در این مطلب قصد داریم تا بازی Assassin’s Creed Odyssey که به تازگی عرضه شده را از نظر فنی و گرافیکی برروی پلتفرم های پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان ایکس و رایانههای شخصی مورد بررسی قرار داده و تحلیل کنیم . برای مطالعه ادامه این مطلب با وبسایت گیمشات همراه باشید.
چه کسی است که با سری محبوب Assassin’s Creed آشنایی نداشته و حداقل یکی از نسخه های آن را تجربه نکرده باشد. سری Assassin’s Creed در نسل گذشته کنسولها پا به جهان گشود و در همان نسل نیز با نسخههای متعدد، توانست به اوج محبوبیت برسد، اما در نسل فعلی کنسولها، این بازی نتوانست نمایش باشکوهی از خود را ارایه دهد و در ابتدای نسل، با دو نسخه تقریبا متوسط و نه چندان جالب، به موفقیت بزرگی دست نیافت. با این حال، پس از آن سازندگان و در کل شرکت یوبیسافت به این فکر افتادند که این سری را متحول کرده و با ایجاد تغییرات بنیادی در آن، باز هم شکوه گذشته را به آن بازگردانند. در سال گذشته میلادی، شاهد عرضه بازی Assassin’s Creed Origins بودیم که سری را با شیب تقریبا تندی به سمت سبک نقش آفرینی هدایت کرد و پایههای یک دوره جدید و نوین را برای Assassin’s Creed تشکیل داد.
حال، بازی Assassin’s Creed Odyssey که برروی پایههای نسخه قبلی قرار گرفته، به تازگی عرضه شده و به خوبی توانسته تا تنوع و وسعت طراحی مراحل بازی قبلی را گسترش دهد. مواردی مانند سیستم مبارزات سریع تر و البته گرایشهای بیشتر بازی به سمت سبک نقش آفرینی (مانند سیستم انتخاب دیالوگ) باعث شده تا عمق بیشتری به آن داده شود اما بازی Assassin’s Creed Odyssey از دیدگاه فنی و گرافیکی چه حرف هایی برای گفتن دارد و آیا میتوان آن را یک پیشرفت نسبت به نسخه قبلی در نظر گرفت؟
بازی Assassin’s Creed Odyssey به مانند نسخه قبلی با موتور AnvilNext 2.0 ساخته شده؛ همان موتوری که توسط یوبیسافت تولید شد تا زیباییهای سری Assassin’s Creed Odyssey را در نسل هشتم کنسولها به نمایش بگذارد و رنگ و بوی جدیدی به آنها ببخشد. این موتور در ابتدای راه برروی کنسولها با چالشهای بسیاری مواجه شد و دو نسخه Unity و Syndicate از نظر فنی و عملکرد، ضربههای زیادی خوردند اما نسخه دوم این کنسول که کار خود را از بازی Origins آغاز کرد، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. شاید اصلی ترین مواردی که باعث میشود تا بازی Assassin’s Creed Odyssey با این موتور زیبا به نظر برسد، پشتیبانی موتور از نورپردازی بر پایه فیزیک، Shaderهای وابسته به متریال و نورپردازی داینامیک است. Assassin’s Creed Odyssey قطعا شلوغ ترین، وسیع ترین و پرجزئیات ترین بازی در کل سری است و دنیای بسیار عظیم آن که شامل دریاها و کوهها و غارها و… میشود، بازیباز را در خود غرق میکند. در مقایسه با Origins، بازی Assassin’s Creed Odyssey یک لحن سیاه تری دارد و شاید مانند نسخه قبلی از محیطهای رنگارنگ، کمتر ببینیم. روستاهای سوخته و شهرهای بازی با دقت و جزئیات تاثیر گذاری طراحی شدهاند و افکتهای Volumetric در آنها غوغا میکند.
همان طور که پیش از این گفته شد، یکی از بزگترین تغییرات در بازی Assassin’s Creed Odyssey، اضافه شدن سیستم دیالوگ به بازی است. همین سیستم دیالوگ به ما کمک زیادی میکند تا بتوانیم انیمیشنهای صورت را از نزدیک تماشا و بررسی کنیم. به طور کلی میتوان گفت که انیمیشنهای صورت در بازی Assassin’s Creed Odyssey خیلی راضی کننده نیست. با این که صحبت کردن با شخصیتهای اصلی و کار شدهی بازی در اکثر مواقع خوب است اما قضیه زمانی رنگ سیاه به خود میگیرد، که بخواهید با NPCهای معمولی و عادی بازی صحبت کنید. با این که این مشکل خیلی بزرگی محسوب نمیشود و از تجربه بازی نمیکاهد، اما قطعا بازیباز را از آن فضای غرق شونده در بازی کمی دور میکند. در یکی از سکانسهای اولیه بازی، بازیباز باید برای گرفتن تجهیزات به دنبال یک زن حرکت کند و انیمیشنهای دویدن این زن به شدت خنده دار است! متاسفانه انیمیشنها به طور کلی هیچگاه نقطه قوت سری Assassin’s Creed نبودهاند و حالا، بازی Assassin’s Creed Odyssey یک درجه پایین را به نام خود ثبت میکند.
در طرف دیگر، مدل سازی شخصیتهای اصلی بازی مانند دو پروتاگونیست بازی عالی هستند و افکت Tress برای دو شخصیت Kassandra و Alexios به بهترین شکل کار شده است. این موارد حتی در مواردی که به صورت تک به تک با NPCها صحبت میکنید هم خوب است و لباسها و Shaderهای پوست آنها کاملا بر پایه فیزیک طراحی شده است. علاوه بر این، بخشهای کشتی رانی بازی Assassin’s Creed Odyssey به طرز فوقالعادهای خوب به نظر میرسد. افکت آب و افکتهای Volumetric در این بخشها عالی هستند و با در نظر گرفتن این که Assassin’s Creed Odyssey یک بازی یوبیسافت است، مگر میشود از آن انتظار افکتِ آب بد داشت؟ در این بخشها، انفجار، تخریب و سایر افکتهای Volumetric مانند باد و دود به بهترین شکل خود را نمایش میدهند .
با تمام این تفاسیر، دنیای وسیع و پر جزئیات است و دردسرهای آن! نکتهای که در این بخش گفته میشود، کاملا بر اساس فرضیات و مشاهدات شخص نویسنده است و نمیتوان آن را به صورت رسمی اثبات کرد. به نظر میرسد که در بازی Assassin’s Creed Odyssey، نسبت به نسخه قبلی، کمی از کیفیت گرافیکی بازی کاسته شده است. شاید این یک مورد مربوط به فناوری جدید نورپردازی در Assassin’s Creed Odyssey باشد اما کیفیت تصویر (نه در خصوص شمارش پیکسلها) به مانند Origins شارپ و تمیز نیست. این بدان معنی نیست که بازی Assassin’s Creed Odyssey یک عنوان با ظاهر بد است اما کسی که آخرین محتوای الحاقی بازی Assassin’s Creed Origins را در چند روز قبل از عرضه Assassin’s Creed Odyssey تجربه کرده باشد، به احتمال زیاد از این قضیه بو میبرد. با این حال، مطرح شدن این موضوع برای بازیهای یوبیسافت اصلا عجیب و غریب نیست؛ پیش از این مشاهده کرده بودیم که همین اتفاق برای نسخه Stndicate رخ داده بود و سازندگان برای رفع کردن مشکلات فنی و عملکرد بازی Unity، رزولوشن تصویر نسخه بعدی را روی کنسولها کمی پایین آوردند. با تمام این تفاسیر، شاید بسیاری از بازیبازان، مخالف این موضوع درباره Assassin’s Creed Odyssey باشند.
حال، بیایید بررسی کنیم که بازی برروی کنسولها و رایانههای شخصی، چگونه اجرا میشود. ابتدا با رایانههای شخصی آغاز میکنیم؛ سازندگان پیش از انتشار بازی، سیستم پیشنهادی را این چنین اعلام کردند: یک پردازنده AMD Ryzen 1700X @ 3.8 GHz یا یک پردازنده Intel Core i7 7700 @ 4.2 GHz، کارت گرافیک AMD Vega 64 یا NVIDIA GeForce GTX 1080 با ۸گیگابایت VRAM و Sahder Model 5.0 و مقدار ۱۶ گیگابایت مموری. در نظر داشته باشید که این سیستم برای اجرای بازی با رزولوشن ۴K، تنظیمات گرافیکی High و نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اعلام شد. تنظیمات گرافیکی بازی مانند نسخه قبلی به اندازه کافی گسترده است و تنها شامل جزئیات بافتها، افکتهای آب، ambient occlusion، عمق میدان (depth of field)، بازتاب (screen space reflection)، سایهها و یک گزینه تنظیم کیفیت سازگار که نسبت کیفیت تصویر با نرخ فریم را ایجاد میکند، نمیشود و موارد گستردهای را پوشش میدهد.
سیستم و بیلدی که ما با استفاده از آن، اقدام به تست بازی کردیم، شامل یک کارت گرافیک GTX 1080Ti، یک مموری GDDR4 16 گیگابایتی و یک پردازنده Ryzen 1700 است. ابتدا بازی را با تنظیمات گرافیکی Ultra High آزمایش کردیم و نتایج به دست آمده، کمی ناامید کننده است؛ مخصوصا این که رزولوشن اجرایی بازی روی ۱۰۸۰p تنظیم شده بود. با اجرا کردن بنچمارک، دریافتیم که بازی کاملا در رسیدن به نرخ فریم ۶۰ با رزولوشن ۱۰۸۰p مشکل دارد و این باعث غافلگیری ما شد چرا که نسخه قبلی، یعنی بازی Assassin’s Creed Origins به راحتی با همین مشخصات و برروی همین رایانه شخصی به خوبی اجرا شد. زمانی که بازی Assassin’s Creed Odyssey را با همان تنظیمات گرافیکی Ultra High و این بار با رزولوشن ۴K اجرا میکنیم، عملکرد بازی، بسیار بیشتر از حالت قبلی، مورد انتظارمان است. در ۳۰ ثانیه ابتدایی بنچمارک، همه چیز خوب است و افت فریمی مشاهده نمیشود اما پس از مدتی، ثبات نرخ فریم از بین میرود و گهگاه، وقوع آن را مشاهده میکنیم. همچنین بازی با رزولوشن حد میانه این دو آزمایش شد اما نتایج، به مانند حالت ۱۰۸۰p بود. زمانی که بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا میشود، یک افکت بلور عجیب دارد و با این که هنوز مطمئن نیستیم که منبع این مشکل از کجاست، اما میدانیم که مشکلی سطحی بوده و باید رفع شود؛ مخصوصا این که بیشتر بازیبازان، ترجیح میدهند با رزولوشن ۱۰۸۰p به تجربه بازی بپردازند. به طور کلی، میتوان گفت که بازی عملکرد و نمایش بازی Assassin’s Creed Odyssey برروی پلتفرم رایانههای شخصی، آن چنان که باید، راضی کننده به نظر نمیرسد. کاملا مشخص است که بازی به شدت به یک بهینه سازی سریع نیاز دارد و در زمینه مقایسه، نه تنها از نظر فنی و عملکرد از بازی Assassin’s Creed Origins پیشی نمیگیرد، بلکه به هم سطح آن عنوان نیز نیست. امیدواریم که سازندگان هر چه سریع تر بازی را بهروزرسانی، بهینه تر کنند اما عملکرد بازی در حالت کنونی، کمی ناامید کننده است.
حال، بیایید ببینیم که بازی Assassin’s Creed Origins برروی کنسولهای میان نسلی، یعنی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس چگونه اجرا میشود. طبق بررسیهای انجام شده توسط منبع تحلیلی دیجیتال فاندری، نسخه ایکساکس وان ایکس بازی که بهترین نسخه کنسولی به حساب میآید، دارای رزولوشن داینامیک است و در بدترین حالت (کمترین رزولوشن) با رزولوشن ۲۹۴۴×۱۶۵۶ و در بهترین حالت (بیشترین رزولوشن) با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰، یعنی ۴K کامل اجرا میشود. در طرف دیگر، کنسول پلیاستیشن ۴ پرو قرار دارد که در بدترین حالت با رزولوشن ۲۲۲۷×۱۲۴۲ و در بهترین حالت با رزولوشن ۲۸۱۶×۱۵۸۴ اجرا میشود. این طیف وسیعی که رزولوشن در هر دو کنسول تغییر میکند، راهکار یوبیسافت برای ثابت نگه داشتن نرخ فریم بوده و باید بگوییم که این کار به خوبی انجام شده است. دو کنسول ایکسباکس وان ایکس و پلیاستیشن ۴ پرو، ثابت ترین نرخ فریم را در بین تمامی نسخه های دیگر دارند و نرخ فریم در این نسخهها به سختی از ۳۰ بر ثانیه پایین تر میآید. علاوه بر تفاوت در رزولوشن این دو نسخه، تفاوتهای ریز اما مهم دیگری نیز بین آنها دیده میشود. نسخه وان ایکس، کیفیت سایه، ambient occlusion و دورنماها (Draw Distance) های بهتری نسبت به نسخه پلیاستیشن ۴ پرو دارد که کیفیت تصویر را بهبود میبخشد.
به سراغ کنسولهای استاندارد پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان که برویم، طبیعی است که باید سطح استاندارد خود را پایین بیاوریم اما به نظر میرسد این نسخهها (مخصوصا نسخه ایکسباکس وان) از سطح انتظارات پایین نیز پایین تر است. بازی برروی ایکسباکس وان، از کمبود جدی پیکسل رنج میبرد. رزولوشن این نسخه در حالتهای معمولی و در مواقع کم تقاضا، به ۱۶۰۰×۹۰۰ یا ۹۰۰p میرسد اما در بسیاری از مواقع که توان این کنسول به صورت جدی مورد آزمایش قرار میگیرد، رزولوشن اجرایی حتی به مقدار ناامید کننده ۱۳۴۴×۷۵۶ نیز میرسد. در طرف دیگر، کنسول پلیاستیشن ۴ نیز رزولوشن داینامیک دارد و این رزولوشن بین ۹۰۰p تا ۱۰۸۰p متغیر است. از بحث رزولوشن که خارج شویم، به مبحث عملکرد دو نسخه پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان میرسیم. کوچکترین نقطه استرس و پرتقاضایی میتواند نرخ فریم نسخه ایکسباکس وان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد؛ به عنوان مثال، حرکت برروی یک اسب، کمک گرفتن از عقاب، نبر دهای پر از اسپارتان و میان پرده ها، نقاط استرسی محسوب میشوند که با این که رزولوشن اجرایی در این صحنه ها تا ۷۵۶p نیز پایین میآیند، اما افت فریم در بازی مشهود است و به طور کلی، این نسخه از بازی با نرخ فریمی بین ۲۰ تا ۳۰ اجرا میشود. در طرف دیگر، نسخه پلیاستیشن ۴ با این که در صحنههای مختلف، افت فریم دارد، اما به صورت کلی، سریع تر از نسخه ایکسباکس وان اجرا شده و نتایج بهتری را ارایه میدهد.
در پایان و به عنوان نتیجه گیری میتوان گفت که کنسولهای میان نسلی، بهترین مکان برای تجربه بازی Assassin’s Creed Odyssey هستند. زمانی که بازی برروی رایانه شخصی گران قیمتتان به شکل راضی کنندهای اجرا نشده و کنسولهای پایه نیز عملکردی نامتعادل و کیفیت تصویر پایین (مخصوصا ایکسباکس وان) دارند، پس تجربه Assassin’s Creed Odyssey برروی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس، با رزولوشن تصویر بالا (مخصوصا ایکسباکس وان ایکس) و نرخ فریم ثابت و راضی کننده، بهترین گزینه هستند.