با سلامی دیگر خدمت همراهان همیشگی و دوستان گرامی. باز هم با یکی دیگر از مقالات سانگ شات در خدمت شما هستیم و امیدواریم که از آن لذت ببرید.
قبل از شروع و اول از همه، در آستانه دو رقمی شدن قسمتهای سانگ شات، از همه شما و دوستان تشکر میکنم که همیشه با مشاوره و نظرات خود ما را راهنمایی کرده و با انتقادات خود راه را برای بهتر شدن سانگ شات هموارتر از گذشته میکنید. سخن را کوتاه کرده و با یکدیگر به سراغ قسمت جدید این مجموعه میرویم. این شما و این هم قسمت نهم سانگ شات.
چند سالی است که در تبلیغات مختلف شبکههای تلویزیونی، به وفور از آهنگها و قطعات موسیقی ساخته شده برای بازیها استفاده میشود. باز شدن پای این قطعات به دنیای تلویزیون از چند لحاظ حائز اهمیت است. نکته اول کیفیت بالای این قطعات و گوش نواز بودن آنهاست که نشان دهنده رشد آهنگسازی در صنعت بازیهای رایانهای و توجه ویژه سازندگان به آنهاست. نکته دیگر را میتوان به این صورت گفت که بازیهای رایانهای نسبت به گذشته خود از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار هستند و نگاه و رویکرد جهان به بازیهای رایانهای دچار دگرگونی شده است و دیگر به بازیهای رایانهای صرفا به عنوان یک روش برای سرگرم کردن افراد نوجوان و جوان نگاه نمیشود. پس طبیعی است که این روزها شاهد سرمایه گذاریهای هنگفت در این صنعت و جذب شدن افراد مشهور مانند بازیگران و گویندگان مختلف و دخیل شدن آنها در روند ساخت بازیهای مختلف هستیم. آهنگسازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چند سالی است که افراد شناختهشده و صاحب نام در موسیقی، ردپایی از خود را در دنیای بازیهای رایانهای بر جا گذاشتهاند.
همانطور که کاملا در جریان هستید؛ برای انتخاب موسیقی و سوژه مورد نظر برای سانگ شات هر هفته به همه جا سر میزنیم و به جست و جو میپردازیم. اما بگذارید به اول پاراگراف قبل برگردیم. با اینکه شخصا اهل تلویزیون نیستم ولی هر از چند گاهی ناپرهیزی کرده و به همراه خانواده به تماشای آن میپردازم. در هفته گذشته در یک تیزر تبلیغاتی متوجه شدم که از یکی از قطعات موسیقی بازی «بتمن: آرکام سیتی» (Batman: Arkham City) استفاده شده است و با خودم گفتم تلویزیون که تا این اندازه از بازیهای رایانهای بدگویی میکند، از این قطعات استفاده میکند. چرا ما که کار و زندگیمان را بازیهای رایانهای دربر گرفته است از آنها استفاده نکنیم؟!
و به این صورت شد که عدو شد سبب خیر و باعث شد که موسیقی قسمت نهم سانگ شات را مدیون تلویزیون و تیزرهای آن باشیم. موسیقی بازی بتمن آرکام سیتی مهمان این هفته سانگ شات است.
این بازی در سال ۲۰۱۱ برای کنسولهای ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ و پس از تاخیری کوتاه برای پلتفرم پیسی منتشر شد. این بازی ادامهای بر نسخه اول مجموعه بتمن ساخته شده توسط استودیو «راک استدی» (Rocksteady) بود و اتفاقات پس از پایان «تیمارستان آرکام» (Arkham Asylum) را روایت میکرد. این بازی به حدی عالی و بی نقص ساخته و پرداخته شده بود که با بازخوردی بسیار عالی از سوی منتقدان و بازیکنان مواجه شد و به یکی از جواهرات صنعت بازی تبدیل شد.
وقتی حرف از شاهکار بودن یک بازی میزنیم، طبیعتا منظور این است که این اثر در تمامی مولفههای خود عملکردی عالی را از خود بر جای گذاشته است و تمامی عوامل یک بازی به یک اندازه در خلق این اثر دخیل هستند. نه تنها ما، بلکه بسیاری از منتقدان و بازیکنان، آرکام سیتی را شاهکار میدانیم، چرا که گیمپلی بازی روان و جذاب است، گرافیک بازی خیره کننده و موسیقی نیز بسیار متناسب با جو و روند بازی ساخته شده است. این عوامل باعث شدند که انجام این بازی به شدت لذت بخش باشد.
نام آهنگساز این بازی «نیک آروندل» (Nick Arundel) است. او که همکاری با راک استدی را با ساخت موسیقی بازی تیمارستان آرکام شروع کرد، پس از کسب رضایت سازندگان، آهنگسازی قسمت بعدی، یعنی بتمن: آرکام سیتی را نیز بر عهده گرفت. البته او در این راه از کمکهای «ران فیش» (Ron Fish) نیز بهره کافی را برد.
در برخورد اول با بازی، کاملا متوجه خواهید شد که موسیقی آرکام سیتی با الهام از فیلمهای کریستوفر نولان ساخته شده است. به طور مثال شباهت قطعه «من قهرمان نیستم» (I’m Not Hero) در فیلم «شوالیه تاریکی» (Batman: Dark Knight) که ساخته «هانس زیمر» افسانهای و «جیمز هاوارد» است، قطعه اصلی (Main Theme) بازی که توسط آروندل ساخته شده است، کاملا نشان دهنده این موضوع است و به نوعی اقتباس و الهام نیک آروندل از اثر هانس زیمر در ساخت موسیقی این بازی کاملا هویداست. همانطور که پیشتر گفتیم، موسیقی به طرز فوق العادهای با محیط و جو بازی متناسب است و شما را غرق در بازی میکند که این نشان از تبحر و هنرنمایی آروندل دارد. موسیقی کار خود را در القا کردن حس حضور در محیط گرفته، پر خفقان و مرده گاتهام به خوبی انجام داده است.
سخن گفتن درباره این بازی، جز تکرار مکررات و یادآوری شاهکارهای این بازی چیز دیگری را به ارمغان نخواهد آورد. پس سخن را کوتاه میکنیم و شما را به شنیدن چند اثر از آلبوم اصلی منتشر شده از این بازی، دعوت میکنیم.