تمام ارزشهای یک عنوان آرکید که از قصه و کاراکتر خاصی بهره نمیبرد، در مکانیکهای گیمپلی خلاصه میشود که به طبع طراحی انواع چالشها نیز جزوی از آن است. میتوان گفت از میان آثار Jumping ،Runner ،Endless و دیگر سبکهای مشابهای که روزانه بر روی پلتفرم موبایل در حال انتشار هستند، حدود ۷۰% آنها دارای دشواریهایی بسیار گسترده و طبیعتا جذاباند. این آمار تقریبی و تجربی عدد نسبتا قابل قبولی را نمایش میدهد اما کماکان عاری از ایراد نیست. همچنان عناوینی وجود دارند که یا از یک گیمپلی خوب اما سطحی برخوردارند و یا بالعکس دارای سختیهایی بدون منطق و منزجر کننده هستند. بازی موبایل Hell Met یکی از تازهترین آرکیدهای Jumping است که در هر دو مورد ذکر شده، خروجی تکمیلی را ارائه میدهد.
شخصیت اولیه و اصلی بازی یک مبارز ناشناس بوده که درون زندانهای موجود در سیاه چاله و دیگر شکنجهگاهها، محبوس است و قصد رهایی از این جهنم را دارد. این تعریف مختصر از داستان بازی بازگو نمیشود زیرا در واقع قصهای برای روایت وجود ندارد و صحبتهای فوق، با توجه به وقایع حاضر در مراحل به نگارش درآمدهاند. اصلیترین بخش بازی موبایل Hell Met گیمپلی آن است که از قضا به شکلی فوقالعاده جذاب طراحی شده و خودنمایی میکند. هدف هر یک از مراحل، رهایی قهرمان بازی از محیطهای خطرناک و موانع مختلف است. پس از ورود به هر مرحله، شخصیت اصلی را گیر افتاده داخل قفسی میبینید و اولین کار برای شروع گیمپلی، کلیک کردن روی آن به منظور رهایی جنگجو است. انجام این کار به منزله آغاز هر قسمت بوده و تلاشی ابتدایی برای رهایی از مخمصههای موجود در محیط، محسوب میشود. بد نیست تا مروری داشته باشیم بر روند گیمپلی و چگونگی رسیدن به مقاصد نهایی که گرچه از ساختاری تازه بهره نمیبرند اما، بسیار جالب توجه طراحی شدهاند. در بازی موبایل Hell Met بازیکن فقط اختیار هدایت قهرمان کوچکجثه را با استفاده از انگشت دست خود دارد. به عنوان مثال، آیتمهای فرعی و رابط کاربری گستردهای وجود ندارد و همه حرکات، در ضربه زدن به صفحه نمایش موبایل خلاصه میشوند. بعد بیرون آمدن از قفس با سرعت عملی بسیار بالا و دقت فراوان، میبایست مسیر خود را از میان موانع متعدد موجود در محیط پیدا کنید و به نقطه پایان که نوعی منطقه امن محسوب میشود برسید. مانعهای تعبیه شده، انواع مختلفی دارند که اکثرشان را تیغهای جای داده شده لا به لای دیوارهها و چرخ دندههای فلزی تشکیل داده میدهد. نکته جالب توجه در رابطه با مثال فوق، طبیعی بودن اثرات این موانع است که به حس استرس و اصطلاحا گاف دادن میافزاید.
هر مرتبه که در میان مراحل به اشکال گوناگونی کشته شوید، خونهای موجود در بدنتان بر روی لبه تیغهها و یا دیگر ابزارآلات نقش میبندد و با تکرار این رویه، رنگ سرخ افزایش پیدا میکند که حس دلهرهآوری را به مخاطب القا میکند. بازی موبایل Hell Met بسیار دشوار طراحی شده و میتوان با جدیت گفت که به پایان رساندن مرحلهای بدون کشته شدن و برخورد با موانع موجود، تقریبا غیر ممکن است. این سختی کاملا بالانس و پرداخت شده جلوه میکند و هیچ نوع سردی و عدم وجود منطق، شامل حالش نمیشود. البته امکان دارد که پس از چیزی نزدیک به ۳۰ مرتبه تکرار یک مرحله، دچار خستگی انگشتان دست و همچنین کمی عصبانیت از عدم موفقیت شوید اما واژه دشواری در گیمپلی، به هیچ وجه تکراری و عاری از کشش طراحی نشده که پس از شکستهای متوالی، مخاطب را وادار به پاک کردن بازی کند. با کسب سکههای موجود در محیط و دریافت جوایزهای مختلف، میتوانید چند شخصیت دیگر که تعداد کمی هم دارند را آزاد کنید و با آنان نیز وارد این برزخ خطرناک شوید. علاوهبر موارد مذکور، سپرهایی آهنین و البته یکبار مصرف هم قابل خرید هستند که پیش از آغاز هر مرحله، میتوانید به عنوان یک وسیله تدافعی موقت رویشان حساب کنید. برای جمعآوری سکههای بیشتر، در برخی مراحل درون درهایی مخفی تعدادی مینی گیم جای داده شده که هر چند بسیار دشوار هستند اما تجربهشان با توجه به پاداشهای انتهایی، خالی از لطف نیست. مراحل متعددی در دو دنیای متفاوت در بازی وجود دارد که فتح تمامیشان، کمی زمانبر خواهد بود و البته قسمتهای بیشتری نیز در دست ساخت است که همراه با آپدیتهای بعدی بازی، منتشر خواهند شد و با توجه به جذابیت مراحل این نسخه، میتوان انتطار بخشهایی بهتر را داشت.
اگر گمان میکنید که یدی طولا در عناوین آرکید دارید و از سرعت عمل بالایی در مراحل برخوردار هستید، بازی موبایل Hell Met میتواند به اثری مهیج و چالشبرانگیز برایتان تبدیل شود و شاید تا مدتها، این ادعا را از افکارتان دور سازد!