شینجی میکامی از جمله شخصیتهای برجسته صنعت بازی است که تحول عظیمی در آن به وجود آورده است، ما به مناسبت تولدش قصد داریم نگاهی بر زندگی او داشته باشیم.
شینجی میکامی در یکی از جزایر بزرگ ژاپن زاده شد و در کودکی آرزو داشت تا راننده فورمول ۱ شود. او از همان زمان علاقه خاصی به فیلمهای ترسناک The Texas Chain Saw Massacre و The Evil Dead داشت. وی پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه دوشیشا ژاپن در کمپانی کپکام به عنوان طراح بازی استخدام شد. میکامی در ابتدا بر روی بازیهایی با تم دیزنی کار کرد. همه ما قطعا یکی از بازیهای Aladdin ،Goof Troop و Who Framed Roger Rabbit را که همه از آثار میکامی هستند بازی کردهایم یا حداقل در مورد آنها شنیدهایم. بازی Aladdin اولین کار موفق میکامی بود که موفق به فروختن یک میلیون و هفت صد هزار نسخه شد. وی همچنین یک بازی مسابقهای فورمول ۱ را هم توسعه داد که البته ساخت این عنوان ۸ ماه بعد متوقف شد.
بعدا به او دستور داده شد تا بر روی یک بازی با تم ترس و ماجراجویی کار کند. در ابتدا شینجی میکامی به همراه توکورو فوجیوارا سازنده نسخه اصلی بازی Sweet Home بر روی بازسازی این بازی کار کرد. فوجیوارا کاملا کار به او اعتماد کرده بود تا کار را جلو ببرد ولی خود میکامی با این قضیه مخالف بود و به گفته خودش او از ترسیدن متنفر است. با ایدههای نو و تازه میکامی این پروژه از زیر سایه بازی Sweet Home بیرون آمد و به بازی مستقلی تبدیل شد که میکامی مسئول توسعهاش بود. میکامی بیشتر از همه از ارواح وحشت داشت پس قصد او ساختن بازی مملو از ارواح شیطانی بود ولی بعدا از این کار منصرف شد و به تخته طراحی خود بازگشت تا چیز جدیدی خلق کند زیرا به نظر او ضربه زدن و شلیک کردن به ارواح هیچ شادی و نشاطی برای بازیکن رقم نخواهد زد. میکامی فکر میکرد برای جذاب شدن بازی آن موجودات باید تا جای ممکن به انسان نزدیک باشند و این چنین ایده استفاده از زامبیها در ذهن وی جرقه خورد.
میکامی در ابتدا به تنهایی بر روی این بازی کار میکرد و سه ماه بعد یک طراح دیگر برای کمک به او به این پروژه اضافه شد ولی بعد به کار بر روی پروژه دیگری مشغول شد. ساخت این بازی که Biohazard نام داشت با مشکلات زیادی رو به رو شد. این بازی از اول قرار نبود برای پلیاستیشن منتشر شود و کپکام در انتخابی سریع بین پلیاستیشن و سگا ساتوررن، پلیاستیشن را انتخاب کرد (نسخه سگا ستورن این بازی ۱۶ ماه بعد از نسخه پلیاستیشن منتشر شد). کپکام در ابتدا به موفقیت پروژه اطمینان نداشت و میخواست پروژه را کنسل کند ولی فوجیوارا و میکامی به سختی از بازی خود دفاع کردند و توانستند به توسعه بازی ادامه دهند. مشکل دیگر تیم مشغول به کل بر روی بازی بود که از تعداد زیادی تازه وارد تشکیل شده بود این افراد برای انجام وظیفه خود آزمون و خطای زیادی را پشت سر گذاشتند، این موضوع کار را برای میکامی سختتر میکرد زیرا این اولین کار وی به عنوان کارگردان بود.
به گفته خود میاکامی کار آنقدر سخت بود که بسیاری استعفا دادند و آنها هم که باقی مانده بودند مجبور شدند برای این که پروژه طبق برنامه پیش رود دو شیفت کار کنند. در آخر که کار بر روی این بازی تمام شده بود میکامی احساس میکرد باری از دوشش برداشته شده است ولی همچنین نگران بود که این بازی کپکام را تا مرض ورشکسته شدن پیش ببرد. بازی Biohazard قرار بود در سر تا سر دنیا عرضه شود ولی در آمریکا قبلا بازی به نام Biohazard ساخته شره بود به همین دلیل پس از مدتی جست و جو به دنبال نامی دیگر نام Resident Evil برای بازی انتخاب شد. میکامی همچنان معتقد است نام غربی بازی کاملا احمقانه به نظر میرسد. بازی رزیدنت ایول اولین بازی سبک سورویوال هارور بود سبکی که کپکام برای معرفی این بازی از نام آن استفاده کرد. موفقیت تجاری بازی رزیدنت ایول باعث شد که کنسول پلیاستیشن تبدیل به کنسول غالب در بازار شود و همچنین تعدادی فیلم رزیدنت به روی پردههای سینما برود.
بعد از موفقیت رزیدنت ایول شینجی میکامی از طراح به مقام تهیه کننده ترفیع یافت و بر روی بازی رزیدنت ایول ۲ نظارت داشت. این بازی هم موفقیت نسخه قبلی خود را تکرار و محبوبیت ژانر سورویوال هارور را ثابت کرد. پس از ساخت بازی رزیدنت ایول ۳ استویدویی با نام Capcom Production Studio 4 تاسیس و میکامی به مقام ریاست آن منصوب شد. بعدا میکامی قراردادی امضا کرد تا سایر نسخههای بازی رزیدنت ایول به طور انحصاری برای نینتندو گیمکیوب منتشر شوند. به علاوه بازسازی از بازی رزیدنت ایول اصلی، بازی رزیدنت ایول زیرو و رزیدنت ایول ۴ برای این کنسول منتشر میشدند. با وجود شکست بازی رزیدنت ایول زیرو میکامی از پشتیبانی این کنسول مطمئن بود و به غیر از بازی رزیدنت ایول ۴ چهار بازی انحصاری در حال توسعه دیگری برای این کنسول معرفی کرد. پنج بازی Resident Evil 4 ،Viewtiful Joe ،P.N.03 ،Killer7 و The Dead Phoenix بعدا به پنجگانه کپکام معروف شدند.
اولین بازی از این پنجگانه که منتشر شد P.N.03 نام داشت که از هر دو لحاظ تجاری و تبلیغاتی شکست خورد. بازی Viewtiful Joe هم با این حال که مورد تقدیر قرار گرفت نتوانست به اندازه انتظار کپکام فروش کند، در ادامه همین ماجراها بازی The Dead Phoenix هم کنسل شد. نتیجه این شکستها این بود که میکامی از مقام ریاست استودیو کناره گیری کرد ولی همچنان به عنوان یکی ار اعضای اصلی تیم باقی ماند. پس از این اتفاق میکامی سعی کرد بر روی جنبههای خلاقانه عناوین باقی مانده کپکام تمرکز کند. او همچنین وظایف کارگردان بازی Resident Evil 4 هیروشی شیباتا را خود بر عهده گرفت. این بازی زیر نظر میکامی تغییرات زیادی کرد و با فروش ۱۲۵۰۰۰۰ نسخه به یکی از پرفروش ترین بازیهای کنسول نینتندو گیمکیوب تبدیل شد. بازی Resident Evil 4 یکی از تاثیرگزارترین بازیهای دنیا و بدون شک شاهکاری تمام عیار است. یکی از دلایل انقلای بودن این بازی ترکیب کردن دو ژانر سورویوال هارور و تیراندازی سوم شخص بود. میکامی بعدا به خاطر منتشر شدن این بازی برای سایر پلتفرمها عذرخواهی کرد.
بعد از موفقیت بازی رزیدنت ایول ۴ میکامی از کپکام جدا شد و در استودیویی با نام Clover Studio مشغول به کار شد. بیشتر اعضای این استودیو همکاران قبلی میکامی در کپکام بودند، او با کمک این افراد با استعداد بازی God Hand را ساخت که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. با این که این بازی مورد تقلید بسیاری دیگر از سازندگان قرار گرفت و نقدهای متوسط رو به به بالایی دریافت کرد در فروش چندان موفق نبود. پس از این شکست Clover Studio منحل شد و شینجی میکامی به همراه هیدکی کامیا و آتوشی اینابا استودیوی جدیدی با نام Seeds Inc تاسیس کردند که بعدا نامش به Platinum Games تغییر کرد.
در استودیو Platinum Games میکامی بر روی بازی Vanquish که یک بازی تیراندازی سوم شخص بود کار کرد. این بازی او نیز از جمله آثار تاثیرگزار صنعت بازی محسوب میشود، به علاوه این بازی سیستم کاور گرفتن بازیها را دستخور تغییر زیادی کرد. اندکی پس از ساخت این بازی و خروج شینجی میکامی از Platinum Games وبسایتی تاسیس شد که نوشته بود پروژه میکامی به زودی… این سایت مدتی بعد به سایت استخدام برای استودیوی جدید میکامی که Tango نام داشت تبدیل شد. در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ کمپانی ZeniMax Media که کمپانی مادر Bethesda Softworks هم هست اعلام کرد که شینجی میکامی و استودیو Tango به آنها پیوستهاند. در آوریل ۲۰۱۲ میکامی اعلام کرد که قصد دارد با ساخت بازی جدید روحی تازه وارد سبک سورویوال هارور کند. این بازی که The Evil Within نام داشت در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. میکامی در ادامه گفت که این بازی یک بازی ترسناک واقعی است که بازیکن در آن باید با ترس رو به رو شود و با آن مقابله کند. وی همچنین در ادامه افزود که این آخرین کاری خواهد بود که وی کارگردانی میکند؛ ولی همچنان بر روی پروژههای استودیو خود نظارت خواهد داشت به هر حال او کسی است که سورویوال هارور را به وجود آورده و از همه بهتر این ژانر را میشناسد. او همچنین در بازی Fallout 4 صداگزاری شخصیت تاکاهاشی را بر عهده گرفت. میکامی علاوه بر ناظر تهیه کننده بازی The Evil Within 2 نیز بود تا اطمینان حاصل کند همه چی همانطور که میخواهد پیش میرود. شینجی میکامی همچنین در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که شاید ساخت قسمت هشتم بازی رزیدنت ایول را بر عهده بگیرد. او همچنین از نسخه هفتم این بازی راضی بود و در یک جمله گفت این بازی به زیبایی تمام ساخته شده است.
نظر شما درباره شینجی میکامی چیست؟ آیا به بیوگرافی شخصیتهای بزرگ صنعت بازی علاقمند هستید؟
13 دیدگاه
MARADONA
خسته نباشید.ولی خیلی بهتر میشد نوشت!ان احساسی که باید بهم دست میداد متاسفانه نداد!
MARADONA
اقای خزایی مقالاتی که برای ترجمه دادم مورد قبول واقع شد؟!
محمدسعید خزایی
سلام
چندتا از اونا نوشته شدن یا بچههای تیم دارن مینویسن.
MARADONA
سلام اقا سعید!ما را نمیینی خوشت هست؟!
اقا یک مقاله با یک موضوع خاص که تقریبا تو اکثر سایت ها کار نشده!
ده بازیساز تاثیرگذار تاریخ
http://www.unpause.asia/2015/10/top-10-influential-game-designers/
و من بیام و از اوستاد مقاله ندم!
https://www.theguardian.com/technology/2014/oct/10/the-evil-within-how-shinji-mikami-has-modernised-survival-horror
اینم از هدیه امروز به من به گیم شات!
محمدسعید خزایی
سلام عزیز
یه مدت نبودی، دل تنگت شدیم! این مطلب «Top 10 Most Influential Game Designers» مقاله جالبیه، ممنون از پیشنهادت. به بچههای تیم مسپارم ترجمه ش کنن
MARADONA
سلام سایت را دنبال میکنم و مقالات را میخونم!منتهی نمیدونم چرا نظرم نمیاد!خخخخخ
اره مقاله جالبیه.دمت گرم زود تصویب شد!
ولی یک مطلب مونده!میکم سعید خان برنامه ی برای دو بازی شاهکار پلتینوم گیمز نداری؟
ونکوییش و بایونتا!اقا یک نگاهی هم به این ها بندازین!انصافا با وجود کیفیت خفنشون تقریبا ناشناخته هستند
من دو تا مقاله میدم یک کاریش بکن.خدایا به امید تو!
https://www.gameskinny.com/6jaqy/this-is-why-vanquish-is-a-great-third-person-shooter
http://www.kotaku.co.uk/2018/02/19/why-bayonetta-is-a-contender-for-greatest-of-all-time
MARADONA
سعید جان حالا ترجمه هم نشد نشد!دیگه چرا سکوت کردی!خخخخخ
ولی واقعا موندم چرا در مورد این دو بازی چیزی نوشته نمیشه.کلا سایت ها را میگم
MARADONA
امیدوارم سایت گیم شات برنامه ای برای این بازی های مظلوم و دوست داشتنی داشته باشه!سعید جان ان مقالات هم من خودم میخونم و واقعا کیفیت بالایی دارن که پیشنهاد میدم.حالا اگر خواستید کار کنید ان دو مقاله را مد نظر داشته باشید
محمدسعید خزایی
سلام عزیز
اتفاقا من این مقالهای که شما گفتی فرستادم برای بچهها، منتهی یه نفر باید ترجمهش به عهده بگیره! وگرنه شما مقالات جالبی پیشنهاد دادی و به شخصه حسابی ممنونتم
MARADONA
سعید جان کدوم مقاله را هنوز کسی برنداشته?!ده بازیساز برتر را?!انصافا کسی برنداشته!مقاله هیجان انگیزی هست که
یا مقالات ونکوییش و بایونتا را میگین?!
محمدسعید خزایی
سلام مجدد
ده بازیساز برتر و بایونتا رزرو شدن و تا آخر ماه روی سایت قرار میگیرن.
MARADONA
تشکر فراوان.دیگه مقاله نمیخوای!؟خخخخخخخخخخخخخ
راستی سعید جان اقا ونکوییش را چرا تایید نکردین؟!کسی برنداشت یا سطح مقاله پایین بود؟
مهدی zero
جالب بود