بازی Darksiders 3 به تازگی برای سه پلتفرم اصلی پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان و رایانههای شخصی منتشر شده و قصد داریم تا در این مطلب، به بررسی فنی و گرافیکی این عنوان اکشن روی دو کنسول میان نسلی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس و پلتفرم رایانههای شخصی بپردازیم پس با وبسایت گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید.
بیش از ۶ سال از عرضه نسخه دوم سری محبوب Darksiders زمان میگذرد و این بازی پیش از معرفی نسخه سوم آن توسط شرکت THQ Nordic، تبدیل به یک فرانچایز مرده شده بود. این سری کار خود را با بازی Darksiders 1 در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و طرفداران زیادی به دست آورد. در نسخه دوم، یعنی Darksiders 2، سبک و سیاق بازی بیشتر به سمت یک عنوان نقش آفرینی رفت و دیگر مانند نسخه اول نمیتوانستیم به آن یک بازی اکشن محض بگوییم. پس از ورشکست شدن شرکت THQ، طرفداران دیگر امیدی به عرضه نسخهای جدید از این سری نداشتند اما THQ Nordic و Gunfire Games با معرفی کردن بازی Darksiders 3، باعث خوشحالی تعداد بسیاری از بازیبازان شدند. همان طور که گفته شد، بازی Darksiders 3 به تازگی عرضه شده و هر چقدر که علاقه دارم در مورد تمام وجوه و جنبههای بازی صحبت کنم، اما در این مطلب موظف هستم که تنها در مورد جنبههای فنی و گرافیکی این عنوان اکشن سخن بگویم. در ادامه با هم به ویژگیهای بصری و فنی بازی Darksiders 3 نگاهی میاندازیم و سپس به سراغ آمار و ارقام و نحوه اجرا شدن این عنوان روی پلتفرمهای پلیاستیشن ۴ پرو، ایکسباکس وان ایکس و رایانههای شخصی میرویم.
در همین ابتدا بگذارید اشاره کنیم که سری بازیهای Darksiders هیچگاه از نظر فنی، یک اثر مثال زدنی و شاهکار نبودهاند. حتی زمانی که THQ در نسل گذشته نسخه اول بازی را با آن تریلر سینمایی CGI معرفی کرد هم قصد نداشت تا سرمایه گذاری کلانی را روی بازی بگذارد. این سرمایه گذاری و بودجه برای ساخت نسخه دوم بازی که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، حتی کمتر و کم خرجتر نیز شد و حالا پس از گذشت شش سال از عرضه نسخه دوم، نسخه سوم نیز دقیقا با بودجه ای کم و نه چندان چشمگیر ساخته شده است. به این موارد اشاره کردیم تا بگوییم که به هیچ عنوان نمیتوان از بازی Darksiders 3، انتظار یک شاهکار فنی و گرافیکی را داشت؛ حتی زمانی که بازی در انتهای سال ۲۰۱۸ منتشر میشود. این حرکت THQ Nordic قطعا عاقلانهترین تصمیمی بود که میتوانستند اتخاذ کنند زیرا در عصری که کفه ترازوی ارزشی بازی ها به سمت عناصر چند نفره سنگینی میکند، قطعا سرمایه گذاری عظیم روی نسخه سوم عنوانی که نسخه قبلی آن بیش از شش سال قبل عرضه شده، کار عقلانی و منطقی به نظر نمیرسد.
با این که بازی Darksiders 3 با موتور گرافیکی پیشرفته و محبوب آنریل انجین ۴ ساخته شده، اما قرار نیست به مانند دیگر عناوین بزرگی که با این موتور ساخته میشوند، جلوههای بصری پرخرج و سنگینی را مشاهده کنیم و از ویژگیهای پیشرفته این موتور مانند رندر بر پایه فیزیک (به صورت پیشرفته) در Darksiders 3 ببینیم. درست است که بازی جلوههای بصری پیشرفته و خارقالعادهای ندارد اما تمرکز سنگین سازندگان برروی استایل هنری، باعث میشود تا اعداد و ارقام و مسائل فنی را فراموش کنید و دنیای بازی را از دید دیگری تماشا نمایید. سری بازیهای Darksiders همیشه روی استایل هنری متکی بودند و خوشحال هستم که اعلام میکنم این موضوع درباره Darksiders 3 نیز وجود دارد. بین ۳۰ تا ۴۰ نوع دشمن کاملا متفاوت درون دنیای بازی طراحی شدهاند که هر کدام طراحی و نوع حمله مخصوص به خود را دارند. طراحی مراحل یا Level Design در بازی شاید در بسیاری از مواقع مورد نقد قرار گیرد اما سبک هنری پیاده شده در آنها، قابل ستایش است. محیط های گوناگون و متفاوتی درون دنیای بازی وجود دارند که البته نکته خیلی بزرگ و جدیدی در نسل هشتم بازیهای ویدیویی محسوب نمیشود اما کار را به بهترین شکل انجام دادهاند و این چیزی است که اهمیت دارد.
از آن جایی که افکتهای پسا پردازش و Volumetric، جزئی مهم و جدا ناشدنی از موتور آنریل انجین ۴ هستند، در بازی Darksiders 3 نیز این موارد به وفور استفاده شدهاند. سیستم ذرات در بازی بسیار زیبا و چشم نواز هستند و زمانی که فیوری (Fury) شلاق خود را تکان میدهد یا دشمنان منفجر میشوند، این ذرات جو و اتمسفر بسیار خوبی به بازی میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای فنی بازی Darksiders 3 که قطعا میتوان به آن اشاره کرد، انیمیشنهای بی نظیر فیوری در هنگام مبارزه است. در بسیاری از مواقع و با مشاهده حرکات فیوری، این فکر به ذهنمان خطور میکند که در حال کنترل کردن یکی از شخصیتها درون یکی از بازیهای استودیوی پلاتینوم گیمز (Platinum Games) و مشاهده استایلهای متفاوت مبارزه در عناوین این استودیوی اکشن ساز هستیم. بحث انیمیشنها زمانی جالب تر میشود که بدانید این کیفیت و تنوع بسیار خوب در انیمیشنهای بازی، تنها مربوط به شخصیت اصلی نمیشود و دشمنان، باسها و… نیز انیمیشن فوقالعادهای دارند که قطعا به بالاتر رفتن کیفیت مبارزات بازی کمک زیادی کرده است. شاید بتوان به یک نکته فنی دیگر نیز اشاره کرد و آن، Tress Effect یا افکت مخصوص موها است. به کار رفتن تکنیک Tress برای طراحی موهای فیوری، شاید در این دوره و زمانه، موضوعی بزرگ و تازه نباشد اما قطعا نباید از پیاده سازی عالی این افکت توسط سازندگان گذشت.
بیایید نگاهی به نسخه رایانههای شخصی بازی Darksiders 3 بیندازیم. پیش از این گفته بودیم که جلوههای بصری بازی جدید THQ Nordic و Gunfire Games، نکته خارقالعاده و ویژهای ندارد و به همین دلیل قطعا انتظار داریم تا مشخصات سیستم مورد نیاز یا حتی پیشنهادی بازی، معقول باشد. سازندگان برای اجرای بازی Darksiders 3، یک سیستم پیشنهادی ارایه داده اند که شامل یک پردازنده Intel Core i7-3930K (3.2 GHz) یا AMD Ryzen 5 1600 (3.2 GHz)، یک مموری ۱۶ گیگابایتی و یک کارت گرافیک AMD Radeon RX 480 یا NVIDIA GeForce GTX 970 با ۴ گیگابایت Vram میشود. حال، سیستمی که Gaming Bolt با آن بازی را اجرا کرده، شامل یک کارت گرافیک GTX 1080Ti، یک مموری ۱۶ گیگابایتی GDDR4 و یک پردازنده Ryzen 1700 میشود که قطعا از مشخصات سیستم پیشنهادی بازی بالاتر است. همان طور که انتظار میرفت، منوی تنظیمات گرافیکی بازی Darksiders 3، خیلی پر و پیمان نیست و شامل موارد جزئی نمیشود و تنها به چند مورد کلی و اساسی بسنده شده است. در این منو شما میتوانید مواردی مانند کیفیت سایهها، anti-aliasing، دورنماها یا همان view distance، افکتهای پسا پردازش و کیفیت شاخ و برگها را تنظیم کنید. با این که قطعا میشد تا پارامترهای بیشتری را در این منوی محبوب PC بازان و افراد فنی گنجاند یا گزینههای Anti Aliasing بیشتری را در نظر گرفت، اما با در نظر گرفتن بودجه اندک اختصاص یافته برای بازی Gunfire Games، نمیتوان بیش از این انتظار داشت.
همان طور که انتظار میرود، تجربه بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p و تنظیمات نهایی (درجه Epic) روی سیستم اشاره شده، هیچ مشکلی را به وجود نمیآورد و به راحتی نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه را دریافت میکنیم. نرخ فریم هیچگاه در زمان گیمپلی، از ۶۰ بر ثانیه جدا نمیشود و همیشه قفل است اما در برخی موارد و در برخی از مکالمههای بازی که به صورت یک به یک با NPCها شکل میگیرد، نرخ فریم به طرز محسوسی پایین میآید که بسیار عجیب است و امیدواریم که به زودی و با انتشار یک بهروزرسان، این مشکل حل شود. به طور کلی میتوان گفت که عملکرد برروی رایانههای شخصی، بدون نقص است و هیچ مشکلی را در گیمپلی به وجود نمیآورد اما این مورد را نمیتوان در نسخههای کنسولی بازی تایید کرد!
متاسفانه در این مطلب، نسخههای کنسولهای پایه پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان مورد بحث و بررسی قرار نمیگیرد و تنها به نسخههای کنسولهای میان نسلی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس میپردازیم. حداقل انتظاری که از این نسخهها داریم این است که با توجه به Horse Power و قدرتی که دو کنسول میان نسلی سونی و مایکروسافت در اختیار دارند، بازی Darksiders 3 را بدون مشکل اجرا نمایند اما این اتفاق، مخصوصا برای کنسول پلیاستیشن ۴ پرو رخ نمیدهد. سازندگان برای اجرای Darksiders 3 روی کنسولها، نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه را هدف قرار دادهاند اما طبق بررسیهای انجام شده، مشکلاتی برای ثابت نگه داشتن نرخ فریم وجود دارد. با توجه به گیمپلی محور بودن Darksiders 3، به شخصه دوست داشتم تا روی کنسولهای میان نسلی، یا حداقل تنها روی کنسول قدرتمند ایکسباکس وان ایکس، گزینهای برای بالا بردن نرخ فریم در ازای کاهش رزولوشن یا موارد گرافیکی بازی در نظر گرفته شود. نرخ فریم در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو، اصلا مناسبت نیست و کوچک ترین چیزی میتواند آن را به زیر ۳۰ بر ثانیه بکشاند. نرخ فریم در برخی از صحنهها در نسخه پرو به جایی میرسد که حتی تجربه بازی برای مخاطب سخت و آزار دهنده میشود و این اصلا موضوع قابل قبولی نیست. برروی ایکسباکس وان ایکس، با این که نرخ فریم نسبت به نسخه پرو، ثبات بیشتری داشته و کمتر پایین میآید اما عملکرد این نسخه نیز تعریف چندانی ندارد و با مشکلاتی همراه است.
اما دو کنسول میان نسلی، بازی را با چه رزولوشنی اجرا میکنند؟ پاسخ دقیق به این سوال، بسیار سخت است چرا که سازندگان برای نسخههای میان نسلی بازی Darksiders 3، رزولوشنی کاملا داینامیک و پویا در نظر گرفتهاند. با این که هنوز تحلیل دیجیتال فاندری از بازی منتشر نشده، اما به استناد به صحبتهای سازندگان پیش از انتشار بازی، این نکته تایید میشود که رزولوشن Darksiders 3 روی کنسولهای میان نسلی کاملا پویا است و ممکن است از ۱۰۸۰p تا ۴K نیتیو متغیر باشد. حال، سوالی که پیش میآید این است که با وجود استفاده از چنین تکنیک و رزولوشن متغیر و پویایی، چرا باز هم نرخ فریم و عملکرد بازی روی کنسولهای میان نسلی تعریف چندانی ندارد؟ مگر غیر از این است که رزولوشن داینامیک، برای ثابت نگه داشتن نرخ فریم استفاده میشود؟ مشخص است که نسخه وان ایکس، با سخت افزار قدرتمند تری که دارد، رزولوشنی همیشه نزدیک به ۴K یا دقیقا ۴K نیتیو را ارایه میدهد و نسخه پرو، فاصله بیشتری با رزولوشن ۴K دارد. به غیر از بحث رزولوشن، نسخه ایکسباکس وان ایکس بازی Darksiders 3، کیفیت سایه، دورنماها و ambient occlusion بهتری نسبت به نسخه پرو دارد. اگر بخواهیم به شکل فنی نظر دهیم، هیچ یک از نسخههای پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس، برای تجربه Darksiders 3 پیشنهاد نمیشود اما وان ایکس، انتخاب نسبتا بهتری محسوب میشود. در آخر هم میتوان اشاره کرد که نسخه رایانههای شخصی، بهترین نسخه برای تجربه بازی Darksiders 3 است.
در این مطلب به بررسی فنی و بصری بازی Darksiders 3 روی رایانههای شخصی و کنسولهای میان نسلی پرداختیم اما دوست دارم تا در انتهای این مطلب، در مورد مسئلهای غیر مرتبط صحبت کنم؛ مسئلهای که چقدر خوب میشود همه ما آن را درک کنیم. بازی Darksiders 3 در واقع یک نوع ادای دین به سبکی است که در این دوره و زمانه به آن کلاسیک و Old School میگوییم. در میان تمام عناوین بتل رویال و در میان تمام تجربههای واقعیت مجازی و در میان تمام مودهای چند نفره که دنیای گیمینگ را تسخیر کردهاند، Darksiders 3 عنوانی است که باید با تمام کمیها و کاستیهایش و با وجود بودجه ناچیزش (که به نظر از نسخههای پیشین کمتر است) قدر آن را بدانیم. تجربه کردن حسی مشابه، پس از گذشت بیش از ۱۰ سال (از زمان عرضه نسخه اول تا کنون)، آن هم با این تغییر و تحولاتی که به سرعت در صنعت بازیهای ویدیویی رخ میدهد، بسیار با ارزش تلقی میشود.
امیدوار هستیم تا از بررسی فنی و بصری بازی Darksiders 3 روی کنسولهای میان نسلی و رایانههای شخصی لذت و نهایت استفاده را برده باشید. حتما نظرات خود را در مورد این مطلب و هر نکته فنی از بازی Darksiders 3 با ما به اشتراک بگذارید.