سری عناوین Mafia از همان ابتدای کار خود، شهرت خوبی دست و پا کردند. تلفیق اتمسفر کلاسیک و مافیایی به همراه اجرای درست ایدهای خوب، تجربهای ناب را به بازیبازان جهان ارائه داد. هر دو نسخه قبلی در سری مذکور در زمان انتشار، قویترین گرافیک و گیمپلی را داشتند. حال که استودیو «هنگر ۱۳» (Hangar 13)، وظیفه ساخت و توسعه نسخه سوم را داشته و ادعا دارد که بزرگترین عنوان در سری خواهد بود، به راستی تاکنون چه حد توانسته به ادعا صحت ببخشد؟ اطلاعات و تریلرهای منتشر شده چه جیزی را برای ما بازگو میکنند؟ آیا بازی Mafia 3 پتانسیل لازم جهت موفقیت در نسل هشت را داراست؟ با گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید تا هر آنچه از عنوان Mafia 3 میدانیم را بررسی کنیم.
داستانی خونین با آغازی خونین
داستان یک بازی را میتوان نیروی محرک گیمپلی و بازیباز دانست. داستان خوب و عنی است که شما را به ادامه بازی تشویق میکند تا حتی اگر با گیمپلی نه چندان خوبی مواجه هستید، مجبور شوید تا پایان پیش بروید. اگر هیچ یک از بخش های عنوان Mafia 3 موفق ظاهر نشود، به راستی داستانش از همان ابتدا محرک خوبی جهت ادامه دادن محسوب میشود؛ چرا که انتقام خانواده و عزیزان موضوع کمی نیست و قهرمان داستان ما را تا مرز نابودی کل مافیای قدرتمند ایتالیایی میبرد.
اگر بخواهیم داستانی را که هنگر ۱۳ تا کنون در دسترس قرار داده را باری دیگر بازگو کنیم، به صورت خلاصه از این قرار است که شخصی بهنام لینکلن کلی در سال ۱۹۶۸ از جنگ ویتنام باز میگردد و متوجه میشود که تمامی خانواده وی توسط گروه مافیایی به رهبری «سال مارکانو» (Sal Marcano) به قتل رسیده است. حال که هنگر ۱۳ بر خلاف سنت پیشین، دست به خلق یک ماشین کشتار ضد مافیای ایتالیایی زده، باید صبر کرد و دید که آیا همچنان نقطه عطف سری حفظ میشود؟ شما دیگر کنترل یک مافیای ایتالیایی را در دست ندارید!
هنگر ۱۳ از ابتدای طراحی چارچوب و قالب بازی، اقدام به تغییر اصل و پایه کرد. دو نسخه قبلی را تنها میتوان عناوین شوتر سوم شخص اکشن ماجراجویی دانست. حال که سازندگان عنصر جهان باز را به بازی اضافه کردهاند، جهانی دیوانه کننده برای کشت و کشتار و خلق یک میدان جنگ مافیایی تمام عیار به ما داده شده است. لینکلن کلی، شخصیت اصلی داستان که با خشونت بالای مافیایی بزرگ شده، بنا به دو دلیل شهر «نیو بوردو» (New Bordeaux) را میتواند به خاک و خون بکشد و آن را تبدیل به قلمروی خود کند. نخستین دلیل آسیب به مافیای ایتالیایی برای انتقام و دومین دلیل، تثبیت قدرت خود به عنوان نخستین رئیس مافیایی سیاه پوست!
بله درست متوجه شدهاید، سازندگان در حال شکستن تبعیض نژادی حاکم بر دنیای مافیایی واقعی هستند. اگر کمی از اخبار و حواشی دنیای مافیا و خلافکاران جهان مطلع باشید، بدون شک میدانید که هیچگاه یک سیاه پوست توانایی به قدرت رسیدن در یک گروه بزرگ را ندارد. رنگ پوست و هزاران دلیل دیگر اعم از غرور سفید پوستان جنایتکار، این موضوع را اثبات میکند. حتما هانگر ۱۳ این موضوع را مد نظر قرار داده و بدون تحقیق و بررسی دست به خلق داستان خود نزده است.
پس لینکلن راه بسیار سختی را پیشرو دارد و علاوه بر شکست و شکار سران مافیای نیو بوردو، باید با ایجاد ترس و وحشت قدرت خود را بهعنوان یک سیاه پوست نیز به رخ همگان بکشد. این دیگر دست شماست. چگونه میخواهید روند بازی را طی کنید؟ تنها به اتمام خطوط داستانی بسنده میکنید یا برای دریافت پول و قدرت بیشتر نیو بوردو را در زیر چکمههای جنگ رفته خود تحت سلطه در میآورید؟ اگر تنها از خط داستانی استفاده کنید، با دست خودتان پتانسیل موجود در بازی که سالها صرف طراحی و ساخت آن شده را از بین میبرید.
نیو بوردو، میدان جنگ شما
حرف از افزوده شدن عنصر جهان باز در بازی پیش آمد. به صورت کلی، عناوینی که در سبک خود عناصر اکشن ماجراجویی و جهان باز دارند، حاوی نقشهای پر از جزئیات جهت مبارزه و تصرف هستند. در بسیازی از این عناوین دیدیم که بخشها تحت تصرف دشمنان است و شما با آزاد سازی آنها، منطقه را از وجوشان پاک کرده و منابع و پول زیادی را بدست میآورید. عنوان Mafia 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدتی پیش بود که خبری مبنی بر وجود گروههای خیابانی در بخشهای مختلف نیو بوردو منتشر شد.
مناطق مذکور به شدت توسط نیروهای تحت کنترل مامور تعیین شده مافیای ایتالیایی محافظت میشود. پس مبارزات نفس گیری را برای تصرف هر منطقه خواهید داشت. نکتهای که هنگر ۱۳ در این بخش قرار داده که به نوعی عامل جذب شما به این مراحل فرعی میشود، نه تنها آن بخش را از وجود اراذل مزاحم پام میکنید، بلکه خانه امن جدیدی به دست میآورید و از همه مهمتر، میتوانید تصمیم بگیرید که با فرمانده یا مامور آن بخش چه کار کنید. سرنوشت وی دست شماست، پس با توجه به سرنوشت خود تصمیمگیری کنید! اگر احساس میکنید به کمک و یار جدید نیاز دارید تا در خیابانها برای شما مبارزه کنند او را زنده بگذارید، اما اگر تنها انتقام برایتان مهم است، یک گلوله در مغزش حرام کنید.
با وجود این قبیل از قابلیتها، میتوانید قوانین و شکل موجود در نقشه بازی را به هر شکلی که مایل هستید تغییر دهید. انتقام خالی از سال مارکانو، گرفتن قدرت نیو بوردو، تمامی این موارد دست شماست و این درست خواسته اصلی هانگر ۱۳ از ابتدا تاکنون بوده است. به طوری که کارگردان بازی «هیدن بلکمن» (Haden Blackman) به صورت خلاصه اذعان داشت که میخواهد هر یک از بازیبازان، مافیای مخصوص به خودشان را بسازند و تجربه هریک منحصر به فرد باشد.
صحنههای اکشن سینمایی همچنان زنده هستند
بلکمن و گروه موجود در هانگر ۱۳ به صورت واضح نمیخواهند با حذف یکی از عوامل موفقیت آمیز سری مافیا، نسخه جدید را به خطر بیندازند. آنها اعتقاد دارند که صحنههای سینمایی است که شما را به جلو حرکت میدهد و در این راستا، تیم ویدویی کارشان را به نحو احسنت انجام میدهند.
پس این تیم سازنده با تجربه که با وجود قدرت نه چندان زیاد کنسولهای نسل هفتم، توانستند صحنههای با کیفیت بسیار جذابی را خلق کنند، آیا توانایی خلق صحنههای بهتر در نسل هشتم و استفاده از قدرت آن را دارند؟ تاکنون که تریلرها مهر تاییدی بر این موضوع بودند، اما نباید یادمان برود که عناوین زیادی در نسل هشتم خود را در تریلرها و نمایشگاهها بسیار قدرتمند نشان دادند ولی در هنگام عرضه نصف قدرتنمایی کاذب خود را در چنته نداشتند. امیدواریم که جاه طلبی هنگر ۱۳ به این پایان تلخ ختم نشود.
روایت داستان و چگونگی نوشتار، خوی جدیدی گرفته است
ما اطلاعات زیادی از داستان عنوان Mafia 3 در دسترس نداریم و تنها سر آغاز آن را میدانیم. علت درگیری لینکلن کلی با قدرتمندترین مردان خلافکار آمریکا را میداینم، اما به راستی روند داستان و طرز بیان آن چگونه پیش خواهد رفت؟ آیا با روایت ساده از داستان کلیشهای دیگری مواجه هستیم؟ یا انتقام تنها بخشی داستان است؟
سرپرست نویسندگان، یعنی «بیل هارمز» (Bill Harms) اعتقاد دارد که بازگشت و تکرار نحوه روایت و نوشتار داستان بازی Mafia 2 میتواند منجر به شکست این نسخه شود. او میگوید که دوران داستان پر زرق و برق درگیری چند مافیا ثروتمند به پایان رسیده و هیولایی که در ذات آنها تنها برای پول و قدرت ایجاد شده بود، نمیتواند توجه بازیبازان را باری دیگر جلب کند. لینکلن بنابر علل جدیدی دست به درگیری میزند و هیولای درون او به شکل کاملا متفاوتی شکل میگیرد.
از سخنان بیل هامز، هم میتوان برداشت خوب کرد و هم برداشت بد. برداشت خوب از این لحاظ است که ما قرار نیست یک روند تکراری را مشاهده نماییم و سازندگان و دست به نوآوری زدهاند، اما از این لحاظ ممکن است بد تلقی شود که اشاراتی به دور شدن نسخه جدید از اصل و ریشه سری رویت میشود. تا همین جا نیز هنگر ۱۳ از قالب واقعی دنیای مافیایی فاصله گرفته و علاوه بر این که موانع موجود بر سر راه یک سیاه پوست را برداشته، سلسله مراتبی نیز برای وی مد نظر قرار داده است. همان طور که ذکر شد، یکی از علل موفقیت نسخه دوم، روند و قالب داستان بود. آیا با حذف این موضوع، Mafia جذابیت خود را حفظ میکند؟ آیا به حد کافی با داستانهای غیر واقعی موجه نشدیم که یک شخص بدون قدرت و ثروت اولیه، گروهی بزرگ را به زانو در میآورد؟
جواب هنگر ۱۳ به سوالات تاکنون به صورت غیر مستقیم یک عبارت بوده است، شخصیتی ضد قهرمان. بهترین و مهمترین برداشتی که میتوان از این عبارت کرد، وجود روند داستانی کثیف و خشونت آمیز در بازی قلمداد میشود. اگر شخصیت اصلی ما نه یک قهرمان، بلکه یک ضد قهرمان باشد، مشکلات زیادی از بین میرود. پس بیاید یکبار تفاوت میان قهرمان ضد قهرمان را بیان کنیم.
شخصیت منفی که نیاز به توضیح ندارد و عموما تنها از خشونت و کار بد لذت میبرد و خیلی کم پیش میآید تا به عنوان شخصیت اصلی داستان و بازی و تبدیل شود. قهرمان در نقطه مقابل شخصیت منفی قرار دارد و تنها دست به کار خوب میزند. خشونت و انتقام در ذات او جایی ندارد. ضد قهرمان درست در وسط دو شخصیت مذکور قرار دارد. فردی که از کار بد و خشونت لذت نمیبرد، اما برای از بین بردن ظلم و گرفتن انتقام از آنها بدون هیچ مشکلی استفاده میکند.
لینکلن کلی نیز در مقام ضد قهرمانی قرار دارد. وقتی حرف از داستان کثیف و خشونت آمیز به میان میآید، منظور همین است. شخصیت اصلی عنوان Mafia 3 که یک سیاه پوست فاقد قدرت است، لزومی ندارد از راه سالم دست به انتقام بزند. در نتیجه نباید انتظار حرکات و رفتار قهرمانانه از او داشته باشیم. همان طور که بیل هارمز گفت، هیولای درون وی به شکل متفاوتی نسبت به نسخه قبل ایجاد میشود.
اطلاعات لینکلن در دستگاههای قضایی
زندگی و روند داستانی لینکلن در طول بازی نیازمند توضیحات بسیاری است که باید در قالب گیمپلی سرگذشت وی نیز شرح داده شود. چرا لینکلن درگیر این ماجراها شد و چه کاری انجام داد که باب میل مافیای ایتالیایی نبود و سبب کشته شدن خانوادهاش شد؟ اصلا مقصر این کشتار لینکلن بود و در کل حق انتقام گیری دارد؟
گیمپلی بازی در قلب خود، بخشی را جای داده تا شما با پایان رساندن هر ماموریت بزرگ، اطلاعات و مدارکی در قالب نوارهای صوتی توسط شخصیت جدید بازی بهنام «جان داناوان» (Jon Donovan) در دادگاه ارائه میشود و میتواند پاسخ سوالات مبهم حول لینکلن را بیان کند، چرا که این صحنهها بیانگر چارچوب کلی داستان لینکلن خواهند بود که داستان حول آن جریان خواهد داشت. شایان به ذکر است که این نوارها به صورت عمد ضبط شدهاند و علت آن همچنان مجهول باقی مانده.
این موضوع را میتوان از نقاط قوت بازی و یکی از عوامل محرک بسیار خوب دانست. کنجکاوی شما را جهت پیشبرد گیمپلی مجبور کرده و در این راستا، گیمپلی خوب و روان باعث تبدیل Mafia 3 به عنوانی قوی میشود. پس هنگر ۱۳ علاوه بر داستان اصلی، حفرههای مبهم را به کمک گیمپلی پر خواهد کرد تا جای هیچ نقص و ایرادی در داستان بازی باقی نماند.
نقشه نه قسمتی آماده گشت و گذار
نقشه بازی با توجه به اضافه شدن عنصر جهان باز، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. وجود خلافکارهای خیابانی و بخشهای قابل تصرف، باید نسبت به موقعیت جغرافیایی خود متفاوت باشند. بدون شک مبارزه در خیابانهای قانونمند با مبارزه در محلههای خلافکار نشین بسیار تفاوت دارد و اگر غیر از این باشد، پتناسیل نقشه بازی به هدر رفته است.
در این بین، سازندگان نقشه بازی را به نه قسمت مختلف تقسیم کردهاند. بخش اول که در تریلرهای معرفی بازی واقع در گیمزکام معرفی شد، «فرنچ وارد» (French Ward) نام دارد که به نوعی از اسم آن متوجه بخش فرانسوی نشین میشویم. دومین بخش در شهر نیو بوردو که در نسخههای دمو به نمایش در آمد، محلههای پایین شهر و فقیر نشین بود که نقشه بازی در آن به پایان میرسید. بخشهای دیگری نیز با نامهای مختلف وجود دارند که در این بین، همان طور که در اولین تریلر بازی نشان داده شد، مردابها نقش مهمی در مخفی کردن رازهای بزرگ گروه مافیایی لینکلن را خواهند داشت. به صورت کلی، شما باید دشمنان خود را بکشید و جسدشان را برای همیشه از بین ببرید، پس چه جایی بهتر از مردابهای حاوی تمساحهای گرسنه!
بخش دیگری که در سخنان بلکمن اهمیت زیادی داشت، «بایو» (Bayou) نام دارد. به گفته وی، بایو محلی است که جرم و جنایت به شدت در آن جریان دارد و به نوعی خط مقدم مبارزات شما است. همان طور که در بالا گفته شد، اگر بخشهای مختلف نقشه با یکدیگر از نظر درجه سختی و اتمسفر تفاوت نداشته باشند، عنصر جهان باز به هدر میرود. بلکمن تا حدی زیادی سعی دارد این نگرانی را رفع کند و این امر توضیحات وی مشخص است. او در ادامه افزود:
منطقه بایو در جنایت غرق شده و ساختار آن به صورت کلی با دیگر بخشها و مناطق متفاوت است. سران مافیا سرمایه گذاری عظیمی در این منطقه کردهاند. شما درگیریهای سنگینی در این بخش خواهید داشت و مقاومت زیادی در برابر شما خواهد شد. در این مناطق مبارزه کنید و با پیروزی خود، آسیب زیادی به دشمن خود بزنید و شواهد موجود از خودتان را که به شدت محافظت میشود، از بین ببرید.
به صورت کلی بهیاد داشته باشید که هر منطقه میزان جرم مخصوص به خود را دارد و به دلیل تفاوت ساختار، مشکلات منحصر به فردی خواهند داشت.
لینکلن در جستجوی خانه
به نظر میرسد نقطه عطف داستان بر خلاف تصور بسیاری از بازیبازان جهان میباشد. البته که شروع داستان بر پایه انتقام قرار داشته، اما موردی که عامل حرکت لینکلن کلی به سمت جلو و ادامه دادن ماجراجویاش است، ریشه در کبمودهای دوران کودکی او دارد. او شخصی یتیم بوده که در کودکی توسط شخصی به فرزندی گرفته شد. همین موضوع سوالات زیادی را درباره گذشته وی ایجاد میکند و از بخت بد، علاقه زیادی جهت رفع این حفره در زندگیاش دارد. اما داستان به همین سادگی و شیرینی نیست و شاید بیان داستان اصلی فرزند خواندگی او، کمی به حل معما علت قتل خانوادهاش کمک کند.
همان طور که ذکر شد، لینکلن کلی دوران کودکی خود را در یتم خانه گذراند و پس از به خانه نامادری خود رفت. طولی نکشید که از آن خانه نیز رانده شد و به یتیم خانه بزرگ آمریکا و معروف منتقل شد. پس از ترک یتیم خانه، «سامی رابینسون» (Sammy Robinson) رئیس گروه مافیایی سیاه او را تحت نظر خود قرار داد و در این راستا، لینلکن با پسر سامی، یعنی «الیس» (Ellis) آشنا شدو دوستی خوبی بهوجود آمد. به صورت کلی آنها هیچ وقت همچون خانواده واقعی نشدند و او نیز هیچگاه خود را عضوی از این خانواده جدید ندانست.
خانوادهای قدرتمند که در راس یک گروه مافیایی قرار دارند، هر لحظه ممکن است قتل عام شوند. شاید علت اصلی این کشتار، به رقابتهای مافیایی مربوط شود که بنابر بخت بد سال مارکانو، لینلکن در زمان این قتل عام در ویتنام بود و حال همچون ماری زخمی و زهراگین به دنبال اوست. آیا لینکلن موفق به استفاده باقی مانده قدرت پدر خوانده خود میشود تا مارکانو را به زانو در آورد؟
سرنوشت خود را بسازید
یکی از موارد بسیار مهم که میتواند سرنوشت شما را تغییر دهد، ایجاد وفاداری نسبت به خودتان است! اگر بتوانید زیردستهای خود را راضی نگه دارید و خود را در قالب یک رئیس مافیایی خونخوار و خشن معرفی نکنید، بدون شک با شما احساس نزدیکی پیدا میکنند. استراتژی شما باید بر مبنی دوستی با زیردستان باشد تا موفقیت و قدرت کسب شود. این ارتباطهای دوستانه زندگی شخصی و حرفهای شما را خواهد ساخت.
سه نفر به صورت مستقیم برای لینکلن کار خواهند کرد که در راس قرار دارند. نخست مرد مرموزی بهنام «کاساندرا» (Cassandra) که رئیس گروه گانگسترهای هایئتی نژاد است. دومین شخص، مرد ایرلندی خشن و بد دهن که «برک» (Burke) نام دارد و آخرین نفر که اکثر هواداران با او آشنایی کامل در نسخه دوم دارند، «ویتو» (Vito) است.
این سه شخص، علاوه بر این که مشاورهای لینلکن هستند، سران قدرتمندی نیز جهت حفاظت از او محسوب میشوند. به گونهای که هرگاه به یک خانه امن میرسید یا منطقهای را تسخیر میکنید، میتوانید به یکی از آنها دستورات لازم از نظر خودتان را بدهید. درباره فتح یک منطقه، یک جلسه نیز وجود دارد که هر سه شخص مذکور دور یک میز جمع میشوند و شروع به ارائه دلایل به لینکلن حول نگه داشتن و علت نیاز به این منطقه میکنند.
هنگر ۱۳ تلاش زیادی در خلق شخصیتهای فرعی و پردازش به آنها کرده و نمیخواهد این موضوع در همین نقطه، مانند دیگر عناوین، به پایان برسد. تاثیر شخصیتهای فرعی مهم زیردست از هم اکنون مشخص شده است. پس اگر میخواهید به صورت حرفهای بازی کنید و نهایت لذت را از پتانسیل بازی ببرید. تنها امری که باقی میماند، چگونگی اجرای این ایده همکاری بین شخصیتها است که امیدواریم تنها به یک سری حرف ختم نشود و واقعا بنابر تصمیمات بازیباز، هر یک مافیای منحصر به فردی را خلق کنند.
حکومت شما، قوانین شما
مناطق مختلف که هر یک با چالشهای بهخصوصی خلق شدهاند، پس از فتح نیاز به مدیریت و دفاع دارند. لینکلن فقط یک نفر است و نمیتواند به تنهایی در کنترل نه منطقه بزرگ موفق باشد. در این نقطه، شخصیتهای فرعی با قابلیتهایشان مورد استفاده قرار میگیرند. شما باید پس از فتح هر بخش، کنترل آن را به یکی از یاران خود بدهید. برای توضیح با برک شروع میکنیم.
برک علاقه زیادی به مبارزه دارد و در این راستا، اگر منطقهای را به وی واگذار کنید، پشتیبانی بیشتری در مبارزه دریافت خواهید کرد. بر فرض مثال، هنگام درگیری اگر او را احضار کنید، تعداد زیادی اسلحه و آدم همراه خود میآورد. این قابلیت و کمک او میتواند در مبارزات سخت مورد استفاده قرار گیرد. داشتن مهمات اضافه و چند نفر برای پشتیبانی، امکان پیروزی شما را بالا میبرد.
ویتو نیز همانند برک است، تنها با این تفاوت که شخص اضافی با خود نمیآورد، ولی به صورت تخصصیتر اسلحه و مهمات ارائه میدهد. واگذار کردن کنترل به ویتو، به معنی دریافت اسلحههای حرفهای است. پس اگر احساس میکنید خودتان و یک اسنایپر مجهز اندازه یک ارتش عمل میکنید، ویتو گزینه خوبیست. کاساندرا نیز هیچ خدماتی حول مبارزه نمیدهد، اما دوستان زیادی در مقامات بالا، به ویژه مخابرات دارد. کنترل را به کاساندرا بدهید و مطمئن شوید که دشمنان شما هیچگاه نمیتوانند درخواست نیروی کمکی کنند.
با ارائه مناطق بیشتر به یک شخصیت، قابلیتهای ویژه او را نیز آزاد کنید و همراه خود ببرید، اما موضوع بسیار مهم در این بین، رفتار منصفانه بین سه نفر است. بازی از هوش مصنوعی خوبی برخوردار بوده که ممکن است کار دست شما بدهد. اگر به یک شخص، بر فرض مثال برک مناطق بیشتری جهت کنترل بدهید، ویتو عصبانی میشود و دیگر اسلحههای قوی به شما ارائه نمیدهد. به شخصه به شما پیشنهاد میکنم به هر یک سه منطقه بدهید تا در صورت نیاز نیرو، اسلحه یا خدمات تلفنی با مشکل مواجه نشوید.
بلکمن در این باره صحبتهای ویژهای کرد:
این به معنی خلق یک بازی نقش آفرینی نیست. اما من همیشه عاشق بازیهای نقش آفرینی بودم وخواستار جای دادن عناصری از آن در قلب بازی هستم. من واقعا دوست دارم روابط میان شخصیتها شما را بارها درگیر کند اما نکته مهم برای من، اجرای این ایده به گونه ایست که هیچکس پیش از من انجام نداده باشد.
چگونگی مراحل را تعیین کنید
آزادی عمل در مراحل اصلی و فرعی فریاد میزند و دیگر همچون نسخههای گذشته یک مسیر و حالات از پیش تعیین شده وجود ندارد. در اینجا تفاوتی ندارد شما یک بازیباز اهل مخفی کاری باشید یا از اولین نفر تا آخرین شخصی را که ظاهر میشود به گورستان بفرستید. به صورت کلی مراحل دست شما را باز میگذارند ولی به خاطر داشته باشید که در هر مکان چیزهای مختلفی اولویت دارند. اگر ارتشی مجهز در مقابل شما قرار داشته باشد، هر چه قدر که حرفهای باشید، عاقلانهتر است با مخفی کاری پیش بروید و بلعکس.
استراتژی در Mafia 3 با وجود آزادی عمل، حرف اول را میزند. هنگر ۱۳ با توجه به تجربهای که دارد، آزادی عمل موجود را با فکر و تحلیل طراحی کرده و پیش زمینههای لازم را نیز قرار داده است. منظور از پیش زمینه، قابلیتها و امکاناتی هستند که یاران و زیردستان شما ارائه میدهند. پس باری دیگر بر سیستم تقسیم منصفانه منطقهها تاکید میکنیم، چرا که مطمئنا دوست ندارید هنگامی که با سر و صدای زیادی به منطقهای وارد میشوید، ویتو برای شما اسلحههای لازم را نفرستد.
هر عملی را عکس العملی است
چگونگی قرار گیری و زمان و مکان مراحل و اهداف به اعمال و رفتار شما بستگی دارد. به عبارتی دیگر، دشمنان بازی رفتاری متفاوت با تمامی بازیبازان خواهند داشت. میتوانید اجازه دهید قتلی صورت گیرد و بعدها درگیر ماجرای پلیسی شوید یا پیش از وقوع این اتفاق، جلوی آن را بگیرید. مرگ و زندگی به صورت کامل دست شماست و باید منتظر عواقب آن باشید. عدهای از افرادی که امکان دسترسی به بازی را داشتند، عکس العملهای موجود را این گونه توصیف کردند:
در یک مرحله من باید از یک محل ساخت و ساز ساختمان پول میدزدیدم. من بدون کشتن حتی یک نفر وارد محل شدم و پولی که نیاز داشتم روی میز مقابلم قرار داشت. در راهروی پشت محل قرار گیری پول، عدهای از اراذل میخواستند دو نفر را تیربار کنند. من بعدا متوجه شدم که میتوانستم تنها پول را بردارم و اجازه دهم آن دو مرد کشته شوند بدون آن که مشکلی برای من ایجاد شود، اما راضی نشدم و با آن خلافکارها درگیر شدم و آن دو مرد را نجات دادم.
مدتی بعد در یک سکانس شنیدم که شخصی میپرسید چه اتفاقی برای آن دو مرد افتاد و به او جواب داده شد که مردهاند. پس از این اتفاق و آشکار شدن فرار آن دو مرد برای سرقت پول مقصر شناخته شدند. با این وجود دیگر لازم نبود تا با خلافکارانی که به من جهت دزدی پول مشکوک شده بودند، مبارزه کنم. در صورتی که اگر آن دو مرد را نجات نمیدادم، باید با تعدادی دو برابر نفرات موجود در آن مرحله مبارزه میکردم تا پول خود را نگه دارم.
کنترل ماشینها همچون دنیای واقعی؟
کنترل ماشینها از نکات بسیار مهم عناوین جهان باز تلقی میشوند و سازندگان باید تلاش زیادی کنند تا بازیبازان در مراحل تعقیب و گریز دچار مشکل نشوند. در این راستا، هنگر ۱۳ پیش از عرضه بازی با انتقدات زیادی مواجه شده است! کارکنان سایت گیماسپات که به صورت اختصاصی جنبههای مختلف بازی را آزمایش کردند از سیستم کنترل ماشینها راضی نبوده و احساس کنترل یک کشتی غول پیکر را داشتند. بلکمن در واکنش به این سخنان گفت که تیم آنها تحقیقات زیادی حول چگونگی خودروها در دهه ۶۰ میلادی انجام داده و با توجه به نتایج به دست آمده، تمام تلاش خود را کردند تا به زندگی واقعی آن زمان نزدیک شوند. در هر صورت امیدواریم همان قدر که ما قرار است در کنترل ماشینها مشکل داشته باشیم و نتوانیم آن طور که باید حرکات تکنیکی انجام دهیم، دشمنان بازی نیز از این قاعده مستثنی نباشند و ماشینهای خود را همچون آخرین ساختههای کانسپت هدایت نکنند.
در طول بازی ماشینهای مختلفی آزاد میشوند و شما میتوانید آنها را به سرقت ببرید با خریداری کنید، اما به یاد داشته باشید سرقت شدهها قابل نگه داری در پارکینگ شخصی شما نیستند. مهم نیست در کجای نقشه و در چه حالتی هستید. هر زمان که ماشین خود را لازم داشتید با افراد خود تماس گرفته و آن را دریافت کنید. یک درخت ارتقا برای کنترل و سلامت وجود دارد که شما با پیشرفت بیشتر میتوانید کنترل راحتتری داشته باشید.
نکته منفی دیگری نیز در سیستم تعقیب و گریز با ماشینها وجود و آن عدم وجود واقع گرایی است. در تریلرهای گیمپلی منتشر شده مشاهده کردیم که لینکلن در حال فرار با تعداد زیادی دشمن سواره مواجه شده و درگیری سنگینی آغاز میشود، اما این درگیریها چندان طول نمیکشد! عنوان Mafia 3 که شبیه ساز دنیای واقعی است و بلکمن به صورت مداوم ضعفهای موجود را به واقع گرایی نسبت میدهد، چگونه هنگام طراحی این قابلیت را به لینکلن داد تا با شلیک چند گلوله به عقب یک ماشین، آن را منفجر کند! مگر ماشینها به صورت کامل و با تحقیقات زیاد ار دهه ۶۰ طراحی نشدهاند؟ پس چگونه کمک فنری قوی همچون بنز اس ۵۰۰ دارند؟ به صورت کلی، مشخص نیست که تحقیقات هنگر ۱۳ چگونه میخواهد میزان سلامت پایین و قدرت بدنه بالای ماشینها را توجیه کند.
بازی جذاب Mafia 3 به لطف نسخههای سابق بسیار موفق در سری از اولین روز معرفی زیر ذره بین منتقدان قرار گرفت. اگر هنگر ۱۳ به دنبال موفقیت بی چون و جرا بازی باشد و تنها به دانستهها و موفقیتهای گذشته اکتفا نکرده و به نظر افرادی که به بازی دسترسی داشتند، توجه دو چندان کند، موفقیت بازی پیش از عرضه تا حدی میتواند تضمین شود. بلکمن و تیمش باید به یاد داشته باشند که Mafia 3 در نسل هشتم کنسولها قدم گذاشته و وظیفه سنیگنی حول حفظ موفقیت سری در نسل جدید دارد. پس باید تا ۱۶ مهر سال جاری منتظر بمانیم و نتیجه انتظار طولانی خود را پس از Mafia 2 مشاهده و تجربه کنیم.
2 دیدگاه
From masoud of iran
به امید خدا همون روز اول بازی رو میگیرم
اون تیکه که ماشین با چند تیر رفت هوا فقط توی نسخه پری الفا بود و توی نسخه اصلی این شکلی نخواهد بود
تارخ
این بازی مافیا رو دارم به صورت افلاین تو ایکس باکس وان بازی میکنم ولی مشکل سیو نشدن دارم چرا سیو نمیشه؟!؟!تاریخ و زمانشم درست کردم اصلا چجوری سیو میشه گزینه سیوش کجاس تو رو خدا کمک کنید