بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds که به صورت Early Access منتشر شده، بیش ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته است.
اگر به بازیهای پرفروش بازار نگاه کنیم، متوجه میشویم که فروش زیاد آنها کاملا قابل پیشبینی و تضمین شده است. به عنوان مثال، اکثر بازیهای AAA، و به خصوص آنهایی که تبلیغات فراوانی دارند، فروش بسیار زیادی را تجربه میکنند اما این موضوع در مورد بازیهای کوچکتر و به اصطلاح مستقل صدق نمیکند. این دسته از بازیها تبلیغات زیاد و گرافیک سرسامآوری ندارند، اما در عوض دارای گیمپلی خالص و بسیار اعتیاد آوری هستند که بازیکنان به هیچ وجه از تجربه کردن آنها خسته نمیشوند. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds نیز در همین دسته قرار میگیرد.
این بازی تیراندازی آنلاین اکثر مخاطبانش را مدیون تبلیغات دهان به دهان و ویدیوهای منتشر شده از آن در شبکههای اجتماعی است. در چند ماه اخیر، همه اخبارهای مهم صنعت گیم در همین بازی خلاصه شده و بازیکنان زیادی تصمیم گرفتهاند تا آن را خریداری کنند. کار به جایی رسیده که این عنوان اکنون فروشی بیش از ۱۰ میلیون نسخه را آن هم در حالی که تنها به صورت Early Access در شبکه استیم منتشر شده است، تجربه کند.
برای بسیاری از عناوین (حتی AAA) رسیدن به چنین موفقیتی یک رویا طلقی میشود، چه برسد به بازی مستقلی که تنها بر روی پلتفرم پیسی در دسترس بوده و حتی به صورت کامل نیز منتشر نشده است! بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds به خوبی نشان دهنده این موضوع است که بازیکنان علاقه زیادی به این دسته از عناوین با گیمپلی جذاب و غنی دارند که متاسفانه سازندگان عناوین AAA به کلی آن را نادیده گرفتهاند. لازم به ذکر بوده که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds در ماه گذشته رکورد بازیکنان فعال خود را برای باری دیگر جا به جا کرد.
مکانیزم گیمپلی این بازی اینگونه است که صدها بازیکن وارد نقشه بازی میشوند و در ابتدا هیچ تجهیزاتی به غیر از لباس ندارند. آنها باید در شهرها، روستاها و دیگر مناطق این نقشه به جست و جوی مهمات و غذا بپردازند و سعی کنند تا زنده بمانند. در نهایت تنها یک بازیکن و یا یک گروه به عنوان برنده نهایی مسابقه معرفی میشود و دیگر بازیکنان/ گروهها از بین خواهند رفت. این بازی از همان ابتدا بازیکنان را با چالشهای زیادی روبه رو میکند و بارها پیش میآید که بازیکنان در همان لحظات اولیه جان خود را از دست بدهند، اما این نکته نه تنها از جذابیت بازی کم نکرده، چه بسا که به اعتیاد آور بودن آن نیز کمک بسیاری کرده است.
«چانگ هان کیم» (Chang Han Kim)، نائب رییس استودیوی سازنده بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds، در این رابطه گفت:
شور و اشتیاقی که بازیکنان نسبت به عنوان ما دارند، بسیار دلگرم کننده و لذتبخش است. بازیکنان همواره به این عنوان لطف داشته و با بازخوردهای خود سعی کردهاند تا به تیم توسعه دهنده در پیشرفت این عنوان کمک کنند. تیم سازنده نیز سخت مشغول کار است تا گیمپلی این عنوان را بیش از پیش بهینه کرده و آن را در انتهای سال جاری میلادی برای پیسی و ایکس باکس وان منتشر کند.
ناگفته نماند که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds در آیندهای نزدیک برای ایکس باکس وان نیز متشر خواهد شد.