کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت در حال توسعه هستند و این روزها افراد شاغل در صنعت بازیهای ویدیویی، در مورد آنها صحبت میکنند. یکی از بحثهای مهم در مورد این کنسولها، پشتیبانی آنها از نسل قبل است که در این نسل، به یک حاشیه تبدیل شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
در روزگاری نه چندان دور، برنامه پشتیبانی از نسل قبل، یک هدف ارزشمند برای صنعت بازی های ویدیویی در نظر گرفته میشد و شرکتهای بزرگ تولید کننده کنسول، مطمئن میشدند که کنسولهای نسل بعد آنها، حتما با کنسولهای نسل گذشته خود، سازگار باشد. به عنوان مثال، به لطف قابلیت پشتیبانی از نسل قبل کنسول پلیاستیشن ۲، مردم خیلی راحت میتوانستند بازیهای کنسول پلیاستیشن ۱ را روی آن اجرا کنند یا به لطف سازگاری کنسول Wii با نسلهای گذشته، تجربه عناوین قدیمی تر روی آن کاملا میسر بود. اگر یادتان باشد، پیشتر و طی یک یادداشت، در مورد اهمیت سازگاری با نسلهای گذشته و کمرنگ شدن آن در نسل حاضر صحبت کردیم اما حالا، باز هم این بحث توسط یکی از بازیسازان به میان آمده است.
با تمام این توضیحات، اوضاع در نسل فعلی کنسولها، به همان شیرینی نسلهای گذشته نیست. به غیر از کنسول ایکسباکس وان از طرف شرکت مایکروسافت که به طرز فوقالعادهای یک برنامه پشتیبانی از نسل قبل دارد، کنسول های پلیاستیشن ۴ و نینتندو سوییچ از طرف سونی و نینتندو، به صورت کامل، برنامه پشتیبانی از نسل قبل را فراموش کردهاند. حالا این بحث به میان میآید که آیا کنسولهای نسل بعد سونی، مایکروسافت یا حتی نینتندو، با نسل گذشته خود سازگار هستند یا خیر. شاید یکی از بهانههای سونی برای در نظر نگرفتن برنامه پشتیبانی از نسل قبل در نسل فعلی، تغییر معماری و ساختار کنسول به x86 باشد که حالا با در نظر گرفتن همین ساختار و معماری برای کنسولهای نسل بعد تقریبا هیچ بهانهای برای سونی یا نینتندو باقی نمیماند.
به تازگی یکی از افراد کهنه کار شرکتهای اکتیویژن (Activision) و یوبیسافت، آقای Marc-André Jutras که هماکنون در استودیوی Cradle Games برروی عنوانی علمی تخیلی با نام Hellpoint کار میکند، در همین باره نظرات جالبی را ارایه کرده است. این طور که آقای Marc-André Jutras پیش بینی میکند، کنسولهای نسل بعد به احتمال بسیار قوی، برنامه پشتیبانی از نسل قبل را در خود دارند. او همچنین امیدوار است که این سازگاری با نسل گذشته، از همان ابتدا و برای تمامی عناوین صدق کند و به چند عنوان منتخب و فهرستی خلاصه نشود. او در ادامه این گونه توضیح میدهد:
من فکر میکنم که پلیاستیشن این کار را انجام میدهد. آیا این کنسول ایکسباکس ۳۶۰ بود که فهرست عناوین پشتیبانی از نسل گذشته از نسل ایکسباکس (اریجینال) را ارایه میداد؟ آن ها محبور بودند تا بازی ها را یکی پس از دیگری آماده کنند؟ من فکر میکنم که این قضیه عجیب بود و امیدوار هستم که در آینده، این اتفاق رخ ندهد. من ترجیح می دهم تا یک امولاتو یا شبیه ساز داشته باشم که همه بازیهای نسل قبلی را اجرا کند. شاید در این بین و در برخی از بازیها گلیچ ها و باگهایی را مشاهده کنیم اما بهتر از این است که بگوییم من ۵۰ بازی در Library کنسول خود دارم اما فقط میتوانم ۴ عدد از آنها را تجربه کنم زیرا دیگر عناوین، آماده سازی نشدهاند.
او توضیح میدهد که برای برنامه پشتیبانی از نسل قبل، روش نینتندو بر سر کنسول Wii U را خیلی بیشتر ترجیح میدهد؛ جایی که تمام عناوین کنسول Wii، روی کنسول Wii U قابل بازی بود. در آخر نیز این برنامه پشتیبانی از نسل قبل، برای شرکت تولید کننده کنسول (نینتندو) سودآور بود. این بدان معنی است که کنسول آن ها دوباره از صفر شروع نکرده و یک قفل اکوسیستم برای آنها به وجود میآورد. آقای Marc-André Jutras ادامه میدهد:
من دوست ندارم که سوییچ، پشتیبانی از نسل قبل ندارد اما برای کنسول Wii U، تمام بازی های Wii روی آن کار میکردند. روش اصلی باید این گونه باشد. زیرا بیایید بگوییم که شما یک کنسول جدید را روانه بازار کردید. جامعه طرفداری کنسول شما هماکنون صفر است و تعداد بازیهایی که برای این کنسول دارید نیز صفر است. بنابراین شما به توسعه دهندگان نیاز دارید تا بازی بسازند تا مردم بتوانند کنسول شما را خریداری نمایند. و این مشکل معروف مرغ و تخم مرغ است. آیا سازندگان سریع دست به کار میشوند و بازی میسازند تا مردم آن کنسول را خریداری کنند یا مردم به تعداد کافی کنسول را بخرند تا سازندگان برای ساخت بازی برای آن ترغیب شوند؟ بنابراین همین که شما یک کنسول جدید را عرضه میکنید، یک چالش جدی آغاز میشود برای این که نمیدانید که آیا تعداد بازی کافی برای فروش یک کنسول دارید یا کنسول های کافی برای فروش و عرضه یک بازی دارید یا خیر.
او ادامه داد:
چیزی که من از پلیاستیشن ۵ میخواهم، این است که سونی چند بازی انحصاری عالی تولید کند. منظورم این است که من پلیاستیشن ۴ را برای تجربه بازی Bloodborne خریداری کردم و آن ها برای همین بازی انحصاری، کلی فروش کردهاند. با این که مایکروسافت در یک سال اخیر، چندین استودیو را خریداری کرده است، این زمینه (بازی انحصاری) چیزی است که مایکروسافت در آن ضعف دارد. من فکر میکنم که آن ها سرانجام به این نتیجه رسیدهاند که شما برای به فروش رساندن کنسول، نیاز به عناوین انحصاری دارید و این عناوین باید خوب باشند… به هر حال، من امیدوار هستم که نسل آینده کنسولها، بازی های انحصاری بسیار خوبی داشته باشند و سونی و مایکروسافت هر دو به این نتیجه برسند که اگر کنسول جدیدی عرضه شود، میتوان با آنها، تمام بازی های قدیمی را تجربه کرد. با انجام این کار، جامعه کاربری میتوانند خیلی سریع روی کار بیایند زیرا آن ها میتوانند بازیهای زیادی که در کاتالوگ خود دارند را تجربه نمایند. اگر من ۱۰۰ بازی روی کنسول ایکسباکس ۳۶۰ خود داشتم و ۱۰۰ بازی نیز روی کنسول ایکسباکس وان در اختیار دارم و یک کنسول ایکسباکس جدید عرضه شود و من بتوانم تمام بازی های ایکسباکس ۳۶۰ و ایکسباکس وان را روی آن تجربه نمایم، بیشتر از هر کنسول دیگری، علاقه دارم تا کنسول ایکسباکس جدید را خریداری کنم.
قطعا موضوع پشتیبانی از نسل قبل باید به طور جدی تری دنبال شود و بازیبازان آن را مطالبه کنند. این که کنسولی جدید داشته باشیم که بتوانیم تمام عناوین قدیمی را روی آن تجربه کنیم، موضوعی بسیار ارزشمند است. قطعا صحبتهای آقای Marc-André Jutras درست است و امیدوار هستیم که در نسل آینده، تمامی کنسولهای نسل بعد سونی، مایکروسافت و نینتندو، با نسل یا نسلهای پیشین خود کاملا سازگار باشند.
1 دیدگاه
تور ترکیه
با تشکر کنسول جالبی میشه