گرچه شاید انتظار سازندهی Outward از کنسولهای نسل بعد ساده به نظر برسد، اما نکتهی اصلی درون صحبتهای وی قابل تامل است. در ادامه همراه گیمشات باشید.
بسیاری بر این عقیدهاند که فاصلهی زیادی با کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت باقی نمانده است و احتمالاً در سال ۲۰۲۰ شاهد عرضهی آنها خواهیم بود. بر اساس گزارشهای متعدد طی چند وقت اخیر، به نظر میرسد که این پیشبینی درست باشد. برخی از شرکتها و استودیوها در حال کار بر روی بازیهای نسل بعد هستند درحالی که همچنین به نظر میرسد سونی تمرکز خود را روی توسعهی عناوین پلیاستیشن ۵ گذاشته است.
حال که مسلم است فاصلهی زیادی با پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس بعدی که با نام رمز اسکارلت (Scarlett) شناخته میشود نداریم، سوالات حول این محور که کنسولهای نسل بعد چه چیزی برای ارائه خواهند داشت و توانشان تا چه حد خواهد بود، بیشتر از همیشه شنیده میشود. اما گذشته از بازیکنان، خود بازیسازان چه امیدها و انتظاراتی از نسل آینده دارند؟
«گیوم بوچر-ویدال» (Guillaume Boucher-Vidal)، مدیر عامل «ناین داتس استودیو» (Nine Dots Studio) که بازی اکشن نقشآفرینی جهانآزاد Outward را در دست توسعه دارد، اخیراً در گفتوگو با GamingBolt دربارهی انتظارات خود از کنسولهای نسل بعد صحبت کرده است.
جواب وی بسیار ساده بوده است: قدرت بیشتر. اما سختافزار با قدرت بیشتر به این معنا نیست که فقط جلوههای بصری، رزولوشن و نرخ فریم بهتری – که وی آنها را مزایایی عالی میداند – ارائه دهد، بلکه باید پیشرفتها و موارد جدیدی را به گیمپلی بیافزاید.
صادقانه من قدرت بیشتری را میخواهم، از آنجا که پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان وقتی ۵ سال قبل عرضه شدند نسبتاً ضعیف بودند و پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس هم همچنان جزو آن کنسولهای ضعیف هستند، از آنجا که رفتار و اجرای بازی همچنان یکسان است.
رزولوشن و نرخ فریم بالاتر مزایایی عالی هستند، اما نقش کمی را در تجربهی اکثر بازیکنان از بازی دارند. اگر کنسول پایه قدرتمند باشد، ما میتوانیم بهجای تنظیمات بصری کمتاثیر، از این قدرت برای گیمپلی بهره ببریم.
با این حال، بوچر-ویدال نگران این است که شاید کنسولها و بهطور کلی گیمینگ به تکنولوژی «پردازش ابری» (Cloud Processing) روی بیاورند و به این ترتیب، بهجای سختافزار قدرتمند به اتصال اینترنت پرسرعت متکی باشند. به عقیدهی وی، چنین طرحی در نهایت بیثمر و مخرب خواهد بود.
این شاید ناملموس باشد. اگر به سمت اجرای بازیها با تکنولوژی پردازش ابری و اتکا به اینترنت پرسرعت بهجای سختافزار قدرتمند حرکت کنیم، این میتواند از هر چیزی که صنعت گیمینگ طی ۵ سال گذشته با آن مواجه شده است، مخربتر باشد.
درحالی که طی چند سال اخیر پردازش ابری و استریمینگ بازی پیشرفت قابل توجهی را به خود دیده، عدهی بسیاری معتقدند که این صرفاً زمینهسازی برای آیندهای دورتر است و جایگزینی این تکنولوژی با کنسولهای معمولی در آیندهی نزدیک صورت نخواهد گرفت. با توجه به زیرساخت عظیمی که اجرای پردازش ابری نیاز دارد، به نظر نمیرسد که ترسهای بوچر-ویدال بهزودی به واقعیت بپیوندند.