طراحیهای هنری خلاقانه و یا مناظر کشیده شده با دست، مدت زیادی است که در عناوین مختلف (خصوصا موبایلی) به کار برده میشوند و هواداران بسیاری دارند. برخی از این وجوه هنری بهرهای وافر و کامل میبرند و این خصوصیات را، کنار واجبات یک بازی یعنی داستان و گیمپلی خوب قرار میدهند که نتایج را به عینه شاهد هستیم. خروجی چنین روند ساخت و مراحل فکر شدهای، عملا به اثر و یا آثاری بسیار میهج و کامل منتهی میشود که طیف گستردهای از مخاطبین را نیز راضی خواهد کرد. برخی نیز این طراحیها و تواناییهای مذکور را فقط تنها کلید میزنند و عمده تمرکزشان بر روی این موارد است که هر چند بد نیستند و ساختاری خوب دارند اما مانند دسته اول هم از تکامل و پختگی برخوردار نیستند. بازی موبایل Old Man’s Journey به قصهای کوچک و گهگدار خوب میپردازد که هسته اصلی آن را واژه سفر تشکیل میدهد.
بازی بدون مقدمهای خاص و پیشدرآمد، همراه رساندن نامهای به پیرمرد قصه توسط یک پستچی دوچرخه سوار آغاز میشود. شخصیت اصلی داستان پس از خواندن نامه، متاثر و به نوعی ناراحت شده و بدون اتلاف وقت کوله پشتیاش را به دوش میگیرد تا راهی سفری دور و دراز شود. داستان بدون در اختیار گذاشتن کوچکترین اطلاعاتی به بازیکن آغاز میشود اما رفته رفته به پختگی رسیده و چراییهای موجود، به تدریج برطرف خواهند شد که به هیچ عنوان قصد لو دادن و اسپویل را ندارم و پیشنهاد میکنم به پای تجربهاش بنشینید. بازی دیالوگمحور نیست و تمامی وقایع خود را از طریق اتمسفر موجود و تصاویر شکل گرفته درون محیط روایت میکند. در بازی موبایل Old Man’s Journey با پیرمرد سالخورده قصه راهی سفری پر فراز و نشیب خواهید شد که در هر قسمتاش، اتفاقاتی تازه رخ میدهد و شخصیتهای فرعی گوناگونی پدیدار میشوند تا در نهایت شخصیت محوری قصه و کلیت داستان کوچک بازی، به پختگی قابل توجهی نزدیک شوند. گیمپلی بازی بسیار ساده و بدون آلایش طراحی شده که در سبک ماجرایی قرار میگیرد؛ اما در واقع از تمام مکانیزم و المانهای نوشته شده این ژانر بهرهای نمیبرد. در طول مسیر سفر باید با اشاره به نقاط مختلف و اماکن قابل عبور، پیرمرد را رو به جلو هدایت کنید. قابلیت اصلی گیمپلی که در پیشروی داخل محیط نقشی اساسی ایفا میکند، امکان تکان دادن برخی چیزها بوده که در نوع خود جالب توجه است. به عنوان مثال در طبیعتی قرار دارید و قسمتی از مسیر دچار ناهمواری شده، حال باید ببینید که اگر تپههای پیش رویتان بیش از حد بالا هستند، با اشاره بر رویشان تا حد لازم آنها را پایین آورید تا پیرمرد فرتوت قصه، توان عبور را داشته باشد و یا بالعکس. این امکان جالب یا به نوعی دست بردن در طبیعت، اصلیترین مکانیزم گیمپلی به شمار میآید و به نوعی کلید رد شدن از موانع محیطی است.
در میانه مسیر، بارها به صورت پیش فرض پیرمرد در اماکنی مشخص به منظور استراحت و رفع خستگی مینشیند که این بخشها، به نوعی مرور خاطرات زندگی وی هستند اما در برخی موارد نیز در قالب معماها به نمایش درمیآیند و باید در این فرصت، به حل آنها بپردازید که طراحی رو به دشوار و مهیجی دارند. اگر بخواهیم علاوهبر موارد ذکر شده به نکاتی مهم و اساسی در بازی موبایل Old Man’s Journey بپردازیم که به جذب مخاطب کمک وافری میکنند، آن دو مورد چیزی به جز گرافیک هنری و موسیقی نیستند. قطعا با ورود به محیط بازی و دیدن مناظر چشمنواز که تمامیشان با دست کشیده شدهاند، لذتی وصف ناشدنی را تجربه خواهید کرد که در دنیای امروزی و عصر موشن کپچرها، اندک یافت میشوند. زوایای دید به شکلی جذاب و استادانه دچار تغییرات میشوند و ممکن است در بدو عادت کردن به تصاویر دوبعدی بازی، شخصیت اصلی و نماهایی زیبا را از پشت انبوه درختان مشاهده نمایید که حس قرارگیری پشت دوربین را منتقل میکنند! تنوع محیطی نیز از بخشهای بسیار پرداخت شده است زیرا در طول این سفر، از تپههایی عظیم و غروب آفتاب در گسترهی طبیعت تا هتلی افسرده و کشتیهایی لنگر انداخته بر روی آبهای راکد را نظارهگر خواهید بود که الحق اتمسفری گیرا دارند. تمام این تفاسیر را با نواهای زیبای پیانو یا نواخته شدن گیتاری آرام زیر صدای ترومپت و همچنین وجود اصوات طبیعی در محیط ترکیب کنید تا به تابلوی نقاشی عاشقانهای برسید که سراسرش را هنری ساده و چشمنواز پوشانیده است.
ممکن است بازی موبایل Old Man’s Journey برای همگان اثری جالب جلوه نکند زیرا کاستیهای مختص به خود را دارد اما قطعا کسانی را که عاشق طراحیهای بکر هنری با وجود قصهای دلنشین و آمیخته با محیط هستند، به این سفر طولانی دعوت مینماید.