شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی اعلام کرد که فروش هدست واقعیت مجازی آنها که پلی استیشن وی آر نام دارد، از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد.
اگر به خاطر داشته باشید، این شرکت ژاپنی در ماه فوریه ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که پلی استیشن وی آر از زمان عرضه (اکتبر سال ۲۰۱۶) تا آن ماه ۹۱۵ هزار دستگاه فروش داشته و اکنون که ۳ ماه از آن تاریخ میگذرد نتیجه میگیریم که این هدست در عرض این چند مدت حداقل ۷۵ هزار دستگاه فروش داشته است.
طبق گزارش گروه تحقیقاتی «سوپر دیتا» (SuperData) هدست واقعیت مجازی شرکت سونی با احتلاف زیاد موفق شده است آکولوس ریفت و HTC Vive را پشت سر بگذارد. این دو دستگاه تا پایان سال ۲۰۱۶ به ترتیب ۴۲۰ هزار و ۲۴۳ هزار دستگاه فروش داشتهاند. البته پلی استیشن وی آر پرفروشترین هدست واقعیت مجازی بازار به شمار نمیرود، چرا که گیر وی آر سامسونگ فروش ۵ میلیون نسخهای را از خود به جا گذاشته است و در جایگاه اول قرار میگیرد، اما فراموش نکنیم که این هدست قیمت بسیار ارزانتری داشته و همچنین برای قشر بسیار گستردهتری (کاربران اندروید) عرضه شده است.
طبق گفتههای آقای «شاون لیدن» (Shawn Layden)، مدیرعامل شعبه آمریکایی سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی، هنور کارهای زیادی در رابطه با این تکنولوژی باید انجام شود. جامعه پلی استیشن ۴ به ۶۰ میلیون نفر رسیده است و این هدست تنها ۱ میلیون فروش داشته که نبست به آن رقم کمی محسوب میشود.
لیدن در صحبتهای خود به این موضوع اشاره کرد که آنها انتظار دارند به زودی فروش پلی استیشن وی آر باری دیگر افزایش پیدا کند. او گفت:
موجودی انبارهای ما تقریبا به اتمام رسیده بود. در ایام کریسمس فروش پلی استیشن وی آر به اندازهای افزایش پیدا کرد که پیشبینی نکرده بودیم و به همین دلیل بازیکنان برای تهیه این هدست با مشکل مواجه شدند. با توجه به شرایط پیش آمده ما تصمیم گرفتیم تا تبلیغات خود را در رابطه با پلی استیشن وی آر کاهش دهیم چرا که ما نمیخواستم محصولی را تبلیغ کنم که در بازار یافت نمیشود. ما تصمیم گرفتیم تا طرفداران و علاقهمندان خود را بیشتر از این اذیت و عصبانی نکنیم.
همانطور که در جریان هستید، بهترین راه برای افزایش فروش یک سخت افزار، انتشار بازیهای متنوع برای آن است. برای هدست پلی استیشن وی آر پس از عرضه بازی چندان محبوبی منتشر نشد، البته به غیر از Resident Evil 7 ،Statik و Farpoint.
لیدن معتقد است که بازیهایی مانند Farpoint، آغاز موج دوم عناوین واقعیت مجازی به شمار میروند. لیدن از ذکر نام بازیهای آینده اجتناب کرد و در عوض گفت:
زمانی که یک پلتفرم و یا کنسول به بازار عرضه میشود، کارهای زیادی برای روز عرضه باید انجام شود. پس از روز عرضه، یک وقفه اجتناب ناپذیر بین انتشار بازیها به وجود میآید که با انتشار در ماههای آینده این وقفه جبران میشود. Farpoint شروع موج دوم انتشار بازیها است. در مراسم E3 2017 منتظر عناوین واقعیت مجازی بیشتری باشید.
شرکت سونی اعلام کرده است که بازیکنان از زمان عرضه پلی استیشن وی آر تا کنون ۵.۲۵ میلیون نسخه بازی برای آن خریداری کرده و هر بار بیش از ۲۵ دقیقه با آن بازی کردهاند. لیدن در نهایت صحبتهاش را با اشاره به آینده این تکنولوژی و اکوسیستم آن به پایان رساند:
تکنولوژی واقعیت مجازی یک جهان بسیار جدید است. ما هنور در تلاش هستیم تا متوجه شویم که مردم در این جهان جدید ترجیح میدهند چگونه سرگرم شوند. پیشبینی در این مورد کار به مراتب سختتری نسبت به تکنولوژیهای معمول است. ما مطلع هستیم که مردم انتظار دارند تا هدستهای واقعیت مجازی به دستگاههای کوچکتر، سبکتر و بدون سیمی تبدیل شوند و ما همه این شرایط را در نظر گرفتهایم و مشغول تحقیق و بررسی آنها هستیم. با همه این تفاسیر، من نمیتوانم تصور کنم که در سالهای پیش رو، این تکنولوژی و پلتفرمهای آن به چه شکلی تغییر خواهند کرد، زمان همه چیز را مشخص میکند.
ناگفته نماند سوپر دیتا پیشبینی کرده است که شرکت سونی تا پایان سال ۲۰۱۷ تقریبا ۲.۶ میلیون دستگاه پلی استیشن وی آر به فروش خواهد رساند. لازم به ذکر بوده که این میزان فروش رابطه مستقیمی با تعداد بازیهایی دارد که در E3 امسال برای آن معرفی خواهند شد.