شبکه نتفلیکس بازار استریم را در چنگ دارد و سالانه سریالهای جدید زیادی تولید میکند حال وقت آن است که دلیل کنسل شدن بعضی از این سریالها را بررسی کنیم.
شبکه نتفلیکس اکنون به یکی از ابزارهای سرگرمی تبدیل شده است که اکثر خانوادهها از آن استفاده میکنند و بسیاری آن را به تلویزیونهای کابلی قدیمی ترجیح میدهند. این شبکه سالانه سریالها و فیلمهای متفاوت زیادی تولید میکند تا محتوایی برای تمام سلیقهها داشته باشد با این حال بعضی اوقات اوضاع آن طور که طرفداران میپسندند پیش نمیرود. شبکه نتفلیکس مدتی است که سریالهای خود را پس از گذر دو یا سه فصل کنسل میکند. البته این اتفاق برای کمپانیهایی که این مقدار محتوا تولید میکنند چیز عجیبی نیست ولی فهمیدن دلیل این اعمال نتفلیکس کمی سخت است زیرا این سرویس آمار و ارقام استریمهای خود را منتشر نمیکند. هیچکس نمیداند که عملکرد یک سریال چگونه بوده است به همین دلیل وقتی که یک سریال محبوب برای فصل بعد تمدید نمیشود همه متعجب میشوند.
همانطور که مشخص است تصمیمهای سختی که نتفلیکس میگیرد هم ریشه در همین آمار و ارقام دارند. بر خلاف تصور طرفداران، تعداد بینندگان یک سریال نیست که در این تصمیم مهم نقش دارد بلکه هزینه ساخت سریال نسبت به تعداد بینندگان جدیدی که این سریال هر فصل به دست آورده است ادامه و یا کنسل شدن یک سریال را مشخص میکند.
مقالهای از The Information این موضوع را به خوبی شرح داده و توضیح میدهد که پول یکی از محرکهای اصلی است و سود دهی فصلهای بعدی سریال فارغ از محبوبیتی که به دست آورده برای ادامه ساخت کافی نیست.
به بیان دیگر سریالهای جدید ارزان هستند. وقتی یک سریال منتشر میشود همه عوامل اعم از بازیگران مقدار مشخصی پول میگیرند. پس از گذشت دو فصل با فرض موفق و محبوب بودن سریال، وقت عقد قراردادهای جدید و بالا بردن دستمزد همه کسانی که در ساخت سریال مشغول هستند میرسد که البته کاملا هم منصفانه است.
با این حال برای نتفلیکس هزینه کلی پس از اضافه کردن دستمزدها نسبت به ترافیکی که سریال مورد نظر به همراه خود میآورد به اندازهای خوب نیست که سریال برای فصل بعدی تمدید شود. فصل سه به بعد برای هر سریال زمانی است که آن سریال طرفدارانی متعهد پیدا میکند ولی گاهی اوقات این سریال به اندازه سریال جدیدی که همه از اول میتوانند آن را تماشا کنند بازدهی ندارد. شاید بسیاری از شما از این سیاست کثیف شبکه نتفلیکس متنفر باشید ولی بیایید فراموش نکنیم که صنعت سرگرمی مانند تمامی صنایع دیگر یک تجارت است و سود در آن حرف اول را میزند.