بازی Yakuza Kiwami 2 به تازگی منتشر شده و مانند همیشه، انتظار طرفداران این سری محبوب را برآورده کرده است. در این مطلب قصد داریم تا یک تحلیل فنی و گرافیکی از این عنوان تازه عرضه شده داشته باشیم.
سری بازیهای Yakuza همیشه برای بازیبازان، مخصوصا علاقه مندان به عناوین شرقی و ژاپنی، بسیار محبوب بوده و از جایگاه ویژهای برخوردار است. این سری از نسل و دوره کنسول پلیاستیشن ۲ راه خود را آغاز کرد و به ترتیب به جلو آمد و هنوز هم که هنوز است، بر محبوبیت و تعداد طرفداران آن اضافه میشود. پس از ورود به دوره نسل هشتم کنسولها و با عرضه کنسول پلیاستیشن ۴، شرکت سگا به این فکر افتاد که ابتدا یک پیش درآمد برای داستان سری بسازد (که نام آن را Yakuza 0 گذاشت) و سپس عناوین قدیمی و کلاسیک سری را به صورت بازسازی یا ریمیک شده عرضه نماید. نکته مهم و قابل توجه در مورد این عناوین بازسازی شده که نسخه اول آن با نام Yakuza Kiwami در سال گذشته منتشر شد (بازسازی نسخه اولیه بازی)، جلوههای بصری بهروز شده و تازه شدهی آنها است که کاملا حال و هوایی جدید به بازی میدهند و آن را جذاب میکنند. این جلوههای ویژه قطعا توسط موتور گرافیکی جدید سازندگان و فناوریهای امروزی است اما سازندگان سری از نسخه Yakuza 6 که در همین سال جاری میلادی به بازار عرضه شد، موتوری جدید را درون بازی خود استفاده کردند که Dragon Engine نام دارد.
حال، بازی Yakuza Kiwami 2 که به تازگی عرضه شده و به نوعی بازسازی نسخه دوم سری است نیز از همان موتور استفاده میکند و میخواهیم ببینیم که بازی از نظر فنی چگونه است.
۲۰ ماه گذشته، زمان بسیار خوبی برای طرفداران سری Yakuza به شمار میرود. در این مدت این افراد توانستند در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، بازی Yakuza 0 را تجربه کنند، پس از آن و در ماه آگست سال گذشته، بازی Yakuza Kiwami را داشته باشند و در آخر، بازی Yakuza 6 در اوایل سال جاری میلادی برایشان عرضه شود. حال، شرکت سگا، بازسازی دومین نسخه از سری را با نام Yakuza Kiwami 2 منتشر کرده که به عقیده بسیاری از بازیبازان، بهترین نسخه در سری است. این بازی نیز به مانند عنوان سال گذشته، یک بازسازی محسوب میشود اما تفاوتهای فنی و گرافیکی در آنها بسیار است و در این یک سال، پیشرفت بسیار خوبی حاصل شده است.
همان طور که گفته شد، بازی با موتور Dragon Engine ساخته شده که قدرت آن را با شماره ششم بازی دیده بودیم. این در حالی است که Yakuza Kiwami با موتور Yakuza 0 ساخته شده بود. استفاده از این موتور باعث میشود تا بازی Yakuza Kiwami 2 نورپردازی بر پایه فیزیک بسیار بهتری داشته باشد و همچنین بازتابها به کیفیت بسیار بیشتری به نظر برسند. به طور کلی، میتوان Yakuza Kiwami 2 را از نظر فناوری و راهکارهای رندرینگ، یک سر و گردن از Yakuza Kiwami بالاتر دانست. با این حال، نکته جالب تر این جا است که سازندگان در این عنوان جدید، جلوههای بصری را حتی نسبت به Yakuza 6 ارتقا دادهاند و بهروزرسانیهای فنی در این عنوان به چشم میخورد.
بازیهای Yakuza همیشه از نظر گرافیکی یک مشکل بزرگ داشتند که در بین تحلیلگران زمینه فنی نیز بسیار مشهور است؛ این مشکل Aliasing یا jaggy نامیده میشود. اگر حتی آشنایی اندکی با تکنیک گرافیکی Anti Aliasing و انواع مختلف آن داشته باشید، میدانید که وجود آن چقدر میتواند به بهبود کیفیت کلی تصویر کمک کند. سری Yakuza همیشه از anti aliasing سخت افزار استفاده میکردند که باعث میشود لبه برخی از اشیای درون محیط نرم و صاف شود اما با توجه به تکیه کامل سازندگان برروی سخت افزار کنسولی مانند پلیاستیشن ۴، حاصل کار همیشه بد یا متوسط میشد. Yakuza 6 بهترین نمونه برای این موضوع است که با استفاده کامل از سخت افزار پلیاستیشن ۴، سعی در برطرف کردن anti aliasing دارد اما کمی که در صحنههای دقیق میشویم و بزرگنمایی میکنیم، همچنان jaggy ها دیده میشوند. در بازی Yakuza Kiwami 2 سازندگان از یک راهکار جدید برای این موضوع استفاده کردهاند و نتایج خوب و امیدوار کنندهای نیز به دست آمده است. میتوان گفت که در بازی Yakuza Kiwami 2، با یک تصویر بدون Jaggy طرف هستیم. درست است که هنوز در اشیایی که در فاصله دور قرار گرفتهاند، میتوان این Aliasing را مشاهده کرد اما این بهبود بسیار قابل توجه به شمار میرود. دیگر بهبودهای فنی صورت گرفته در Yakuza Kiwami 2، نورپردازی روشن تر مدلها در مقایسه با مدلهای تاریک تر Kiwami و همچنین افزایش کیلی کیفیت بافتها و سکانسهای سینمایی بازی هستند.
از دیدگاه بازسازی و عناوین بازسازی شده، به جزئت میتوان گفت که Yakuza Kiwami 2 یکی از بهترین بازسازیها در تاریخ بازیهای ویدیویی است. در دورانی که عناوین بازسازی (ریمیک) شده بیش از هر زمان دیگری دیده میشوند و اتفاقا خیلی هم از آنها استقبال میشود، نمیتوان از اهمیت آنها غافل شد. نکته بزرگ و بسیار مهمی که در مورد این عناوین وجود دارد، این است که آنها به تجربه قدیمی و حس و حالی که برای بازیبازان کهنه کار تبدیل به نوستالژی شده، احترام میگذارند یا مانند Yakuza Kiwami 2 آنها را دوباره از نو میسازند. این عنوانی است که از ریشه و پایه و اساس تحول یافته و دیگر از نظر فنی قابل مقایسه با نسخه پلیاستیشن ۲ خود نیست اما تا زمانی که همان حس و حال به وجود آید، همه چیز شیرین میشود.
شاید خیلی واضح به نظر برسد اما چیزی که باعث ایجاد شکاف و فاصله بسیار زیاد بین نسخه پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۲ بازی شده، نورپردازی مدلها است. دیگر خبری از نورپردازیهای ثابت نیست و ما با فناوری نسل امروزی، رندرینگ کاملا بر پایه فیزیک در اختیار داریم. مدلهای شخصیتها کاملا از نو طراحی شدهاند و همه چیز در آنها (از کیفیت بافت صورت و لباس گرفته تا Tress) بهروز شده است. همچنین افکتها به کلی تغییر کردهاند و همه چیز طبیعی تر شده است. در زمینه صدا نیز کار فوقالعادهای انجام شده؛ از ریمستر شدن صداها که عناوین بازسازی شدهای مانند Shenue 1+2 HD میتوانند از آن یاد بگیرند، بگذریم، به صداگذاری بی نظیر بازیگران و صداگذاران بازی میرسیم. مانند دیگر نسخههای سری Yakuza، کار صداپیشگی در بازی Yakuza Kiwami 2 نیز به شکل بی نظیری انجام گرفته و این کار حرفهای بازیگران، باعث شده تا میان پردههای با کیفیت بازی کاملا بازیباز را تحت تاثیر قرار دهند.
اما قطعا باید به یک موضوع مهم در خصوص پیشرفتها اشاره کرد و آن چیزی نیست جز ساختار جدید محیط و دنیای بازی. قدم زدن یا دویدن در خیابانهای Sotenbori، آن هم در شب هنگام، چشمها را نوازش میکند. خیابانهای شهر پر از نورهای رنگی و افراد مختلف است که هر کدام کار خاصی را انجام میدهند. یکی از نقاط قوت سری Yakuza این بود که حتی در دوران پلیاستیشن ۲ و سخت افزار محدود این کنسول خاطره انگیز، اجازه دسترسی به همه جزئیات را به بازیبازان میداد اما حالا و با قدرت سخت افزار پلیاستیشن ۴ یا پلیاستیشن ۴ پرو و همچنین به لطف دید اول شخص بازی، میتوان جزئیات را خیلی زیباتر و تاثیر گذارتر مشاهده کرد و از آنها لذت برد؛ به عنوان مثال، وارد شدن به هر فروشگاهی برخلاف نسخه پلیاستیشن ۲، با هیچ صفحه بارگذاری همراه نیست و این چیزی است که فقط در Yakuza 6 آن را مشاهده کردیم.
در ادامه میتوان در مورد مدل فیزیک بازی صحبت کرد. بازی Yakuza Kiwami 2 درست به مانند تمامی نسخههای گذشته سری، از فیزیک واقع گرایانه استفاده نمیکند و به جای آن از فیزیک rag doll بهره میبرد. با این حال، آخرین نسخه از سری، موفق شده به شبیه سازی فیزیک واقع گرایانه بسیار نزدیک شود؛ حداقل در مورد بعضی از اشیا میتوان این را گفت. به عنوان مثال، دشمنان میتوانند به اشیایی مانند دوچرخه یا نیمکت، دسترسی داشته باشند و آنها را به سمت کیریو (شخصیت اصلی بازی) پرتاب کنند همچنین مبارزهها میتوانند در فروشگاهها نیز رخ دهند که باعث به پرواز درآمدن همه اشیای محیط میشود. در مورد دشمنان صحبت شد، بد نیست بگوییم که هوش مصنوعی آنها نیز پیشرفت کرده و در برخی از مواقع، دشمنان تنها به دنبال کیریو نمیدوند بلکه داخل اتاقهای به صورت گروهی برعلیه او کارهایی انجام میدهند.
از بهبودهای فنی و گرافیکی و گیمپلی صحبت کردیم اما زمان آن رسیده تا ببینیم بازی Yakuza Kiwami 2 برروی پلیاستیشن ۴ پرو چگونه عمل میکند. بازی Yakuza Kiwami 2 برروی پلیاستیشن ۴ یا پرو با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیخ اجرا میشود و مانند نسخه اول، دیگر خبری از نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه نیست. به نظر میرسد استفاده از موتور Dragon Engine و فناوریهای جدید باعث شده تا سازندگان نتوانند به نرخ فریم ۶۰ دست پیدا کنند اما نکته دلگرم کننده این است که با یک نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه کاملا ثابت و عالی طرف هستیم. پایین آمدن نرخ فریم با توجه به پیشرفتی که در این یک سال از نظر فنی و گرافیکی در بازی شکل گرفته، قابل درک است و با نرخ فریم ۳۰ ثابت همه چیز خوب به نظر میرسد.
در آخر میتوان بازی Yakuza Kiwami 2 یک محصول عالی برای بازیبازان جدید و طرفداران دو آتشه سری دانست. این بازی شاید در کنار نسخه بازسازی شده Shadow of the Collosus، شاید بهترین عناوین ریمیک شدهای باشند که تا به حال در تاریخ بازیهای ویدیویی عرضه شده است.
1 دیدگاه
Nilooooooo
انقده بدم از این بازی میاد
همه چیزش خوبه ها ولی سبک مبارزات و فیزیک افراد توش اصلا خوب نیست اگه فیزیک مبارزاتش رو با madmaxمقایسه کنیم خیلی عقب تره