چند روز دیگه بازی Borderlands 3 به صورت رسمی در سراسر جهان عرضه میشود، اما چه نکاتی وجود دارند که پیش از خرید آن لازم است بدانید؟ در ادامه مطلب همراه گیمشات باشید.
نکاتی که پیش از خرید بازی Borderlands 3 باید بندانید
شخصیتهای قابل بازی جدید
هر نسخه از سری بازی Borderlands دارای شخصیتهای جدید یا همان ماجراجوهای جدید به اسم Vault Hunters است. در این بازی شخصیتهای قابل بازی Zane the Operative FL4K the Beastmaster ،Moze the Gunner و Amara the Siren هستند. شخصیت «موز» (Moze) رباتی به نام Iron Bear دارد که میتواند سوارش شود و آن را با سلاحهای سنگین شخصیسازی کند. شخصیت FL4K میتواند سه حیوان مختلف را کنترل کند که Jabber ،Spiderant و Skag هستند. هر کدام از این سه حیوان تواناییهای خاص خودشان را دارند. دیگر قابلیتهای این شخصیت این است که میتواند ناپدید شود و حیواناتش را تلپورت کند.
شخصیت «آمارا» (Amara) تنها میتواند از میان سه ویژگی یکی را انتخاب کند. با توانایی Phaseslam او میتواند با دشمنان را به هوا پرتاب کند، با Phasegrasp او میتواند دشمنان را در یک محیط زندانی کند و Phasecast یک تجسم از آمارا ایجاد میکند که به دشمان آسیب میزند. هر کدام از این سه گروه دارای عناصر مختلفی است که بر روی شخصیت آمارا تاثیر بیشتری میگذارد. اگر پیش از این به سراغ مجموعه Borderlands رفته باشید نحوه چینش ویژگیهای کلی شخصیت آمارا آشنایی خواهید داشت. دیگر شخصیت بازی «زین» (Zane) نام دارد که میتواند به صورت همزمان دو توانایی را فعال کند. او میتواند یک کلون از خودش بسازد و توانایی این را نیز دارد که جای خودش را با او عوض کند. دیگر توانایی او استفاده از یک پهباد SNTNL است که به دشمنان حمله میکند. آخرین توانایی شخصیت زین نیز یک سپر است که از همراهان او نیز مخافظت و قدرت اسلحههای آنها را بیشتر میکند.
مکانیزمهای جدید گیمپلی بازی Borderlands 3
با توجه به ویدئوهایی که تاکنون از بازی منتشر شدهاند، نحوه حرکت کردن شخصیتها در بازی بسیار پیشرفت داشته است. بازیکنان میتوانند پشت اجسام کاور بگیرند و از دیوار بالا بروند. یکی از جدیدترین ویزگیها که بسیار هیجان انگیز است، تکل زدن است که میتواند سرعت گیمپلی را بسیار بیشتر کند. همچنین در این نسخه توجه بیشتری به مرگهای ناگهانی با استفاده از محیط شده است. قرار گرفتن اجسام قابل انفجار در محیط به شکل بهتری طراحی شده است تا شاهد کشتارهای دست جمعی بهتری باشیم.
شخصیسازی وسایل نقلیه
وسایل نقلیه بازی Borderlands 3 قرار است قابل شخصیسازی باشند و استودیو Gearbox تاکید زیادی بر روی آن داشته است. بازیکنان میتوانند ماشینهای دشمنان را دزدیده و آن را به ایستگاه Catch-A-Ride ببرند تا از اجزای ماشینهای استفاده کنند. در اینجا شما میتواند ماشین خودتان را نیز شخصیسازی کنید و حتی میتوان مشخص کرد که ماشین چند صندلی برای نشستن داشته باشد.
تاکید بیشتر بر روی لوت کردن
لوت کردن همیشه هسته اصلی گیمپلی این سری بوده است، ولی بازی Borderlands 3 قصد دارد مرزهای در این زمینه جابجا کند. در بازی بیش از یک میلیارد اسلحه وجود دارد که بعضی از آنها چندین حالت شلیک کردن دارند. دوباره تولید کنندگانی مثل Torgue ،Vladof ،Hyperion و Atlas از نسخه یک را در بازی خواهیم دید. یک نوع اسلحه جدید نیز به بازی اضافه شده است که COV یا همان «کودکان والت» (Children of the Vault) نام دارد. این نوع اسلحهها دارای مهمات بینهایت هستند ولی داغ میشوند. یک سری اسلحه نیز در بازی تیغه اره شلیک میکنند. همچین اسحههایی که با تمام شدن خشاب پرتاب شده و میترکیدند نیز در بازی وجود دارند. کمیابی اسحهها نیز مثل نسخههای قبلی شامل رایج، غیر معمول، نادر، بسیار نادر و افسانهای میشود. همچنین ممکن است در آینده یک نوع لول دیگر به نام رنگین کمان نیز به ۵ نوع اضافه شود.
تعداد زیادی باسفایت
در بازی تعداد زیادی باسفایت قرار دارد و استودیو Gearbox این قول را داده است که بازی Borderlands 3 بیش از هر عنوان دیگری در این مجموعه میزبان باسفایت باشد. همچنین این باس فایتها سلاحهای خاصی را به عنوان لوت میاندازند که با سلاح دیگر باسها فرق خواهد داشت. همچنین بازیکنان میتوانند دوباره به محیط مبارزه با یک باسفایت بازگردند و دوباره با او مبارزه کنند تا تجربه و لوتهای بیشتری به دست آورند.
سیارههای جدید
جدا ا زسیاره پندورا سه سیاره دیگر نیز در بازی وجود دارند که برای گشت و گذار در دسترس خواهند بود. سیاره Promethea یک شهر پیشرفته است که خانه شرکت اطلس محسوب میشود. سیاره ارامِ Athenas توسط گروه «راهبان طوفان قریب الوقوع» (Impending Storm monks) و موجوداتی شبیه دایناسور اشغال شده است. سیاره پندورا نیز مثل گذشته شامل مناطق Spiderants ،Rakk ،Skags و … میشود.
مدت زمان داستان اصلی بازی Borderlands 3
جدا از تعداد زیادی مراحل فرعی و فعالیتهای مختلف، بازی Borderlands 3 همچنان یک داستان اصلی بسیار خوب و طولانی دارد. بنابر گفتههای پاول سیج از استودیو گیرباکس، داستان اصلی به همراه تعداد کمی ماموریت فرعی، میتواند ۳۵ ساعت بازیکنان را سرگرم کند. به این ۳۵ ساعت باید میزان زیادی فعالت دیگر مثل گشت و گذار و لوت کردن را نیز اضافه کرد. از این رو میتوان گفت که بازی حتی بدون بستههای الحاقی ارزش خرید بسیار زیادی دارد.
محدودیت لولآپ کردن
محدودیت ایجاد شده برای لولآپ کردن در زمان لانچ، ۵۰ لول است. با توجه به درخت مهارتهای بازی این میزان برای رسیدن به مهارتهای بسیار خوبی در دو درخت کافی است. البته به احتمال زیاد پس از عرضه بستههای الحاقی و به روزرسانیهای مختلف، استودیو گیرباکس ظرفیت لولآپ کردن را بیشتر میکند. ظریفت لولآپ کردن در بازی Borderlands در نهایت به ۶۹ و در بازی Borderlands 2 به ۸۰ رسید. همچنین دو درجه سختی True Vault Hunter و Ultimate Vault Hunter نیز این میزان را افزایش خواهد داد.
بازگشت دوئلها
خیلی از عناوین شوتر لوتر، به نوعی یک بخش مختصِ بازیکن در مقابل بازیکن (PvP) دارند ولی این سری هیچ وقت به این بخش توجهی چندانی نداشت. شما میتوانستید دیگر بازیکنان را به یک دوئل دعوت کنید ولی هیچ نقشه یا حالت خاصی در بازی برای انجام اینکار اختصاص داده نشده بود. دوئل کردن در بازی Borderlands 3 نیز قرار داده شده است، اما موضوع جالبتر واکنش پاول سیج به وجود بخش PvP بود. او در پاسخ به این سوال جواب مثبت و هم جواب منفی داد. باید منتظر ماند تا بازی عرضه شود تا بتوانیم منظور پاول سیج را بهتر درک کنیم.
بستههای گسترش دهنده بازی Borderlands 3
همانند دیگر نسخههای این سری، برای بازی Borderlands 3 نیز بستههای الحاقی زیادی عرضه میشود که مناطق، مراحل و داستان جدیدی به بازی اصلی اضافه میکند. نویسنده ارشد بازی، سم وینکلر، جدیدا در مصاحبهای گفته بود که هر بسته الحاقی بازی بزرگ، سرگرم کننده و متفاوت از دیگر بسته خواهد بود. او در ادامه اینگونه بستههای دانلود بازی را توصیف کرد:
محتوای اضافی بازی کمی عجیبتر و متمرکزتر میشوند. برای این محتوا هدف اصلی این است که حس و حال متفاوتی به بازی بدهیم و اینکار به نحوه روایت داستنی شما وابسته خواهد بود.
خریدهای درون برنامهای
هنوز مشخص نیست که خریدهای درون برنامهای جزئی از بازی Borderlands 3 هستند یا خیر. با این وجود بستههای اسکین در این عنوان قرار داده شدهاند. این یعنی لباسها، رنگها و مدل موهای مختلفی برای هر شخصیت در بازی قرار دارد که میتواند ظاهر شخصیت را به صورت کلی تغییر دهد. همچنین اسکینهایی نیز برای اسلحهها وجود دارد. در این مورد اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی اسکین طلایی برای اسلحهها یکی از مزایای پیشخرید کردن بازی است. البته لباسها، مول موها و اسکینهای شخصیتها در بازی قابل دسترس هستند و نیاز نیست برای آنها پولی خرج کنید.
بخش کوآپ
مهمترین بخش برای این سری همیشه کو-آپ بازی کردن بوده است. طبق معمول میتوانید لوتهای خود را به دیگران بدهید و به صورت آنلاین دنبال همبازی باشید. جدا از این موارد بازی Borderlands 3 ماموریتهای پویا را به بازیکنان معرفی میکند. اگر یک بازیکنی یک ماموریت پویا را از روی برد بردارد و به شما ملحق شود، شما نیز میتوانید این ماموریت را انجام دهید. همچنین اگر دوستان شما یک اتیم را به فروش بگذارد، این آیتم ممکن است در فروشگاههای درون بازی شما نیز ظاهر شود تا بتوانید آن را خریداری کتید.
نسخه کنسولهای میان نسلی
استودیو گیرباکس به تازگی در مورد نسخه ایکسباکس وان ایکس و پلیاستیشن ۴ پرو بازی صحبت کرده است. بازی بر روی کنسولهای استاندارد به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود. بر روی کنسولهای میان نسلی اما بازیکنان دو انتخاب دارند، فریم ریت یا رزولوشن را اولویت قرار دهند. به صورت کلی بازی با رزولوشن ۴K و ۳۰ فریم یا رزولوشن ۱۰۸۰ با ۶۰ فریم اجرا میشود. همچنین نسخه ایکسباکس وان ایکس از FOV slider نیز بهره میبرد که خبری از ان در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو نیست.
انحصاری زمانی نسخه پیسی بازی Borderlands 3
دیگر همه باید بدانند که نسخه پیسی بازی Borderlands 3 به صورت زمانی در انحصار فروشگاه اپیک گیمز قرار دارد. جنبش انحصاری کردن بازیهای پیسی از سوی اپیک گیمز همچنان ادامه دارد و به نظر نمیرسد که در آینده نزدیک شاهد متوقف شدنش باشیم. در نهایت باید اضافه کنیم که نسخه پیسی بازی Borderlands 3 تا ماه آپریل ۲۰۲۰ (بهار سال بعد) در انصحار فروشگاه اپیک گیمز است.
استفاده بازی Borderlands 3 از قفل دنوو
یک خبر بد دیگر برای پیسیبازان بهره بردن بازی از قفل دنوو است. به نظر میرسد که استودیو گیرباکس قصد دارد پیسیبازان را به شدت عصبانی کند. قفل دنوو در چند سال گذشته به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، چون بر روی اجرا بازیها تاثیر بسیار بدی داشته است. با اینکه چند سال پیش استفاده از این قفل نشان داد که در کوتاه مدت سودآور است، ولی سازندگان کم کم در حال فراموش کردن این موضوع هستند و کمتر شاهد این هستیم که استودیویی به سراغ این قفل برود.