بازی Fallout 3 در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک بازی جهان باز (open-world) منتشر شد و پس از آن شاهد عرضه دو بازی دیگر مشابه در سبک نقش آفرینی Fallout: New Vegas و Fallout 4 بودیم. محبوبیت این سری بازی به اثبات رسیده است اما این امکان وجود داشت که اگر دو پروژه لغو شده Fallout 3، لغو نشده بودند، این سری بازی داستان دیگری را در پیشروی خود میداشت.
آقای Feargus Urquhart به عنوان مدیر عامل استودیوی سازنده بازی Fallout: New Vegas، یعنی استودیوی Obsidian Entertainment در صحبت با IGN اعلام کرد که آنها در حال کار برروی چند پروژه Fallout 3 در استودیوی پیشین خود یعنی Black Isle بودهاند.
طبق گفته Urquhart، یکی از پروژههای لغو شده، بازی Icewind Dale بوده است. او گفت:
آن زمان موتورهای گرافیک ۳ بعدی وضعیت خوبی داشتند در نتیجه قصد ما این بود که از یک موتور گرافیکی ۲ بعدی به یک موتور گرافیکی ۳ بعدی برسیم و در حقیقت ما این کار را شروع کردیم و تکنولوژی مد نظر خودمان را NDL نام نهادیم.
اما اتفاقی که افتاد این بود، ما در حال حرکت به سمت جلو بودیم در حال یادگیری بودیم اما Interplay (ناشر بازی Fallout در گذشته) با مشکلات مالی مواجه شد و آنجا جایی بود که بازی Icewind Dale حاصل شد و تیم سازنده بازی Fallout 3 تبدیل به تیم سازنده بازی Icewind Dale شد.
آقای Urquhart اعلام کرد که ناشر دوست داشته است که بازی Icewind Dale یک بازی dungeon-crawling باشد، دقیقاً چیزی در نقطه مقابل بازی Baldur’s Gate که بیشتر دارای المانهای داستانی بود.
آقای Urquhart همچنین اعلام کرد که نسخه لغو شده دیگر بازی Fallout 3 دارای اسم رمز Van Buren بوده است و طبق گفته او، پس از بازی Icewind Dale، بازی Van Buren دومین Fallout 3 بوده است.
در نهایت استودیوی Black Isle که هر دو نسخه اصلی بازیهای Fallout و Fallout 2 را ساخته بود توسط شرکت Interplay بسته شد و شرکت بتسدا (Bethesda) حقوق فرانچایز Fallout را بدست آورد، پس از این رویداد بسیاری از کارکنان استودیوی Black Isle مشغول کار برای استودیوی Obsidian شدند و بازی Fallout: New Vegas را ساخته و روانه بازار کردند.