انیمیشن Coco که هفته گذشته اکران خود را در سرتاسر جهان آغاز کرد، در هفته دوم نیز توانست موفقیتهایش را ادامه داده و در جایگاه نخست «باکس آفیس» (Box Office) قرار بگیرد.
همانطور که در مقالات پیش اشاره کرده بودیم، انیمیشنهای شرکت دیزنی رکوردار بیشترین فروش در روز شکرگذاری هستند و به لطف نبود تازه اکرانهای گسترده و مطرح در این هفته، انیمیشن Coco باز هم با فاصله مناسبی در جایگاه اول قرار گرفت. البته نبود تازه اکران جدید به این معنی نیست که هیچ اتفاقی در این هفته رخ نداده است چرا که فیلم Lady Bird با قدرت به فروش خود ادامه داده و The Disaster Artist نیز در اکران محدود خوش درخشید. البته فیلم The Shape of Water استودیوی «سرچلایت» (Searchlight) میانگین بیشترین فروش نسبت به هر سالن سینمایی را از آن خود کرد.
در جایگاه نخست، انیمیشن Coco دیده میشود که با فروش ۲۶.۱ میلیون دلاری خود در این هفته توانست موقعیت هفته پیش خود را حفظ کرده و فروش داخلی خود را (پس از گذشت ۱۲ روز) به ۱۰۸.۷ میلیون دلار برساند. جالب است بدانید که افت ۴۸.۶ درصدی این اثر نسبت به پیشبینیهای صورت گرفته و در مقایسه با دیگر آثار هم سبک خود (انیمیشنهای Moana و Tangled به ترتیب با افت ۵۰ و ۵۶% در هفته دوم) پایینتر بود. هر دوی انیمیشنهای نامبرده در نهایت موفق شدند ۲۰۰ میلیون دلار از بازار داخلی به دست آورند و به نظر میرسد که انیمیشن Coco برای رسیدن به چنین میزان فروشی هیچ مانعی جلوی رویش ندارد.
Coco در بازار بینالمللی عملکرد به مراتب بهتری را از خود به جا گذاشت و توانست با فروش ۶۹ میلیون دلار در خارج از آمریکا، فروش خارجی خود را به ۱۷۱ میلیون دلار و فروش جهانیاش را به ۲۸۰ میلیون دلار برساند. از جمله کشورهای جدیدی که این انیمیشن به تازگی در آنها بر روی پرده رفته است میتوان به فرانسه، بلژیک و اسپانیا اشاره کرد. لازم به ذکر بوده و که فروش Coco در کشور چین نسبت با ۱۴۸% افزایش مواجه شده و تا به این لحظه به ۷۵.۶ میلیون دلار رسیده است. به این ترتیب، این اثر به پرفروشترین انیمیشن استودیوی پیکسار در چین و سومین انیمیشن پرفروش شرکت دیزنی (پس از Zootopia و Big Hero 6) در آن کشور تبدیل شده است. از جمله کشورهایی که در آینده میزبان انیمیشن Coco خواهند بود میتوانیم به استرالیا، ایتالیا، برزیل، کره جنوبی، بریتانیا و ژاپن اشاره کنیم.
در جایگاه دوم اثر ابرقهرمانی Justice League شرکت «برادران وارنر» (Warner Bros) به چشم میخورد که در این هفته با ۶۰% افت مواجه شده و فروشی معادل ۱۶.۵ میلیون دلار را در آمریکا (با فروش ۱۹۷ میلیون دلار تا به این لحظه) کسب کرد. این فیلم از ۶۶ کشور خارجی حدود ۳۵.۷ میلیون دلار دیگر به دست آورد و فروش خارجیاش را به ۳۷۰ و فروش جهانیاش را به ۵۶۷ میلیون دلار رساند.
فیلم Wonder شرکت «لاینزگیت» (Lionsgate) با فروش ۱۲.۵ میلیون دلار در این هفته به جایگاه سوم قناعت کرد. Wonder تاکنون از سینماهای آمریکا ۸۸ میلیون دلار و از دیگر نقاط جهان حدود ۱۲ میلیون دلار (با فروش ۷.۸ میلیون دلار از ۴۶ کشور در این هفته) و در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار کسب کرده است.
جایگاه چهارم را فیلم Thor: Ragnarok اشغال کرده که با فروش ۹.۷ میلیون دلار در بازار خارجی، مجموع فروش داخلی خود را به ۲۹۱.۴ میلیون دلار رساند و در نظر دارد تا در آینده از مرز ۳۰۰ میلیون دلار نیز عبور کند. این فیلم ۱۶.۲ میلیون دلار دیگر از بازارهای خارجی به جیب زد و فروش جهانی آن رقم ۸۱۶.۴ میلیون دلار را نشان میدهد.
فیلم کمدی Daddy’s Home 2 شرکت «پارامونت» (Paramount) جایگاه پنجم پرفروشترین آثار سینمایی این هفته را اشغال کرده و ۷.۵ میلیون دلار در آمریکا فروخت. این فیلم در مجموع ۸۲.۸ میلیون دلار در آمریکا و حدود ۳۴ میلیون دلار (که شامل فروش ۱۵.۶ میلیون دلاری این هفته آن نیز میشود) در بازارهای بینالمللی فروش داشته است.
در نقاط دیگر از جدول باکس آفیس، فیلم Lady Bird را مشاهده میکنیم که با در اختیار داشتن ۱ هزار و ۱۹۴ سالن سینمایی (با افزایش ۴۰۳ سالن نسبت به هفته گذشته)، این هفته وارد اکران گسترده شده و ۱.۴ میلیون دلار فروخت. این اثر تاکنون ۱۷ میلیون دلار در آمریکا فروش داشته و به چهارمین اثر سینمایی پرفروش استودیوی A24 تبدیل شده است. فراموش نکنیم که Lady Bird هنوز در اوایل راه خود قرار داشته و گفته میشود که قرار است تعداد سالنهایش را در فصل تعطیلات اقزایش دهد.
فارق از Lady Bird، فیلم The Disaster Artist که اتفاقا آن هم محصول استودیوی A24 است در این هفته به صورت محدود و در ۱۹ سالن سینمایی بر روی پرده رفت و ۱.۲ میلیون دلار (میانگین ۶۴ هزار و ۲۵۴ دلار از هر سالن) فروخت. طبق گفتههای خود استودیوی سازنده، موفقیت The Disaster Artist بیشتر مدیون تبلیغات دهان به دهان تماشاگران بوده و تعداد سالنهای تحت پوشش آن در هفته ۀینده به ۸۰۰ جایگاه افزایش پیدا خواهد کرد و در فصل جوایز نیز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.
هرچند The Disaster Artist در بخش اکران محدود بیشترین فروش را از آن خود کرد، اما پرفروشترین فیلم در این بخش با توجه به میانگین فروش از هر سالن به The Shape of Water استودیوی سرچلایت تعلق دارد که تنها از ۲ سالن سینمایی، ۱۶۶ هزار دلار (میانگین ۸۳ هزار و ۴۰۰ دلار از هر سالن) فروش داشت.این فیلم تعداد سالنهایش را در هفته آینده به ۱۴ جایگاه و تا فصل تعطیلات به ۷۰۰ الی ۸۰۰ جایگاه افزایش خواهد داد.
فیلم Wonder Wheel در ۵ سالن سینمایی اکران خود را آغاز کرد و ۱۴۰ هزار و ۵۵۵ دلار (با میانگین ۲۸ هزار و ۱۱۱ دلار از هر سالن) فروخت؛ علاوهبر این، فیلم Titanic به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگیاش باری دیگر در ۸۷ سالن بر روی پرده رفت و حدود ۴۱۵ هزار دلار فروش داشت.
هفته آینده منتظر اکران چه آثار سینمایی باشیم؟
تنها فیلم مطرحی که هفته آینده بر روی پرده خواهد رفت، Just Getting Started نام داشته که گفته میشود ۱ هزار و ۵۰۰ سالن سینمایی را در اختیار خواهد داشت.
در ادامه میتوانید لیست پرفروشترین آثار سینمایی این هفته را مشاهده کنید: