بگذارید در همین ابتدا، بررسی بازی Shadow Warrior 2 را در یک جمله خلاصه کنیم؛ این بازی خیره کننده است! زمانی که وارد دنیای عظیمِ بازی میشوید هیچگاه انتظار ندارید که یک بازی شوتر تا این سطح بتواند المانهای سبک تیراندازی را به کمالش برساند. آن هم مصادف با رونمایی از بازیهای بکش برو جلویی که طبیعتا (!) تهی از داستانپردازیاند! Shadow Warrior 2 آمده است که از هرلحاظ کامل به نظر برسد، اما به جرعت میتوان گفت که پتانسیلهای نهفته در محتوای معنویِ بازی همچنان جای پیشرفت دارند. یک شوتر لذتبخش که هیجان و جنونش را مستقیما به طبیعت سبکش تزریق میکند. شاید؛ فقط شاید نتوان لقب برترین شوتر تخیلی نسل حاضر را به این بازی اختصاص داد، اما مطمعن باشید که Devolver هر شوتری بسازد، چه پیکسلی باشد و چه اول شخص، بی برو برگرد مُهر موفقیت را بر پشت اثرش هک میکند. سادهتر بگویم؛ کارش را بلد است! در ادامه با ما همراه باشید تا باهم به بررسی یک شوتر نابِ تخیلی بپردازیم.
Shadow Warrior 2 یعنی یک شوتر سرتاسر نوآوری، تنوع و جنون که در جای جای محیطش شما را به چالشهای ریز و درشتی دعوت میکند. شخصیت اصلی داستان خیلی ساده و بدون ریشه است، اما در همان ابتدای کار با چند دیالوگ ساده قند در دلتان آب میکند. در واقع شخصیت اصلی رفتارهایش با محیط بازی و کشت و کشتارهایش در تضاد است و وقتی این تضاد با چاشنی طنز همراه میشود؛ چنان در اوج مسخرگیاش بهت زده میشوید که حتی اگر دار فانی را وداع گویید، بازهم مرگ دلنشینی برایتان خواهد بود. بارها پیش میآید که یک موجود عظیم الجسه شما را تا جا دارید از کتک سیراب میکند، اما رفتار شخصیت اصلی به نحوی طراحی شده است که واکنشهایش باعث خندیدن شما شود. در اوج بدبختی هم میخندید! «لو وانگ» (Lo Wang) نام شخصیت اصلی این سری است. کسی که در پایان نسخه اول برای نابودی شیاطین بهای سنگینی را به دوش کشید و حال در Shadow Warrior 2 دو دنیای مختلف با هم تلفیق شده است. اما یکی از بزرگترین مشکلات این بازی روایت بسیار خسته کننده داستان است که با سرعت گیمپلی و طبیعت بازی شدیدا در تضاد خواهد بود. کسانی که نسخه اول بازی را انجام داده باشند، قطعا میتوانند برداشت کاملی از داستان Shadow Warrior 2 داشته باشند، اما افرادی که مستقیما به سراغ نسخه دوم بازی میروند قطعا سیل عظیمی از اطلاعات و جزئیات واجب را از دست خواهند داد. گرچه از دست دادن این اطلاعات هم نمیتواند از لذت بازی و گیمپلی روان و جذاب بازی کم کند؛ حتی به اختتامیه بازی نیز صدمهای وارد نخواهد کرد. پس مطمعن باشید زمانی که Shadow Warrior 2 را آغاز میکنید، یک پایان نسبتا جذاب انتظارتان را میکشد و روایت کند داستان هم نمیتواند از ارزشهایش کم کند.
لو وانگ اینبار نه در نقش یک نجات دهنده، بلکه در قالب یک مزدور پا به صحنه Shadow Warrior 2 میگذارد. البته در اوایل بازی تکلیف بازیکنان مشخص نیست، اما رفته رفته در جریان داستان بازی قرار خواهید گرفت. لو وانگ اکنون در یک گروه یاکوزایی فعالیت میکند و اکثر ماموریتهای بازی نیز مربوط به دستورات صادر شده از سوی همین گروه است. همانند نسخه قبلی، طنز و شوخطبعی شخصیت اصلی و برخی از کرکترها حال و هوای خاصی به دنیای بازی بخشیده است و در عین فلاکت نیز شما را هیجان زده میکند. اغلب شخصیتهای نسخه قبلی در Shadow Warrior 2 حضور دارند که باعث میشود روایت داستان در این نسخه متأسفانه به قسمت قبلی آن متصل شود؛ این یعنی برای درک کامل بخش داستانی باید نسخه قبلی را هم انجام داده باشید. با این حال داستان Shadow Warrior 2 هیچگاه نمیتواند در حد نسخههای قبلی خود ظاهر شود؛ چرا که روایت ناقض و به شدت کندِ یک داستان نسبتا خام، ممکن است تو ذوق بزند. اگرچه حتی روند داستانیِ خام بازی نیز نمیتواند از ارزش گیمپلیِ روان و جنون آمیزش کم کند.
خیره کننده است! زمانی که به دنیای Shadow Warrior 2 نگاه میکنید؛ وسعت، محتوا و جذابیتِ تک تک اجزای محیط بازی برایتان غیر قابل تصور است. محل اصلی بازی که بیشتر امور مربوط به خرید و ارتقای اسلحهها در آن صورت میگیرد، یک محیط عظیم، پر جزئیات و سرتاسر جذابیت است. جلوههای ویژه موجود در Shadow Warrior 2 اصلا حد و مرز ندارند و هرکجای بازی را که مینگریم، از وسعت و زیبایی محیط بازی حیرت زده خواهید شد. اکنون سه سال از انتشار نسخه اول بازی گذشته است و نباید انتظار دگرگونی در محیط این بازی را داشت، اما این ریبوت دوستداشتنی به قدری در قالب سنتی و شگفتانگیزش فرو رفته است که هیچ حرفی از لحاظ بصری برای نقد کردن باقی نمیگذارد. وقتی نام Devolver بر پشت یک اثر خورده باشد، بدون شک نباید انتظار چیزی کمتر از این را داشت. مخصوصا زمانی که در بخش گیمپلی بازی پایش را فراتر از یک شوتر تخیلی میگذارد و به قدری جذاب میشود که حتی شاید طراحی دیوانهکننده محیط بازی نیز نتواند نظر شما را به خود جلب کند. Shadow Warrior 2 دیگر فقط فاکتور سرعت عمل و دقت را در نظر نگرفته است و حال، استراتژی نیز جزوی از اصول گیمپلی بازی محسوب میشود. اینگونه بگویم که Shadow Warrior 2 علاوه بر داشتن هرآنچیزی که یک شوتر اول شخص میخواهد، مکانیزمهای متنوعی را در قبال تنوعِ بالایش اتخاذ کرده است. تنوع در همه چیز بیداد میکند! اسلحهها کلاسهای متفاوتی دارند اما هر یک از آنها با توجه به قابلیتهایی که ارائه میدهند، ویژگی و توانایی منحصر به فردی را به نمایش خواهند گذاشت؛ به این معنی که در Shadow Warrior 2 تنوعِ اسلحهها هیچگاه به محتوای آنها صدمه نزده است و هر یک از سلاحها توانایی و ویژگی خاص خود را دارد. سلاحهای سرد، شاتگانها، رگبارها، آر پی جیها، اسلحههای دستی و شمشیرها عضو جدید بازی Shadow Warrior 2 محسوب میشوند. علاوه بر سلاحهای گرم، شمشیرها و اسلحههای سرد نیز روند گیمپلی را دگرگون میسازند. گرچه تلفیقی از اسلحه و شمشیر نیز در بازی وجود دارد که استفاده از سلاحهای سرد را تا مقیاسهای دورتر نیز ممکن میسازد.
تنوعِ خیره کننده هر یک از سلاحها، علاوه بر محتوا و کاربردی که دارند، قابلیت ارتقا و شخصی سازی را نیز در خود جای دادهاند. هر یک از سلاحها، چه آنهایی که کوچکند و چه آنهایی که بر دوشِ هیولاهای بازی نیز سنگینی میکنند، تا خرتناق قابلیت شخصی سازی دارند. سلاحهای سرد نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. شمشسر کاتانا که به عنوان نماد این بازی شناخته میشود نیز شخصی سازی بالایی دارد و از قضا طرحهای مختلفی از آنها را میتوان در طول بازی یافت کرد؛ گرچه تغییر در ظاهر کانتانا، عملکرد آن را نیز به طور شگفتآوری تغییر میدهد.
المانهایی که Shadow Warrior 2 به نمایش میگذارد، سطح بازیهای Devolver را به کمالاتش نزدیک میکند. سرعت و دقت هنوز هم عضو جداناشدنیِ بازیهای Devolver است و اینبار به لطف تنوع بالای سلاحها، مبارزات نیز دشوارتر شدهاند. با وجود آنکه سازندگان قصد داشتند با متنوع کردن سلاحها جنبه استراتژیک بازی را تقویت کنند، اما باید صادقانه بگویم که هنوز هم تاکتیک «بکش برو جلو» در Shadow Warrior 2 جواب میدهد. لو وانگ علاوه بر سلاحهای سرد و گرم، چند عدد سلاح ولرم (!) نیز در روند بازی بدست خواهد آورد. سلاحهای ولرمِ بازی از قضا نیروهایی هستند که لو وانگ پس از انجام هر مأموریت بدست خواهد آورد. این نیروها میتوانند شما را در نابودیِ دشمنان، حتی با دستان خالی نیز کمک کند. سرعت بازی در یک کلمه؛ جنون آمیز است! وقتی به اواسط یک مأموریت میرسید، بازی حتی فرصت نفس کشیدن را هم به شما نمیدهند و کافیست برای چند لحظه قافیه را ببازید؛ انا لله و انا الیهِ راجعون! آنقدر از جنبه تنوع بازی سخن گفتیم که سرانجام واژه «تنوع» نیز کلیشهای شد، اما دلمان نمیآید که از تنوع به شدت بالای دشمنان و طراحی بینظیر آنها سخن نگوییم. هر یک از دشمنان با توجع به اکوسیستمی که بازی در آن جریان دارد، قابلیتها و واکنشهای خیره کنندهای را به نمایش میگذارند؛ این در حالی است که هوش مصنوعی بازی در یک کلام بدون نقص طراحی شده است. هیچ از موجودات بازی در یک مکان ساکن نمیمانند و به محض آنکه در زاویه دیدشان قرار بگیرید، از هیچ روشی برای کشتن شما غافل نمیشوند.
علاوه بر موجودات بازی که هریک از آنها در یک جبهه برای نابودی شما قرار میگیرند؛ معمولا در پایان هر مأموریت باسفایت غولپیکری انتظار شما را میکشد که البته در اکثر اوقات جدال با باس فایتها قرار نیست مبارزات لذت بخشی را برایتان رقم بزند. در مقابل دشمنان بازی، سیستم حرکتهای شخصیت اصلی نیز به افزایش سرعت بازی کمک شایانی میکند. اینطور نیست که یک ارتش از غولهای بی شاخ و دم به دنبال شما بیافتند و لو وانگِ گرامی نیز خشکش بزند؛ خیر! او میتواند روی ساختمانها راه برود، گهگاهی جهش سرعتی داشته باشد، از سلاحهای ولرمش (نیروها!) استفاده کند و سرانجام قسر در برود. آن سوی قضیه نیز دست و پا بسته نیستند! دشمنان بازی از هر جهتی فکرش را بکنید بر سرتان خراب میشوند و گاهی آنقدر تعدادشان زیاد خواهد شد که ماوس را رها کرده و تکه تکه شدن لو وانگ را نگاه میکند؛ دروغ چرا؟ گهگاهی هم ممکن است به صورت زیر لفظی چند عدد فحشِ آب نکشیده را نثار روح پاک سازنده کنید.
در بازی المانهای نقش آفرینی نیز به چشم میخورد، اما گفتگوی میان شخصیتها و انتخابهای که میکنید معمولا تاثیری بر روی روند بازی نخواهد گذاشت. در Shadow Warrior 2 بر خلاف نسخه اول که کاملا خطی دنبال میشد، قرار نیست که دائما در میدان جنگ دیده شوید یا مدام به حرکت کردن در یک محیط وسیع بپردازید. در Shadow Warrior 2 حق انتخاب دارید و میتوانید برای ساعتهای طولانی به خرید و فروش، ارتقا و کشف اسلحههای بازی بپردازید. البته با وجود آنکه Shadow Warrior 2 به شما حق انتخاب میدهد، اما هیچگاه نمیتوانید از آن محدودهای که سازندگان تعیین کردهاند پایتان را بیرون بگذارید. در بازی به لطف وسعت بالایی که هر یک از نقشهها دارند، تعیین کننده اصلی کار خودتان هستید. از چپ بروید یا راست مهم نیست؛ مهم آن راهی است که غولهای بی شاخ و دُمش کمتر باشد و این نیز به شما بستگی دارد. ناگفته نماند که لو وانگ به واسطه یکی از سلاحهای ولرمش میتواند همان قابلیتی که در سری Assassin’s Creed شاهدش هستیم را برای دیدن اجسامِ پشت دیوار به نمایش بگذارد.
شین، میم، رِ! اشتباه نگیرید. نه شوش است نه مولوی و نه راهآهن! Shadow Warrior 2 شگفتانگیز، منحصر به فرد و رویایی است (مدیونید اگر فکر کنید این دیالوگ را از جایی کش رفتیم). این بازی در جلوههای بصری شما را از هر لحاظ شگفت زده میکند. وقتی در محیطهای بارانیاش قدم میزنید، بیخیال از دنیا و جهنمی که درآن گیر کردهاید، دقیقهها و ساعتها به تماشای این تمدنِ غولآسا و بدون نقض خواهید پرداخت. بدون شک هر بازیکنی با دهان باز به میزبانی Shadow Warrior 2 خواهد رفت. طراحی محیط، چهره شخصیتها، سلاحها و تک تکِ اجزایش در یک کلام؛ واقعا خیره کننده است. زمانی که از یک سلاح برای دفعات متوالی استفاده میکنید، دود و سرخ شدن لوله تفنگها نیز دیده خواهد شد. هیجان حضور در یک محیط بارانی، آن هم با هجوم انواع و اقسام دشمنان، دقیقا زمانی که سلاحتان را در دست گرفتهاید واقعا وصف نشدنی و لذت بخش است.
محیطهای بازی با توجه به طبیعت Shadow Warrior 2 هیچ سر و تهی ندارد! «سر و ته نداشتن» نه به معنی بدش، بلکه کاملا برعکس. این بازی با توجه به قصهای که روایت میکند، محیطهای مختلفی را شامل میشود. از تکنولوژی محض گرفته تا محیطهای سنتی و کوچه خیابانهای چین. جالب است بدانید که این محیطها هربار دچار تغییرات گستردهای میشوند. اگر در فلان مأموریت وارد محیطی شدید، سعی کنید از دیدن آن نهایت لذت را ببرید؛ چرا که اگر بازهم به همین محل بازگردید با طرحها و بخشهای جدید آن آشنا میشوید و جلوههای بصری «فلان مرحله» به یغما خواهد پیوست. طبیعت بازی مریض است؛ باز نه به معنی بدش، بلکه کاملا برعکس! محیطها و شخصیتهای بازی با اتفاقاتی که بازی روایت میکند کاملا در تضاد است. لو وانگِ بددهن حتی یک دیالوگ خشک و خالی برای جدی بودنِ قضیه نمیزند و از تمام قضایا شوخیهای خندهدار و گاها بینمکی میکند؛ حتی وقتی چندین غول بی شاخ و دم بر او یورش میبرند.
دیگر وقتی میگوییم جلوههای بصری بازی هیچ نقضی ندارد، باید متوجه شده باشیم که نورپردازی آن نیز عاری از هرگونه مشکل است. اصلا شما فقط دلتان میخواهد که شب شده و ماه به آسمان بیاید. یک «گور پدر بازی» میزنید تنگش و مدام اسکرینشات تهیه کرده که عکس پروفایلتان نمایید. خیلی خلاصه و جمع و جور بگویم؛ از این حیث بازی را نمیتوان در حیطه انتقاد قرار داد.
تاکنون بارها و بارها برایم سوال شده است که چگونه یک هیولا خلق میکنیم که صدایش در طبیعت هیچ معادلی ندارد، اما زمانی که پایمان را وارد دنیایی مثل Shadow Warrior 2 میگذاریم، تک تک صداها با اجزایش همخوانی دارد. باید سازندگان را ایستاده تشویق کرد برای این همه ظرافتی که به خرج دادهاند. صدای هر یک از هیولاها، جدا از واکنشهایی که نسبت به موضوعات مختلف میدهند، واقعا به ریخت و قیافههایشان میخورد و صدای لو وانگ که دیگر نور علی نور است. گرچه معتقدم برای صداگذاری اسلحهها برخلاف کرکترهای بازی، ظرافت کمتری را به عمل آوردهاند اما با این حال همه چیز طبیعی و خیلی هم خوب! موسیقی نیز چیزی نیست که بتوان اسمش را «قطعه شاهکار» نامید و فقط چیزی در حد و اندازههای یک بازی شوتر تخیلی است. گرچه با اباهتی که بازی دارد، بعید است که اصلا موسیقی بازی به چشم بیاید.
در مجموع بازی Shadow Warrior 2 یک شوتر لذتبخش، جنون آمیز و منهای داستانش، یک شاهکار مثالزدنی است. این بازی بر خلاف نسخه اول، المانهای نقش آفرینی را وارد بدنه اصلی بازی کرده است. گرچه Shadow Warrior 2 نیز مانند بسیاری از شوترهای نسل حاضر در بخش داستانسرایی عملکرد قدرتمندی ندارد و متأسفانه به نسخه اول بازی متصل است؛ اما همچنان شخصیت بددهن و شوخطبع بازی به دل مینشیند و برای یک شوترِ تخیلی همین کافیست. جلوههای بصری بازی نامتناهی است و با وسعتی که تک تک مراحل بازی دارد، نمیتوان حد و مرزی برای تماشای جلوههای خیره کننده بازی در نظر گرفت. بی برو برگرد، Shadow Warrior 2 شما را نسبت به آن چیزی که باید باشد شگفت زده میکند. تجربه این بازی برای هر شخصی که این مقاله را میخواند، چیزی فراتر از واژه «ضروری» است. اگر دلتان یک بکش بکش حسابی میخواهد، پس پیش به سوی Shadow Warrior 2. لحظهای درنگ نکنید!
نکات مثبت: گیمپلی روان و هیجان انگیز – مبارزات خارقالعاده به همراه طراحی بینظیر جلوهها – محیطهای متنوع و گیرا – تنوع در همه چیز!
نکات منفی: روایت کند و متصل داستان به نسخه قبل – صداگذاری بد برخی از اسلحهها