بازی Star Wars Jedi: Fallen Order عنوانی است که شاید بتواند مقداری از جلوه بد EA را از بین ببرد. این عنوان اکشن سوم شخص چند روز دیگر در دسترس خواهد بود پس با این پیشنمایش همراه گیمشات باشید.
EA به صورت انحصاری لایسنس بازیهای جنگ ستارگان را در اختیار دارد ولی به بدترین شکل ممکن از آن استفاده کرده است. در یک دهه اخیر شاهد بازیهای خوبی از جنگ ستارگان نبودهایم، اما بازی Star Wars Jedi: Fallen Order قصد دارد اوضاع را تغییر دهد. Star Wars Jedi: Fallen Order قرار است یک بازی داستان محور باشد. این عنوان توسط Respawn Entertainment ساخته میشود که سابقه بسیار خوبی دارد.
نکاتی که پیش از خرید بازی Star Wars Jedi: Fallen Order باید بدانید:
پیشزمینه داستانی
Fallen Order بین دو فیلم Revenge of the Sith و A New Hope جریان دارد. زمانی که امپراطوری به شکل کامل شکل گرفته و Order 66 بیشتر جدایها را کشته است. در این دوران شما کنترل شخصیت کال را برعهده دارید که یک جدای سابق است. او هویت و قدرتهایش را مخفی کرده و در حال فرار از دست امپراطوری است. در شروع بازی اما یک سری اتفاقات رخ میدهد که کال را مجبور به استفاده از قدرتهایش میکند. با اینکار امپراطوری از وجود کال آگاه میشود و The Second Sister برای شکار او فرستاده میشوند. این گروه به صورت شخصی توسط دارک ویدر تعلیم دیده است و در شکار جدایها تخصص دارند.
شخصیتها
کال قرار است شخصیت اصلی بازی باشد، ولی همراهان او در بازی چه کسانی هستند؟ داستانهای جنگ ستارگان بدون حضور رباتها ناقص است و در این نسخه نیز یک اندروید کوچک به اسم BD-1 همراه کال است. دیگر شخصیت مهم بازی Cere Junda، یک جدای سابق و استاد کال است. Greez Dritus خلبان سفینه کال است. همچنین یک سری شخصیت شناخته شدهتر نیز در این بازی حضور خواهند داشت، به عنوان مثال حضور رهبر گروه شورشی، Saw Gerrera، در بازی تایید شده است.
نبود انتخابهای داستانی
نیرو جدایها یک قدرت کاملا خوب یا بد نیست و به این موضوع بارها در این سری پرداخته شده است. به همین خاطر انتظار اولیه این بود که به بازیکنان اختیار داده شود تا شخصیت خود را ( چه خوب چه بد) شکل دهند. پیش از این نیز بازیهای جنگ ستارگان همچین انتخابی به بازیکنان داده و بازخوردهای خوبی نیز کسب کرده بودند. با این وجود استودیو Respawn تایید کرده است که Fallen Order دارای روایت کاملا خطی خواهد بود.
بخش تکتفره
شاید خیلیها باور نکنند که EA اجازه ساخته شدن یک بازی کاملا تکنفره را داده باشد، با این وجود باید اعلام کنیم که بازی Star Wars Jedi: Fallen Order یک تجربه کاملا تکنفره خواهد بود. استودیو Respawn تایید کرده است که هیچ بخش چندنفرهای در بازی وجود ندارد و بخش داستانی نیز خالی از هرگونه قسمتی آنلاینی خواهد بود. این عنوان یک تجربه کاملا یک نفره است و هیچ چیزی برای انحراف از آن در بازی وجود ندارد.
جهان مترویدونیا
Star Wars Jedi: Fallen Order قرار است یک بازی کاملا خطی باشد، پس یک جهانِ باز برای گشت و گذار در بازی وجود ندارد. ولی این موضوع به این معنی نیست که بازی فقط پر شده از راه روهای مختلف که از شما میخواهد از یک نقطه به نقطه دیگر بروید. بنابر صحبتهای توسعه دهندگان، بازی دارای یک سری عناصر مترویدونیا است که یعنی برای به دست آوردن قدرتهای جدید شما لازم دارید به مناطق مختلف دوباره بازگردید.
نبود بخش نیوگیم پلاس
طراحی مترویدونیا بازی بر روی تمام مناطق بازی تایثر میگذارد و به همین علت بخش نیوگیم پلاس از بازی حذف شده است. اگر شما بازی را با داشتن تمامی مهارتها و قابلیتها آغاز کنید، دیگر تمامی بخشهای مربوط به کسب این تواناییها بیمعنی میشد. به همین خاطر برای حفظ تعادل در بازی تصمیم گرفته شده نیوگیم پلاس از بازی حذف شود.
معماهای بازی Star Wars Jedi: Fallen Order
وجود معماها در عناوین مترویدونیا، یک ضرورت محسوب میشود ولی اجازه دهید مقداری در این باره صحبت کنیم. قرار نیست تمامی تمرکز بازی بر روی مبارزات بازی باشد، شما ساعتهای زیادی را میتوانید صرف گشت و گذار در بازی و حل کردن معماهای مختلف بپدازید. حل کردن معماهای میتواند شامل بخشهای پلتفرمینگ یا استفاده از قدرتها برای باز کردن مسیر جدید است.
مبارزات بازی Star Wars Jedi: Fallen Order
جدا از هرچیزی، دلیل اصلی همه ماها برای بازی کردن این عنوان استفاده از شمشیرهای نوری به عنوان یک جدای در مبارزات است. بنابر ادعاهای خود استودیو مبارزات بازی قرار است شبیه Sekiro: Shadows Die Twice باشد. این یعنی مبارزات کند و با فکر طراحی شدهاند. بازیکنان باید دبنال نفاط ضعف دشمنان باشند، آنها خسته کنند و زره آنها را بشکنند تا سرانجام بتوان آنها را از پیش رو برداشت.
سیو کردن بازی
استودیو فرامسافتور تنها در زمینه مبارزات منبع الهام استودیو Respawn نبوده است. شما تنها در یک سری نقاط خاص میتوانید بازی را سیو کنید. همچنین مشابه سری دارک سولز استفاده از این نقاط تمام دشمنان کشته شده را زنده خواهد کرد. همچنین بازگرداندن میزان سلامتی خود نیز با canisters صورت میگیرد که اندروید BD-1 به شما خواهد داد. این مکانیزم بازی دقیقا شبیه استفاده از فلاسکها در سری دارک سولز است.
انوع دشمنها
تاکنون تعداد قابل توجهی دشمن در تریلرهای بازی مشاهده کردهایم. بازیکنان بیشتر از هرچیزی با استورمتروپرها و فلیمتروپر (Flame Troopers) روبه رو میشوند. استودیو همچنین یک نوع کاملا جدید از استورمتروپرها را برای بازی طراحی کرده است که در شکار جدایها تخصص داشته و Purge Troopers نام دارند. جدا از آن، تنوع دشمنان در بازی بسیار بالا است. جدا از دشمنهای انسانی، تعداد قابل توجهی دشمن غیرانسان نیز در بازی قرار داده شده که باس فایتها را از آنها باید جدا کرد.
شمشیر نوری
شمشیر نوری قرار است بخش مهم از گیمپلی بازی باشد. جز اینکه شمشیر نوری اسلحه اصلی شما در مبارزات است، شما میتوانید ان را به صورت کامل شخصیسازی کنید. هنوز استودیو سازنده با جزئیات در این مورد توضیحی نداده است، ولی میدانیم مواردی مثل رنگ شمشیر و طراحی آن قابل تغییر است. این احتمال نیز وجود دارد که بتوانید قدرت شمشیر را نیز بیشتر کنید.
قدرتهای کال
شمشیر نوری تنها نیمی از طراحی مبارزات بازی را شامل میشود و دیگر موضوع مهم، قدرت و تواناییها کال به عنوان یک جدای است. تاکنون چند توانایی برای کال تایید شده است و باید انتاظر داشت که تعداد آنها در بازی نهایی بیشتر باشد. همانطور که انتظار میرود نیروی کشیدن و هل دادن در بازی وجود دارند. بازیکنان از یک توانایی دیگر برای پرش دوم در هوا میتوانند استفاده کنند. Force Stasis به کال اجازه میدهد که دشمنان را کند یا منجمد کند. دیگر توانایی کال که تایید شده نیز به او سرعت با شتاب بالا برای یک بازه زمانی بسیار کوتاه میدهد.
سفینه فضایی
در بالا به کشتی The Stinger Mantis اشاره کردیم، ولی اهمیت این کشتی در بازی چیست؟ این سفینه برای بازیکنان حکم یک هاب را خواهد داشت. در این مکان بازیکنان میتوانند بازی را سیو، شخصیت خود را آپگرید و شخصی سازی کرده و به دیگر شخصیتها کمک کند. همچنین توسعه دهندگان به این موضوع اشاره کردهاند که سعی آنها این است که بازی دارای صفحه بارگذاری نباشد. این موضوع یعنی سفر کردن از یک سیاره به سیاره دیگر در زمان واقعی رخ میدهد. شما میتوانید از این زمان استفاده کنید تا در کشتی به گشت و گذار پرداخته و با دیگر شخصیتها صحبت کنید.
مدت زمان گیمپلی بازی
یکی از نگرانیهای طرفداران این است که مدت زمان گیمپلی Fallen Order خیلی کم باشد. با این وجود استودیو Respawn اعلام کرده که این موضوع درست نیست. اما هنوز اعلام نشده که بازی چند ساعت کمپین داستانی دارد و تنها به این گفته بسنده کردند که یک تجریه درست و حسابی برای بازیکنان خواهد بود. کارگردان بازی چندی پیش اعلام کرده بود که بازی طولانیتر از چیزی است که خودش انتظار داشت.
خریدهای درون برنامهای
سوالی که در مورد تمامی بازیهای جدید باید پرسید این است که اوضاع خریدهای درون برنامهای آن چطور است؟ این موضوع در مورد عناوینی که EA ناشر آنها است بیشتر صدق میکند. الکترونیک آرتز اعلام کرده که بازی Star Wars Jedi: Fallen Order هیچگونه پرداخت درون برنامهای و لوت باکسی نخواهد داشت. بازی تنها دارای بخش تک نفره است که داستانی کاملی دارد و از همان روز اول در دسترس همه قرار خواهد داشت.