یقین داشتیم که بازی در فستیوال E3 امسال و در کنفرانس شرکت الکترونیک آرتز توسط سازندگان به نمایش گذاشته می شود و این اتفاق هم افتاد! در این مطلب به بررسی تریلر Mass Effect: Andromeda که دو دقیقه است، می پردازیم و میبینیم که چه از نظر مقدار و چه از نظر کیفیت، درخور طرفداران این مجموعه عظیم بوده است یا خیر. با گیم شات همراه باشید.
در حالی که گیمرها و بخصوص طرفداران ژانر نقش آفرینی به مصداق تشنه گان یک روز بسیار گرم تابستانی در وسط ماه رمضان منتظر نمایش و اطلاعات بیشتر از چهارمین نسخه مجموعه ستایش شده Mass Effect (اثر جرمی) هستند، بایوور هرسال و هرماه ما را با عنایت های بی پایان خویش خجسته و تحمل دردِ کشنده صبر برای کهکشانِ اندرومدا را بیش از پیش دشوار می کند. Mass Effect: Andromeda جدیدترین بازی این مجموعه است که با توجه به سازندگان تا حد ممکن به سه گانه اصلی ربط نخواهد داشت و داستان و دنیایی جدید و متفاوت را برای تجربه عاشقان فرنچایز در اختیار قرار می دهد.
بررسی تریلر Mass Effect: Andromeda
از همان ابتدا که تبلیغات برای بازی شروع شد، تمرکز بر روی کشف و جستجو و غریزه پیدا کردن دنیاهای جدید (موضوع هایی که همیشه در دنیای علمی-تخیلی می درخشند) بیداد می کرد. حتی در ویدئویی که در روز N7 منتشر شد، شاهد شات هایی از سفینه های فضایی بودیم (ممنون، ناسا!) آنچه در تصویر بالا می بینید هم یکی از همین تصاویر و از دنیای واقعی است و برای معرفی پایه و هسته های این نسخه از آن استفاده می شود.
اما بایوور به این نمایش نیامده است که از موسسات فضایی کره زمین تشکر کند! این تصویر in-game است و سفینه جدید بازیکن را نشان می دهد. طراحی این سفینه به نورماندی (سفینه اصلی فرمانده شپرد در سه گانه اصلی) شباهت دارد و از شمایل آن می توان گفت که مانند نورماندی نوعی Frigate (ناوچه) است که به Earth Systems Alliance (اتحاد منظومه های زمین/انسان ها) تعلق دارد. نام سفینه جدید شما Tempest (توفان) است! (به رسم قدیم می توانیم آن را SSV-Tempest بنامیم.)
مسئله ای که اینجا مطرح می کنیم جنجال زیادی میان طرفداران مس افکت به راه انداخته است. اگر به خاطر داشته باشید، سال ۲۰۱۴ بود که یکی از اعضای بایوور اعلام کرد عنوان جدید در مرحله «قابل بازی کردن» قرار دارد، پس انتظار داشتیم که در همایش های آن سال نمایشی درست و حسابی از آن ببینیم. این اتفاق نیفتاد! سال ۲۰۱۵ رسید و تا E3 صبر کردیم و باز هم منتظر یک نمایش کامل بودیم، اما بایوور باز هم با یک تریلر سینماتیک دو دقیقه ای مارا سر کار گذاشت. در این ویدئوها و تیزرهای کوتاه این چهار ساله (از زمان عرضه بازی که کیسی هادسون اعلام کرد بر روی نسخه جدید کار می کنند)، فریم های زیادِ اعضای بایوور که در حال کار کردن بر روی بازی هستند، قابل توجه است. در این تریلر هم چند تن از این بزرگواران را می بینیم ولی باید گفت که این مسئله بسیار آزاردهنده شده است! بعضی از طرفداران سری این موضوع را مطرح می کنند که مراحل ساخت بازی به خوبی پیش نمی رود و برای همین است که تا کنون یک نمایش طولانی (و بخصوص از گیم پلی) ندیده ایم. خروج تعداد زیادی از اعضای بایوور هم – در سالی که گذشت – به جنجال های موجود دامن می زند. فقط یک خواسته از EA داریم، این یکی را خراب نکن!
مشابه این فریم را سال گذشته هم دیدیم و به نظر می رسد بایوور به سیستم جدید حرکت در بازی اشاره می کند. به گونه ای که از آن پلتفرم می توانید مشخصات (و تصاویر و ویدئو؟!) یک سیاره یا صحابه و صورت فلکی را مشاهده کنید و سپس به آنجا حرکت کنید. تصویر سمت راست هم که پس از سمت چپی می آید، نشان می دهد که Tempest به سمت آن حرکت می کند. در سه گانه اصلی شما یک مدل سه بعدی و شبیه سازی شده از کهکشان را داشتید که نورماندی را در آن حرکت می دادید.
از ابتدا مشخص بود که محیط های بازی در این نسخه بسیار وسیع تر خواهند بود. درست مانند اولین مس افکت که منطقه ای بزرگ اما تا حدودی پوچ در اختیار شما می گذاشت و امیدواریم این موضوع در مورد نسخه جدید درست نباشد. بازیکنان می توانند در سیاره های متغیر به جستجو و کشف چیزهای بی حد و مرزی بپردازند، تنها محدودیتی که در این میان وجود دارد، بزرگی ذهن و بینش سازندگان است.
اندرومدا از قدرتمند ترین موتور شرکت الکترونیک آرتز یعنی فراسبایت بهره می برد. از اولین نسخه این بازی شاهد تکامل گرافیکی آن بودیم (البته در نسخه سوم به ندرت دیده می شد) اما اندرومدا یک قدم بسیار بزرگ در زمینه جلوه های این سری علمی-تخیلی و نقش آفرینی است. جزئیات هنری و گرافیکی در تصویر بالا بیداد می کنند. عده زیادی از طرفداران از عدم وجود پیشرفت در جلوه های نسخه سوم انتقاد می کردند و بایوور این بار با قدرتی که این انجین به آن ها می دهد از کامل بودن بازی در این زمینه اطمینان حاصل می کنند.
از ویدئوی منتشر شده می توان این نتیجه را گرفت که گیم پلی بازی هنوز بسیار روان است و سیستم تیراندازی و مبارزات هم جذابیت خود را حفظ کرده اند. در قسمت بالا، شخصیت اصلی مورد حمله یک موجود جدید قرار گرفته است (شبیه Brute ها در نسخه سوم) و از تیراندازی او شباهت های این نسخه با بازی های قبلی را به خوبی مشاهده می کنیم. این یک مسئله روشن است؛ این قضیه که بایوور در بازی تغییرات زیادی ایجاد کرده پابرجاست اما دیدن نشانه هایی از مکانیک های بازی های قدیمی کمی بازی جدید را در ریشه های اصلی پایبند می کند و آن حس نوستالژی لازم را برای طرفداران به ارمغان می آورد.
از تصویر بالا می بینید که محیط هایی که برای بازی در نظر گرفته شده است متنوع تر از نسخه های قبلی هستند. در اینجا یک جنگل را می بینیم و همینطور موجود فضایی عجیبی که بر فراز آن حرکت می کند. بوجود آوردن موجودات مختلف به علاوه نژادهای جدید یکی دیگر از ویژگی های اندرومدا است. هنوز نمی دانیم تعامل بازیکن با این موجودات چگونه خواهد بود اما برای آن هیجان زده ایم.
آساری ها در بازی جدید برمیگردند! نمی توان انکار کرد که نژاد Asari یکی از خوش ساخت ترین ترکیب های هنری دنیای مس افکت و بازی های ویدئویی است، پس بعید نیست که سازندگان آن را در بازی بعدی خود هم بیاورند. عده ای شخصیت بالا را به لیارای جدید (یکی از همراهان شپرد) نسبت می دهند! همچنین از تصاویری که آن اوایل منتشر شده بود فهمیدیم کروگان ها نیز در بازی حضور دارند.
تصاویر این چنینی کاملاً حس جدیدی را به شما منتقل می کنند. در کنار تصویر ما سفینه را می بینیم و یکی از شخصیت ها (شخصیت اصلی؟!) از یک پایگاه دور می شود. آیا این پایگاه را در یکی از بی شمار سیاره های کهکشان اندرومدا پیدا می کنیم؟ یا این پایگاه توسط بازیکن ساخته می شود و اندرومدا شامل بعضی از ویژگی های Dragon Age: Inquisition می شود؟ این ها سوال هاییست که هرچه سریعتر جوابی برای آن ها می خواهیم اما با رویه ای که بایوور پیش گرفته است، باید تا مارس سال آینده صبر کنید و از نزدیک از آن ها مطلع شوید.
قدرت های بایوتیکی برگشته اند! بایوتیک ها از عناصر جذاب بازی های گذشته بودند و بعضی از همراهان شپرد هم از این قدرت ها در کمک کردن به شما استفاده می کردند. ترکیب حرکت هایی که می شود با این بایوتیک ها انجام داد بسیار لذت بخش است و مشخص است که در بازی جدید گسترده تر هم خواهد شد. در تریلر سال گذشته شخصیت بازی با یک پرش مرکب به دشمنی نامشخص (!) حمله کرد. در این تریلر هم این پرش را می بینیم اما این بار با یک قدرت بایوتیکی ترکیب شده است.
از کنفرانس مطبوعاتی بایوور در کامیک کان ۲۰۱۴ (که در آن فقط چندین تصویر و یک ویدئوی آزمایشی منتشر شد و اکثراً سازندگان سوالاتِ طرفداران را با سوال و پیچاندن جواب پاسخ دادند!) فهمیدیم که میکو (Mako) باز می گردد. اگر بخاطر داشته باشید، از میکو در نسخه اول برای حرکت در سطح و زمین های وسیع سیاره ها استفاده می شد. البته در آن زمان کنترل آن بسیار آزاردهنده و غیراستاندارد بود. این میکو بسیار خوب به نظر می رسد و باز هم نشانه ای بر این است که دنیای بازی بسیار عظیم تر از قبل خواهد بود. میکو جدید بسیار سریع و کنترل آن روان است و مشخصاً از سیستم دفاعی بهره می برد. اینکه می توانیم از آن در مبارزات استفاده کنیم هنوز مشخص نیست.
فضا زیباست! اما این زیبایی در سه گانه بسیار کم دیده می شد. بله، در نسخه سوم از بعضی مناظر و دورنماهای خاص لذت بردیم اما از نظر هنری در مرکز توجه نبود. از تصاویر و ویدئوهای منتشر شده اندرومدا مشخص می شود که سازندگان این بار به این جنبه مهم هم توجه کرده اند. تصویر بالا از بسیاری از عکس هایی که ناسا منتشر می کند زیباتر است!
همان طور که گفتیم کروگان ها در این بازی هم حضور دارند و مشخص است که مثل همیشه بی اعصاب هستند! سازندگان قبلاً هم گفته بودند که نژادهای سه بازی اول بازمی گردند، اما تاکنون فقط آساری ها و کروگان ها را دیده ایم (و فکر کنم بسط این موضوع هم تا همین حد باشد) سوال اینجاست که آیا مثلاً تورین ها یا سالارین ها را هم خواهیم دید یا در بازی اشاره ای به آن ها خواهدشد؟ و سوال مهم تر این است که آن ها چگونه راه خود را به کهکشان اندرومدا باز کرده اند؟ آیا از قبل در آن حضور داشته اند و یا مانند انسان ها به دنبال خانه ای جدید راهی این کهکشان شده اند و حال باید در پیدا کردن این خانه با آن ها بجنگیم؟
شاید وقتی برای اولین بار این تصویر را دیدید، فکر کردید که این ساختار عظیم الجثه سیتادل خودمان است! اما این طور نیست. همانطور که می دانید سیتادل در آخر مس افکت ۳ تقریباً نابود شد اما این سفینه بزرگ بسیار به آن شبیه است. در صحنه قبلی شاتل های سیستم متحد زمین (Alliance) را می بینیم که از سیاره ای (که بسیار شبیه زمین است!) به سمت آن حرکت می کنند. گویا قرار است این سفینه زمین را به مقصد اندرومدا ترک کند. اما در آن چیست؟ آیا دسته ای عظیم از انسان ها در آن قرار گرفته اند؟ و برای چه؟ در ادامه به بررسی یک تئوری منطقی می پردازیم که شاید کمی این معماها را قابل درک کند.
و در نهایت شخصیتی را می بینیم که از خواب بیدار می شود! می گویند این شخصیت بازی است، اما به این موضوع توجه داشته باشید که کرکتر شما یکی از افسران ویژه N7 است، در حالی که در اینجا ما یونیفرمی مثل آنچه اشلی ویلیامز (Ashley Williams) در بازی اول و دوم بر تن داشت می بینیم. اشلی ستوان سیستم متحد بود و احتمال دارد که این شخصیت هم از همراهان جدید شما باشد. مسئله دیگر این است که این شخصیت از خواب بیدار می شود (شاید مسافتی که در Dark Space یا فضای تاریک بین کهکشان ها طی می شود در سفینه ای که مانند سیتادل بود، تمامی انسان ها در خواب مصنوعی بوده اند) و نکته بعدی این است که او می گوید: «موفق شدیم!» که به رسیدن آن ها به کهکشان اندرومدا اشاره دارد.
با توجه به سازندگان، شما به عنوان Pathfinder (پیشرو و کاشف) به دنبال خانه جدیدی برای انسان ها و انسانیت هستید. نام شخصیت اصلی بازی رایدر است و مسلماً مثل گذشته می تواند زن یا مرد باشد.
چرا انسان ها به دنبال یک خانه جدید، آن هم در کهکشانی دیگر هستند؟! مگر کهکشان راه شیری به اندازه کافی سیاره قابل سکونت نداشت؟ یکی از تئوری های بسیار محکم و قوی که داستان نسخه جدید را توجیح می کند این است که: اندرومدا در زمان حمله ریپرها به کهکشان به وقوع می پیوندد. انسان ها به عنوان یک نقشه دوم (در صورتی که در جنگ علیه ریپرها پیروز نشوند) سفینه ای که در تصویر قبلی مشاهده کردید را می سازند و عده زیادی از انسان ها را در آن به سوی کهکشانی دیگر برای پیدا کردن خانه ای جدید برای انسانیت راهی می کنند. حال به عنوان شخصیت اصلی بازی با ایجاد مستعمرات و مبارزه با خطراتی که این کهکشان در راه شما قرار می دهد باید آینده انسان ها را تضمین کنید. البته این را هم باید در نظر گرفت که با آن همه ریپر حاضر در صحنه و درگیری تمامی نیروهای زمین، انسان ها چگونه موفق به ساختن این فضاپیما شده اند؟
این مسئله مورد تایید رسمی سازندگان نیست، اما موجّه ترین توضیح ممکن در حال حاضر است. با تمامی این اوصاف و همان طور که در اول متن گفتیم، باید منتظر ماند تا این سادیسم بایوور در تلف کردنِ طرفداران پایان پذیرد و بالاخره جوابی موثق بر سوالات مطرح شده داشته باشیم.