سال گذشته بحثهای جنجال برانگیزی در رابطه با شرکتهای مختلف بازیسازی و کارمندان آنان که اضافه کاری طولانی مدت انجام میدهند، رخ داد.
کرانچ تایم اصطلاحی در حیطه کاری است که به معنی اضافه کاری است و سال گذشته بارها از آن در رابطه با جنجالهای مختلف استفاده شد. گزارشهای ترسناکی در چند سال گذشته منتشر شده بود که برخی از کارمندان مجبور به اضافه کاریهای طولانیمدت میشدند و ۷۰، ۸۰ و حتی ۱۰۰ ساعت در هفته کار میکردند. آخرین گزارشی که در این رابطه منتشر شده بود، مربوط به استودیو بایوویر بود. این گزارش که از پروسه ساخت بازی Anthem پرده برداشته بود، داستانهای وحشتناکی از ساعات کاری خستهکننده و بسیار طولانی در این استودیو را روایت میکرد. کارمندان خود را در کمد دیواری زندانی میکردند تا از میزان بالای فشار و آشفتگی کاری فریاد بزنند و گریه کنند.
سال گذشته نیز گزارش یکسانی در رابطه با استودیو راکستار و اضافه کاری طولانیمدت حین ساخت بازی Red Dead Redemption 2 منتشر شد. در حالی که از طرف دیگر شرکتهای بزرگی همچون یوبیسافت به تازگی در این رابطه اطلاعیه داده بودند و از کنترل کردن زمانهای اضافه کاری در حین ساخت یک بازی به صورت برنامهریزی شده گفتند.
با این وجود افرادی نیز وجود دارند که عقیده دارند اضافه کاری بخش الزامی حیطه شغلی است. یکی از این افراد کارگردان بازی A Plague Tale: Innocence، دیوید دیداین است. او که به تازگی با PlayStation Lifestyle مصاحبه کرده است در مورد اضافه کاری صحبتهای زیادی کرده است. او اذعان کرد که از بدنام بودن اضافه کاری در صنعت بازیسازی خبر دارد، از تاثیری که بر زندگی فرد میگذارد و استرسی به او وارد میکند کاملاً آگاه است. اما با این حال احساس میکند که اضافه کاری بخش جدانشدنی شغل است و اغلب اوقات سرعت بالای تکنولوژی نیازمند اضافه کاری است.
دیداین گفت:
عوامل مختلفی در حین ساخت بازی دست به دست میدهند و ناگهان شما راه حل مناسب برای ادامه کار را پیدا میکنید. فشار کاری برای ادامه کار وجود دارد پس به ضرب الاجل نیاز دارید. در مرحلهای متوجه میشوید که میتوانید بهتر کار کنید و میخواهید کرانچ (اضافه کاری) انجام دهید. ما به طور قطع کاری را انجام میدهیم که به آن علاقه داریم و اهمیت میدهیم، با خود رو درواسی نداریم. قاعدتاً در چارچوب قانون هم میمانیم چرا که در کشور فرانسه قانون مراقب سلامت کاری کارمندان است.
میدانیم که جالب نیست در ابتدا پروسه ساخت وارد اضافه کاری شد چرا که عملاً باعث سوخته شدن و از بین رفتن تیم میشوید. اگر اینطور شود بدترین اتفاق ممکن رخ داده است. باید تیم را در بهترین حالت تا جای ممکن نگه دارید اما وقتی خط مستقیم پایان کار را دیدیم، دکمه اضافه کاری را فشار میدهیم. فقط در سه ماه پایانی پروسه ساخت. زمانی که اندک باشد و اواخر پروژه رخ دهد.
میدانید، خانواده از چنین وضعیتی خوشحال نخواهد بود، همسر خوشحال نیست، بچهها خوشحال نیستند. و باید صادق باشیم، همیشه اوقات هم زندگی ما شبیه به داستانهای عاشقانه نیست. ولی بعضی اوقات به عنوان یک هنرمند به خودمان باور داریم. در مرحلهای شما فقط میخواهید که بهترین عملکرد برای هدفی که دارید را انجام دهید. به اعتقاد من تا جایی که در چارچوب قانون باشد، اضافه کاری پدیدهای طبیعی است.
دیداین زمانی که از او در رابطه با وجود الزامی اضافه کاری در پروسه ساخت هر بازی سوال شد، جواب داد:
خیلی سخت است که درست پاسخ دهم چون میدانم که چطور در عمل برداشت میشود، میدانید؟ از آن دست آدمها نیستم که چشم خود را بر مشکل موجود ببندم. و همانطور که گفتم، ما هم در گذشته با اضافه کاری مواجه شدیم و منتظر بقیه جهان یا دولت نماندیم تا فکری در موردش بکنند. متوجه شدیم که اضافه کاری به صورت کلی چیز خوبی نیست. ولی در مرحله بخصوصی از پروژه ساخت، به اعتقاد من جادو رخ میدهد. آیا ساخت بازیها بدون اضافه کاری غیرممکن است؟ نه. آیا تیم ساخت و مردم از محصول نهایی بیشتر رضایت خواهند داشت؟ نه. چرا که ما اضافه کاری را به خاطر بهتر شدن بازی انجام نمیدهیم.
به نویسندگان فکر کنید. به نظر شما یک نویسنده میتواند تنها هفت ساعت در روز برای نگارش کتاب خود کار کند؟ نه، اگر شما نویسنده باشید تضمین میکنم که این افراد در واقع ساعت ۲ نصفه شب شروع به نوشتن میکنند. بعضی اوقات اصلا این کار را نمیتوان توجیه کرد. بیشتر اعضا تیم را هنرمندان تشکیل میدهند، در بخش صدا، موسیقی، صداپیشگی، نویسندگی متن داستان، طراحی بازی، همه بخشها هنرمند هستند. در مرحلهای شما فقط میخواهید که بهترین اثر ممکن را خلق کنید و به زمان نگاه نمیکنید.
خیلی عالی میشود اگر به خاطر اضافه کاری، حقوق اضافه هم دریافت کنید. قضیه متفاوت میشود. در این صورت مردم بیشتر کار میکنند اما حقوق بیشتری هم میگیرند. بعضی اوقات دو برابر حقوق پایه. شرکت در این حالت سرمایه گذاری هم میکند. زمانی که با احترام و در چارچوب قانون با شما برخورد میشود، شما در اکوسیستم سالمی قرار گرفتهاید.
البته به تعریف شخص از کلمه کرانچ و اضافه کاری نیز بستگی دارد. اگر اضافه کاری با حقوق همراه نباشد و مخرب باشد، من مخالف آن هستم. اگر هزینه زمان اضافه کاری شما پرداخت شود و اکثر اوقات مردم مشتاق به اضافه کاری باشند، به نظرم طبیعی و در چارچوب قانون است. بحثی در مورد آن وجود ندارد.
بازی A Plague Tale: Innocence در تاریخ ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) برای کنسولهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکسوان و رایانههای شخصی منتشرمیشود.