شاید واقعیت مجازی به اندازهای که خیلیها فکر میکردند، مورد توجه قرار نگرفته است ولی ایکس باکس جدید نیاز دارد از همان ابتدا از این پلتفرم پشتیبانی کند. در ادامه مطلب همراه گیمشات باشید.
چند سال پیش بود که خیلیها باور داشتند آینده بازیهای ویدئویی ازآن واقعیت مجازی است. با اینکه واقعیت مجازی به آن اندازه محبوب نشده است ولی به پلتفرمی تبدیل شده که دیگر نمیتوان آن را نادیده گرفت. در حال حاضر این ایده که واقعیت مجازی کاملا جاگزین تلویزیونها شود کمی بعید به نظر میرسد ولی بدون شک این دو به یک نقطه همزیستی رسیدهاند.
در چند سال گذشته شاهد این بودهایم که شرکتهای مختلف به این مدیوم وارد شدهاند و در حال ازمون و خطا برای پی بردن به پتانسیل واقعیش هستند. واقعیت مجازی فضای جدیدی است که بازار دست نخوردهای دارد و موفقیت در آن میتواند بسیار سودآور باشد. به همین خاطر شرکتهای بزرگی مثل اپل، گوگل، فیسبوک و سامسونگ در همان ابتدا وارد این بازار شدند. در زمینه بازیسازی نیز سه شرکت آکولوس، سونی و استیم پیشگام هستند. حتی شرکت نینتندو که هیچگاه علاقه به استفاده از تکنولوژی جدید ندارد نیز به این بازار وارد شده است. از طرف دیگر ناشرهای بزرگ مثل یوبیسافت، اسگوئر انیکس، بتسدا، بندای نامکو، برادران وارنر و … به تولید محتوا و بازی برای این پلتفرم پرداختهاند.
در حالت کلی منظور از بند قبلی این است که واقعیت مجازی به بخشی از صنعت بازیهای ویدئویی تبدیل شده است که نمیتوان آن را نادیده گرفت و به همین خاطر است که بیشتر شرکتهای بزرگ، به صورت هدفمند به این بازار وارد شدهاند. از طرف دیگر ما مایکروسافت و کنسول ایکسباکس را داریم که به صورت نِیتیو و رسمی از واقعیت مجازی پشتیبانی نمیکند.
قبل از هر چیزی باید به دو نکته اشاره کنیم. اینطور نیست که کل شرکت مایکروسافت پلتفرم واقعیت مجازی را نادیده گرفته باشد و انها با Windows Mixed Reality از همان ابتدا یک تجربه واقعیت مجازی بسیار باکیفیت را برای طرفداران فراهم کردهاند. از طرف دیگر این شرکت هدست هولولنز را نیز دارد که یک هدست واقعیت افزوده (نه واقعیت مجازی) است.
با این وجود که چرا مایکروسافت با کنسول ایکس باکس از واقعیت مجازی پشتیبانی نکرده است، جای سوال دارد. بدون شک ایکسباکس وان توانایی انجام اینکار را دارد و حتی نینتندو سوئیچ که سختافزار بسیار محدودتری نیز دارد اینکار را انجام داده است (البته به صورت ناقص). کار جایی خرابتر میشود که قبل از معرفی رسمی ایکسباکس وان ایکس، مایکروسافت قول داده بود که پروژهی اسکورپیو آنها از واقعیت مجازی پشتیبانی میکند. در واقع آن زمان تاد هاوارد از بتسدا اعلام کرده بود که اسکورپیو تنها کنسولی خواهد بود که توانایی اجرا نسخه واقعیت مجازی Fallout 4 را دارد.
هرچه به عرضه کسنول ایکسباکس وان ایکس نزدیک تر شدیم، مایکروسافت کمتر به این موضوع اشاره کرد و در نهایت جنبه واقعیت مجازی ایکس باکس جدید از روی سایتهای رسمی حذف شد. مطمئنا این کسنول توانایی پشتیبانی از واقعیت مجازی را دارد ولی محتوا و عنوانی برای آن وجود نداشت که باعث شد در نهایت، تمامی کنسولهای نسل هشت مایکروسافت، بدون واقعیت مجازی به کار خود ادامه دهند.
البته اینکه مایکروسافت تصمیم گرفت جنبههای واقعیت مجازی ایکس باکس جدید را به صورت کلی فراموش کند، به صورت کلی چیز بدی نبود. اول از همه اگر قرار بود تنها ایکسباکس وان ایکس از این پلتفرم پشتیبانی کند، یک دوگانگی بین دارندگان کنسولهای ایکسباکس وان پیش میآمد. مطمئنا عدم پشتیبانی ایکسباکس وان استاندارد و ایکسباکس وان اس از واقعیت مجازی دارندگان آنها را بسیار ناراحت میکرد. از طرف دیگر این شرکت نمیدانست که استقبال از این ویژگی به چه اندازه خوب خواهد بود، به همین خاطر تصمیم گرفت تا بر روی مورارد دیگری تمرکز کند. در ابتدای این نسل مارکوسافت میخواست با گلآلود کردن آب، کنسول خود را بفروشد که در نهایت منجر به ضرر آنها شد. به همین خاطر منطقی بود که آنها دوباره این اشتباه را تکرار نکنند.
دلیل دیگری که آنها پشتیبانی از واقعیت مجازی را از کنسول ایکسباکس وان ایکس حدف کردند، میتواند نزدیک بودن نسل نهم باشد. مشخص است که کل شرکت مایکروسافت از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پشتیبانی میکند و بهتر بود که برای نسل نهم بخش ایکسباکس وارد این زمینه شود. در نسل نهم دیگر به هیچ وجه مشکل سختافزاری برای انجام اینکار را نخواهند داشت. از این رو آنها فرصت کافی را خواهند داشت که به بهترین شکل ممکن کنسول ایکس باکس جدید را برای اینکار طراحی کنند.
به همین خاطر است که میگوییم که نیاز است ایکس باکس جدید از همان ابتدا از واقعیت مجازی پشتیبانی کند. اینکار میتواند از طریق پشتیبانی از هدست آکولوس ریفت باشد (مثل کاری که ایکسباکس وان قرار بود انجام دهد) یا یک هدست طراحی شده توسط خود مایکروسافت. بهترین تصمیم راه حل دوم است، کاری که سونی با پلیاستیشن ویآر انجام داد و توانست به صورت کلی موفقیت زیادی کسب کند.
نکتهای که کمی باعث نگرانی میشود، عدم اشاره به پشتیبانی از واقعیت مجازی در E3 بود. بدون شک ایکسباکس اسکارلت سختافزار لازم برای اینکار را دارد. اگر یک کنسول مانند نینتندو سوئیچ میتواند اینکار را در سطوح پایینتر انجام دهد، پس اسکارلت برای انجام اینکار هیچ مشکلی نخواهد داشت. با این وجود در E3 و معرفی ایکس باکس جدید به این موضوع اشارهای نشد.
شاید مایکروسافت نمیخواهد قول یک ویژگی را به طرفداران بدهد، بدون اینکه برنامههای خود را کاملا مشخص کرده باشد. اگر قضیه این باشد که موجب خوشحالی است و نشان میدهد که این شرکت در مسیر درست قرار دارد. اما هنوز این احتمال وجود دارد که مایکروسافت برای نسل بعد هم نخواهد از واقعیت مجازی پشتیبانی کند که بسیار عجیب خواهد بود. مخصوصا که خود شرکت به شدت از همان ابتدا این پلتفرم را جدی گرفته بود.
این موضوع زمانی جدیتر میشود که به برنامههای مایکروسافت برای آنیده برند ایکس باکس نگاه کنیم. مایکروسافت بر روی سرویسی کار میکند که به بازیکنان اجازه میدهد در هر کجا، هر زمان و هر سیستمی (بدون خرید ایکسباکس) به تجربه بازیهای این کنسول بپردازید. به همین خاطر است که آنها تمام تمرکز خود را بر روی xCloud گذاشتهاند و آینده بازیهای ویدئویی را در تکنولوژی ابری میبینند. اما هرکجا و هر سیستمی پلتفرم واقعیت مجازی را نیز شاکل میشود که یعنی این شرکت باید تمام بازیهای خود را برای این پلتفرم بهینه کند. اما ترس ما از این است که تنها بازی این شرکت برای واقعیت مجازی Minecraft باشد و دوباره شاهد بیمهری مایکروسافت به این پلتفرم باشیم.
با این وجود امیدواریم که ایکس باکس جدید از همان ابتدا از واقعیت مجازی پشتیبانی کند. حالا میتواند این کار را با یک هدست جدا انجام دهد یا اینکه سختافزار خود کنسول را برای انجام اینکار طراحی کند. چون که شاید واقعیت مجازی آینده محض بازیهای ویدئویی نباشد، ولی به بخش غیرقابل انکار تبدیل شده است.