پس از چندین سال انتظار تاریخ عرضه بازی Death Stranding از راه سیده است و کوجیما قصد دارد بار دیگر تمام دنیا را شگفتزده کند. در ادامه این پیشنمایش همراه گیمشات باشید.
این اولین آیپی جدید کوجیما پس از سالهای زیاد کار کردن بر روی متالگیر سالید است. Death Stranding از همان ابتدا یک عنوان پیچیده، عجیب و بزرگ به نظر میرسید و بدون شک یکی از موردانتظاترین عناوینی است که بر روی پلیاستیشن ۴ منتشر میشود. اگر با کارهای کوجیما آشنا باشید، میدانید که با یک عنوان سرراست طرف نیستیم. پس این پیشنمایش میتواند به خیلیها در خرید بازی کمک کند.
نکاتی که پیش از خرید بازی Death Stranding باید بدانید:
پیشزمینه داستانی
Death Stranding در یک آینده نزدیک جریان دارد که جهان آن پس از یک انفجارات عجیب ویرانه شده است. این انفجارات عجیب یک سری اتفاقات ترسناک و ماورای طبیعی را موجب شدهاند که نام بازی از آنها گرفته شده است. از طرف دیگر یک سری موجودات شبیه به روح به اسم Beached Things یا همان BTها، حیات تمام موجودات را تحدید میکنند. زندگی اجتماعی دیگر به سر رسیده است و مردم در انزوا زندگی میکنند. شهرها ارتباط خود را با دنیای بیرون قطع کردهاند و سعی میکنند به تنهایی در این جهان نجات پیدا کنند. دیگر خطر مهم بازی گروهی ارتشی به نام Homo-Demens است که کنترل شهر Edge Knot را در اختیار دارند. این گروه به دنیال این است که مستقل و جدا از همه باشد و از هیچ چیزی برای رسیدن به این هدف دوری نمیکند.
ارتباطات
در این جهان ویران شده ما کنترل شخصی به اسم سم پورتر بریجز (Sam Porter Bridges) را برعهده خواهیم داشت. سم از سوی امیلی، دختر رئیس جمهور آمریکا، ماموریت دارد تا از ساحل شرقی به سحل غربی سفر کند، تا دوباره آمریکا را متحد کند. هدف از انجام اینکار شکل دادن دوباره به کشور است تا همه در کنار هم مقابل BTها بایستند.
شخصیتهای بازی Death Stranding
بازیهای هیدئو کوجیما همیشه برای داشتن تعداد زیاد شحصیت جانبیِ خوب و به یادماندنی معروف هستند. با اینکه با سری متال گیر طرف نیستیم، ولی این موضوع قرار نیست تغییر کند. علاوه بر سم و امیلی که توسط نورمن ریداس و لینزی وگنر ایفای نقش میشوند؛ در بازی بازیگران نظیر «تامی ارل جنکینز» (Tommie Earl Jenkins) با شخصیت Die-Hardman، مدس میکلسن با شخصیت منفی اصلیِ کلیف، تروی بیکر با شخصیت «هیگز» (Higgs)، رهبر ماسکدار گروه Homo Demens، نیز حضور دارند. همچنین شخصیتهایی مثل Deadman (با ظاهری شبیه به گیومو دل تورو)، Heartman با ظاهری شبیه به نیکولاس ویندینگ و ماما نیز در داستان بازی بسیار مهم هستند.
دشمنان فراطبیعی
ما در بالاتر به موجوداتی به اسم Beached Things اشاره کردیم، ولی این موجودات چه چیزی هستند. این موجودات از جهان دیگر آمدهاند و به نوعی در کره زمین گیرافتادهاند. اصلیت و ذات اصلی این موجودات چیزی نیست که کوجیما به آن پرداخته باشد. با این وجود می دانیم که دشمنان اصلی بازی Death Stranding و خطری جدی برای بشریت مسحوب میشوند. تاکنون این را فهمیدهایم که هدف آن گیر انداختن انسانها و خوردنشان است. همچنین چند نوع BT نیز در بازی وجود دارد. نوع اول Gazers نام دارد که در مانند یک روح در هوا شناور هستند و پس از Timefalls میشود آنها را پیدا کرد. نوع دیگر شکارچی (Hunters) است که پس از پیدا شدن یک انسان توسط نوع یک، به شکار آنها خواهد پرداخت. نوع سوم هم Catchers است که یک سری هیولا بسیار بزرگ هستند که خطرناکترین نوع نیز محسوب میشوند.
یک ژانر جدید
در سه سال نیم گذشته کوجیما ادعاهای بسیار بزرگی در مورد بازی Death Stranding کرده است. اما مهمترین آنها این است که این عنوان به یک ژانر کاملا جدید تعلق دارد. بنابر صحبتهای خود کویجما، Death Stranding هنوز یک بازی اکشن است ولی شبیه به هیچ عنوان اکشن دیگری نیست. او با این عنوان قصد دارد یک ژانر جدید برای بازیهای اکشن خلق کند و اسم این ژانر را Strand گذاشته است.
سیستم اجتماع رشتهای
سیستم اجتماع رشتهای (Social Strand System) چیست؟ ما چندین بار شاهد این بودهایم که کویجما به صحبت راجب «سیستم اجتماع رشتهای» (Social Strand System) پرداخته است. برای درک این مفهوم میشود بخش چندنفره سری دارک سولز را مثال زد. در Death Stranding نیز بازیکنان به تنهایی بازی میکنند، ولی جهان آنها با دیگران یکی است و اجازه تعامل بازیکنان را با هم میدهد. بازیکنان میتوانند برای هم پیام یا آیتم بفرستند. همچنین دیگران برای آیتم و پیامشخص دیگر میتوانند بازخورد قرار دهند. نکته مهمتر اما این است که بازیکنان با کمک هم میتواند در جهان بازی تغییراتی مهمی ایجاد کنند.
تغییر جهان بازی Death Stranding
این موضوع شاید مهمترین جنبه سیستم اجتماع رشتهای باشد. بازیکنان میتوانند با ساختن جادهها، بزرگراهها، پل و خانهها امن جهان بازی را دچار تغییر و تحول کنند. جاده، بزرگراه و پل در جاهایی ساخته میشوند که بازیکنان زیادی از ان مکان خاص، رفت و آمد کنند. بعد اینکه این راهها ساخته شوند، نام بازیکنی که بیشترین تاثیر را در احداث داشته باشد، نشان داده خواهد شد. شما همچنین در بهبود این مکانها میتوانید کمک کنید. بازیکنان میتوانند همچنین خانه امن بسازند و شما با قرار دادن منابع در آنجا، به ساخت خانه امن کمک خواهید کرد.
رفت و آمد در جهان بازی
داستان اصلی بازی شامل این میشود که سم از سواحل شرقی آمریکا به شواحل غربی سفر کند. او در این راه باید به شهر و جاهای مختلف سر زده و منابع برایشان جابجا کند. پس منطقی است که مدت بسیار زیادی از بازی مشغول راه رفتن باشید. بازیکنان باید موانع طبیعی پیش روی خود را با استفاده از منابع خود پشت سر قرار دهند. به همین خاطر انتخاب مناسبترین مسیر در بازی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. با توجه به مکانیزمهای مربوط به مدیریت وسایل خود و از طرف دیگر مکانیزمهای مربوط به بقا در جهان ویران شده بازی، بدون شک سفر کردن در بازی بسیار پیچیدهتر از دیگر عناوین خواهد بود.
مخفیکاری و مبارزات بازی Death Stranding
در بالاتر اشاره کردیم که شما در جهان بازی باید تلاش کرده تا زنده بمانید و همین موضوع باعث میشود که سفر کردن در بازی پیچیدهتر از دیگر عناوین شود. اصلیترین خطر برای سم دشمنان فراطبیعی بازی، BT، هستند. سم در صورت مقابله با این دشمنان باید با مخفیکاری آنها را پشت سر قرار دهد. اگر شما به گیر این موحودات بیافتید، به جهان upside down کشیده خواهید شد و تنها راه بازگشت شما، شکست دادن یک هیولا بزرگ است. دیگر دشمنان بازی انسانها هستند که برای مقابله با آنها راههای بیشتری دارید. مخفیکاری، تیراندازی و درگیری تن به تن انتخابهای شما هستند.
مدیریت منابع
کمی بالاتر همچنین به مدیریت منابع اشاره کردیم و باید ذکر کنیم که بخش مهمی از بازی محسوب میشود. جابجا کردن وسایل مختلف از نردبان گرفته تا طناب و بوت، وظیفه اصلی شما در بازی خواهد بود. همچنین شما باید به این نکته نیز دقت کنید که این وسایل را به صورت فیزیکی به شکل درستی چیدمان کنید تا سم موقع حرکت کردن تعادل خود را حفظ کند.
نوزاد درون بطری
اگر تاکنون حتی یک تریلر از بازی را تماشا کرده باشید، یک نوزاد درون بطری به چشمات خورده است. اما هدف از وجود این نوزادان که Bridge Babies یا به اختصار BB نام دارند چیست؟ شما میتوانید به این نوزاد وصل شوید تا اگر BTها در نزدیکی شما هستند، قابل مشاهده باشند. دلیل این موضوع این است که این نوزادان به دنیای دیگر متصل هستند. هنوز موضوعات زیادی در این مورد وجود دارند که از آن اطلاع نداریم، تنها میدانیم که به سم در مخفی شدن از دست دشمنان کمک میکند. از طرف دیگر سم نیز باید از BB مراقبت کند و در صورت ترسیدن، ارامش کند.
وجود نداشتن مفهوم گیم اوور
یکی از جالبترین بخشهای مربوط به بازی این است که هیچ حالتی نزدیک به گیماوور نیز در بازی وجود ندارد. شما اگر بمیرید و یا توسط یک BT اسیر شوید، به جهان آپساید داون برده خواهید شد. در این جهان شما باید به یک هیولا بزرگ مبارزه کنید و آن را بکشید تا بتوانید به دنیا اصلی بازگردید. اگر برای بار دوم و در جهان آپساید داون هم کشته شوید، دوباره به دنیای اصلی بازی بازخواهید گشت، ولی یک گودال آنجا ایجاد شده و زمین اطرافتان را نابود میکند.
خانهها امن
قرار نیست تک تک بخشها بازی پیچیده و چالش برانگیز باشد. سم میتواند وارد خانههای امنی شود که در نقشه بازی وجود دارند. تمامی این خانهها امن یک اتاق خصوصی در اختیار سم قرار میدهند. در این مکان شما میتوانید استراحت کنید، سم را تمیز کنید، زخمها او را مداوا کرده و آماده سفر بعدی خود شوید. همچنین در این اتاق میشود شخصیت سم را شخصیسازی کرده و لباس و ظاهر او را تغییر داد.
موتور گرافیکی بازی Death Stranding
هیدئو کوجیما توانسته است بازی را در مدت زمان نه چندان زیادی توسعه دهد، چون واقعا سه سال و نیم برای توسعه چنین عنوان زیادی محسوب نمیشود. یکی از دلایلی این موضوع این بود که نیاز نبود وقت صرف ساخت یک موتور بازیسازی برای استودیو خود کند. Death Stranding با استفاده از موتور بازیسازی دسیما که توسط استودیو گوریلا گیمز توسعه یافته، ساخته شده است. با بازی Horizon: Zero Dawn دیدهایم که موتور دسیما به چه اندازه قدرتمند است، با این وجود کوجیما در این سه سال با استودیو گوریلا گیمز ارتباط نزدیکی داشته تا کیفیت کار را بالاتر ببرد.
احتمال عرضه بازی برای پیسی
زمانی که بازی برای اولین بار معرفی شد، انتظار میرفت که برای پیسی نیز منتشر شود (البته نه به صورت همزمان). با این وجود بعد از مدتی دیگر نسخه پیسی به فراموشی سپرده شد. باور اصلی این است که Death Stranding یک عنوان انحصاری برای پلیاستیش ۴ است، ولی در چند ماه گذشته بازهم شایعات مربوط به انتشار آن برای پیسی بازگشتهاند. از آنجایی که Kojima Productions، یک استودیو مستقل است، احتمال عرضه بازی برای پیسی وجود دارد.