خیلی از بازیکنانی که وارد دهه سوم یا چهارم زندگی خود شدهاند با خود فکر میکنند که بازی کردن در گذشته و صرف زمان بر روی بازیهای کلاسیک انحصاری لذت بخشتر بود.
ما در این مقاله به سراغ یک سری از بازیهای کلاسیک انحصاری پلیاستیشن میرویم، عناوینی که دوست داریم دبناله آنها برای پلیاستیشن ۴ ساخته شوند. البته باید اشاره کنم که هدف ما تکرار یک سری نام که همیشه در این سری مقالات مختلف آورده میشود نیست و این بار به سراغ بازیهای کلاسیک انحصاری کمتر شناخته شده و یا فراموش شده رفتهایم. البته که همه دوست دارند دنباله بازی شوتر RESISTANCE و WIPEOUT ساخته شوند ولی ما آنها را در لیست جا ندادهایم تا به سراغ عناوین فراموش شدهتری برویم. درست است که سونی در حال حاضر یک لاین آپ بسیار قدرتمند از عناوین انحصاری مثل خدای جنگ، Uncharted ،Horizon و The Last of Us دارد، اما هیچ چیز طرفداران قدیمی این شرکت به اندازه زنده کردن دوباره بازیهای کلاسیک انحصاری پلیاستیشن خوشحال نمیکند.
بدون صحبت بیشتربیشتر به سراغ لیست بازیهای کلاسیک انحصاری میرویم و لازم به ذکر است که رتبه بندی زیر نشان بر بهتر بودن یک مجموعه نیست و تنها به صورت تصادفی است.
۱۰- Wild Arms
سری بازی Wild Arms یک مجموعه قدیمی عالی نقشآفرینی ژاپنی است که در غرب وحشی جریان دارد و پر از عناصر شونن، فانتزی و علمی تخیلی است، چنین ویژگیهایی در حوالی سال ۲۰۰۰ در بسیار از بازیهای نقشآفرینی ژاپنی رواج داشتند. سری بازی Wild Arms هیچگاه نتوانست در غرب موفق ظاهر شود و هم از لحاظ تجاری و هم از دید منتقدان عملکرد چندان خوبی نداشت ولی اکنون شاید بهترین زمان برای زنده کردن دوباره یکی از بازیهای کلاسیک انحصاری خود باشد. سونی در انجام اینکار میتواند از استودیو Level-5 کمک گرفته تا با استانداردهای بالای این توسعه دهنده با یک عنوان شاهکار طرف شویم. در حال حاضر بازیهای نقشآفرینی ژاپنی به شدت محبوب هستند و عناوینی مثل Xenoblade Chronicles 2 ،Tales of Berseria ،NieR Automata ،Persona 5 و Octopath Traveler همگی در سال گذشته با استقبال بسیار خوبی روبه رو شدهاند. سونی میتواند از این گروه مخاطبین نهایت استفاده را برده و نسخه جدیدی از بازی Wild Arms را عرضه کند. بهترین موقعیت در اختیار سونی قرار گرفته است تا بتواند از محبوبیت بازیهای نقشآفرینی ژاپنی استفاده کند ولی به نظر میرسد که آنها چنین قصدی داشته باشند.
۹- The Getaway
خیلی از شماها با بازی L.A. Noire آشنایی دارید و میدانید که این عنوان به چه اندازه خوب است. خالق L.A. Noire، برندن مکنامارا نام دارد و در مقطعی با سونی همکاری میکرد. در آن زمان برندن مکنامارا با الهام از فیلمهای گنگستری بریتانایی دست به ساخت بازی The Getaway برای پلیاستیشن ۲ زد و توانست یک عنوان عالی از لحاظ فنی خلق کند. The Getaway در آن زمان شاید اولین عنوانی بود که یک تجربه فیلم مانند برای بازیکن ایجاد میکرد، کاری که این روزها ناتیداگ با Uncharted انجام میدهد و به نوعی شاید بتوان گفت که مکنامارا راه را برای ناتیداگ و Uncharted صاف کرده است. با این وجود بازی در آن زمان در گانپلی و سختی بیش از حد مشکلاتی داشت که باعث شد منتقدان استقبال چندان خوبی از آن نکنند. البته در سال ۲۰۰۵ یک دنباله برای The Getaway عرضه شد که این ایرادات را برطرف کرده بود. نسخه سوم این مجموعه نیز در دست ساخت قرار داشت و قرار بود برای پلیاستیشن ۳ عرضه شود و سونی آن را کنسل کرد تا به استودیو خود در لندن اجازه دهد بر روی عناوین کژوالی مثل EyePet تمرکز کند. اما اکنون که با توجه به شرایط با ثبات سونی و سختافزار قدرتمند پلیاسیتشن ۴، The Getaway میتواند این شانس را داشته باشد تا به جاهطلبیهای خود در زمینه سینماتیک بودن بازی برسد و تجربهای انحصاری ولی شبیه Grand Theft Auto برای بازیکنان رقم بزند.
۸- Syphon Filter
با اینکه سالها گذشته است ولی هنوز بازیکنان از خاطرات شیرینی که از تجربه مجموعه Syphon Filter، عنوانی که توسط استودیو Sony Bend ساخته شده صحبت میکند. Sony Bend استودیویی است که هماکنون بر روی بازی Days Gone کار میکند و پیش از این نیز بازی Resistance: Retribution را ساخته بود. Syphon Filter یک عنوان شوتر سوم شخص بود که هفت نسخه از آن در سالها منتشر شده و همیشه در انجصار سونی بوده است و در پیشرفت صنعت بازیهای ویدئویی پیشرفت زیادی داشته است. این بازی اما هیچگاه نتوانست راه خود را به کنسول پلیاسیتشن ۳ پیدا کند و دلیل آن هم کم شدن محبوبیت بازی با عرضه نسخههای متوالی در بازه زمانی کمِ هشت ساله بود. اما اکنون از آن موقع سالها گذشته و در اواخر نسل هشت قرار داریم بسیار خوب خواهد بود که Sony Bend همزمان در کنار Days Gone بر روی Syphon Filter نیز کار کند و تا بتواند جانی دوباره با سختافزار قدرتمند پلیاستیشن ۴ به این مجموعه ببخشد.
۷- Warhawk
شاید از دیدن نام عنوانی به اسم Warhawk در لیست تعجب بکنید ولی این بازی پتانسیل بسیار بالایی برای این دارد تا دوباره برای پلیاستیشن ۴ عرضه شود. نسخه اصلی Warhawk و به خصوص نسخه ریبوت شده ان برای پلیاستیشن ۳ بسیار خوب بودند. Warhawk یک بازی چندنفره بود که در آن زمان نظیرش وجود نداشت و سالها از زمان خود جلوتر بود. Warhawk توانست عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و برای چندین سال جلوتر از بازار قدم زند. اکنون تصور کنید که سونی نسخه جدید این بازی را معرفی کند، یک عنوان بدون بخش داستانی که کاملا بر روی بخش چندنفره تمرکز دارد و رایگان باشد. اگر این بازی بتواند همان ویژگی خاص نسخه قبلی را حفظ کند موفقیتش حتمی است و سونی میتواند با قرار دادن پرداخت درون برنامه درامد زیادی از ان کسب کند. مطمئنا بازیکنان بسیار سپاس گذار هستند که سونی بر روی بازیهای داستان محور تمرکز دارد و این عناوین هستند که موجب موفقیت سونی شدهاند ولی عرضه نسخه جدید از Warhawk میتوانند طرفداران این شرکت در زمینه بازیهای چندنفره نیز راضی نگه دارد.
۶- Jak and Daxter
تصور اینکه بازیکنی بر روی پلیاستیشن ۲ Jak and Daxter را بازی کرده باشد و اکنون نخواهد دوباره آن را تجربه کند بسیار دور از انتظار است. استودیو ناتیداگ پیش از اینکه به استودیو امروز تبدیل شود و با بازیهای داستان محور خود مرزهای موجود در این صنعت را جابجا کند، برای ساخت بازیهای پلتفرمر معروف بود. آنها بازی Crash Bandicoot را برای پلیاستیشن ۱ و Jak and Daxter را برای پلیاستیشن ۲ عرضه کردند. بازی Jak and Daxter یک عنوان پلتفرمر با المانهای جهان باز و اکشن بود که طرفداران بسیاری دارد. البته شاید مجبوبیت Jak and Daxter به اندازه Crash Bandicoot نباشد که دلیل اصلی آن را میتوان جدی شدن داستان از میان کار دانست. با این وجود کیفیت این مجموعه بسیار بالاست و اگر امروزه عرضه شود مطمئنا خواهد توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به جا بگذارد. این موضوع از آنجایی جدیتر میشود که ما چندی پیش شاهد عرضه بازسازی Crash Bandicoot برای پلیاسیتشن ۴ بودیم که بسیار خوب عمل کرد و اگر سونی با برطرف کردن ایرادات کوچک Jak and Daxter، یک نسخه جدید از آن معرفی کند، بیشک بسیار موفق خواهد بود.
۵- Sly Cooper
پیش از اینکه استودیو Sucker Punch به سراغ مجموعه Infamous برود، آنها اوایل ۲۰۰۰ میلادی را صرف ساخت سری بازی بسیار خوب Sly Cooper کردند. این توسعه دهنده توانا با ساخت Sly Cooper بود که توانست برای خودش شهرتی دست و پا کند و میسر موفقیت را پیش گیرد. متاسفانه همیشه عناوینی مثل Ratchet and Clank و Jak and Daxter بر Sly Cooper برای سونی ارجعیت داشتهاند ولی به جرات میتوان گفت که تجربه Sly Cooper به اندازه دیگر عناوین کلسیک سونی لذت بخش است. Sly Cooper نه تنها یک بازی لذت بخش است بلکه جهان و شخصیتهای آن به اندازهای به یادماندنی هستند که بعد از گدشت دو نسل نیز از ذهن بازیکنان پاک نشده است. با اینکه خیلی وقت است از این بازی خبری نشنیدهایم، عجیب است که استودیو ساکر پانچ دوباره به سراغ این عنوان نرفته است ولی فکر نمیکنیم که این توسعه دهنده با توجه به اینکه به شدت در حال تلاش برای ساخت بازی Ghost Of Tsushima است، زمانی برای صرف بر روی Sly Cooper داشته باشد.
۴- Bushido Blade
شاید با خود بگویید با وجود عناوینی مثل Mortal Kombat و Tekken در نسل حاضر، جایی برای Bushido Blade در بازار وجود ندارد. با وجود اینکه ۲۱ سال از عرضه Bushido Blade گذشته است این عنوان همچنان ویژگیهایی دارد که میتوان آنها را انقلابی دانست. این عنوان با دیگر بازیهای این سبک تفاوت بزرگی دارد و در واقع شبیهساز مبارزات با یک ضربه برای کشتن است؛ جایی که مبارزه در یک راند تا حد مرگ میتواند نهایت هیجان را برای شما به دنبال داشته باشد. اما شاید با خود بگویید که چطور میتوان یک بازی تنها با یک ضربه مبارزه به نفع خود به پایان برسانید. این جاست که نبوغ سازندگان مورد توجه میگیرد و بازیکن میتواند با یک ضربه هدف گرفته شده دست و یا پا حریف را برای ادامه مبارزه قطع کند و دشمن دیگر نمیتواند از آن استفاده کند. همانند بازی Nioh هر شش مبارز بازی دارای سه حالت بالا، وسط و پایین برای نگه داشتن سلاح خود هستند و یک سری حملات ساده دارند ولی همین سادگی است که کار را دشوار میکند و نیاز به سرعت عمل بسیار بالا است. اگر امروزه سونی بخواهد نسخه Bushido Blade را بسازد بهترین کار چندنفره بودن آن است و با توجه به همان مکانیزمهای قدیمی میتواند به خوبی در این زمینه بدرخشد.
۳- The Mark of Kri
یکی از بازیهای کلاسیک انحصاری که به شدت طرفداران دل تنگ آن هستند، بازی Mark of Kri است. این بازی در زمان عرضه دارای مکانیزمهایی بود که چندین سال از دیگر عناوین هم نسل خود جلوتر بود. اگر این عنوان را بازی کرده باشید، اینکه میتوانستید یک کلاغ را برای گشت زنی جلو بفرستید بسیار خاطره دارید و این موضوع به یکی از به یادماندنیترین جنبههای بازی Mark of Kri تبدیل شده بود. شاید خیلی از شماها با بازی Mark of Kri آشنا نباشد ولی خیلیها هستند که باور دارند استودیو سانتا مونیکا برای ساخت بازی خدای جنگ مقدار زیادی Mark of Kri الهام گرفته است و اگر این دو عنوان را کنار هم قرار دهید، به این موضوع پی خوهید برد. به همین دلیل Mark of Kri یکی از مهمترین بازیهای کلاسیک انحصاری سونی است که این شرکت میتواند آن را برای پلیاستیشن ۴ زنده کند و این بار خدای جنگ منبع الهام آن باشد. سبک مخفیانه این عنوان به اندازه محبوب است که عناوین زیادی شبیه و با الهام از آن ساخته شدهاند ولی مطمئنا هیچ چیز طرفداران این بازی کلاسیک را به اندازه معرفی دنباله یا نسخه ریبوت شده آن خوشحال نمیکند.
۲- SOCOM
شاید به نوعی با حضور SOCOM در لیست جایگزینی برای Resistance معرفی کرده باشیم. SOCOM همیشه تا مرز یک عنوان عالی پیش رفته است ولی هیچگاه توان و یا جرات این را نداشت که به چنین عنوانی تبدیل شود. این بازی بر روی پلیاستیشن ۲ محبوبیت بسیاری داشت و این شوتر نظامی از سوی سونی بارها توسط استودیوهای مختلف توسعه یافته است ولی هیچگاه نتوانست به تمامی پتانسیلهای خود برسد و شاید این بزرگترین شکست این بازی باشد. آخرین نسخه از این مجموعه در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و دور از انتظار خواهد بود که سونی دوباره به سراغ آن برود. اما اگر سونی تصمیم بگیرد تا دوباره به سراغ این مجموعه برود، SOCOM میتواند در لاین آپ سونی به خوبی جا بگیرد و موفق ظاهر شود و بتواند طرفداران شوتر را با توجه نبود یک بازی انحصاری شوتر در لیست سونی راضی نگه دارد.
۱- MediEvil
به آخرین بازی در لیست بازیهای کلاسیک انحصاری که دوست داریم برای پلیاستیشن ۴ عرضه شوند؛ رسیدهایم. بازی MediEvil توسط استودیو بریتانایی Cambridge برای پلیاستیشن ۱ عرضه شده بود یکی از بهترین عناوین اکشن ماجراجویی آن دوران است. مبارزات با شمشیر در MediEvil آن را به یکی از بهترین بازیهای کلاسیک انحصاری تبدیل کرد و تا قبل از عرضه دنباله آن در سال ۲۰۰۰، حدود یک میلیون نسخه فروش داشت. نسخه اول این بازی برای کنسول دستی پلیاستیشن دوباره عرضه شد ولی با وجود اینکه شایعات زیادی در مورد عرضه نسخه سوم آن برای پلیاستیشن ۳ وجود داشت، این اتفاق هیچ وقت رخ نداد. اکنون استودیو Cambridge به Guerrilla Games ادغام شده است و بر روی عنوانی مثل Killzone: Mercenary به طور مستقیم کار کرده است. در این مقاله بارها اشاره کردیم که پلیاستیشن ۴ لاین آپ بسیار خوبی از عناوین انحصاری دارد که بی نقص نیست و در این میان جای یک بازی اکشن خانوادگی به شدت خالی است و نسخه جدید از MediEvil میتواند این فضا را به خوبی پر کند.