اخیرا «مایک پونداسمیت» (Mike Pondsmith) یکی از سازندگان بازی Cyberpunk 2077 توضیحات مهمی درباره سیستم پاداش و مجازات این بازی ارائه داده است که به نظر نقش بسیار مهم و محوری را در این بازی ایفا خواهد کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
شرکت CD Project Red توانسته در یک دهه اخیر نامی برای خود دست و پا کند. این شهرت، مرهون ساخت بازیهای نقش آفرینی است که نهتنها بازیکنان را با تصمیمات سخت و درگیر کننده در جریان داستان و گیمپلی روبه رو میکند، بلکه به کمک عواقب واقعی و ملموس به این تصمیمها وزن میدهد. این ویژگیها، همان چیزیهایی هستند که بسیاری از سازندگان ادعای انجامش را میدهند، اما در عمل حتی سایهای از این ویژگیها را هم در عناوین خود ارائه نمیدهند!
بازی Cyberpunk 2077 هم به نیابت از دیگر ساختههای CD Project Red این فلسفه را دنبال خواهد کرد. مایک پوند اسمیت که خالق بازی تختهای Cyberpunk 2020 – اصلیترین منبع الهام بازی Cyberpunk 2077 – است، در جدیدترین مصاحبه خود از سیستم تصمیم و نتیجه این بازی رونمایی کرده است. او اشاره کرده است که این سیستم، مشابه چیزی است که پیش از این در بازی Cyberpunk 2020 مشاهده کرده بودیم. یعنی در بازی شاهد یک سیستم کارمای (سرنوشت یا نتیجه) صرفا خوب یا بد نخواهیم بود؛ بلکه در این بازی با تصمیمهایی مواجه خواهید شد که اثر متفاوتی در پیشروی داستان خواهند گذاشت و یا تعیین خواهند کرد که بعدها چه اتفاقاتی برای کاراکترهای بازی خواهد افتاد.
یکی از مهمترین فلسفههای بازی، این است که اعمال شما در بازی عواقبی خواهد داشت. این فلسفه از منبع الهام بازی الگوبرداری شده است. درست مانند بازی تختهای Cyberpunk 2020 در سیستم کارمای این بازی هم چیزی به نام تصمیم درست یا غلط وجود ندارد، اما میتوان مطمئن بود که با ترکاندن مغز یکی از اعضای باند تبهکاری، دیگر اعضای گروه این موضوع را به خاطر خواهند سپرد و به دنبال شما خواهند افتاد. این گونه است که بازی واقعگرایانه میشود. شرایط در بازی از این قرار است.
گاهی اوقات نمیتوان تصمیمات در سیستم کارمای بازی را به دو دسته جداگانه تاریک (شرورانه) و روشن (قهرمانانه) تقسیم کرد. گاهی این سیستم به گونهای به سراغتان میآید که انتظارش را ندارید. چند روز پیش در دفتر در حال شوخی درمورد بازی بودیم و صحبت از این موضوع بود که فرض کنید در حال رانندگی در بزرگراه هستید که ناگهان شخصی راه شما را میبُرد و شما هم به او توهین میکنید. سپس وارد یک بانک میشوید و شخصی که به او اهانت کردید را پشت باجه بانک میبینید! از این دست اتفاقات در بازی به وقوع خواهند پیوست.
سیستم کارما یک چیز سیاه یا سفید نیست. اما اعمال شما عواقبی را به همراه خواهد داشت. من عاشق این قضیه شدم که در تریلر اوریجینال بازی قطعهای به نام «مسئولیتهای شخصی» به عنوان موسیقی پسزمینه انتخاب شده بود؛ چراکه خودش همهچیز را توضیح میدهد.
دقیقا در بازی The Witcher 3: The Wild Hunt هم چنین سیستم کارمایی قابل مشاهده بود. بازیکنان نمیتوانستند به وضوح تشخیص دهند که کدام تصمیم درست یا غلط است. به جای چنین نگاه کلیشهای، بازی مسائل عمیقتری را در گزینههای قابل انتخاب برای بازیکنان گنجانده بود. به نظر میرسد که انتخابات بازی Cyberpunk 2077 حتی از این هم گستردهتر و عمیقتر خواهند بود. اگر صحبتهای پونداسمیت صحت داشته باشد، بهزودی با یکی از انقلابیترین بازیها در بخش داستان و روایت مواجه خواهیم شد.
شما میتوانید صحبتهای پونداسمیت درمورد دلایل اول شخص بودن دوربین این بازی را در گیمشات مطالعه کنید. اخیرا هم اعلام شده است که به مانند بازی The Witcher 3، بازی Cyberpunk 2077 از نمایشگرهای Ultrawide پشتیبانی خواهد کرد.
بازی Cyberpunk 2077 یک بازی نقشآفرینی اول شخص است که در تاریخ نامشخصی برروی سه پلتفرم ایکسباکس وان، پلیاستیشن ۴ و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. طبق پیشبینیها این بازی در سال ۲۰۱۹ در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
نظر شما چیست؟ آیا برای سیستم کارمای این بازی هیجانزده هستید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.