به ماههای پایانی سال ۲۰۱۸ نزدیک میشویم و عناوین مورد انتظار بسیاری قرار است عرضه شوند و بازیبازان را سرگرم کنند. یکی از همین عناوین، بدون شک بازی Fallout 76 است که با سرمایهها و تبلیغات فراوان شرکت بتسدا و آقای تا هاوارد معرفی شد و قرار است تا جایی پیش رود که استانداردهای جدیدی به سبک نقش آفرینی اضافه کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
رویداد QuakeCon 2018، محل بسیار خوبی برای درخشیدن دوباره بازیهای شرکت بتسدا، پس از نمایشگاه E3 2018 بود. در این رویداد فوقالعاده، اطلاعات، جزئیات و نمایشهای جدیدی از عناوین به شدت مورد انتظار شرکت بتسدا منتشر شد که همه را هیجان زده کرد. شرکت بتسدا که پیش از برگزاری این مراسم نیز قول نمایش بازیهایش را در این رویداد داده بود، گیمپلی جذاب عناوین مورد انتظاری مانند Doom Eternal و Rage 2 را به نمایش گذاشت و یکی دیگر از عناوینی که اطلاعات و جزئیات بسیاری از آن به بیرون درز کرد، عنوان Fallout 76 بود. تمام اطلاعات و جزئیاتی که در این مطلب میخوانید، از پنل Fallout 76 و همچنین جلسه پرسش و پاسخ آمده است و این اطلاعات توسط سازندگان بازی، شامل تاد هاوارد، کریس میر (Chris Meyer)، کارگردان توسعه و جف گاردینر (Jeff Gardiner)، سرپرست پروژه به دست ما رسیده است.
برای آغاز، بد نیست که نگرانی بسیاری از افراد در مورد بازی Fallout 76 را برطرف نماییم. بسیاری از طرفداران سری نگران هستند که Fallout 76 از نظر هسته اصلی آن که آنلاین بودن است، چقدر به نسخههای پیشین شبیه است و آیا ذات Fallout را دارد یا خیر. طبق گفتههای سازندگان، بازی Fallout 76 مقدار ۸۰ درصد شبیه به عناوین قبلی سری است و ۲۰ درصد از آن عناصری هستند که کاملا در سری، نو و جدید هستند.
در میان همین عناصر جدید و نو و تغییراتی که در بازی جدید صورت گرفته، میتوان به سیستم VATS اشاره کرد. با این سیستم که در بطن گیمپلی قرار دارد، شما نمیتوانید در میان گیمپلی، بازی را پاز (Pause) کنید (که دلیل آن نیز مشخص است) و زمان درون بازی به صورت کاملا Real Time میگذرد. علاوه بر این، انتخاب اعضای بدن یا Body Part ها قرار است به صورت یک پرک و ارتقا به بازیباز معرفی شود و شما نمیتوانید از همان ابتدای بازی، این امکان را داشته باشید.
موارد دیگری نیز وجود دارند که باعث نگرانی عمده بازیبازان میشوند که از بین آنها میتوان به نگرانیهایی در مورد ماد و سرورهای خصوصی اشاره کرد. طبق گفته سازندگان، بازی از این دو مورد به صورت کامل پشتیبانی میکند و همچنین با تایید بتسدا، مشخص شده که بازی از چت صوتی (Voice Chat) نیز پشتیبانی میکند که البته نکته جالب و جدیدی نیست. یک مورد مهم دیگر این که شما میتوانید در هر زمانی که دوست دارید، ظاهر شخصیت خود را تغییر دهید.
در مورد PvP نیز شرکت بتسدا در هفتههای اخیر، زیاد صحبت کرده و حال، آن ها اطلاعات جدیدی را در این مورد دادهاند. اول از همه این که PvP تا وقتی که شما به سطح ۵ نرسیده باشید، فعال نمیشود اما حتی پس از این که شرایط لازم را برای آن به دست آوردید، این طور به نظر میرسد که PvP به صورت کاملا انتخابی در بازی وجود دارد. به عنوان مثال، شما میتوانید خود را برای تمام پلیرهایی که در سرور هستند، به شکل یک صلح طلب علامت گذاری کنید و همچنین میتوانید هر کدام از این پلیرها را بلاک نمایید تا هیچوقت نتوانند تا شما را مشاهده کنند.
اگر نمیخواهید هیچکدام از این کارها را انجام دهید، بتسدا یک راه حل جالب درون بازی قرار داده است که یک مکانیک جدید گیمپلی به حساب میآید. اگر شما یکی از بازیکنان را مشاهده کرده و برای اولین بار به او ضربه زدید، دمیج زیادی از او کم نمیشود. پس از آن، بازیکن مقابل این انتخاب را دارد که یا شما را نادیده بگیرد (یا فرار کند) و یا واکنش نشان داده و با شما درگیر شود.
اگر این درگیری به وجود بیاید، بازی آن را به شکل یک قبول درخواست PvP میخواند و به شما اجازه میدهد تا دو بازیکن، دمیج بیشتری به یکدیگر وارد کنند. اگر بازیکنی که او را میکشید، سطح بالاتری نسبت به شما داشته باشد، پاداشهای بزرگتر و بیشتری را دریافت خواهید کرد (هر چه فاصله بین سطحها بیشتر باشد، پاداش نیز بیشتر خواهد بود). اگر در این درگیری کشته شدید و خواستید تا از آن بازیکن انتقام بگیرید، پاداش انجام دادن این کار، دو برابر خواهد شد.
اما در حالت دیگر و زمانی که بخواهید در هر صورت، بازیکنی که خواسته تا شما را نادیده بگیرد و به راه خود ادامه دهد را به قتل برسانید، Fallout 76 برای این سناریو نیز یک راه کار جالب دارد. اگر شما آن بازیکنی که به او اشاره شد را بکشید، اول از همه این که هیچ پاداشی را دریافت نخواهید کرد و دوم این که برای تمام افرادی که در سرور حضور دارند، به صورت یک ستاره قرمز نمایان میشوید و همه میدانند که شما یک قاتل هستید و به همین سادگی به یک تحت تعقیب تبدیل میشوید. در این زمان است که بازی یک جایزه برای سر شما قرار میدهد تا انگیزه دیگران برای نابود کردن شما بیشتر شود.
این در حالی است که اگر شما در طرق مقابل این قضیه باشید و توسط کسی کشته شوید، مرگ، مجازات خاصی را برای شما در بر نخواهد داشت. زمانی که کشته شوید، تنها آیتم های Junk خود را از دست میدهید (که برای ساخت و ساز و ارتقا لازم است) اما وسایل و آیتمهای با ارزش خود در Inventory را از دست نخواهید داد. شما میتوانید دوباره به همان مکان بازگردید و آیتمهای Junk خود را بردارید که البته بستگی به این دارد که کسی قبل از شما آنها را جمع آوری نکرده باشد. شما همچنین میتوانید مکانهایی را برای انبار کردن آیتمهای خود پیدا کنید و این آیتمها را در آن جا دخیره نمایید. این انبارها در نقشه به تعداد وجود دارد و دیگر بازیبازان نمیتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
بتسدا همچنین در مورد جزئیات ریسپاون شدن اطلاعات مفیدی را میدهد. مشخص است که شما پس از مرگ، میتوانید به راحتی و در نزدیکترین مکانهای مخصوص در نقشه یا در والت ۷۶ به صورت رایگان ریسپاون شوید اما اگر بخواهید که در مکانهای دورتری ریسپاون شوید، باید مقداری Cap هزینه کنید که واحد پول رسمی در دنیای Fallout است. پس از مرگ، هر چقدر که بخواهید در مکانهای دورتری ریسپاون شوید، طبیعتا پول بیشتری را باید بپردازید.
در مورد کمپها و مکانهای استراحت نیز اطلاعات و جزئیات مفیدی منتشر شده است. همان طور که میدانیم، خانهها و کمپها به صورت قابل حمل هستند و با استفاده از بلوپرینتها، به بازیبازان اجازه داده میشود که کل خانه خود را بردارند و در جای دیگری قرار دهند. این قابلیت بسیار کاربردی است چرا که بازیبازان دیگر میتوانند با استفاده از حملات هستهای، خانه شما را نابود سازند. حتی اگر این اتفاق در بازی رخ دهد و محل زندگی شما نابود شود، بتسدا میگوید که جای نگرانی زیادی نیست چرا که میتوان این کمپها را به آسانی تعمیر کرد.
از یک سیستم جدید به نام S.P.E.C.I.A.L. در بازی Fallout 76 نیز پرده برداری شد که اساسا، مواردی مانند پیشرفت، پرکها و ارتقاها در بر میگیرد. علاوه بر لول آپ شدن، یک سری مهارتهای S.P.E.C.I.A.L. را نیز درون بازی دریافت خواهید کرد که این اتفاق به وسیله کارتها رخ میدهد و این کارتها، پرک هستند. اگر همه اینها کمی «لوت باکسی» به نظر میرسند، نگران نباشید؛ این پرکها به صورت رندوم و تصادفی نیستند.
باید بگوییم که همه آنها نیز به این صورت نیستند. هر چند سطح (دو سطح در ابتدا و پنج سطح در طول پیشرفت)، بازی به شما از این کارتهای پرک میدهد که شامل پرکهای رندوم یا تصادفی میشوند و پرکهایی در خود دارند که ممکن است شما آنها را برای خود انتخاب نکرده باشید. با این حال، شما میتوانید هر نوع کارتی را که لازمهاش را دارید، انتخاب کنید.
گرفتن این کارتها، به امتیازهای S.P.E.C.I.A.L نیاز دارد و باید از این امتیازها خرج کنید و هر کارت بسته به پرکی که پیشنهاد میدهد، هزینه امتیاز متفاوتی خواهد داشت. اگر بخواهید، میتوانید یک نوع کارت را چند بار برای خود انتخاب نمایید و پس از این، آنها را با هم ترکیب کرده و یک پرک بسیار قدرتمند را بسازید. البته واضح است که برای گرفتن این پرک، باید امتیاز بیشتری هزینه کنید.
زمانی که شما در بازی Fallout 76، به سطح ۵۰ رسیدید، دیگر امتیاز S.P.E.C.I.A.L دریافت نخواهید کرد و فقط کارتها و پرکهای بیشتری به دست خواهید آورد. زمانی که به این سطح برسید، درست است که دیگر نمیتوانید بر تواناییهای خود اضافه کنید اما هنوز میتوانید بین کارتهای پرک تعویض کنید و پرکهای بیشتری را آزاد نمایید.
در آخر، سازندگان بازی Fallout 76، در مورد موسیقیها و قطعات موسیقی این عنوان صحبت کردند. طبق گفته سازندگان، در بازی Fallout 76 پر از قطعات موسیقی زیبا و از دهه چهل وجود خواهد داشت که به نظر میرسد تعداد موسیقیهای لایسنس شده برای این عنوان بسیار زیاد است؛ بیشتر از تعداد موسیقیها در تمام عناوین قبلی سری. علاوه بر این، شما میتوانید در بازی Fallout 76 از طریق ایستگاههای رادیویی موجود در دنیای بازی، به موسیقیهای رادیو گوش دهید. حال، این سوال پیش میآید که این ایستگاههای رادیویی چگونه کار میکنند و چگونه در این دنیای پسا آخرالزمانی و در این نا کجا آباد، فردی سیگنال رادیویی میفرستد؟ این موضوعات به صورت راز و اسرار درون دنیای بازی Fallout 76 قرار داده شدهاند که باید به وسیله بازیباز کشف شوند. در آخر هم میتوانیم بگوییم که موسیقیهای بازی به وسیله Inon Zor تهیه شده است.
هر چقدر بیشتر از بازی Fallout 76 اطلاعات کسب میکنیم، بیشتر دوست داریم تا این عنوان نقش آفرینی تمام آنلاین را تجربه نموده و در دنیای بی پایان آن غرق شویم. خوشبختانه نباید زمان زیادی را منتظر بمانیم چرا که بازی Fallout 76 در سال جاری، یعنی در تاریخ ۱۴ ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.