روز گذشته گیمزکام ۲۰۱۷ رسما کار خود را آغاز کرد و تب و تاب و هیجانات برای برگزاری این رویداد بزرگ بین المللی به اوج خود رسیده و بازار آن حسابی داغ شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در مقالهای تاریخچهای کوتاه از این نمایشگاه را برای شما عزیزان فراهم کنیم که پیش زمینهای هرچند مختصر را در این باره پیدا کنید. پس این شما و این تاریخچهای مختصر از نمایشگاههای گیمزکام.
صنعت بازیهای ویدیویی سالهاست که به یکی از سودآورترین و بهترین صنایع الکترونیکی در جهان تبدیل شده و روز به روز در حال پیشرفت بوده و همیشه حرکت رو به جلویش را حفظ کرده است. در دو دهه اخیر و تقریبا از ابتدای قرن بیست و یکم، فناوری با جهشی عظیم روبه رو شد و به دنبال آن، این صنعت حرکت پر شتابی را آغاز کرد و هر روز دستاوردهای جدیدی را از خود ارائه میکرد. به موجب این پیشرفت، توجه سرمایهگذاران و علاقمندان به بازیهای ویدئویی باعث شد که منابع مالی سرشاری به سوی این بازار سرازیر شده و با اتخاذ سیاستهای درست از جانب ناشران و سازندگان، سودهای هنگفتی نصیب آنها شود که در نتیجه نام این صنعت بیش از پیش بر سر زبانها بیفتد.
علاوهبر مواردی که گفته شد و با وجود درآمد خوب گیمینگ، اصول حکم میکرده که مانند هر صنعت دیگری در دنیا، وجود تبلیغات برای مطلع ساختن افراد از محصولات و تولیدات جدید صنعت گیمینگ، مانند بازیها و کنسولها، لازم و ضروری است.
یکی از روشها و شاید بهترین آنها برای نمایش محصولات به شمار میرود، نمایشگاههای بزرگی است که به صورت سالیانه در نقاط مختلف دنیا برگزار میشوند و هر کدام بنا به شرایط مختلف ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند. اما در بین تمامی نمایشگاههایی که در یک سال برگزار میشوند، سه رویداد بیش از دیگران مورد توجه است که این سه رویداد، نمایشگاههای E3 آمریکا، گیمزکام (Gamescom) آلمان و توکیو گیم شو (Tokyo Game Show) ژاپن هستند. در این بین قصد داریم تا به نمایشگاه گیمزکام بپردازیم.
نمایشگاه گیمزکام، به عقیده بسیاری از منتقدان و صاحب نظران فعال در حوزه بازیهای ویدئویی، بزرگترین و جذابترین نمایشگاهی است که هر ساله شاهد برپایی آن هستیم و دلیل آن هم گسترده بودن و حضور تمامی فعالان در صنعت بازیهای ویدئویی است.
البته به جز موارد گفته شده، فاکتورهای مهم دیگری نیز در تبدیل شدن این نمایشگاه به محبوبترین و بزرگترین نمایشگاه بازیهای ویدئویی دخیل هستند. در وهله اول نمایشگاه گیمزکام محل بسیار مناسبی برای ملاقات با افراد صاحب نظر، تولیدکنندگان و ناشران فعال در صنعت بازیهای ویدئویی است و به طور کلی ترکیبی از غرفه داران، بازدیدکنندگان و نشریات است. همچنین وجود کارگاههای آموزشی متعدد در این نمایشگاه فرصت خوبی را نصیب افراد و شرکتهای فعال در این حوزه میکند تا از تجربیات بزرگان به خوبی استفاده کنند. علاوه بر این گیمزکام بستری بسیار مناسب را برای شناخته شدن و شناساندن محصولات و ایدههای شرکتهای نوپا فراهم کرده است و به همین دلیل است که هر سال استودیوهای مستقل زیادی در آن حضور مییابند.
البته یک نکته مهم را نباید فراموش کرد و آن هم محل مناسب این نمایشگاه است. همانطور که میدانید نمایشگاه گیمزکام در شهر کلن آلمان برگزار میشود و به دلیل واقع شدن این کشور در قاره اروپا، امکان دسترسی به آن آسانتر از دیگر نقاط دنیا است. به همین دلیل است که کلن، سالانه پذیرای افرادی بوده که از بیش از ۸۸ کشور به اینجا آمدهاند.
نمایشگاه گیمزکام برخلاف محبوبیت بسیار بالایی که نزد طرفداران و دیگر فعالان دارد، عمر بسیار کوتاهی داشته است که تاکنون تعداد آن از انگشتان دو دست فراتر نرفته است. ماه تولد این نمایشگاه آگوست و اولین سالی که برگزار شد، سال ۲۰۰۹ میلادی است که در بخش مربوط به نمایشگاه سال ۲۰۰۹ بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
در ادامه نیز شما را با تاریخچه مختصر نمایشگاههای گیمزکام که از سال ۲۰۰۹ تاکنون در حال برگزاری است آشنا میکنیم.
گیمزکام ۲۰۰۹ (Gamescom 2009):
تا قبل از آگوست سال ۲۰۰۹ همه چیز در دنیای بازیهای ویدئویی طبق روال خود پیش میرفت و اکثر سازندگان و ناشران در تابستان مشغول کار بر روی بازیها و محصولاتی بودند که در نمایشگاه E3 معرفی کرده بودند. اما «انجمن فدرال سرگرمیهای تعاملی» آلمان (Federal Association of Interactive Entertainment Software)، تصمیم به برگزاری نمایشگاهی در نیمه تابستان گرفت که هدف آن گردهم آوردن و نزدیک کردن تمامی افراد حاضر در صنعت گیمینگ، اعم از بازاریابها، بازیکنان، سازندگان و دیگر عوامل دخیل، به یکدیگر بود. مقدمات برای برپایی اولین نمایشگاه گیمزکام به سرعت انجام شد و این رویداد در مجموعه سالنهای Koelnmesse واقع در شهر کلن آلمان که فضایی بزرگ و ۱۲۰.۰۰۰ متر مربعی را در اختیار برگزارکنندگان قرار میداد؛ در روز نوزدهم آگوست ۲۰۰۹ شروع به کار کرد.
استقبال از این رویداد بینظیر و فراتر از حد تصور بود. بیش از ۴۵۰ ناشر و استودیو بازیسازی در این نمایشگاه حضور به هم رساندند و بیش از دویست و چهل و پنج هزار نفر نیز طی پنج روز از این نمایشگاه بازدید کردند. وجود بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف که اکثرا عنوانهای فاخر و فوق العادهای بودند، به افزایش اهمیت و اعتبار این نمایشگاه، آن هم تنها در سال اول خود کمک بسیاری کرد.
همانند دیگر رویدادها، شرکتهای بزرگ مانند سونی و مایکروسافت اقدام به برگزاری کنفرانسهای مخصوص خود کردند و برنامههای متعددی را نیز در نظر گرفته بودند. به طور مثال سونی در گیمزکام ۲۰۰۹ از نسخه جدید کنسول پلی استیشن ۳ موسوم به پلی استیشن ۳ اسلیم رونمایی کرد و از سوی دیگر مایکروسافت بازی Fable 3 را توسط پیتر مولینیو افسانهای معرفی کرد.
در پایان نمایشگاه نیز به انتخاب منتقدان و وبسایتهای فعال در حوزه بازی، بهترینها معرفی شدند که این رویه تا امروز پا برجاست. در این سال عنوان بهترین بازی به عقیده بیشتر صاحب نظران به بازی Starcraft II: Wings of Liberty اختصاص یافت. همچنین بازیهایی نظیر Uncharted 2، Gran turismo 5، R.U.S.E، God of War III و Mafia II حضور پررنگی را داشتند. البته همانطور که در ابتدای کار نیز گفته شد، بیش از ۱۰۰ عنوان در این نمایشگاه به نمایش درآمدند که هر کدام از آنها آثاری ماندگار و درخور توجه بودند.
گیمزکام ۲۰۱۰ (Gamescom 2010):
موفقیت نمایشگاه سال قبل و شکسته شدن رکوردهای متعدد توسط این رویداد که حالا از آن به عنوان بزرگترین رویداد بازیهای ویدئویی یاد میشد، برای باری دیگر تمامی فعالان رسانهای، ناشران و سازندگان بزرگ و کوچک را گرد هم آورد. گیمزکام سال ۲۰۱۰ باز هم رکوردهای سال گذشته را بهبود بخشید و از هر لحاظ پیشرفت کرد. کیفیت خدمات ارتقا پیدا کرده و سهولت دسترسی به نمایشگاه از اقصی نقاط شهر کلن به آنجا توسط شهرداری شهر کلن مدیریت شده بود و در نتیجه مشکلات کمتری برای بازدیدکنندگان که تعدادشان در این سال به بیش از ۲۵۴ هزار نفر میرسید، به وجود میآمد.
برخلاف سال ۲۰۰۹ سونی و مایکروسافت در این نمایشگاه سخت افزار جدیدی را معرفی نکردند. اما با مانور بر روی محصولات معرفی شده در E3 به یادماندنی ۲۰۱۰ توانستند که به خوبی از پس اداره کردن و جذب بازدیدکنندگان و سایر فعالان برآیند. در نمایشگاه E3، شاهد معرفی دو سخت افزار جدید از سوی هر یک از سازندگان کنسولهای نسل هفتمی بودیم. مایکروسافت اینک با دستگاه کینکت که تا پیش از آن با نام پروژه ناتال از آن یاد میشد پا به گیمزکام گذاشته بود و در سوی دیگر سونی با مانور بر روی PS Move سعی در جذب مخاطبان بیشتر داشت.
همانطور که گفته شد با اینکه این دو شرکت از محصول جدیدی رونمایی نکردند، اما از لحاظ تعداد بازیهایی که برای نمایشگاه تدارک دیده بودند، کولاک کردند. سونی با پشتوانه عناوین انحصاری بزرگی همچون Killzone 3، Little big planet 2 و Infamous 2 توانست که به خوبی طرفداران خود را راضی نگه دارد. همچنین با ارائه نمایشهای بی نظیری از پنجمین نسخه از سری Gran Turismo توانست که به خوبی گلیم خود را از آب بالا بکشد.
مایکروسافت نیز با اینکه نتوانست مانند سال قبل ظاهر شود، با برگزاری کنفرانسی موسوم به Play Day بازیهای بزرگ و مطرحی همچون Halo: Reach را معرفی کرد.
گیمزکام ۲۰۱۰ یکی از برترین نمایشگاهها از لحاظ حضور عناوین مختلف در آن بود. در این سال بیش از ۲۰۰ عنوان در بیش از ۵۰۰ غرفه حضور داشتند که شنید نام هر یک از آنها ما را به یاد روزگار اوج بازیها و دوران خوش آن سالها میاندازد. Dead Space 2، Assassin’s Creed: Brotherhood، NFS: Hot Pursuit، Heavy Rain، Diablo III و بسیاری دیگر از بازیها تنها نمونهای کوچک از حضور عناوین برجسته و مختلف در این نمایشگاه بودند.
نکته جالب توجه برای ما ایرانیان، حضور نمایندگانی از ایران برای اولین بار در یک نمایشگاه مطرح و بین المللی بود که با استقبال خوبی نیز رو به رو شد.
مانند سال قبل در پایان نمایشگاه برترینهای این رویداد معرفی شدند که این عناوین عبارتند از:
- بهترین نمایش: Gran Turismo 5
- بهترین سخت افزار: PS Move
- بهترین بازی کنسولی: Gran Turismo 5
- بهترین بازی موبایل: Super Scrinnlenauts
- بهترین بازی آنلاین: Guild Wars II
- بهترین بازی پی سی: Crysis 2
- بهترین بازی خانوادگی: Kirby’s Epic Yarn
گیمزکام ۲۰۱۱ (Gamescom 2011):
شهر کلن در اواخر ماه آگوست سال ۲۰۱۱ برای سومین سال پیاپی میزبان خیل عظیم فعالان و دوست داران بازیهای ویدئویی بود. گیمزکام ۲۰۱۱ باز هم توانست که رکوردها را جا به جا کند و جایگاه برترین و پربازدیدترین نمایشگاه سالیانه بازی را بار دیگر به خود اختصاص دهد. رکورد شکنی دوباره گیمزکام در سال ۲۰۱۱ به همگان ثابت کرد که با اتخاذ سیاستهای درست و به جا میتوان به راحتی آب خوردن، هر سال افراد بیشتری را جذب به صنعت بازیهای ویدئویی کرد.
طبق آمار گیمزکام سال ۲۰۱۱ بهترین سالش را از زمان برپایی تا آن زمان را تجربه میکرد. بیش از دویست و هفتاد و شش هزار بازدید کننده برای شرکت در این نمایشگاه به سوی کلن و محل نمایشگاههای دائمی Koelnmesse سرازیر شده بودند که ۲۱۴۰۰ نفر از آنان نمایندگان شرکتهای تجاری و بازرگانی علاقمند و یا دخیل در تجارت بازیهای ویدئویی بودند که از سرتاسر دنیا به آنجا آمده بودند. بنیاد ملی بازیهای رایانهای کشورمان نیز به نمایندگی از ایران برای دومین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرد که به واسطه پشتیبانی این بنیاد شرکتها و نهادهای متعددی از ایران در غرفهها و پاویونهای مختلف این نمایشگاه حاضر شدند.
در گیمزکام ۲۰۱۱ باز هم شاهد یکه تازی شرکتها و ناشران بزرگ بودیم که باری دیگر با دستی پر به استقبال این رویداد آمده بودند. سونی در کنفرانس خبری خود بیشتر تمرکزش را بر روی سخت افزار تازه وارد خود یعنی کنسول دستی PS VITA قرار داده بود و با معرفی عناوین مختلف برای این کنسول کوچک اما قدرتمند توانست که طرفداران خود را راضی نگه دارد. همچنین سونی پس از معرفی نسخه سوم بازی Resistance، نمایشی عالی از عنوان به یاد ماندنی و فوق العاده Uncharted 3 را ارائه داد. علاوه بر آن بالاخره تلویزیونهای سه بعدی مخصوص پلی استیشن ۳ با قیمت ۴۹۹ یورو قیمت گذاری شدند که در آن سالها سر و صدای زیادی را به راه انداخته بودند. اما شاید بهترین و مهمترین خبر برای طرفداران، کاهش قیمت کنسول پلی استیشن ۳ از ۳۰۰ دلار به ۲۵۰ دلار بود، که مطابق پیش بینیها با واکنش بسیار مثبت حاضرین رو به رو شد.
مایکروسافت نیز مانند سال گذشته کنفرانس جداگانهای را برگزار نکرد و به برپایی مراسم Play Day اکتفا کرد. در این مراسم بازیکنان قادر بودند که از نزدیک عناوین فاخری همچون Gears of War 3 و Forza motorsport 4 را تجربه کنند.
برخلاف مایکروسافت شرکت الکترونیک آرتز نمایش خیره کنندهای را از خود بر جای گذاشت و توانست با نمایش حساب شده خود در کنفرانس خبریاش، خودی نشان دهد. معرفی نسخه چهارم FIFA Street، نمایشهای عالی و بی نقص از عناوینی همچون Mass Effect 3، Kingdom of Amalur: Reckoning و Battlefield 3 توانست هر طرفداری را مات و مبهوت سازد.
همانند سال قبل عناوین بسیار زیادی که تعداد آنها به بیش از ۳۰۰ عنوان میرسید در گیمزکام ۲۰۱۱ حضور داشتند که هر کدام توانستند خودی نشان دهند.
به رسم هر سال در پایان نمایشگاه، بهترینهای نمایشگاه انتخاب شدند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
- بهترین نمایش: Battlefield 3
- بهترین سختافزار: کنسول Playstation Vita
- بهترین بازی کنسولی: FIFA 12
- بهترین بازی موبایلی: Uncharted: Golden Abyss
- بهترین بازی آنلاین: Star Wars: The old Republic
- بهترین بازی پی سی: Diablo III
- بهترین بازی آنلاین: The Sims Social
- بهترین بازی خانوادگی: Sesame Street: Once Upon a Monster
گیمزکام ۲۰۱۲ (Gamescom 2012):
سال ۲۰۱۲ نسبت به سالهای گذشته سال پرفروغی نبود و اکثر شرکتها و ناشران طبق روال هر سال خود عناوین مختلفی را برای نمایش در گیمزکام ۲۰۱۲ آماده کردند. برای اولین بار نیز شاهد عدم شکسته شدن رکورد بیشترین بازدید کننده در نمایشگاههای گیمزکام بودیم. همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۷۶۰۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کردند ولی در سال جدید این مقدار با کاهش ۱۰۰۰ نفری به میزان ۲۷۵۰۰۰ بازدید کننده دست پیدا کرد. اما از لحاظ حضور شرکتها و فعالان مختلف، این نمایشگاه توانست که به حرکت رو به جلوی خود اامه دهد و با رشدی حدودا ۱۰ درصدی رو به رو شود. همچنین به علت حضور شرکتها و استودیوهای متعدد، فضایی که این رویداد در آن برگزار میشد با افزایش مواجه شد و از ۱۲۰۰۰۰ متر مربع به ۱۴۰۰۰۰ متر مربع ارتقا پیدا کرد.
یکی از خبرهای پرحاشیه که سر و صدای زیادی را نیز به راه انداخته بود، عدم حضور مایکروسافت در این نمایشگاه بود. قبل از این نیز شایعاتی مبنی بر عدم حضور سونی در گیمزکام به گوش میرسید که این قضیه به طور کلی توسط سونی تکذیب شد و این شرکت مانند هر سال حضور پرقدرتی را در این رویداد به هم رسانید و نمایشی خوب و قابل توجه از The Last of Us را به حاضرین نشان داد. یکی دیگر از مهمانهای تازه وارد آن سال به نمایشگاه، شرکت Take Two بود که همه با خوشبینی منتظر تماشای نمایشی از بازی GTA V بودند که این موضوع عملی نشد. شرکتهای دیگر همچون کپکام، الکترونیک آرتز و یوبیسافت نیز کنفراسهایی برگزار کردند که اکثر قریب به اتفاق آنها به عناوینی که در E3 از آنها رونمایی کردند پرداختند. از بازیهای مطرحی که در گیمزکام ۲۰۱۲ به نمایش درآمدند میتوان به Total war: Rome II، Splintercell : Blacklist، Tomb Rider، Hitman Absolution و Crysis 3 یاد کرد. در ادامه نیز میتوانید نگاهی به برترینهای گیمزکام ۲۰۱۲ بیاندازید.
- بهترین نمایش: Dishonored
- بهترین سختافزار: Wonderbook: The Book of Spells
- بهترین بازی کنسولی: Dishonored
- بهترین بازی موبایلی: Little Big Planet
- بهترین بازی آنلاین: Warface
- بهترین بازی پی سی: SimCity
- بهترین بازی آنلاین: The Sims Social
- بهترین بازی خانوادگی: Rayman Legends
گیمزکام ۲۰۱۳ (Gamescom 2013):
سال ۲۰۱۳ یکی از مهمترین سالهای صنعت بازی به حساب میآید. چرا که در این سال نسل هشتم بازیهای ویدئویی بالاخره شروع شد و کنسولهای کهنه کار و به یادماندنی ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ آرام آرام به سوی بازنشستگی رهسپار شدند. در E3 2013 مایکروسافت و سونی دنیا را با معرفی دو کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ شگفت زده کردند و تا مدتها نام خود را بر سر زبانها انداختند.
با معرفی کنسولها در E3 همه بی صبرانه منتظر فرا رسیدن نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۳ بودند تا ببینند که سونی و مایکروسافت این بار چه آشی را برای آنان پختهاند. در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در تاریخ گیمزکام، دو کنسولی که شروع کننده نسل جدید بازیها بودند،حضور داشتند. به همین دلیل حاضر شدن مایکروسافت و سونی به همراه کنسولهای جدیدشان یاعث شد تا تعداد بسیار زیادی از افراد علاقمند و فعال در حوزه بازیها برای باری دیگر روانه کلن آلمان شوند.
در گیمزکام ۲۰۱۳ بیش از ۶۰۰۰ خبرنگار و نویسنده، کنفرانسهای سونی و مایکروسافت که عمده تمرکزشان را بر روی دو کنسول نسل هشتمی خود و عناوین متعددشان بود را به طور فوق العادهای پوشش دادند. مایکروسافت با نمایشی از بازی Quantum Break نمایش خوبی را آغاز کرد و پس از کنفرانس عناوین انحصاری مختلفی همچون Forza 5 و Ryse را در اختیار عموم قرار داد. در سوی دیگر سونی نیز با پرداختن به کنسول پلی استیشن ۴ و بازیهای متعدد برای این دستگاه طرفداران را راضی و خوشحال نگه داشت. به طور کلی گیمزکام ۲۰۱۳ به خاطر ورود به دوره جدیدی از صنعت بازیها رنگ و بویی تازه به خود گرفته بود و بیشتر تحت تاثیر کنسولهای جدید بود. البته مابقی بخشها نیز همچنان با قدرت به کار خود ادامه میدادند و در این سال بیش از ۶۳۵ شرکت که از ۴۰ کشور مختلف به کلن آمده بودند، غرفهها و پاویونهای خود را برپا کردند.
لازم به یادآوری است که این نمایشگاه با ثبت تعداد ۳۴۰ هزار نفر بازدید کننده که از ۸۸ کشور مختلف به آلمان آمده بودند، توانست رکورد خارق العادهی دیگری را به نام خود ثبت کند که این میزان بازدید کننده با رشدی ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل مواجه بود.
بخش بهترینهای نمایشگاه نیز با توجه به عوض شدن رویه، دچار تغییراتی شد و چند بخش جدید به آن اضافه شد که در ادامه آنها را مشاهده خواهید کرد.
- بهترین بازی کنسول سونی: Destiny
- بهترین بازی کنسول نیتندو: Mario Kart 8
- بهترین بازی کنسول مایکروسافت: Titanfall
- بهترین بازی نسل بعد کنسول ها: Titanfall
- بهترین بازی اکشن: Destiny
- بهترین بازی نقش آفرینی: The Elder Scrolls Online
- بهترین بازی ریسینگ: Foza motorsport 5
- بهترین بازی ورزشی: FIFA 14
- بهترین بازی شبیه ساز: War Thunder
- بهترین بازی خانوادگی: Mario Kart 8
- بهترین سخت افزار : Playstation 4
- بهترین بازی موبایل: The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
- بهترین بازی آنلاین چند نفره: Destiny
- بهترین بازی پی سی: Battlefield 4
- بهترین بازی آنلاین: The Elder Scrolls Online
- بهترین نمایش: Destiny
گیمزکام ۲۰۱۴ (Gamescom 2014):
یک سال از ورود صنعت بازیهای ویدئویی به نسل هشتم میگذشت و حال و هوایی که گیمزکام ۲۰۱۳ داشت را در نمایشگاه ۲۰۱۴ نمیدیدیم. ولی کماکان همه منتظر معرفی عناوین جدید و سورپرایزهای احتمالی بودند که در گیمزکامهای قبل نمونههایی از آنها را دیده بودیم. به همین دلیل مانند سال قبل بیش از ۶۰۰۰ خبرنگار و نویسنده از سرتاسر دنیا برای پوشش اخبار و حواشی گیمزکام به محل دائمی برگزاری نمایشگاههای شهر کلن آمدند تا طرفداران و علاقمندانی که توان آمدن به نمایشگاه ندارند را از جدیدترین اتفاقات مطلع سازند.
مسئولان برگزاری نمایشگاه گیمزکام در سال ۲۰۱۴ تلاش بسیاری کردند تا سطح کیفی خدمات در نمایشگاه را ارتقا دهند که اکثر آنها نیز به ثمر نشست. یکی از نمونههای ساده ولی در عین حال کلیدی که بسیاری از بازدیدکنندگان را آزرده میکرد، انتظار در صفهای طولانی برای تجربه کردن عناوین مورد علاقشان بود. مسئولان برگزاری برای مرتفع کردن این معضل با ارائه خدمات و اختصاص دادن امکانات بیشتر به شرکتها، توانستند که تا حد زیادی بر این مشکل پیروز شوند؛ و از آن پس بود که در نمایشگاههای گیمزکام شاهد حداقل زمان انتظار برای بازی کردن عناوین مختلف بودیم.
مایکروسافت و سونی نیز طبق رسم هر سال با رونمایی از خیل عظیم بازیهای متعدد حسابی طرفداران خود را خوشحال کردند و با نمایشهای خود حسابی بازار کل کل کردن طرفداران را داغ کردند. مایکروسافت که حالا با سیاستهای فیل اسپنسر از منجلابی که دان متریک ساخته بود در حال خروج بود، توانست با نمایش عنوانهایی نظیر Forza Horizon 2، Quantum Break، sunset overdrive طرفدران این کنسول را امیدوار و راضی نگه دارد. سونی نیز مانند هر سال نمایش قابل قبولی را از خود ارائه داد و با انتشار خبر فروش ۱۰ میلیونی پلی استیشن ۴ آن هم در مدت کمتر از یک سال هواداران خود را به وجد آورد.
همچنین گیمزکام سال ۲۰۱۴ علاوه بر پذیرا بودن بیش از ۷۰۰ موسسه و شرکت فعال در حیطه کاری بازیهای ویدئویی میزبان سخت افزار جدیدی بود که امروزه برای ما کاملا شناخته شده است. این دستگاه جدید چیزی نبود به جز عینک واقعیت مجازی Oculus Rift. در آن سالها طرحهای بلند پروازانهای برای آینده گیمینگ مطرح میشد که یکی از آنها ورود با قدرت عینکهای واقعیت مجازی به دنیای بازیها بود که هنوز که هنوز است با وجود پیشرفتهای قابل توجه، نتوانستهایم که نمایشی درخور توجه را از این پلتفرم تازه وارد ببینیم.
برندگان و برترینهای نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۴:
- بهترین بازی کنسول سونی: The Evil Within
- بهترین بازی کنسول نیتندو: Splatoon
- بهترین بازی کنسول مایکروسافت: Evolve
- بهترین بازی اکشن: Evolve
- بهترین بازی نقش آفرینی: Risen 3
- بهترین بازی ریسینگ: Foza motorsport 5
- بهترین بازی ورزشی: PES 2015
- بهترین بازی شبیه ساز: Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call
- بهترین بازی خانوادگی: LittleBigPlanet 3
- بهترین سخت افزار : Oculus Rift DK 2
- بهترین بازی موبایل: Super Smash Bros. For 3DS
- بهترین بازی آنلاین چند نفره: Evolve
- بهترین بازی پی سی: Evolve
- بهترین بازی آنلاین: LittleBigPlanet 3
- بهترین نمایش: Evolve
گیمزکام ۲۰۱۵ (Gamescom 2015):
هفتمین دوره از نمایشگاههای گیمزکام باز هم در مجموعه سالنهای دوستداشتنی Koelnmesse برگزار شد و مانند دورههای گذشته باز هم پذیرای خیل عظیمی از دوست داران و علاقمندان به بازیهای رایانهای بود. این نمایشگاه که از همان ابتدا به بهشت گیمرها معروف شده بود در سال ۲۰۱۵ نیز میزبانی بیش از ۳۴۵ هزار نفر که از بیش از ۸۸ کشور دنیا به آلمان سفر کرده بودند را بر عهده داشت، که مانند سالهای گذشته توانست که به خوبی از پس این مهم برآید. از تغییرات مثبت این نمایشگاه نسبت به سال قبل، میتوان به افزایش فضای نمایشگاه از ۱۴۰۰۰۰ متر مربع به ۱۹۳۰۰۰ متر مربع اشاره کرد که تا آن موقع رکوردی خوب محسوب میشد.
تقریبا دو سال از عرضه کنسولهای نسل هشتمی میگذشت و نسل هشتم بازیها تا حدودی به ثبات رسیده بود؛ ولی همچنان با ایدهآلهای مورد نظر فاصله داشت. به طور مثال با اینکه بیش از ۴۰۰ اثر ریز و درشت در این نمایشگاه حاضر بود، ولی تعداد بسیار کمی از آنها درخور توجه بودند. برای اثبات این قضیه میتوان تعداد بازیهای AAA موجود در گیمزکام سال ۲۰۱۰ یا ۲۰۰۹ را با این سال مقایسه کرد.
در این سال شرکت سونی تصمیم گرفت که به جای برگزاری کنفرانس در گیمزکام، نتیجه کارهایش را در رویداد هفته بازی پاریس رو کند. بدین ترتیب برای اولین بار در تاریخ این نمایشگاه، سونی از برگزاری کنفرانس خبری مخصوص خود امتناع کرد. اما با وجود به همراه نداشتن بازیهایی همچون عناوین به درد بخور و خوبی که در گذشته با خود به گیمزکام میآورد قابل قبول ظاهر شد. در آن سوی میدان مایکروسافت که عرصه را برای عرض اندام بسیار مناسب میدید؛ مطابق وعدهای که فیل اسپنسر در E3 به طرفداران داده بود، با دستی پر و پیمان به استقبال گیمزکام ۲۰۱۵ آمد.
این شرکت که تصمیم گرفت در نبودن حریف، حسابی از موقعیت پیش آمده استفاده کند، با ارائه نمایشهای بینقص و هیجان انگیز از عناوین مختلفی همچون Halo 5: Guardians، Forza Motorsport 6، Crackdown 3 و Assassin’s Creed: Syndicate و مانور گسترده بر روی قابلیت برگردان جانبی که به واسطه آن بازیکنان قادر بودند تا عناوین ایکس باکس ۳۶۰ را بر روی ایکس باکس وان تجربه کنند؛ تمامی نگاهها را به سمت و سوی خود معطوف کند. همچنین با عرضه ویندوز ۱۰، اکنون بستر مناسبی برای مراودات نزدیک دو پلتفرم پی سی و ایکس باکس وان مهیا شده بود که مایکروسافت با اتخاذ سیاستهای به جا و درست، باعث تعامل هر چه بیشتر این دو پلتفرم با یکدیگر شد.
مانند هر سال، در انتهای نمایشگاه منتقدان و فعالان رسانهای برترینهای این نمایشگاه را معرفی کردند که در ادامه نگاهی به آنها میاندازیم.
- بهترین بازی کنسول سونی: Star Wars Battlefront
- بهترین بازی کنسول نیتندو: Super Mario Maker
- بهترین بازی کنسول مایکروسافت: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
- بهترین بازی اکشن: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
- بهترین بازی نقش آفرینی: Dark Souls 3
- بهترین بازی ریسینگ: Forza Motorsport 6
- بهترین بازی ورزشی: PES 2016
- بهترین بازی شبیه ساز: Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call
- بهترین بازی خانوادگی: LEGO Dimensions
- بهترین سخت افزار : HTC Vive
- بهترین بازی موبایل: Legend of Zelda: Tri Force Heroes
- بهترین بازی آنلاین چند نفره: Star Wars Battlefront
- بهترین بازی پی سی: Star Wars Battlefront
- بهترین بازی آنلاین: Super Mario Maker
- بهترین نمایش: Star Wars Battlefront
گیمزکام ۲۰۱۶ (Gamescom 2016):
سال گذشته شاهد برپایی هشتمین نمایشگاه گیمزکام بودیم که با قدرت به محبوبترین و پرطرفدارترین رویداد مرتبط با بازیها تبدیل شده بود. این رویداد بزرگ همچون سال قبل در محیطی به وسعت ۱۹۳۰۰۰ متر مربع برگزار شد که در آن ۸۷۷ شرکت و نهاد که در حیطه صنعت بازیهای ویدئویی فعال بودند، حضور داشت.
برخلاف ادوار گذشته، گیمزکام سال گذشته، یکی از کم فروغترین سالهای برگزاریش را شاهد بود. به طوری که هیچ یک از شرکتهای بزرگ اعم از مایکروسافت، سونی، الکترونیک آرتز، تیک-تو و بسیاری دیگر، از برگزاری کنفرانسهای خبری اختصاصی که در طی این سالها به یکی از مشخصههای اصلی این نمایشگاه تبدیل شده بودند، مبادرت نورزیدند و تنها به حضور در این نمایشگاه و فراهم کردن تجربه بازیهای مختلف، اکتفا کردند. اما نبود کنفرانسها باعث ریزش تعداد بازدیدکنندگان نشد و کماکان بیش از ۳۴۵ هزار نفر برای حضور در گیمزکام شهر کلن، به آلمان سفر کردند.
شرکتها و ناشران مختلف که از سرتاسر کشورهای دنیا به این نمایشگاه آمده بودند، بیش از ۴۰۰ عنوان را برای ارائه در گیمزکام آماده کرده بودند که حسابی طرفداران را در طی روزهای برگزاری نمایشگاه سرگرم کرد. حضور عناوین مطرحی همچون Forza Horizon 3، Horizon: Zero Dawn، Sea of Thieves و Battlefield 1 باعث شد تا عدم برگزاری کنفرانسها تاثیر مخربی بر وجه و محبوبیت این نمایشگاه نگذارد.
- بهترین بازی کنسول سونی: For Honor
- بهترین پیشنمایش: Horizon: Zero Dawn
- بهترین غرفه: Mafia III
- بهترین بازی کنسول نیتندو: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- بهترین بازی کنسول مایکروسافت: Sea of Thieves
- بهترین بازی اکشن: Battlefield 1
- بهترین بازی نقش آفرینی: Final Fantasy XV
- بهترین بازی ریسینگ: Forza Horizon 3
- بهترین بازی ورزشی: Steep
- بهترین بازی شبیه ساز: NBA 2K17
- بهترین بازی خانوادگی: Skylanders Imaginators
- بهترین سخت افزار : PlayStation VR
- بهترین بازی موبایل: Mario Party Star Rush
- بهترین بازی آنلاین چند نفره: Sea of Thieves
- بهترین بازی پی سی: For Honor
- بهترین بازی آنلاین: Gwent: The Witcher Card Game
- بهترین نمایش: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- بهترین بسته الحاقی: Destiny: Rise of Iron
- بهترین بازی مستقل: Little Nightmares
- بهترین بازی پلتفرم واقعیت مجازی: Wilson’s Heart
گیمزکام ۲۰۱۷ (Gamescom 2017):
همانطور که میدانید، ساعاتی بیشتر از شروع رسمی نهمین نمایشگاه گیمزکام نمیگذرد و همه چیز برای برگزاری این رویداد مهم که امسال به دست صدراعظم آلمان، یعنی آنگلا مرکل افتتاح شد، حاضر و مهیا است.
در نمایشگاه امسال همه نگاهها متوجه کنسول میان نسلی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان ایکس است. مانور زیاد مایکروسافت بر روی این کنسول تازه نفس و قدرتمند نشان دهنده این بوده که این شرکت عزمش را برای ناک اوت کردن کنسولهای رقیب و حریف جزم کرده است. البته در سایه مایکروسافت، نینتندو نیز با کنسول تازه وارد سوئیچ، سعی در جذب هر چه بیشتر مخاطبان به سوی خود دارد. همچنین انتظار میرود که همانند دو سه سال گذشته، شاهد نوآوریها در بخش واقعیت مجازی باشیم و ببینیم که آیا میتوان به این بخش از دنیای بازیها به چشم یک پلتفرم آیندهدار و کلیدی نگاه کرد یا هنوز برای این بخش زود است. علاوهبر مواردی که گفته شد، همانند گیمزکامهای قبلی منتظر رونمایی از عناوین جدیدی هستیم که سازندگان مختلف برای کنسولهای نسل هشتمی و پیسی تدارک دیدهاند.