورد علاقه من در بازیها، یعنی موسیقی تهیه شده برای بازی بود.
بازی Journey ابتدا در سال ۲۰۱۲ برای کنسول نسل هفتمی پلی استیشن ۳ منتشر شد. این بازی به قدری تاثیر گذار، زیبا و ستودنی بود که سونی را مجاب کرد که این عنوان را برای باری دیگر ولی این بار برای پلی استیشن ۴ منتشر کند.
بازی به شدت ساده و محدود به حرکت دادن شخصیت اصلی و در برخی از جاها حل کردن معماها میشد. گرافیک بازی نیز در عین سادگی، بسیار جذاب، چشم نواز و هنری بود. پس تنها عاملی توانست این بازی را از یکنواختی و تکراری شدن نجات دهد و بخش بزرگی از بار اصلی جذابیت بازی را به دوش بکشد، بخش موسیقی بازی بود.
برای توصیف موسیقی این بازی، به کار بردن کلماتی به غیر از شاهکار و بینظیر جفا به این اثر محسوب میشود. جادویی که در قطعات موسیقی این بازی نهفته است، با شما کاری میکند که به هیچ عنوان متوجه گذر زمان نشوید و از ابتدا تا انتهای بازی در آن غرق شوید.
سازندگان وظیفه خلق این اثر شاهکار را به آهنگساز جوان و ۳۲ ساله آمریکایی، آستین وینتوری (Austin Wintory) سپردند. او که ساخت موسیقی برای بازیهای رایانهای و فیلمها را از سنین جوانی شروع کرده بود، با ساخت قطعات موسیقی بازی Journey به اوج شهرت رسید و با برنده شدن جوایز متعددی از جمله جایزه بفتا (British Academy Games Awards) و جایزه بهترین موسیقی ساخته شده در جوایز سالانه دایس (Dice Awards) به نوعی آینده کاری خود را نیز تامین و بیمه کرد.
اما افتخارات کسب شده توسط این بازی تنها به جوایز گفته شده ختم نمیشود و نامزد شدن آلبوم موسیقی این بازی در مراسم گرمی (Grammy) مانند توپ در تمام محافل مربوط به بازیهای رایانهای و موسیقی صدا کرد.
همانطور که مستحضر هستید، مراسم گرمی که به اسکار موسیقی معروف است، از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی نامزد شدن یک اثر در این مراسم نشان از بالا بودن کیفیت آن کار میدهد. نامزد شدن موسیقی بازی Journey در بخش بهترین موسیقی ساخته شده برای یک اثر و رقابت با عناوینی همچون فیلمهای “هیوگو” و “شوالیه تاریکی” که آهنگسازی آن را هانس زیمر افسانهای به عهده داشت، به معروفیت و شناختهتر شدن این اثر در میان همه علاقمندان موسیقی تاثیر بسزایی داشت.
ما نیز برای شما عزیزان برخی از قطعات آلبوم منتشر شده از این بازی را آماده کردهایم که امیدواریم از شنیدن آنها همچون ما لذت ببرید. این شما و این هم موسیقیهای منتخب بازی شاهکار Journey.