Ubisoft (یوبیسافت) کمپانی بزرگ در صنعت بازیهای رایانهای که هر سال تقریبا با یک یا دو بازی بزرگ، به استقبال مخاطبین در این عرصه میرود. حال این عناوین میتوانند دنباله بازیهای قبلی خود باشند یا… . اصلا (یا)ـیی در این بین وجود ندارد. آیا تا به حال دیدهاید که یوبیسافت هر سال غیر از یک سری بازی دنبالهدار چیز جدیدی را ارائه کند؟ قصد تخریبی اینجا وجود ندارد ولی همه ما میدانیم که هرسال یا باید Assassins Creed جدید را تجربه کنیم یا بازیهای دیگر مثل سری Far Cry، Rainbow و… . جدیدا هم که دو عنوان Watch Dogs و The Division هم قرار است به دیگر افتخارات یوبیسافت یعنی عرضه نسخههای جدیدتر در هر سال اضافه شوند. بگذریم، یوبیسافت آنقدر بدی دارد که اگر بخواهیم آنها را ریزبینانهتر نگاه کنیم و کارشناسانه آنها را تحلیل کنیم، باید یک مقاله جداگانه را برای آن در نظر بگیریم. با تحلیل کنفرانس Ubisoft در E3 2016 همراه گیمشات باشید.
یوبیسافت با این که بدیهای کوچک و بزرگی دارد، ولی خوبیها و توانمندیهای زیادی را دارد که اکثر شرکتهای بازیسازی توانمندیهای این کمپانی را ندارند. به عنوان مثال باز برمیگردیم به انتشار یک، دو یا سه بازی در یک سال که خیلی رک بخواهم بگویم، هیچ شرکتی توان ساخت این همه بازی آن هم در یک سال را ندارد. تازه کاری که یوبیسافت میکند و بازیهایی که میسازد و در یک سال عرضه میکند همه از عناوین بزرگ و نام آشنای این صنعت است. مگر میشود که این همه بازیکن در سرتاسر دنیا وجود داشته باشد و برای یک بار هم شده نام سری بازیهای Assassin’s Creed، Splinter Cell و یا حتی سری ریمن را نشنیده باشد؟ قطعا اینطور نیست. برای تجربه بازیهای Rockstar و Naughty Dog باید سه یا چهار سال صبر کنیم، اما یوبیسافت شما را منتظر نمیگذارد. البته این تاخیرهای پی در پی بازیهای یوبیسافت به یکی از اعصاب خردکنترین و معضلات صنعت بازیهای رایانهای به حساب میآید، ولی در بعضی از مواقع خوش قولیهایی در تاریخ انتشار بعضی از بازیهای آن دیده میشود. بگذریم… باز هم یک E3 و باز هم حضور پر رنگ یوبیسافت و عناوین آن در این رویداد بزرگ جهانی که همه را مجبور به دیدن کنفرانس خود میکند. هر چقدر هم که بازیهای یوبیسافت بد باشد، ولی اگر نسخه جدیدی از آن معرفی شود بی شک منتظر هستیم تا طی کنفرانس یوبیسافت در بزرگترین نمایشگاه بازیهای رایانهای، گیمپلی از آن را مشاهده کنیم. E3 2016 را شاید یکی از بهترین کنفرانسهای یوبیسافت طی سالهای اخیر دانست که با نمایش عناوین بزرگ، جدید و پر طرفدار خود، توانست در این نمایشگاه بیشتر عرضه اندام کند. کاری که قرار است الان باهم انجام دهیم: ۱- ریلکس کنیم ۲- در کمال آرامش فلش بکی بزنیم به کنفرانس Ubisoft در E3 2016 تا ببینم چه اتفاقی افتاد و با هم نمایشهای عناوین را بررسی کنیم. اِ راستی! شمایی که کنفرانس رو نتونستی از نزدیک ببینی، ناراحت نباش چون ما برای تو لحظه به لحظه حوادث کنفرانس رو بازگو میکنیم.
خب استارت کنفرانس را از جایی آغاز میکنیم که شومنهای یوبیسافت طبق معمول هر سال با مردم گفت و گو میکنند و همه چیز را برای شروع کنفرانس آماده میکنند. شومنهای امسال کنفرانس یوبیسافت آقایان … و … بودن که طبق روال هر سال روی مغز مردم کار کردند و به نوع دوستانهتر مغز مردم را شست و شو دادند تا حسابی مردم در کف کنفرانس یوبیسافت بمانند. خب قطعا این چیز مهمی نیست فقط چون عدهای کنفرانس را نتوانستند نگاه کنند و میخواهم آنها هم تجربه دیدن را داشته باشند، تک به تک و ریز به ریز اتفاقات مهم و غیر مهم کنفرانس را بار دیگر بررسی و بازگو میکنم. مگر میشود یوبیسافت، کنفرانسش را بدون موزیک و رقصنده شروع کند؟ مثل پارسال کنفرانس یوبیسافت با یک سری Dancer یا رقصنده و موزیک شروع میشود که انتخاب این رقصندهها به هیچ وجه بی دلیل نیست چرا که قطعا کسی آنجا برای کنسرت نرفته است. رقصندهها باعث میشوند حاظرین در سالن حال کنند و همانطور که بر روی صندلی نشستهاند، یک تکانی نیز به خود بدهند و رقصندهها را همراهی کنند. موزیک امسال موزیک تندی بود و همانند پارسال، افراد زیادی بر روی استیج آمدند ولی اوایل فقط با چهار رقصنده اولین نمایش کنفرانس را آغاز کردند. چند دقیقهای استیج با همان شور و حال ادامه پیدا میکند و رقصندههای زیادتری بر روی استیج میآیند و با لباسهای مسخرهشان، شور و هیجان بییشتری به کنفرانس میدهند، تا اینکه موزیک تمام میشود و خانم Aisha Tyler مجری همیشگی کنفرانسهای یوبیسافت بر روی استیج میآید و از همه کسانی که در سالن حضور پیدا کردند (مخصوصا رقصندهها) تشکر ویژهای میکند. قضیه این همه رقصنده و موزیک و… برای چیست؟ برای این است که یوبیسافت به عنوان اولین بازی کنفرانس، از عنوان Just Dance 2017 رونمایی میکند. بازیی که شما باید در مقابل کینکت یا PS Camera خود ایستاده و با موزیکهایی که برایتان پخش میشود همانند چیزی که روی تصویر مانیتور یا تلوزیونتان است باید برقصید و امتیار جمع آوری کنید. در کل سری Just Dance را نمیتوان جزو صنعت بازیهای رایانهای دانست چرا که نه گیمپلی، نه داستان و نه عناصر اصلی یک بازی را درون خود ندارد. دلیل اصلیای که در رده بازیهای رایانهای قرار میگیرد، اجرای بازی بر روی کنسولهای گیمینگ و برخی نکات ریز برای بازیکردن است. اگر میخواهید یک رقصنده ماهر شوید و یا در جمع دوستان به یک تحریک و تفریح نیاز دارید، Just Dance بهترین گزینه است.
کنفرانس را با شوخیهای خانم آیشا تایلر ادامه میدهیم. خوش آمدید به دنیای جدید سری بازیهای Ghosts Recon که یکی از عناوین بسیار جذاب و به قول خودمان خفن صنعت بازیهای رایانهای است. بهترین بازیای که هنوز یوبیسافت آن را به درجه “گند زدن” ارتقا نداده و یکی از بازیهایی است که شاید یوبیسافت بتواند با کمک آن، نور ایمان را به دل بازیکنان بازگرداند. ایمانی که خیلی وقت است بازیکنان آن را توسط یوبیسافت از دست دادهاند و دلیل اصلی آن هم، شاهکارهایی است که به یکی از مزخرفات سالیانه تبدیل میشود. دیگر مثال نمیزنم چون همه ما میدانیم چه بازیهایی شاهکار بودهاند و رفته رفته به بدترینهای سری تبدیل شدهاند. برگردیم به کنفرانس، جایی که بازی با یک تریلر سینماتیک آماده نمایش میشود. واقعا تریلر مفهومی و بسیار واقعگرایانه بود. جایی که دیدیم مواد مخدر چگونه تولید میشوند و با چه محافظانی، کامیونهای حاصل مواد را تا شهر و بنادر همراهی میکنند. انواع قاچاقها را میبینیم مثل قاچاق اسلحه که برای اینها مردمانی بیگناه دسته دسته کشته میسوند و سرهایی است که بریده میشود. در ادامه وارد مذهبی میشویم که کثیف نیست ولی افرادی که در آنجا کار میکنند افراد کثیف هستند که با پولهای خود دین رواج میدهند و با این همه کثافت، دست به کتاب مقدس انجیل زده و نوزادان را گروه گروه به دین مسیح دعوت میکنند. همه این بی امنیها، مرگ و میرها کشت و کشتار ها بر سر یکی است که در این زمینه حرف اول در دنیا را میزند و به آن پادشاه گفته میشود. در صحنهی دیگر گروه ارواح وارد میشود و تمام کامینونهای حاصل مواد را متلاشی و افرادی که زنده ماندهاند را دستگیر میکنند. این تازه اول راه است چون آنها آمدهاند که دنیا را از ریشه تمیز کنند. همه اینها در Tom Clancy Ghost Recon: Wild Landنمایش داده شد. پس از این نمایش زیبا و هیجان انگیز، طراح ارشد بازی آقای Dominic Butler از استدیوی فرانسوی یوبیسافت بر روی استیج آمد و درباره ویژگیهای بازی سخن گفت. دنیای Ghost Recon Wild Land دنیایی است که هر بازیکن میتواند یا به صورت تکی یا به صورت گروههای چهار نفره به سراغ دشمنانشان در هرکجای بازی بروند. نمایشی که از گیمپلی بازی نشان داده شد بر این اساس بود که ما باید شخصی به نام El_ Pozolero که یک فرد مکزیکی است را کشته و خودش و یارانش را برای همیشه از بین ببرید. بازی شروع میشود و اوایل محیط بسیار بزرگ و زیبای Wild Land را شاهد هستیم و سپس یک نفر از تیم ارواح را میبینیم که از راه دور در حال بررسی اوضاع داخلی جایی است که El_ Pozolero در آن سکونت دارد و در طرف دیگر سرباز دیگری از گروه ارواح را میبینیم که سعی در نفوذ به داخل ساختمان را دارد، اما به نظر شما آیا او میتواند تنهایی کار را یکسره کند؟ باید ببینیم… . خبری از پوزولرو نیست ولی میتوان کاری کرد. با بررسی لپتاپ پوزولرو موقعیت و مکانی که او رفته است پیدا میشود و پس از خروج از مکان، با یک هلیکوپتر که خلبان آن بازیکن دیگر است به دنبال ال_ پوزولرو میرویم. نفر سوم و چهارم به تیم اضافه میشود و به عنوان یک اسنایپر از راه دور، هوای دو نفر دیگر را دارد. پس از شناسایی دقیق محل ال_ پوزولرو، بازیکنان محافظان وی را به صورت ترکیبی و تیمی از بین میبرند و حتی الامکان به صورت مخفیانه به فرد مورد نظر نزدیک میشوند. متاسفانه تمام نقشه لو میرود و فرد مورد نظرمان با ماشین فرار میکند. بازیکنان دیگر با ماشین و موتور به دنبال وی میروند تا بتوانند وی را دستگیر کنند. یکی از بازیکنان برای اینکه بتواند ال_ پوزولرو را راحتتر از محل خارج کند به دنبال هلیکوپتر میرود و پس از پیدا کردن آن، به سمت هدف پرواز میکند. در آخر بازیکنان با کشمکشهایی که با هدف داشتند، بالاخره توانستند وی را دستگیر کنند و با هلیکوپتر از محل خارج کنند. گیمپلی بازی واقعا زیبا بود و در آن میشد از تمامی وسایلی که در محیط بود استفاده کرد. دقیقا مثل همان چیزهایی که در دیگر بازیهای Open World مشاهده و استفاده میکنید. قابلیت اول شخص و سوم شخص نیز در بازی قرار دارد تا از هر دیدی که دوست دارید مراحل را به پایان برسانید. این بازی در ۷ مارس ۲۰۱۷ عرضه میشود.
بازی بعدی بلافاصله معرفی میشود. به نظر بازی از لحاظ گرافیکی بسیار بالا خواهد بود چرا که تا قبل از شروع تریلر نام موتور Snowdrop بر روی صفحه نمایش ظاهر شد. تریلر آغاز میشود و گوینده درباره خشونت، مرگ و میر و تمامی حوادث ایالات متحده آمریکا با فیلمهای واقعی آنها صحبت میکند. بعد از یک تریلر کوتاه خود را برای معرفی بازی جدید یوبیسافت آماده میکنیم که ناگهان بر روی صفحه، قسمت جدید سری بازی South Park به همراه دو عروسک تزئینی که روی استیج قرار دارد معرفی میشود. آقای Jason Schroeder از سناریو نویسهای این بازی از شعبه سان فرانسیسکو یوبیسافت بر روی استیج میآید و در اوایل از نحوه ساخت تریلر سخن میگوید. سپس دو نفر از طراحان بازی نیز به اقای جیسون اضافه میشوند و درباره داستان بازی باهم صحبت میکنند. سری بازیهای South Park همیشه از داستانهای خیلی خوبی بهرهمند بودهاند ولی اگر از آن دسته از بازیکنانی هستید که گیمپلی و مخصوصا گرافیک برای شما در اولویت است پس بهتر است سمت این بازی نروید چون بیشتر بازی بر مبنای داستان و گیمپلی انتخابی ساخته شده است. طی صحبتهای این اشخاص، گیمپلی مختصری از بازی نیز نمایش داده شده که شما را با فضا و قسمت جدید South Park آشنا میکند. در کل چیز خاصی از نمایش عنوان South park دیده نشد.
قسمت بعدی کنفرانس مختص به عنوان The Division است که در اسفند سال پیش منتشر شد و بازخوردهای بسیار خوبی از آن صورت گرفت. خانم آیشا تایلر به عنوان مجری کنفرانس یوبیسافت از آقای Julian Gerighty کارگردان این بازی برای حظور بر روی استیج دعوت میکند. در اوایل کار آقای جولیان از تمام بازیکنان سرتاسر دنیا که این بازی را بازی کردند تشکر کرد. بلاخره از جدیدترین بسته الحاقی عنوان The Division تحت نام Underground رونمایی شد و قرار است این بسته در تاریخ ۲۸ جولای سال جاری برای کنسول Xbox One و PC و دوم ماه آگوست برای PS4 منتشر شود. در Underground قرار است با تیمهای خود به مبارزه با بزرگترین و خطرناکترین گروه در شهر نیویورک مبارزه کنید که طبق گفته آقای جولیان، با یکی از سختترین چالشهای بازی روبهرو خواهید شد. یک چالش بسیار زیبا که قرار است بارها و بارها در آن کشته شوید و برای کشته نشدن باید بهتر از قبل بازی کنید. آقای جولیان همچنین خبر داد که این آخرین بسته نخواهد بود چرا که ما سازندگان و شما بازیکنان این جهان را دوست دارید و ما تلاش میکنیم تا چیز بهتری برای شما ارائه و منتشر کنیم. این تمام چیز برای این بازی نبود چرا که آقای جولیان یک سورپرایز هم برای ما داشت. به خاطر تولد یوبیسافت سازندگان بازی دیویژن برای شما یک هدیه در نظر گرفتهاند و آن هم این است که ۳۰ لباس رایگان برای تک تک بازیکنان در نظر گرفته شده که از سه بازی Ghost recon Wild Lands، Rainbow Six Seige و بازی Splinter cell به این بازی میآیند و میتوانید آنها را از Ubisoft Club تهیه کنید، اما باز هم این آخرین چیزی نبود که برای این بازی رونمایی شد. بله! بسته الحاقی جدید توسط کارگردان این بازی با نام survival معرفی شد که در این بسته بازیکنان باید برای زنده ماندن در نیویورک تلاش کنند. به نوعی میتوانیم مثل همیشه این بسته را اینطور بنامیم ” تلاش برای بقا” بعد از معرفی این بخش تریلری از بخش بقا بازی The Divison منتشر شد که همان تلاش شخصیت بازی برای زنده ماندن است. به طور کلی بخشهای هیجانی The division در راه است و نباید به همین سرعت از بازی دست کشید.
در ادامه خانم آیشا تایلر به پشتوانه یوبیسافت از یک بازی جدید رونمایی کردند. این بازی که Eagle flight VR نام دارد قرار است امسال برای دستگاههای واقعیت مجازی منتشر شود. کارگردان بازی به همراه دو تن از افراد مهم Oculus VR بر روی استیج میآیند تا درباره بازی و نمایشی از آن به صورت زنده حرف بزند. در اینجا از اولین حالت بازی رونمایی شد که یک حالت PVP است و بازیکنان باید در آسمان شهر پاریس با هم به جنگ بپردازند. به نظر این بازی یک بازی جهان بازی خواهد بود. بازیکن باید از جایی که بازی برایش مشخص کرده است پرواز کند و پوینتهایی که در نقشه برای او مشخص شده است را پیدا کند و بگیرد و آن را به Base خود برگرداند. هر دو تیمی که برای این نمایش خود را آماده کردهاند باید این کار را انجام دهند. اگر کسی از تیمی پوینتی را گرفت افراد تیم دیگر باید وی را دنبال کرده و از بین ببرند تا پوینتها را خود گرفته و به Base ببرند. درواقع پوینتهای موجوداتی هستند که خوراک عقابها را تامین میکنند. گیمپلی بازی بسیار سریع و هوشمندانه است، یعنی برای اینکه حریفانتان را از خوددور کنید باید طوری پرواز کنید که خود نزدیک خانهها و دیوارها باشید ولی با یک غافلگیری مسیر را عوض کرده تا حریف شما به دیوار برخورد کند و از بین برود. علاوه بر این طراحی بینظیر و خوش رنگ و لعاب محیط هم، قشنگی بازی را دوچندادن میکند. این بازی در پاییز امسال برای تمامی پلتفرمها و دستگاههای واقعیت مجازی عرضه خواهد شد.
ادامه کنفرانس را آقای David Votypka در دست میگیرد تا درباره بازیهای ساخته شده یوبیسافت و تکنولوژی VR صحبت کند. پس از صحبتهای کوتاه وی با یک تریلر سینمتاتیک به سمت بازی جدید استودیو Ubisoft Red Storm میرویم. بازیای که برای دستگاههای واقعیت مجازی عرضه میشود و بیشتر بر مبنای یک همکاری تیمی است. این بازی یک بازی علمی است که بدون خشونت و در خارج از زمین روایت میشود و شما، دوستان و خدمتان به همراه یک سفینه بزرگ، به کاوش در کهکشانهای مختلف میپردازید و از هر کجایی که در فضا خوشتان آمد میتوانید بازدید کنید. چیزی که این بازی را نسبت به بازیهای مشابه واقعیتر میکند، این است که هر بازیکن باید قسمتی از سفینه را در اختیار بگیرد تا سفینه به درستی کار کند. به عنوان مثال یکی باید بخش سوخت را در دست بگیرد، دیگری بخش سرعت را، دیگری بخش اکسیژن داخلی و همینطور بخشهای مختلف به دست افراد مختلف سپرده میشود. چیزی که در این بازی به کمک شما میآید هوش مصنوعی NPC هایی است که در سفینه شما مشغول به کاراند. این تکنولوژیی است که سالیان سال طرفداران منتظر آن بودهاند و چه بسا با کمک این تکنولوژی بتوانیم به علم خود کمک کنیم و درسهایی از جهان بیکران بیاموزیم. بازیی که قرار است ما را تا مرز اکتشافات حقیقی بشر ببرد، Star Trek: Bridge Crew نام دارد. این بازی در پاییز امسال برای تمام دستگاههای واقعیت مجازی عرضه میشود.
بازی بعدی با یک تریلر سینماتیک از قرون وسطی شروع و معرفی میشود. محیط بیرون قلعه آرام به نظر میرسد که ناگهان زمین لرزه بزرگی کل محیط درون و برون قلعه را میلرزاند و باعث نشست زمین و خرابیهای پی در پی میشود. بعد از مدتی که زمین آرام میشود سربازی را میبینیم که با مصدومیت به دنبال جرعهای آب میگردد. تا جرعهای آب مینوشد، سرباز دیگری به وی حمله میکند و لی او جان سالم به در میبرد. در لحظهی دیگر جنگجوی زنی پا به میدان میگذارد. جنگ آغاز میشود و همینطور جنگجویان با هم میجنگند. با گذر زمان جنگجویان بیشتر میشود و سالها به طول میانجامد. جنگجویان از هر قبیلهای از سرتاسر جهان پا به میدان میگذارند و همه را قتل عام میکنند.در آخرین لحظه به نظر میرسد که جنگ بین قبایل به پایان رسیده است، ولی یک فرد از قبلیه دیگه جنگ را بین این افراد ادامه میدهد تا بتواند در عین راحتی آخرین نفر را به قتل برساند. این تریلری بود از بازی هیجانی For Honor که قرار است به زودی برای کنسولهای نسل هشتم به همراه Pc منتشر شود. بعد از این تریلر آقای Jason Vandenberghf کارگردان این بازی بر روی استیج میآید و از بازی و چیزهایی که در آن وجود دارند صحبت میکند. خوش آمدید به دنیای بزرگ For Honor که قرار است در این قسمت نمایشی از بخش داستانی این بازی داشته باشیم. تریلر گیمپلی بازی به نمایش درمیاید و در اولین چیزی که به چشم میخورد گرافیک زیبای بازی است. سپس جنگ با تیراندازی کمانداران و منجینق داران شروع میشود که توپهای آتشین بزرگ آنها کشتیها را یک به یک نابود میکند. سپس قبلیه چشم بادومیها از تلههای دریای استفاده میکنند که باعث میشود اجزای کشتی از هم جدا شده و غرق شود، اما تمام این تلهها جلوی کسانی که به شهر چشم بادومیها حمله کردهاند را نمیگیرد و آنها با موفقیت به ساحل میرسند. حالا ما در نقش یکی از فرماندهان گروه برای حمله به شهر قرار میگیریم. کشتن سربازان معمولی به راحتی آب خوردن است ولی نبرد با فرماندهان آنان کمی دشوار است به گونهای که برای محافظت از ضربههای آنان باید با آنالوگهای دسته کار کرده و تشخیص دهید از چه طرف سعی بر ضربه زدن به شما را دارد. به همین ترتیب با کشتن فرماندهان دشمن و پیشروی به قسمتهای حساس قلعه، دروازه شهر را باز کرده تا سربازان بیشتر بر روی قلعه و نقاط مختلف آن تمرکز داشته باشند. در این حین با پادشاه چشم بادومیها روبهرو میشویم که در هر قبیله پادشاهان به عنوان یک باس فایت نهایی قرار داده شدهاند که از لحاظ جانی، بسیار سرسخت هستند. پس از طی مسیر و رسیدن به پادشاه، دربهای جایی که در آن وارد شدیم تا با باس فایت مبارزه کنیم بسته میشود. این بسته شدن دربها برای این است که پادشاه مطمئن باشد شما فرار نمیکنید. حالا مبارزه نهایی با پادشاه شروع میشود که همانند مبارزه با فرماندها، باید ضربههای آن را جاخالی داده ولی در عین حال باید حواستان باشد چرا که او میتواند گارد شما را بشکند و راحتتر به شما ضربه وارد کند. خلاصه با کشتن پادشاه تریلر بازی تمام میشود و مردم با دست زدن For Honor را تا روز عرضه بدرقه میکند. ضعفی که در نمایش بازی دیده میشد این است که مثل سری بازی God Of War نمیتوان دشمنان یا بعضی از آنها را به صورت سینماتیک از بین برد و اجزای بدن آنها را تکه تکه کرد. این نکته برای همچین بازیی واقعا لازم است و نبود آن در بازی احساس میشود. فکر میکنم در بازی اصلی نیز چنین چیزی وجود نداشته باشد، ولی هیچ چیز از یوبیسافت و استودیوهای آن به دور از ذهن نیست. این بازی در دومین ماه از سال ۲۰۱۷ برای کنسولهای این نسل عرضه میشود.
نمایش بعدی برای بازی Watch Dogs 2 است. نسخه جدید از سری بازیهای Watch Dogs که اینبار با دست پر و تنوع بیشتر به سراغ بازیکنان آمده است. نمایش از گیمپلی بازی شروع میشود جایی که شخصیت اصلی بازی با حرکات زیبای خود از پشت بام ساختمان پایین میآید و در شهر قدم میزند. در این بین با مردم آزاری، ماشین یکی از NPC ها را کنترل میکند و آن را به راه میاندازد. خیلی جالب بود چرا که NPC نیز به دنبال ماشینش میدوید تا کنترلش را در دست بگیرد. راهمان را ادامه میدهیم و با اختلال در گوشیهای مردم، مردم آزاری را به شیوه خندهدار دنبال میکنیم. در ادامه یکی از بازیکنهای Watch Dogs 2 را میبینیم که با انجام حرکات مختلف سعی در ارتباط گیری با شخصیت ما دارد. پس از یک سلام و احوال پرسی ماشینی را برای خود مهیا کرده و به سمت یکی از مراحل موجود در بازی میرویم. وارد میان پرده بازی میشویم جایی که شخصیت اصلی با یکی از هکرهای گروه خود در حال صحبت است و او به ما میگوید که چه کاری را باید انجام بدهیم. پس از صحبتهای دو کاراکتر بازی را در یک جرثقیل هوایی ادامه میدهیم. جایی که با استفاده از یک ربات پرنده به دنبال موقعیت ساختمان مورد نظر میرویم و تمام محیط را میگردیم. سپس با استفاده از جرثقیل به پشت بام ساختمان مورد نظر میرویم و با پرت کردن حواس یکی از محافظان وارد اتاقی میشویم که به سالن اصلی متصل است و بعضی از افراد در طبقه بالا (همان تاقی که وارد شدیم) استراحت میکنند. افرادی که داخل اتاق هستند را کشته تا بتوانیم راحتتر و با امنیت بیشتر به کارمان ادامه بدهیم. سپس برای اینکه کسی از محل خارج نشود تمامی دربهای سالن اصلی را میبندیم. سپس با استفاده از ربات زمینی که در اختیارمان است به دنبال دستگاه اصلی میگردیم تا تمامی اطلاعات را از طریق آن برای هکرهای گروهمان بارگذاری کنیم. زمانی که فایلها نیمه بارگذاری میشود یکی از محافظان رباتهای ما را میبینید و متوجه حضور ما میشود. اینجاست که تمامی محافظان دست به حمله بر علیه ما میشوند تا ما را از بین ببرند و وظیفه ما این است که تا زمانی که تمامی فایلها آپلود نشدهاند از محل خارج نشویم. زمانی که از آپلود شدن فایلها مطمئن شدیم محل را ترک کرده و خود را به سیمی میرسانیم که از پشت بام ساختمان تا پل داخل شهر کشیده شده است و تا ما بتوانیم به راحتی فرار کنیم. صحنه فرار بسیار زیبایی است چرا که تا زمانی که روی هوا هستیم، پلیس به محل جرم نزدیک میشود و از آن طرف هم لوگوی گروه ما روی ساختمان بزرگ شهر نقش میبنندد. گیمپلی بازی بسیار سرعتی است و فضایی که در آن قرار داریم، مثل نسخه قبل دیگر دلگیر و تاریک نیست. خوبی این نسخه این است که با یک شخصیت جوانتر روبهرو هستیم و حس یک جوان شرور به بازیکن دست میدهد. این بازی در ۱۵ نوامبر سال جاری برای کنسولهای این نسل عرضه میشود.
برای آخر کنفرانس نیز یوبیسافت از یک IP جدید رونمایی کرد. این IP جدید Steep نام دارد که بازیکنان در این بازی جدید میتوانند به صورت گروهی و تیمی به انجام بازیهای زمستانی و کوهستانی بپردازند. پس از نمایش یک تریلر هیجان انگیز، مدیر استودیو و کارگردان این بازی بر روی استیج آمده و درباره بازی صحبت میکنند. پس از صحبتهای این دوتن از افراد تریلر از گیمپلی بازی به نمایش در میآید. اوایل تریلر چتربازی را میبینیم که بر فراز کوه آلپ در حال پرواز است. گرافیک بازی بسیار بالا و عالی است و از این بخش فعلا نمیتوان ایرادی گرفت. این بازی یک بازی جهان باز خواهد بود و به هر کجایی که دوست دارید میتوانید بروید. نکتهای که درباره این بازی وجود دارد این است که میتوانید به صورت اول شخص و سوم شخص به بازی کردن بپردازید. پس از فرود بر روی یک سنگ بزرگ، پایگاههایی به نمایش در میآیند که میتوانید با دوستانتان به آنجا بروید. جالبی این بازی آن است که شما میتوانید در هر لحظه، هر ورزشکاری را که دوست دارید انتخاب کنید، به عنوان مثال در انتخاب چترباز، اسکی باز و… هیچ محدودیت وجود ندارد و این بسته به نوع انتخاب شماست که ورزش را چگونه انجام دهید. در اینجا ما شخصی که توانایی پرواز با لباس پرندهای را دارد انتخاب میکنیم. این یک حالت رقابتی بین بازیکنان است که پس از پریدن از روی تختخ سنگ یا بلندی، برای ثبت رکورد جدید باهم به رقابت میپردازند. Steep یک بازی ریسینگ ولی با طعم ورزش است و باید در هر لحظه علاوه بر لذت بردن از بازی، رکورد دوستان و جهان را بزنید. حواستان باشد با برخود به کوه یا هر شیئ دیگری منجر به مرگ کاراکتران میشود. سکانس پایانی بازی با صحنههای دسته جمعی از تمام ورزشهای موجود در بازی به اتمام میرسد. تمام ورزشها این بازی، مثل واقعیت خطرهای خود را دارد. گیمپلی بازی همانند دیگر بازیهایی که در این کنفرانس نمایش داده شدهاند سرعتی و هوشمندانه است که باید با حواس جمع پا به میدان رقابت ها بگذازید. این بازی در دسامبر سال جاری برای کنسولهای این نسل به همراه PC عرضه خواهد شد.
کنفرانس یوبیسافت امسال هم با شستشوی مغزی طرفداران به پایان رسید. نه اینکه صرفا با کنفرانس بدی روبهرو باشیم بلکه اکثر ما میدانیم که تمام چیزهایی که در کنفرانس یوبیسافت میبینیم، در نسخه نهایی بازیهای آن نمیبینیم بنابراین بعضی وقتها یوبیسافت را به عنوان یک خالیبند و شیردوش در عرصه بازیهای رایانهای میشناسیم. باز هم نمایشی داشتیم از عناوین فوق العاده یوبیسافت که دهن همه را در تریلرها باز گذاشت. از گیمپلی بازی Ghost Recon: Wild Lands گرفته تا For Honor و Watch Dogs 2 همه و همه فوق العاده بودند ولی مهم آن است که در نسخه اصلی چقدر از این قابلیتها را در آنها خواهیم دید. بازیهای یوبیسافت ضعیف نیستند ولی دلیل اصلی که نمرات کمی دریافت میکنند، وقت نگذاشتن درست و حسابی این کمپانی بر روی عناوین خود است و دوست دارد تمامی بازیهایش را به سرعت برای رسیدن به پول هنگفت درست کند. امسال سال خوبی برای این کمپانی خواهد بود چرا که بازیهای زیادی را برای عرضه در سال جاری تدارک دیده است. به شخصه از کنفرانس یوبیسافت راضی بودم و بیشتر از آن از سورپرایز آخر کنفرانس بیشتر مرا خوشحال کرد. قضیه سورپرایز آخر کنفرانس آن بود که به خاطر تولد ۲۰ سالگی یوبیسافت، تا آخر سال جاری بازیهای رایگان برای تمامی کنسولها عرضه خواهد شد و این خبر حداقل برای مایی که کمرمان زیر این قیمتهای هنگفت بازیها در کشور خم شده است، بسیار عالی است. E3 2016 به کنفرانسهای خوب و متعددی به پایان رسید و یوبیسافت توانست امسال، بهتر از هر سال دیگری نمایش کنفرانس خود را به خوبی به شروع و به پایان برساند. تنها امیدواری من نسبت به Ubisoft فعلا برای بازی Ghost Recon Wild Lands است که دوست دارم در میان عناوین فعلی و ضعیف شده یوبیسافت بدرخشد. این بود فصل جدیدی برای کمپانی UBISOFT… بدرود UBI.
1 دیدگاه
Mohammad Rahnema
ایراداتی که من در بازی های ubisoft دیدم:
۱٫هوش مصنوعی بازی Ghost Recon بسیار پایین. (حتی بعضی وقت ها دشمن ها اصلا شلیک نمی کردند)
۲٫بازی For Honor بازی بسیار عالی است ولی اگر توجه کرده باشد هوش مصنوعی سرباز های معمولی صفر بود چون اصلا به سوی شما یه بار هم حمله نمی کردند اما به جز این ایراد بزرگ بازی خوبی هست.
۳٫اگر به نمایش watch dogs 2 توجه کرده باشید می شه گفت اصلا ماشین سواری رو نشان نداد حتی در یه جا بعد از سوار شدن به ماشین صحنه پرش کرد چون نمی خواست ماشین سواری نشون بده.