پس از تجربه نزدیک به یک ساعته بازی Control در مراسم E3 امسال، میتوان گفت عنوان جدید استودیو رمدی یکی از کاملترین آثار آنها به شمار میرود.
سایت گیمنیگ بولت توانسته است بازی Control را تجربه کند و اکنون ما نوشتهی آنها از این تجربه را برای شما ترجمه کردهایم….
در دموی قابل بازی همچون اثر پیشین رمدی، Quantum Break با بخش کوچکی از مکانیزمهای گیمپلی و سینماتیکهای داستانی روبه رو شدیم که به احتمال قوی دلیل آن کار بر رفع نواقص احتمالی و از بین بردن باگهای بازی تا زمان انتشار رسمی آن است. اما با این حال باید گفت که بازی Control از هم اکنون اثر بهتری، چه از نظر فروش احتمالی و چه از نظر کیفیت، نسبت به آثار قبلی استودیو به نظر میرسد.
با وجود آنکه بازی Control در ژانر شوتر اکشن سوم شخص طبقهبندی شده اما به زیرمجموعههایی همچون دلهره و وحشت روانشناسیگونه پیونده خورده است. این ژانرهای فرعی به شدت در بحث داستان و رشد شخصیتهای آن، نمود پیدا میکنند. به علاوه زمانی که در تک تک منافذ و تار و پود معماری خشن و وحشیانه محیط بازی رسوخ پیدا میکنند، مهمتر جلوه میکنند. موجودیت خاصی درون بازی حضور دارد و حس میشود که وقتی داخل اتاق بزرگی قرار میگیرید، میدانید که همیشه آن چیز فراطبیعی از راه دور در حال تماشا کردن شما است.
رئالیسمی که استودیو رمدی در این اثر به کار برده، از مقدار زیادی خون قرمزرنگ و نورپردازیهای تیره استفاده شده تا چنین لحظات دلهرهآوری را تشدید ببخشد. تعداد زیادی از موجودات فراطبیعی همواره آماده هستند که مخفیانه به شما حمله کنند و جانتان را بگیرند. طراحی مراحل طوری چیده شده که جهان بازی همواره در حال تغییر کردن است و همیشه این حس به بازیکن القا میشود که مبادا از دیوار یا لولههای آب، خطری او را تهدید کند.
وقایع بازی در داخل و بیرون اداره فدرال کنترل (FBC) رخ میدهد. مرکز فرماندهی دولتی رسیدگی به اتفاقات ماوراء الطبیعه که اکنون به “قدیمیترین خانه” (Oldest House) نامی که برای واقعه انتخاب کردهاند تبدیل شده است. جسی فیدن، شخصیت اصلی نیز از این همینجا وارد داستان میشود. او که به تازگی و به واسطه اتفاقات مرموزانه و غیرمعقولی به مقام رئیس اداره منصوب شده، از اسلحه کمری خاصی تحت عنوان “اسلحه خدمت” برای از بین بردن موجودات فراطبیعی استفاده میکند که همه جا نیز آن را با خود حمل میکند.
در دموی بازی، به حسی ماموریتی داده میشود تا مکان “قدیمیترین خانه” را بررسی کند و بفهمد دقیقاً چه اتفاقی دارد آنجا رخ میدهد، چه بلایی بر سر کارکنان اداره آمده و چرا مردم به حالتی تسخیر شده در آمدهاند. در حالی که او همزمان تلاش میکند تا به کمک افراد اداره فدرال کنترل، از گذشته خود باخبر شود. اگرچه تجربه بازی Control در اکثر اوقات حالتی خطی را دنبال میکند، اما برخی اوقات شما را داخل حلقه چرخشی نیز قرار میدهد تا بتوانید راه عبور از یک مکان به مکان دیگر را پیدا کنید.
بر خلاف کوانتوم بریک که ماموریت را در نقطه الف شروع میکرد و دستور میداد به نقطه ب بروید و سر راه چندین دشمن را هم از بین ببرید، در بازی Control آزادی نسبتاً کاملی در اختیار بازیکن قرار میگیرد تا کُل منطقه را بازرسی کند و سپس به بخش بعدی برود. به همین خاطر برای اولین بار در تاریخ بازیهای استودیو رمدی میتوانید کوئستهای جانبی را دریافت کرده و تجربه کنید.
گردش در هر مرحله و آشنا شدن با محیط آن، کلید اساسی برای پیشرفت در بازی است و به همان اندازه، با دقت درنظر گرفتن اتفاقات در حال رخ دادن برای هر یک از مراحل نیز مهم هستند. در حین تجربه کردن دموی بازی، بازیکن در چندین اتاق به دام افتاد و تلاش میکرد تا درک کند جای هر چیز کجاست و چگونه به اهداف خاص ماموریت دست پیدا کند. بسیاری از معماها حول جابجا کردن جریان نیروی تولید شده توسط مولد برق به اسلاتهای خالی برای به جریان انداختن نیرو در اتاقهای مدنظر میگذرد.
ترکیب هدفمند و هوشمندانهای که برای ساخت چنین مراحلی به کار رفته، باعث شده حس همیشه در جریان بودن را به بازیکن القا کند، چرا که هر چیزی که در کنار او قرار دارد تکان میخورد. و برخی اجسام نیز از عمد و طبق ارادهای غیرطبیعی جابجا میشوند. بسیاری از این جریانات توسط افکتهای نورپردازی شومی که پیش از این نیز اشاره شده بود، به تصویر کشیده میشوند که پیدا و نهان شدن اجسام در تصویر را به وضوح نشان میدهد. زمانی که یک جسم به یکباره تکان میخورد، شما میدانید که اتفاقی فراطبیعی در حال رخ دادن است و باعث ترس و دلهره میشود.
زمانی که بازیکن در حال کشف کردن مناطق مختلف کارخانه صنعتی داخل “قدیمیترین خانه” است، با دشمنان بازی که Hiss نامیده میشوند روبه رو میشود که همیشه در حالت آماده باش قرار دارند و از ناکجاآباد و ناگهانی مقابل شخصیت قرار میگیرند. این موجودات سیاه رنگ شرور، همان انسانهایی هستند که در اداره مشعول بکار بودند و اکنون به چیز غیرقابل توصیفِ فراطبیعی آلوده شدهاند. آلودگی که اکثر طرفداران استودیو رمدی نظیر آن را در بازی آلن ویک نیز دیده بودند. Hiss بسیار موذی است و علاقه دارد مخفیانه از گوشه و کنج اتاقها یا حتی از در اتاقی که تازه باز کردهاید، نمایان شود و سپس به حالت مه غیرطبیعی نیز غیب شود. از بین بردن آنها کار آنچنان سختی نیست اما اگر تعدادشان زیاد باشد، میتوانند آسیب جدی به شخصیت اصلی برسانند و باید هرچه زودتر نابود شوند.
برای از بین بردن این موجودات همانطور که گفته شد، جسی از اسلحه کمری تحت عنوان “اسلحه خدمت” استفاده میکند. همچون دیگر المانهای به کار رفته در ساخت بازی Control، این اسحله نیز قابلیت تغییر و ارتقا دادن از طریقههای مختلفی را دارد، به علاوه اسلحه خدمت حکم مخلوقی از واقعه فراطبیعی درون اداره را دارد و به همین خاطر هیچوقت خشابهای آن به پایان نمیرسد.
صحبت از ارتقا دادن شد، باید اشاره کرد که جسی به قدرتهای متنوعی در طول جریان داستان دست پیدا میکند. او همچون اسلحه خدمت، تجربه کسب میکند و این اجازه را پیدا میکند تا قدرتهای خود را در درخت مهارتهای شخصیتی ارتقا بخشد. در دموی اجرا شده بازیکن از قابلیت ذهنی که میتوانست اجسام را از روی زمین بلند کرده و به نقطه دیگری با قدرت پرتاب کند، استفاده کرد. این قدرت در موقعیتهای تنگ و سخت بسیار کاربردی است و به قدری مفید بود که حتی در لحظاتی که لزومی در استفاده از آن نبود نیز بازیکن علاقه داشت بار دیگر از قابلیت ذهنی بهره ببرد.
تجربه بسیار دلچسبی به نظر میرسد، شما میتوانید تقریباً هر چیزی که در گوشهای افتاده را بردارید و به سمت دشمنان خود پرتاب کنید یا آنکه به راحتی مواد انفجاری را برداشته و عده زیادی از “هیسها” را در کثری از ثانیه نابود کنید. در دمو شاهد قابلیت دیگری همچون حرکت سرعتی شناوری بودیم که به جسی این قدرت را میداد تا در هوا شناور شده و به سمت و سوی مختلف به سرعت حرکت کند و به مکانهای بالاتر یا دور از دسترس، نقل مکان کند. قابلیتی که مطمئناً برای حل معماهای مختلف بازی نیز به کار خواهد رفت.
در مجموع باید گفت اگرچه تجربه دموی بازی Control در E3 بسیار کوتاه و کم بود، اما بسیار زیبا و عالی از آب در آمده بود. با پتانسیلی که در بازی دیده میشود میتوان به این امر باور داشت که در روز اول انتشار خود، اثر کاملتر و بینقصتری نسبت به تجربه Quantum Break خواهد بود. کیفیت کاری ساخته جدید استودیو رمدی بسیار بالا است و صبر کردن تا ماه آگوست، کار سختی به نظر میرسد..