با اقدامات سونی و مایکروسافت و گوگل، به نظر میرسد که استریمینگ آیندهی صنعت گیمینگ را شکل میدهد، اما نظر سازندهی بازی Hellpoint در این مورد چیست؟
از آنجا که بیشتر از یک دهه است که از استریمینگ بازیها میشنویم و همواره شرکتهای جدیدی وارد این زمینه میشوند، این سوال به وجود میآید که آیا استریمینگ میتواند همچنان به گسترش خود ادامه دهد بهطوری که نقش برجستهای را در نسل بعدی کنسولها ایفا کند؟
«مارک-آندره یوتراس» (Marc-André Jutras) که از کهنهکاران یوبیسافت و اکتیویژن هست و سابقهی کار بر روی عناوین AAA متعددی را دارد و حال با استودیوی «کریدل گیمز» (Cradle Games) بر روی عنوان نقشآفرینی و علمیتخیلی Hellpoint کار میکند، اخیراً در گفتوگو با GamingBolt راجع به آیندهی استریمینگ بهعنوان وسیلهای برای ارائهی بازیها در کنسولهای نسل بعدی سونی و مایکروسافت، چنین نظر خود را بیان کرده است:
میدانم که در برخی از کشورها این نوع استریمینگ در حال رایجتر شدن است. میدانم که در برزیل شرکت استریمینگی وجود دارد که بسیار محبوب هست، چون مردم پول خرید کنسول را ندارند و ترجیح میدهند که با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار، بازیهای مختلفی را به وسیلهی استریمینگ تجربه کنند. فکر میکنم که استریمینگ بیشتر هم رواج پیدا خواهد کرد ولی جایگزین سختافزار کامل نخواهد شد، چون تجربهی Call of Duty با استریمینگ؟ چنین چیزی نتیجه ندارد. زیرساخت اینترنت را در نظر بگیرید. این بدین معنی است که بهجای کلیک بر روی یک دکمه و دریافت نتیجه روی صفحه نمایش خود، ۱۰۰ اماس لگ برای ورودی و ۱۰۰ اماس لگ دیگر برای خروجی در پروسهی انتقال و دریافت داده توسط دستگاه خود دارید. و اگر هاستی که دادهها را پردازش میکند خودش تاخیر داشته باشد، ۱۰۰ اماس یا حتی بیشتر تاخیر دیگر به وجود میآید. میتوانید تجربهی Call of Duty را با چنین تاخیری تصور کنید که ۱۰۰ اماس برای سرور صرف میشود تا فقط متوجه شود که شما در حال شلیک هستید؟
من فکر میکنم که این بر روی بازیهای آفلاین به خوبی اجرا میشود اما زمانی که آنلاین باشید و مثلاً عنوانی تیرندازی را تجربه میکنید که نیاز به واکنش لحظهای دارد، چنین چیزی به کار نمیآید. پس آیا استریمینگ رایج خواهد شد؟ مطمئن نیستم.
شرکتهایی که بر روی استریمینگ سرمایهگذاری میکنند، در تلاش هستند که این مشکلات را کنار بگذارند. یوتراس در خصوص اینکه آیا شرکتهایی نظیر سونی و مایکروسافت به اندازهی کافی برای رفع آنها مجهز هستند، گفته است که این مشکلات صرفاً با پول و سرمایهگذاری حل نمیشوند.
مشکل اینجاست که این چیزی نیست که پول بگذارید و مشکل را کنار بزنید. وضعیت تاخیر نتورک طی ۲۰ سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. در نهایت در این زمینه ما بهخاطر سرعت نور محدود شدهایم. دادههای شما از کامپیوتر تا روتر، تا ISP همسایه، تا هر سوئیچ تا هر دستگاه و هر دستگاه تا مزرعهی سرور (Server Farm)… با لگ مواجه خواهند شد. هیچ کاری در خصوص آن نمیتوان انجام داد.
بنابراین، استریمینگ نسل بعدی کنسولهای سونی و مایکروسافت را تعریف نخواهد کرد بلکه وسیلهای برای گسترش گیمینگ در بازارهای جدید خواهد بود، مانند برزیل مذکور یا هند و چین.
نه، استریمینگ به بازارهای جدیدی که قادر به خرید کنسول نیستند مانند چین و هند و کسانی که صدها دلار برای خرید پلیاستیشن ندارند، بازی ارائه خواهد کرد. اما آنها در ازای ۱۰ دلار در هر ماه، میتوانند ۱۰ درصد از مجموعه بازیهای پلیاستیشن را تجربه کنند که برای استریمینگ شگفتانگیز است و درآمد زیادی هم برای سونی محسوب میشود. و برای سونی منطقی است که پلیاستیشن ۵ را به پشتیبانی از نسل قبل نیز مجهز کند، زیرا هزاران عنوان جدید را برای مجموعهی استریمینگ فراهم خواهد کرد.