بازی Flipping Filip نهتنها یکی از بزرگترین دستاوردهای داخلی در راستای طراحی و لول دیزاین است، بلکه از جهات بسیاری میتوان آن را شایسته احترام و حمایت دانست. با ما و با اولین نگاه به بازی ایرانی Flipping Filip همراه باشید.
ما در تاریخ سرگرمیهای دیجیتالی کشورمان نمونههای قابل احترامی داشتهایم. سالها پیش سازندگان گرشاسپ حکم آن فینالیست سزاواری را داشتند که با شکست دادن مشکلات به مرحله نهایی رسیدند و در کمال شایستگی با جام به خانه بازنگشتند. گرشاسپ نمونهای امیدوارکننده از آیندهای بود که ما برای کشورمان آرزو میکردیم؛ تجربه یک اثر ماندگار به زبان مادری. با این حال ما هیچگاه قدمی درست در جهت این رشته برنداشتهایم. سازندگانمان در راستای اتفاقات عصر حاضر، بارها و بارها تغییر هویت دادند و ژانر عوض کردند. با شروع محبوبیت بازیهای Tower Defence و به لطف عناوینی نظیر Plants Vs Zombies سازندگانمان با تهیه مواد اولیه، یک دستگاه فتوکپی و چند عدد دیویدی خام، همینجور Tower Defence ترشح میکرند و کپی میکردند و به جایی نمیرسیند و همینجور تکرار میشدند. Clash Of Clans آمد، مواد اولیه تغییر کرد، دستگاه فتوکپی هم اینبار بازیهای اندروید چاپ میکرد و همینجور سوپرسلوارانه Clash Of Clans بود که از دهانه استودیوها بیرون میزد. کانتر استریک و بتلرویالها به محبوبیت رسیدند، مینیپابجیها و «زولا»ها بیرون آمدند. همه آنها یک وجه اشتراک داشتند و یک ضعف. آن وجه اشتراک تکرار فرمول موفق دیگر سازندگان بود؛ آن بازیها را میتوانیم به بیابان خلاقیت تشبیه کنیم. و دیدگاه تجاری سازندگان شد ضعف بزرگی که بر هنر و هنرمندان این حوزه، مهمتر از همه بازیهای وطنی سایه انداخت.
حالا Flipping Filip آمده تا قواعد را تغییر دهد. تا نشان دهد که خلاقیت و هنر را نباید در جای نادرستی جستجو کرد. فلیپ کارمند سادهای در بخش بایگانی یک شرکت بزرگ است که دست بر قضا زندگی کاملا نرمال و یکنواختی دارد. حضور او در میان قفسههای اسناد و مدارک این کمپانی درحالی که با ساعتها فعالیت یکنواخت همراه میشود، از او یک شخصیت محزون و افسرده نمیسازد. ظاهرا فلیپ به همچین دنیایی وابستگی دارد. اما خب در ظاهر ساده و بیآلایش زندگی فلیپ یک بُعد دیگر هم وجود دارد. با یک عطسه، فلیپ رخ دیگری از ماهیتش را به رخ میکشد.
Flipping Filip طرح و قالبی کمیکبوکی دارد (یا لااقل اینگونه به نظر میرسد). شخصیتهای داستان بیشتر شبیه به مینیونهای معروف سینما هستند که البته تعاریف خاص و مخصوص خود را ارائه میکنند. تم و بستری که بازی Flipping Filip در آن جریان دارد شما را به یاد عناوین معروف این ژانر نظیر machinarium میاندازد. سازندگان هرگونه کمبودی را با نوعی شگرد پوشش دادهاند. عدم صداگذاری کاراکترها (به طور معمول) باعث شده تا تمی کمیکبوکی برای انتقال هدف و مقصود آنها طراحی شود. دیالوگهای آنها مانند ابری در بالای سرشان شکل میگیرد و بازیکنان با دیدن آنها متوجه میشوند که هدف فلیپ از بودن در اینجا چیست.
استودیوی سازنده بازی Flipping Filip همون مجموعهای است که مدتی پیش مراحل ساخت بازی استراتژیک «هردنبیل» را به سرانجام رساند. استودیوی Deedema اینبار به کارگردانی معین صمدی بر روی بازی Flipping Filip کار میکنند که برای ما ایرانیها به طور رسمی در جریان TGC ماه اخیر معرفی شد. جالب است بدانید که این بازی تنها توسط پنج نفر عضو اصلی درحال توسعه است و حدودا نه ماه از شروع کار آنها میگذرد. یقیقنا تعداد فوق العاده پایین توسعهدهندگان بازی Flipping Filip باید موضوع نگران کنندهای باشد، اما با تجربه دموی عمومی بازی شما نیز مثل ما به این نتیجه میرسید که آنها درک درستی از بازیسازی به عنوان یک مجموعه مستقل دارند.
بازی Flipping Filip عنوانی است که شانس حمایت توسط اسکوئر انیکس را دارد و به همین منظور در اسکوئر انیکس کالکتیو حضور پیدا کرد. ظاهرا هنوز هیچ ناشر حقوقی بینالمللی برای این بازی در نظر گرفته نشده یا دست کم، هیچ شرکتی تمایلی برای این کار نشان نداده است. از آنجایی که بازی Flipping Filip به طور کامل با زبان انگلیسی طراحی و توسعه یافته، طبیعی است که سازندگان آن را با هدف انتشار در بازارهای جهانی تولید کرده باشند. تا کنون اطلاعات بسیار کمی از دستاورد جدید سازندگان ایرانی منتشر شده که البته باید انتظار داشت در طول ماههای آینده خبرهای بیشتری از آن به اشتراک گذاشته شود. اگر چه انتظار میرود با چنین تیم کوچکی که درحال توسعه بازی Flipping Filip هستند، با تاریخ انتشار آن ماهها یا حتی سالها فاصله داشته باشیم.
به هر ترتیب بازیکنان میتوانند هماکنون از طریق این آدرس به تجربه دموی کوتاه بازی بپردازند و از باقی جزئیات جا مانده در این مقاله آگاهی یابند. بازیهای ایرانی درحال حاضر به نقطعهای رسیدهاند که میتوان در میان دهها بازی تکراری و عاری از خلاقیت، نمونههایی نظیر Flipping Filip را جستجو کرد. بازیهایی مانند Children Of Morta نیز وجود دارد که ما ایرانیها میتوانیم برای موفقیتشان سهم خودمان را داشته و از آنها به هر طریقی حمایت کنیم. به هر حال باید دید که آیا سازندگان این بازیها در آینده تاریخ انتشار یا جزئیات دیگری از بازی را به اشتراک خواهند گذاشت یا خیر.