بازی Middle earth: Shadow Of War بدون شک لقب یکی از شایستهترین دنبالههای نسل هشتم را به خود اختصاص میدهد. با ما در بررسی این بازی همراه گیم شات باشید.
بازی Middle earth: Shadow Of War در مسیری که نسخه قبلی بر آن پا گذاشته بود قدم میگذارد و آن را به تکامل میرساند. اجزای گیمپلی Middle earth: Shadow Of War در کنار یکدیگر منجر به اتفاقی بزرگ شدهاند و بازی ساعتها سرگرمی برای مخاطبش به همراه میآورد. از آن سوی ماجرا ما با تمی تاریک از تمدن سرزمین میانه طرف هستیم؛ داستانی که در مواقعی جزئیات جالبی را از دنیای ارباب حلقهها به نمایش میگذارد. این نشان میدهد که تیم سازنده علی رغم محدودیتهای موجود و برخی از تصمیمات اشتباهشان، داستان و نحوه روایتش را کاملا جدی گرفتهاند. Middle earth: Shadow Of War اگر چه یک بازی تک نفره و جهان باز است، اما منوی آن را لوتباکسهایی تزئین کردهاند که عملا بزرگترین ضربه را به تجربه کامل بازی میزنند.
پس از ماجرای Shadow Of Mordor و نابودی نیروی شر، تالیون قدم در راه حماسهای جدید میگذارد. Middle earth: Shadow Of War شاید اصولا بیشتر به یک اقتباس بزرگ یا پیشدرآمد شباهت داشته باشد اما به واقع داستان بزرگی را روایت میکند. هنوز هم تک تک اجزای دنیای سررزمین میانه داستان و تاریخ خودشان را دارند. چه بسا که حالا جاهطلبی سازندگان منجر به حضور شخصیتهای بزرگی در بازی Middle earth: Shadow Of War شده است. شخصیت آشنای دنیای ارباب حلقهها که ما هم قصد نداریم آنها را برایتان اسپویل کنیم. تالیون حالا پایش را در نبردهایی گذاشته است که هم از نظر ابعاد بزرگتر از قبل ارزیابی میشوند و هم از نظر تنوع چالش چیزی کم نمیگذارند. Middle earth: Shadow Of War بیشتر شبیه به یک سفر علمی تخیلی در دنیای تالکین و ارباب حلقهها است و داستان آن نیز شرایط پراکندهای دارد. از این رو در اغلب اوقات اکثر مراحل اصلی بازی ویژگیهای مشترکی با مراحل فرعی آن از حیث داستانی دارند.
کاراکترهای بازی به واسطه شیوه روایت داستان در شخصیت پردازی مظلوم واقع میشوند. البته که شخصیت اصلی را باید از این قاعده مستثنا دانست، اما در هر صورت شیوه روایت توانایی محدودی در پرورش کاراکترها دارد. با بزرگتر شدن دنیای بازی و در ادامه نقشه اصلی Middle earth: Shadow Of War، کارهای بسیار برای انجام دادن خواهید داشت. یکی از بزرگترین نقاط ضعف نسخه قبلی سرزمین میانه این بود که شما در نقاط مختلف نقشه بازی به ندرت با مناطق متفاوتی رو به رو میشدید و چنان ارزیابی میشد که انگار با یک نوع اکوسیستم در بازی طرف هستید؛ این موضوع در Middle earth: Shadow Of War کاملا ارتقا یافته و شما شاهد محیطهای متنوعی خواهید بود. مناطق شهریتر شدهاند و نبردها هم ویژگیهای جدیدی دارند. شاید آنهایی که برای اولین بار پا به سرزمین میانه میگذارند، ماموریتهای ابتدای داستان (علی الخصوص مراحل فرعی) کمی تکراری جلوه کند و سیستم پاداشدهی بازی ظالمانه به نظر برسد. اما برای کسانی که پیشتر Shadow Of Mordor را تجربه کردهاند احتمالا چنین شرایطی را احساس نخواهند کرد. بازی شرایط دفاع از قلعه را بارها و بارها تکرار میکند و معمولا این وضعیت دفاعی تغییر هویت نمیدهد و احتمالا این موضوع پس از مدتی آزار دهنده جلوه کند.
سیستم ارتقای ویژگیهای شخصیت اصلی و تواناییهایش درست چیزی شبیه به نسخه قبلی است و شما با هربار جمعآوری تجربه میتوانید بخشی از ویژگیهایتان را ارتقا دهید. اینبار درخت مهارت به شکل سرسامآوری پر جزئیات و متنوعتر شده است. با پیشروی در بازی کمبوها و قابلیتهای جدیدی به شخصیت اصلی اضافه میشوند؛ البته بخشی از این قابلیتها در نسخه قبلی هم وجود داشتند. Middle earth: Shadow Of War دقیقا تمامی ویژگیهای خوب نسخه قبلی را در خلق محیطهای جدیدش وام گرفته و در مواقعی چاشنی خلاقیت را به آن افزوده است. البته که شما هم احتمالا گهگاهی عدم وجود انسجام در مراحل بازی را احساس خواهید کرد و روند برخی ماموریتها پس از مدتی بیمعنی و سردرگم به نظر میرسند. برای مثال در ابتدای بازی وقتی پایتان را به دنیای جدید سرزمین میانه (حداقل از حیث ظاهری) میگذارید، احتمالا جا به جا شدن در محیط و انجام برخی فعالیتها جذابیت بالایی برایتان خواهد داشت. اما رفته رفته متوجه میشوید که جا به جاییهای صورت گرفته تقریبا هربار به بهانه دفاع از مناطقی تکرار میشود و این تکرار شاید بزرگترین ضربه را به سیستم نبردهای بینظیر بازی وارد کرده باشد. جوری که گاهی احساس میکنید بازی Middle earth: Shadow Of War اگر از یک داستان خطی پیروی میکرد به سرانجام بهتری منجر میشد تا اینکه بازیکنان را در جهان آزادش رها کرده و هربار به یک بهانه ساده آنها را در نقشه جا به جا کند. واقعیت این است که گاهی جا به جا شدن در نقشه Middle earth: Shadow Of War خسته کننده میشود.
بازی Middle earth: Shadow Of War در گیمپلی پیشرفتهای زیادی داشته است. از سیستم بسیار محبوب نمسیس بگیرید و همینجور بیایید بالا تا برسید به مبارزات و نبردهای بازی. سیستم مبارزات بازی دقیقا ویژگیهای نسخه قبلی را دارد و از همان فرمول پیروی میکند. اکثر مبارزات بسیار شلوغاند و کمی غفلت میتواند دخل شخصیت اصلی را بیاورد. چه بسا که حالا Orcها از حملات متنوعتری استفاده میکنند و احتمالا خیلی زودتر از چیزی که تصور میکنید توسط آنها غافلگیر میشوید. رفته رفته به تنوع کمبوها و امکانات شخصیت اصلی (و البته ارتش او!) افزوده خواهد شد و نبردها جان تازهای میگیرند. البته در این میان سیستم خشک و بد قلق کنترل شخصیت اصلی گاها میتواند آزاردهنده جلوه کند. برای مثال گاهی پیش میآید که شخصیت اصلی بیهوده از مسیر اصلی منحرف شده و به دیوار میچسبد و از آن بالا میرود؛ چرا که در این بین کنترل سرعت با پرش از موانع دکمههای یکسانی دارند و از آنجایی که شخصیت اصلی از همه چیز بالا میرود، احتمالا در هنگام نبرد با دشمنان کمی اذیت خواهید شد.همچنین سیستم کنترل شخصیت اصلی هنگام قدم زدن، علی الخصوص در زمان بالا رفتن از پلهها حسابی مصنوعی جلوه میکند. این شرایط در خصوص سایر کاراکترها وضعیت بدتری دارد و اگر چه از وضعیت فنی قابل قبول بازی چیزی کم نمیکند، اما گاها توی ذوغ میزند.
در سیستم Nemesis بازی ویژگیهای جدیدی انتظارتان را میکشد. Middle earth: Shadow Of War علاوه بر حفظ ویژگیهای جذاب نسخه قبلی، چند المان جدید هم به سیستم Nemesis اضافه کرده است. البته به نظر میرسد که ویژگی Nemesis همچنان جای پیشرفت دارد، اما در هر صورت این حالت از بازی Middle earth: Shadow Of War وضعیت بسیار خوبی داشته و بسیار سرگرم کننده است. در این نوع از سرگرمی تنوع و خلاقیت حرف اول را میزند و بازی Middle earth: Shadow Of War مانند نسخه قبلی در این زمینه حرفی برای گفتن نمیگذارد. برای شکار کردن Orcها کار بسیار سختی در پیش رو خواهید داشت و تنوع گونهها بسیار بالا رفته است. برخی از این Orcها به سادگی از پا در میآیند و بعضی دیگر مانند اکثر Captainها شانس کمی را برای پیروزی در مقابلتان میگذارند. حال هر یک از این نژادها که بسته به نوعشان قابلیتهای مختلفی دارند، با یک سری ویژگیهای جالبی تعریف شدهاند. گروهی تنها یک بار به شما فرصت خودنمایی میدهند و اگر شکست بخورید باید دورشان را خط بکشید. تمامی سلاحهایی که نژادهای مختلفی از دشمنانتان به دست گرفتهاند، همگی از نوعی جادو بهره میبرند. برخی از این سلاحها حاوی نفرین هستند، برخی آتشین و برخی هم اصلا دیده نمیشوند! به طور کلی هر یک از دشمنان بازی با یک سری مشخصههایی تعریف میشود و علی رغم آنکه داستان و گذشته خودشان را دارند، شما را واقعا به چالش میکشند. چه بسا که در برخی نبردها تعدادشان بسیار بالا میرود و به طبع، رقابت با آنها سختتر میشود.
گیم پلی علاوه بر ویژگیهای بسیار خوب و سرگرم کنندهاش، یک سری ایرادات جزئی هم دارد. نمونهای از همین ایرادات را پیشتر به آن اشاره کردیم؛ اینکه کنترل شخصیت اصلی هنوز جای کار دارد و برخی عملکردها بسیار مصنوعی جلوه میکند. نمونه بارزش نحوه بالا رفتن از پلهها است که اصلا طبیعی به نظر نمیرسد. علاوه بر اینها، محیط کلی بازی باگهای متعددی دارد که اگر چه مانع از پیشروی شما نخواهد شد، اما در هر صورت آزاردهندهاند. بارها برایم پیش آمد که هنگام عبور از مناطق مختلف بازی همسفر ماموریتهای بازیام کاملا نامرعی شدند. بازی هر چند از حیث فن مشکلات ریز و درشتی دارد، اما در بخش مبارزات کاملا جبران میکند. مبارزات در یک جمله هیچگاه تکراری نخواهند شد و هربار ویژگی جدیدی به آن اضافه میشود؛ این ویژگیهای جدید شامل کمبوها و قابلیتهای شخصیت اصلی در درخت مهارت میگردند. سلاحها نیز از تنوع بیشتری بهره میبرند و در مجموع مبارزات بازی Middle earth: Shadow Of War هیچگاه به مرز کسالتآور شدن نزدیک نمیگردد.
اگر چه در این نقطه از نسل هشتم بازیها ما معمولا با قابی از جلوههای بصری فکانداز طرف هستیم، اما Middle earth: Shadow Of War چندان مشخصه قابل توجهی برای ارائه کردن در این بخش ندارد. البته قطعا بر روی شاخصه جلوههای بصری اثر مُهر رضایت بخشی هک میشود، اما به نظر میرسد که بازی هنوز جای کار دارد. اکثر کات سینها جلوههای بصری فوق العادهای دارند، اما به محض سوئیچ شدن در محیط اصلی تحول گرافیکی کاملا محسوس است. با تمامی این توصیفات ما همچنان با محیطها و طرحهای زیبایی طرف هستیم و تم کلی دنیای سرزمین میانه قطعا قابل قبول و گهگاهی تماشایی میشود. شما در کنار تمامی این ویژگیها و محیطهایی که حالا متنوعتر از گذشته شدهاند، آلبومی از موسیقیهایی حماسی را خواهید شنید که در فضاسازی دنیای Middle earth: Shadow Of War کمک شایانی کرده است. البته ویژگی قابل توجهی در صداگذاری شخصیتها به چشم نمیخورد، اما در کل سازندگان به مدیوم این فن بسیار نزدیک بوده و گهگاهی پایشان را فرا تر از انتظار میگذارند.
در نسبتی قریب به کل از دنبالههای نسل هشتمی، ما به ندرت با عناوینی مواجه میشویم که در سرازیری خلاقیت قرار نگرفته و همچنان به ذات این هنر وفادارند. تعارف که نداریم؟ اساسا اکثر دنبالههای کنونی نسل هشتم جنبه تجاری دارند. خوشحالم که میتوانم بگویم بازی Middle earth: Shadow Of War اصلا شباهتی به این دسته از دنبالهها ندارد. ساختهای که به شعور مخاطبش احترام میگذارد و ضمن ساعتها سرگرمی، در کنار داستانی حماسی یک معجون خلاقانه از فانتریهای دنیای ویدئو گیم را تحویل مخاطب میدهد. پس آری! Middle earth: Shadow Of War قطعا همان شصت دلار ارزشمندی است که این روزها میتوان برایش صرف کرد و در کنار سرگرمی، کمی در ذات این هنر شناور شد. بازی از حیث جلوههای بصری کمبود قابل توجهی ندارد و اگر چه شما را شگفت زده و مبهوت نخواهد کرد، اما موجب سرخوردگی هم نمیشود. بزرگترین مانع شما در بازی ویترینی از لوتباکسهای رنگ و با رنگی است که شما میبایست برای دسترسی به برخی آیتمهای مهم اثر آنها را خریداری کنید. و بزرگترین ضربه در پایانبندی اثر به بیننده وارد میشود؛ جایی که لوت باکسها عملا شما را از تجربه کامل بازی غافل خواهند کرد و شما مجبور به پرداخت درون برنامهای خواهید بود.
در نهایت تجربهای که بازی Middle earth: Shadow Of War برای شما رقم خواهد زد، بسیار نزدیک به نسخه قبلی آن ارزیابی میشود. همان اندازه که قسمت قبلی ساختارشکن و خلاق ظاهر شده بود، بازی Middle earth: Shadow Of War نیز ظاهر خواهد شد. سیستم Nemesis بسیار جذاب طراحی شده و ویژگیهای زیادی را به نسخه قبلی اثر افزوده است. به لطف دنیای تالکین دست سازندگان در خلق نواحی مختلف و موجودات عجیب و غریب این دنیا کاملا باز بوده و در مواقعی شاهد حضور شخصیتهای معروف دنیای ارباب حلقهها خواهید بود. پس برای کسانی که موفق به تجربه Shadow Of Mordor شدند و از آن لذت بردند، بازی Middle earth: Shadow Of War قطعا رضایت بخش عمل خواهد کرد. اما برای دستهای که میخواهند برای اولین بار پا به دنیای سرزمین میانه بگذارند، پیشنهاد میدهم قبل از تجربه این اثر سری به نسخه قبلی آن بزنند. سرزمین میانه قواعد خاص خودش را دارد.