رمدی استودیویی است که تعداد زیادی طرفدار دارد و به همین خاطر بازی Control به شدت مورد انتظار است. در این مقاله ما به نکاتی اشاره میکنیم که پیش از خرید بازی باید بدانید.
همراه کردن یک تجربه اکشن با یک روایت داستانی عالی و مفاهیم خاص و جالب باعث شده است که رمدی به یک توسعه دهنده خاص تبدیل شود. آنها این بار میخواهند که با بازی Control این مسیر را ادامه دهند، ولی توجه ویژهای نیز به گیمپلی داشتهاند.
نکاتی که پیش از خرید بازی Control باید بدانید:
پیشزمینه داستانی بازی Control
بازی در یک ساختمان که دائم در حال تغییر شکل است جریان دارد. این ساختمان که Oldest House نام دارد، مقر اصلی گروه FBC (دفتر فدرال کنترل) است. تنها هدف این سازمان مطالعه و کنترل قدرتهای فراطبیعی است که در جهان وجود دارند و علم راهی برای توضیح آنها ندارد. بازیکنان کنترل شخصیت جسی را برعهده دارند که بعد از یک اتفاق تلخ در بچگی، به صورت عجیبی قدرتها و تواناییهای فراطبیعی به دست آورده است. سالها بعد جسی برای درک این قدرتها به Oldest House آمده است.
قدیمیترین خانه
«قدیمیترین خانه (the Oldest House) چیست؟ قدیمیترین خانه یک آسمان خراش در شهر نیویورک است مقر اصلی FBC است. این ساختمان به هیچ وجه طبیعی نیست و نمیشود با منطق ویزگیهایش را توصیف کرد. فضای داخلی این ساختمان بسیار بزرگتر از چیزی است که از خارج قابل مشاهده است. the Oldest House به یک سری جهان دیگر متصل است و تعداد زیادی از اتاقهایش به صورت دائم شکل عوض میکنند. جسی توانسته راه خود را به این ساختمان باز کند ولی همزمان یک نیرو فراطبیعی به نام the Hiss نیز از جهان دیگر به آن حمله کرده است.
دشمنان اصلی بازی Control
دشمنان اصلی بازی که the Hiss نام دارند چه هستند؟ اصلیت، هدف و موجودیت این دشمنان تقریبا نامشخص است. نکته مهم اما این است که بعد از ورود جسی به the Oldest House، این دشمنان نیز از راه میرسند. the Hiss رئیس FBC را میکشد ولی اسلحه او نکته مهم ماجرا است. اسلحه مدیر سابق FBC صاحب خود را انتخاب میکند و آن فرد مدیر جدید FBC استمیشود. این اسلحه جسی را صاحب جدید خود مینامد و اکنون جسی به این دشمنان میجنگد تا کنترل the Oldest House باز پس بگیرد و بیشتر راجب قدرتهای خود اطلاعات جمع کند.
شخصیتهای بازی Control
تاکنون راجب جسی صحبت کردهایم که شخصیت اصلی بازی است و باید با قدرتهای خودش به عنوان مدیر جدید FBC با the Hiss مقابله کند. اما دیگر چه شخصیتهایی در بازی وجود دارند؟ یکی از شخصیتهای اصلی که در روایت داستان نقش مهمی دارد، زکریا ترنچ است که مدیر سابق FBC بود و در ابتدای بازی کشته میشود. زکریا حتی بعد از مرگ در بازی حضور دارند و همانند یک روح است که به رستگاری نرسیده است. ایفای نقش زکریا ترنچ برعهده جیمز مککفری است که پیش از در دو بازی Max Payne و Alan Wake با استودیو رمدی همکاری داشته است. دیگر شخصیت مهم رئیس بخش پژوهشی است که توسط متیو پورتا (بازیگر آلن ویک) نقش آفرینی شده است.
اسلحه اصلی شخصیت اصلی
اکنون زمان آن رسیده که بیشتر در مورد اسلحه شخصیت اصلی صحبت کنیم که صاحب خودش را انتخاب میکند و در واقع نشان فردی است که رهبری گروه FBC را برعهده دارد. این سلاح قرار است در طول بازی بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. این تفنگ میتواند شکل و فرم خود را عوض کند و این نقطه تشابه آن با خود the Oldest House است. نکته مهم اما این است که این تنها سلاحی خواهد بود که در طول بازی در دسترس قرار دارد. تیم سازنده برای رفع مشکل یک نواختی شکلهای مختلف را برای آن طراحی کرده است. یک سری فرم برای استفاده از راه دور مناسب است و یک سری کاربردی مثل شتگان خواهند داشت.
تواناییهای جسی
جدا از سلاح خاصی که در دستان جسی قرار دارد، او قابلیت استفاده از یک سری توانایی فراطبیعی را نیز دارد که کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. یک سری از این تواناییها در مبارزات به کار خواهند آمد ولی یک سری کاربردهای دیگری نیز دارند. در این میان میشود به حرکت دادن اشیا با ذهن، شناور کردن اجسام و کنترل دشمنان اشاره کرد. دیگر توانایی جسی ساختن یک سپر با اجسام اطراف خودش است تا از مقابل شلیک دشمنان از خودش محافظت کند. استفاده از این سلاحها و اسلحه انرژی جسی را خالی میکنند و به همین خاطر نیاز است بازیکنان در مبارزات در این زمینه تعادل ایجاد کنند.
آپگرید کردن
جسی چگونه این قدرتها و تواناییها را به دست آورده است؟ جسی میتواند با گشت و گذار در مناطق مختلف اشیای به اسم Objects of Power را پیدا کند که به او اجازه میدهد طرز استفاده از قدرتهای جدید را یاد بگیرد. جدا از قدرتهای جسی، اسلحه او نیز میتواند قویتر شود که برای آن یک اسکیل تری (skill tree) طراحی شده است. به نظر میرسد که این دو موضوع در گیمپلی بازی تاثیر بسیاری داشته باشند، و استودیو زمان زیادی را برای طراحی بیعیب آن صرف کرده باشد.
نوار سلامتی شخصیت اصلی
برخلاف بیشتر بازی مدرن جدید، در بازی Control نوار سلامتی شخصتی اصلی به صورت خودکار پر نخواهد شد. در مبارزات باید دقت داشته باشید که چگونه میخواهید پیشروی کنید. چون که اینطور نخوهد بود اگر برای چند ثانیه تیر نخورید، نوار سلامتیتان پر شود. شما برای پر کردن نوار سلامتی جسی نیاز دارید که آیتمهایی که دشمنان پس از مرگ خواهند انداخت را از روی زمین بردارید.
طراحی مراحل مترویدونیا
برعکس دیگر عناوین ساخته شده توسط استودیو رمدی، بازی Control جهان بازتری برای گشت و گذار دارد. مراحل The Oldest House به صورت مترویدونیا طراحی شده است و میتوانید به صورت غیرخطی در آن به گشت و گذار بپردازید. با پیشروی در بازی جسی میتواند قدرتهای جدید پیدا کند و تواناییهای قبلی خود را بهتر کند به همین خاطر بازی به شما اجازه میدهد که به مناطق قبلی دوباره بازگدید. این مناطق میتواند دوباره شامل مراحل جدید، ایتمهای مهم و مراحل فرعی باشند. به خاطر این نوع طراحی مراحل، منطقی بود که سیستم فست تراول نیز در بازی گنجانده شود. یک سری نقاط کنترل در the Oldest House پخش شده است که برای این منظور در بازی قرار دارند. بازیکنان میتوانند کنترل این مناطق را به دست بگیرند تا سریعتر در این محیط بزرگ رفت و امد داشته باشند.
مرحل فرعی
از همان ابتدا توسعه دهندگان از وجود مراحل فرعی در بازی Control صحبت کرده بودند که یک حوزه جدید برای استودیو رمدی محسوب میشود. این استودیو که همیشه عناوین با روایت داستانی خطی ساخته است، قصد دارد با قرار دادن مراحل فرعی در بازی، روایت داستان بازی را غیرخطی کند. استودیو رمدی تایید کرده است که مراحل فرعی به بازیکنان اجازه میدهد تا اطلاعات بیشتری راجب گذشته بازی و موارد دیگری مثل the Oldest House و سازمان FBC بفهمند.
مدت زمان گیمپلی بازی Control
داشتن محتوای بیشتر، روایت داستانی غیرحطی و طراحی مراحل مترویدونیا باعث شده است که بازی Control از دیگر عناوین استودیو رمدی طولانیتر باشد. استودیو سازنده در این باره گفته است که تمام کردن داستان اصلی در کنار انجام دادن تعداد کمی از مراحل فرعی، ۱۵ تا ۲۰ ساعت به طول خواهد انجامید.
موسیقی متن بازی Control
استودیو رمدی برای باز Control با یک سری آهنگساز بسیار نام آشنا کار میکند تا بتواند بهترین موسیقی متن ممکن را برای بازی خلق کنند. اولین آهنگساز بازی «مارتین استیگ اندرسون» (Martin Stig Andersen) و دیگری «پتری آلانکو» (Petri Alanko) است. آلانکو پیش از این با استودیو رمدی بر روی عناوینی مثل Alan Wake و Quantum Break همکاری داشته است. از طرف دیگر مارتین استیگ اندرسون بر روی موسیقی متن بازیهایی مثل Inside ،Limbo و Wolfenstein 2: The New Colossus کر کرده است.
بستههای الحاقی بازی Control
انتشار دو بسته الحاقی برای بازی Control تایید شده است. اولین بسته The Foundation و دیگری Awe نام دارد. این دو بسته الحاقی شامل مراحل جدید، مناطق جدید، محتوای داستان جدید و حالتهای جدید خواهد بود. دو نکته دیگر را در این مورد باید بدانید: اول اینکه هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای این دو بسته وجود ندارد ولی The Foundation در اواخر سال میلادی جاری منتشر میشود. دوم اینکه این دو بسته در ابتدا انحصاری زمانی پلیاستیشن ۴ خواهند بود.
انحصاری بودن نسخه پیسی بازی Control
دیگر باید یک سوال را راجب تمام بازیهای مولتی پلتفرم پرسید، آیا بازی بر روی استیم منتشر میشود؟ جواب این سوال متاسفانه منفی است. البته این موضوع تنها برای یک بازه زمانی یک ساله وجود دارد. Control از زمان انتشار تا مدت یک سال تنها بر روی فروشگاه اپیک گیمز در دسترس خواهد بود و پس از یک سال بر روی استیم نیر قرار خواهد گرفت.
1 دیدگاه
خبر۱۹
چقدر مطلب و توضیحات کافی بود . خیلی لذت بردم حتی از خوندن مقاله بلافلصله گیم پلی بازی رو سرچ زدم ، به دوستانی که بازی های معمایی و اکشن های جدید رو می پسندند پیشنهاد می کنم حتما گیم پلی بازی رو نگاه کنن، در مورد تاریخچه بازی و داستانی که قبل از بازی باید بدونیم هم مطلب درست بود، یه سری عناصر رو من متوجه نشدم که احتمال میدم باید مربوط به پیشینه بازی باشه
گرافیک و صداسازی نمره ۸ از ۱۰ رو میدم عالیه
مرسی از وب سایت گیم شات