همانطور که میدانید، امسال کمپانی «الکترونیک آرتز» (EA) به عنوان پرچمدار E3 2016 کنفرانس خبری خود را به نمایش درآورد. پیش از هرچیزی بگویم که کنفرانس EA در بزرگترین رخداد بازیهای ویدئویی آنطور که شایسته نام «E3 2016» بود، ظاهر نشد! هرچه که باشد صحنه نمایش متعلق به همایشی است که از آن به عنوان بزرگترین رویداد بازیهای ویدئویی یاد میشود و همین کافی است تا بینش و سطح انتظاراتمان نسبت به آنچیزی که نمایش داده میشود، بالا برود. با تمامی این اوصاف کنفرانس EA نیز حرفهایی را برای گفتن داشت که اگر به صورت اجمالی به آن نگاه کنیم، میتوان به آن نمره قبولی داد. در ادامه با گیمشات همراه باشید تا باهم به بررسی اولین کنفرانس E3 2016 بپردازیم.
به جرعت میتوان گفت که صحنه E3 در کنفرانس EA آنقدری که انتظار میرفت رنگارنگ و لبریز از جذابیت نبود! شاید در طی کنفرانس، بارها و بارها انتظار رونمایی از یک سورپرایز و یا چیزی در حد سورپرایز را از EA داشتیم، غافل از این که روند کند و خستهکننده نمایش تا پایان کار ادامه خواهد یافت. البته فراموش نکنیم که در کنار تمامی کوتاهیهای صورت گرفته از سوی کمپانی EA، تریلرهای جذاب همچنان گوشهای از نمایش را تشکیل میدهند. اولین نمایش متعلق به عنوان ستایش شده Titanfall 2 بود که مثل همیشه پر زرق و برق بهنظر میرسید. البته بازار ورزشدوستان نیز امسال حسابی گرم شده بود و ما شاهد صحنههایی از بخش داستانی بازی FIFA 17 بودیم. Battlefield 1 نیز از قافله عقب نماده بود و با یک تریلر جذاب دیگر پا به صحنه نمایش گذاشت و حسابی قند در دل هواداران آب کرد. با یک نگاه اجمالی متوجه میشویم که از تمام کنفرانس EA تنها ۳۰ دقیقه آن را میتوان متعلق به E3 2016 دانست؛ چرا که مابقی کنفرانس تنها مروری بر داشتههای قدیمیمان بود.
اولین نمایشِ کنفرانس متعلق به بازی Titanfall 2 بود که پیش از این حضورش در همایش E3 2016 توسط تیم سازنده تأیید شده بود. نمایش Titanfall 2 علاوه بر معرفی بخش تکنفره بازی، سیستم بسیار پیشرفته و روانِ گانپلی را نیز به نمایش میکشید. هیجان در جایجایِ تریلر خودنمایی میکرد و همانطور که انتظار میرفت، بخش مولتیپلیر نیز دچار تغییرات گستردهای شده بود. حالا دیگر قضیه کاملا فرق میکند؛ چرا که Titanfall 2 علاوه بر حفظ المانها و نکات مثبت نسخه ابتدایی بازی، مکانیزمهای تازهای را برای آن تعریف کرده است! در این تریلر، نبردهای بازی برای اولین بار به آسمانها نیز کشیده شد و علاوه بر آن از سه نوع تایتانِ متفاوت نیز رونمایی شد که هر یک از آنها قابلیتهای متفاوتی را به نمایش میکشیدند. در کل میتوان گفت که نمایش Titanfall 2 یکی از نکات مثبت موجود در کنفرانس EA محسوب میشود. جایی که تیم سازنده تعریف قابل قبولی از طبیعت Titanfall 2 داشته و بهخوبی آنرا توصیف میکنند.
شب ورزشیِ بازیبازان توسط نمایش Madden NFL 17 کلید خورد. هرچند که بازی نامبرده در کنفرانس EA چندان حرفی برای گفتن نداشت و پس از اتمام تریلر بحثی حول این بازی صورت نگرفت، اما کمپانی سازنده توانست با ارائه یک تریلر نسبتاً کوتاه، برخی از ویژگیهای موجود در بازی را به نمایش بگذارد. اولین عنصری که در تریلر بازی خودنمایی میکرد، جلوههای بصری و طراحی بینظیر چهرههای بازی بود که البته دیگر به دیدن اینجور تصاویر عادت کرده بودیم. پس از اتمام این تریلر چشمنواز، مدیر ارشد EA به روی صحنه آمد و توضیحاتی در مورد تریلر و برخی از ویژگیهای بازی داد که عموم آنها در تریلر به تصویر کشیده شده بود. به جرعت میتوان گفت که نمایش گیمپلی بازی جذابیت بیشتری نسبت به تریلر ابتدایی آن داشت و بهخوبی توانست ویژگیها و قابلیتهایی که Madden NFL 17 در خود جای داده است را توصیف کند. شب ورزشدوستانِ حاضر در سالن تازه شروع شده بود که نماهای مختلفی از FIFA 17 نیز به نمایش در آمد. پس از توضیحاتی که حول بخش داستانی بازی صورت گرفت، پروندهِ نیمهِ ورزشی کنفرانس به طور کامل بسته شد، اما پیش از اتمام گفتگوها EA رسماً اعلام کرد که بخش داستانی FIFA 17 برای نسل هفتمیها در دسترس نخواهد بود. در یک جمع بندی کلی میتوان گفت که نمایشهای پیشپا افتاده و توضیحات ناقص پس از آن، بخش ورزشی کنفرانس را به راحتی تبدیل به یکی از ضعیفترین قسمتهای این همایش بزرگ کرد.
مثل سالهای گذشته، اماسل نیز کنفرانس EA تهی از عناوین مستقل نبود! نمایش عنوان مستقل «Fe» نیز خلاقیت و طراحی بینظیر سازندگان را بهرخ میکشید. عنوانی که در طول نمایش، بارها و بارها با بازی Unravel مقایسه شد و از این طریق بر جذابیت نمایشِ «Fe» افزود. بدترین قسمت از این نمایش برمیگردد به مجری صحنه و نحوه اجرای او که با حرکات عجیب خود، جو ساکنی را در فضای سالن حاکم کرد. پس از معرفی کامل بازی خوشساخت Fe، نوبت به رونمایی از جدیدترین نسخه از سری StarWars رسید که قرار است توسط استودیوی DICE و «موتومنجر» مراحل تولید را سپری کند. خانم «اِمی هنیگ» کسی است که به عنوان مجری صحنه توضیحات کاملی را از مراحل تولید و ساخت این عنوان به حاضرانِ در سالن داد و تاریخ انتشار این بازی را سال ۲۰۱۸ اعلام کرد.
و اما میرسیم به طوفانیترین بخش از کنفرانس EA که قرار است ما را به عمق جنگ جهانی بکشاند. دومین تریلر از بازی بهشدت مورد انتظارِ Battlefield 1 نیز سرانجام منتشر شد تا انتظار کشیدن برای این بازی سختتر از گذشته شود. مدت زیادی از انتشار اولین تریلر بازی نمیگذرد و حال در E3 2016 دومین تریلر سینماتیک بازی نیز منتشر شد و جمع کثیری از حاضرانِ سالن را انگشت بر دهان گذاشت. به لطف موتور گرافیکی «فراست بایت» (Frost Byte)، جنگجهانی اول حال و هوای نسل هشتمی خود را بدست آورده است. در این نسخه، شرایط آب و هوایی نیز در پیشبرد مراحل نقش مهمی را ایفا میکند و تاکتیکهای جنگی باید با توجه به شرایط آب و هوایی تعیین شوند. برخی از مکانیزمهای تعریف شده در Battlefield 1 به شما این اجازه را میدهد که از وسایل نقلیه اعم تانگها، هواپیماها و موتورهای جنگی برای نابودی دشمنان خود استفاده کنید. EA همچنین برای تجربه همگانی نسخه آزمایشی این عنوان، تابستان ۲۰۱۶ را به تمامی بازیکنان وعده داده است. تصاویر بسیار زیادی نیز از بخش چندنفره بازی Battlefield نیز در قالب یک تریلر به نمایش درآمد و به طور کلی میتوان گفت که نمایش خیرهکننده Battlefield 1 در E3 2016 نوید یک عنوان موفق در عرصه بازیهای ویدئویی را به جامعه بازیبازان داد. همچنین لازم به ذکر است که تیم سازنده تاریخ انتشار بازی را در روز ۳۰ مهر ۱۳۹۵ به طور رسمی تأیید کرد…
در یک جمعبندی کلی، میتوان گفت که کنفرانس EA با وجود آنکه خبرهای خوبی را به همراه داشت، اما نمیتوان آنرا در حد و شأن E3 2016 دانست. با اتمام کنفرانس EA عدهای به این فکر فرو رفتند که آیا واقعاً همین بود؟ شاید کنفرانس EA را میتوان به منبع اطلاعاتی تشبیه کرد که پیش از این بخش کثیری از آن را میدانستیم و درکل حرف زیادی برای گفتن نداشت. اگر یک نگاه اجمالی با نمایشهای کنفرانس EA بیندازیم، خواهیم فهمید که EA Play در E3 2016 مانند بمب بیصدایی بود که اندک مایهای دود و غبار از خود بلند ;vn. هرچند که در این میان تریلرهای جذاب و خبرهای خوبی نیز به گوش رسید و سرانجام پرونده E3 2016 برای کمپانی EA به همین سادگی بسته شد تا یک سال دیگر ما را برای عناوین قدرتمند این کمپانی دلتنگ کند. باید دید که در آینده، EA چه برنامههایی را برای بازیهای خود دارد. بازهم مثل همیشه، زمان همهچیز را مشخص میکند…