مسلما یکی از عواملی که سبب عدم رشد و شکوفایی صنعت بازیهای رایانهای و بازیسازی در کشورمان شده، قیمت بازیهای خارجی است. اما انتظار میرود در فضای پسابرجام و تغییرات مثبت اقتصادی و افزایش سطح روابط که با کشورهای دیگر رخ خواهد داده شود اندکی به اوضاع این حوضه سر و سامان داد و با افزایش قیمت بازیهای خارجی و اجرای یک طرح داخلی تحت نام «کپی رایت ایرانی» قاعده بازی را به نفع بازیسازان وطنی تغییر داد. برای کسب اطلاعات بیشتر با گیمشات همراه باشید.
در همین راستا آقای جواد امیری در گفتوگویی با خبرگزاری ایسنا بیان داشته است:
اولا اگر کسی بتواند با توجه شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکتهای خارجی در پسابرجام، از طریق شرکتهای اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، به عنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد.
وی در ادامه افزود با توجه به شرایط اقتصادی امروز، عرضه بازی در کشور برای ناشران چندان به صرفه نیست در نتیجه ملزم به انجام تغییراتی هستیم و ادامه داد:
در مرحله دوم خودمان یک کپی رایت داخلی راه انداختیم و از طریق مزایده بازیهای خارجی را به شرکتها واگذار میکنیم. این مکانیزم هم به این صورت است که هر ماه بازیها که قرار است انتشار بینالمللی پیدا کنند، با هماهنگی انجمن ناشرین در ماه ۲۰ بازی انتخاب میشود، افراد ناشر درخواست خود را برای دریافت بازی ارائه میدهند و به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان که در زمینه حمایت از بازیهای رایانهای سرمایهگذاری کردند، کوپن مجازی دریافت میکنند، برای بازیها پیشنهادات خود را ارائه میدهند و در نهایت شرکتی که در مزایده بیشترین پیشنهاد را داشته باشد آن بازی را برنده میشود.
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره مزایده میان شرکتها برای واگذاری بازیهای خارجی توضیح داد، اواخر سال ۹۴ شیوهنامهای به موسسات و شرکتهای مجاز ناشر تبیین و ابلاغ کردیم که در آن جزئیات برگزاری مزایده در سال جاری به اطلاع عموم رسید و هدف از تدوین این شیوهنامه این بود که ناشرین مجاز چراغ راهی برای سال ۹۵ پیش رو داشته باشند و بر اساس آن برنامههایشان را تنظیم کنند.
امیری هدف از اجرای این طرح را افزایش قیمت بازیهای خارجی در بازار ایران با ایجاد انحصار دانست و بیان کرد:
مشکل عمده ما این است که بازیهای خارجی با بهترین کیفیت با نازلترین قیمت در بازار توزیع میشود ولی بازیهای ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازیهای خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکستخورده است.
در بخشی از سخنان ایشان آمده است بازیها در خارج از کشو با قیمتی کمتر از ۶۰ دلار عرضه نمیشوند و این درحالی است که کمتر از ۴۸ یا ۷۲ ساعت شما میتوانید آن بازی را در بازارهای ایران با قیمتی بسیار نازل و در حد ۲ هزار تومان خریدداری کنید! در نتیجه با هر شرایطی بازیباز ایرانی به سمت خرید عناوین وطنی نمیرود. و با رقابتی کردن قیمت بازیها بیتردید مسئله کیفیت بازی به میان میآید و این به نفع بازیسازان ایرانی است.
امیری در پاسخ به چگونگی برخورد با انتشار بازیهای غیرقانونی گفت:
اگر بازی در ایران صاحب داشته باشد، قاعدتا خود ناشر داخلی هم به عنوان یکی از بازوهای اجرایی ستاد مبارزه با بازیهای رایانهای غیرمجاز فعالیت خواهد داشت و مراکزی که نسبت به عرضه بازی از طریق غیرمجاز اقدام میکنند معرفی خواهند شد. امیدواریم ستادهای فرعی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در شهرهای مختلف فعال شود و ما اگر بتوانیم ۵۰ درصد هم در جمعآوری بازیهای خارجی توفیق داشته باشیم باز برای ما موفقیت است.
وی با اشاره به ورود مایکروسافت به کشورهای در حال توسعه مانند ایران و مقایسه آن با حضور بازیهای خارجی اظهار کرد در حوزه بازی تا الان افرادی که برای مذاکره رفتند هیچ توفیقی پیدا نکردند که بتوانند کپی رایت بازیهای خارجی را تهیه کنند؛ اما زمزمههایی به گوش میرسد که شرکتهای خارجی با قیمت نازلتری برای بازارهای ایران بازیهای خود را عرضه کنند.
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش پایانی مصاحبه خود بیان داشت ما در مقابل قدرت ویندوز و شرکتی مانند مایکروسافت قدرتی نداریم و در نتیجه باید از تصمیمات آنها پیروی کنیم، اما بازیهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردارند و توان رقابت را دارند که با اندکی گران شدن بازی و توجیهپذیر شدن ساخت بازی عملا بازیهای کیفی ساخته شود، کما اینکه در حال حاضر هم بازیهای شرکتهای ما در حوزه موبایل با نمونههای خارجی برابری میکند. در پایان امیری با توجه به نام گذاری امسال به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» افزود:
ما فرمایشات مقام معظم رهبری را در سالهای گذشته آویزه گوش خود قرار دادیم، در بحث حمایت از تولید داخلی و بازیها قدمهای خوبی برداشتیم همچنان که سال گذشته هولوگرام حمایتی به بازیهای ایرانی میدادیم و از شرکتی که بازی ایرانی تهیه و تولید میکرد حمایت میشد. برای دستور نامگذاری سال جدید نیز کارگروهی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای تشکیل شده و کارهایش را انجام میدهیم.
حال نظر شما چیست؟ آیا با افزایش قیمت بازیهای خارجی موافق هستید یا معتقدید سیاستی دیگر برای بهبود وضعیت صنعت بازیسازی در ایران میبایست اتخاذ شود؟