یکی از عواملی که باعث میشود سینما رفتن و فیلم دیدن خیلی لذت بخش باشد، این است که هرکدام از ما، هر چیزی را متفاوت تفسیر میکنیم. مثلا شاید از نظر شما اینکه یک سفینه فضایی غول آسا که توسط بیگانگان فضایی هدایت میشود، کره زمین را منفجر کند و سرنوشت بشریت در دستان «جف گلدبلام» (Jeff Goldblum) قرار بگیرد، به شدت مضحک و مسخره باشد. یا شاید، اگر کارگردان آثار فاجعهای، رولند امریش (Roland Emmerich) را دوست دارید، شاید شما هم مثل او فکر کنید که به طور کلی، وجود سوپرقهرمانها احمقانه و مزخرف هستند. در ادامه با گیمشات همراه باشید.
رولند امریش کارگردانی است که اصولا علاقه خاصی به ساخت آثار آخرزمانی و حماسههای فاجعه بار دارد، او فیلمهایی مثل «۲۰۱۲»، «روز استقلال» (Independence Day) «روز پس از فردا» (The Day After Tomorrow) را در کارنامه دارد و فیلم «روز استقلال: بازخیز» (Independence Day: Resurgence) از او به زودی اکران میشود، امریش بر این باور است که فیلمهای مارول «احمقانه» هستند. او در مصاحبه با سایت گاردین گفته است:
وقتی به فیلمهای من نگاه میکنید، آدمهای عادی میبینید، قهرمانان معمولی میبینید. بیشتر فیلمهای مارول، آدمهایی را نشان میدهند که لباسهای خنده دار پوشیدهاند و به این سو و آن سو میدوند. من آدمهای شنل پوش را دوست ندارم. به نظرم وقتی یک نفر لباس سوپرقهرمانانه پوشیده و پرواز میکند، احمقانه است. درکاش نمیکنم. من در آلمان بزرگ شدهام شاید به همین خاطر است که اینگونه فکر میکنم.
میتوان به حرفهای رولند امریش اعتراض کرد، اما در یک مورد حق دارد: شما هرگز انتظار ندارید که آدمی مثل «جف گلدبلام» یا «برنت اسپینر» (Brent Spiner) دنیا را نجات بدهد، اما آنها این کار را انجام میدهد و این در واقع مهر و امضای فیلمهای امریش است که آنها را قابل تحمل میکند و دیگر نقاط ضعف فیلم را میپوشاند. شما کجا میتوانید «گلدبلام» در لباس فضانوردی ببینید که دارد با آدم فضاییها میجنگد؟ این سوال ما را به بحث «آدمهایی که لباس خندهدار پوشیدهاند و به این سو و آن سو میدوند» میرساند، یک لباس فضایی اصلا خندهدار نیست اما وقتی «گلدبلام» آن را میپوشد امکان ندارد نخندید.
و صحبت رولند امریش در مورد بزرگ شدناش در آلمان که باعث شده او علاقهای به فیلمهای سوپرقهرمانی نداشته باشد، نمیدانیم که آیا با فرهنگ پاپ در آلمان آشنایی دارد یا خیر، اما آنها چندان با این چیزهای احمقانه غریبه نیستند و مشکلی ندارند، اتفاقا رابطه خوبی با سوپرقهرمانها دارند.
مشکلی ندارد اگر امریش یا هرکسی، فیلمهای مارولی را دوست نداشته باشد، اما کارگردانی که فیلم احمقانه و مضحکی همچون «گودزیلا» (Godzilla) را در سال ۱۹۹۸ ساخته و به قله حماقت را فتح کرده، شاید بهتر است در اظهارنظر کردن در مورد سوپرقهرمانها و دیگر فیلمها کمی محتاط باشد.
آخرین فیلم رولند امریش، «دیوار سنگی» (Stonewall) سال گذشته اکران شد و توانست متای ۳۰ و راتن ۹ را بدست بیاورد؛ از نظر فروش هم توفیقی بیشتر از ۳۰۰ هزار دلار به دست نیاورد. «روز استقلال: بازخیز» آخرین ساخته او، چند روز دیگر در ۲۴ ژوئن (جمعه ۴ تیر) در سینماهای آمریکا رو پرده میرود. این فیلم با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است.
قسمت اول «روز استقلال» در سال ۱۹۹۶ به نمابش درآمد و با بودجه ۷۵ میلیون دلاری، توانست فروش فوق العاده ۸۱۷ میلیون دلاری را تجربه کند. اکنون باید امریش امیدوار باشد که صحبتهایش راجع به فیلمهای مارولی، به فروش فیلم آخرش ضرر نزند، به هر حال تعداد طرفداران سوپرقهرمانها در این روزها سر به فلک کشیده است.