به نظر میرسد که مایکروسافت با خرید استودیوهای مختلف به جای ناشران بزرگ مانند الکترونیک آرتس و اکتیویژن، حرکت درستی را انجام داده است.
اوایل امسال گزارشاتی منتشر شد بر اینکه مایکروسافت به دنبال خرید الکترونیک آرتس است، اما در حال حاضر و با شرایط کنونی چنین انتظاری نمیرود. مایکروسافت در E3 2018 از خریداری استودیوهایی از جمله «نینجا تئوری» (Ninja Theory) و «پلیگراند گیمز» (Playground Games) خبر داد و شایعات حکایت از این دارند که در آینده هم استودیوهای بیشتری را خریداری میکند. استراتژی مایکروسافت در حال حاضر، خرید استودیوهای کوچکتر بهجای ناشران بزرگ است.
این خبر خوبی است و «کیث وایس» (Keith Weiss)، تحلیلگر شرکت خدمات مالی «مورگان استنلی» (Morgan Stanley)، میگوید که خرید ناشرانی مانند الکترونیک آرتس و اکتیویژن توسط مایکروسافت، منطق اقتصادی ندارد حتی اگر این شرکت به دنبال پشتیبانی و گسترش سرویس Game Pass و تبدیل شدن به «نتفلیکس دنیای گیمینگ» باشد. در واقع، برای خرید هرکدام از این ناشران بزرگ باید منابع درآمد زیادی را حساب کرد که پس از خریداری تکرار نمیشوند – نظیر قرارداد با صاحبان پلتفرمها یا پولی که الکترونیک آرتس از فروش فوقالعاده بالای FIFA بر روی تمامی پلتفرمها به دست میآورد.
توانایی بازگشت از چنین قرارداد خریدی از لحاظ اقتصادی چالشبرانگیز است. مایکروسافت باید برای منابع درآمدی هزینه بپردازد که پس از قرارداد تکرار نمیشوند.
بهطور کلی، همانطور که گفته شد بعید به نظر میرسد که چنین اتفاقی رخ بدهد و مایکروسافت تمرکزش را بر روی استودیوها و ساخت عناوین جدید برای کنسول خود گذاشته است.