آقای فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، اعلام کرده است که بازیکنان نباید انتظار داشته باشند تا هر ۲ سال یک بار کنسول ایکس باکس جدیدی از طرف مایکروسافت به بازار عرضه شود. او همچنین خاطرنشان کرد که نمیداند بعد از اسکرپیو، چه کنسولی از طرف شرکت مایکروسافت عرضه میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر با گیمشات در ادامه این مطلب همراه باشید.
همانطور که میدانید، جدیدترین کنسول شرکت مایکروسافت که با اسم رمز پروژه اسکورپیو شناخته میشود، قرار است در تعطیلات سال آینده میلادی به بازار عرضه شود. یعنی دقیقا ۴ سال پس از عرضه ایکس باکس وان، شاهد عرضه کنسول جدیدی از مایکروسافت خواهیم بود که با توجه به تاریخ عرضه کنسولهای مختلف، این دوره واقعا کوتاه به نظر میرسد.
آقای اسپنسر در جواب به پرسش سایت گیم اینفورمر مبنی بر اینکه آیا بعد از عرضه اسکورپیو، شاهد معرفی کنسول جدیدی از طرف شرکت مایکروسافت خواهیم بود یا خیر؟ گفته است که هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است، اما دوست ندارد تا این صنعت به جایی برسد که بازیکنان هر ۲ سال یک بار خواستار کنسول جدیدی باشند. او در ادامه گفت:
که اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که واقعا نمیدانم بعد از اسکورپیو چه کنسولی از طرف شرکت مایکروسافت معرفی خواهد شد. ما در حال فکر کردن در مورد آن هستیم و همواره داریم شرایط و گرایشات بازیکنان، قیمت قطعات و لوازم را بررسی میکنیم و همیشه از خود این سوال را میپرسیم که آیا میتوانیم کنسول جدیدی را عرضه کنیم که بازیکنان و مردم را به خود جذب کند یا خیر؟
وی افزود:
به شخصه دوست ندارم که تجارت کنسولی به جایی برسد که هر ۲ سال شاهد عرضه کنسول جدیدی به بازار و قفسه فروشگاهها باشیم، چرا که مدل تجارت کنسولی با دیگر سخت افزارها به کلی فرق میکند و چنین روندی (روند ۲ ساله) به ضرر این صنعت تمام خواهد شد. بهترین مخاطب برای بخش ایکس باکس کسی است که کنسول را بخرد و بازیهای زیادی را روی آن اجرا کند.
این وضعیت ایدهآلی برای ما هم از لحاظ تجاری و غیره به حساب میآید. من لازم نمیبینم تا مخاطبین را مجبور کنم که حتما کنسول جدیدتر را بخرند و نمیخواهم یک جهش مصنوعی در روند کنسول سازی و تجارت کنسولی با عرضه آن هر ۲ سال یک بار به وجود بیاورم.
اسپنسر یک بار دیگر تاکید کرد که شرکت مایکروسافت تصمیمی در این باره نگرفته است و شاید بنا به شرایط، همه چیز در آینده تغییر کند.
او گفت که درمورد آینده هیچ چیز قطعی نیست و هنوز هیچ کس نمیداند که چند سال بعد چه اتفاقی در این زمینه خواهد افتاد و کنسولهای بعد از اسکورپیو به چه شکل و در چه بازه زمانی عرضه خواهند شد. هدف من این نیست تا تجارت کنسولهای بازی را به مدل تجارت کارتهای گرفیک نزدیک کنم و نباید همانطور که هر ساله شرکتهای انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) چندین کارت گرافیک را به بازار عرضه میکنند ما هم برای داشتن کمی قدرت گرافیکی بیشتر چندین کنسول را به بازار عرضه کنیم. به نظر من تجارت کنسولی باید با تجارت کارت گرافیک تفاوت داشته باشد و ما باید سخت افزاری را به وجود بیاوریم که در راستای اکوسیستم بازیها و تلویزیونها باشد.
اگر خاطرتان باشد، آقای اسپنسر در ماه آگوست اعلام کرده بود که شرکت مایکروسافت ایدههایی در مورد کنسولی که بعد از اسکورپیو قرار است عرضه شود، در چنته دارد.
آقای آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، مدیر بازاریابی ایکس باکس، اخیرا در مصاحبهای اعلام کرده است که نسل کنسولها از چرخه سنتی خود فاصله گرفته و دیگر هرگز مانند گذشته نخواهند شد. او معتفد است که برند ایکس باکس میخواهد به جای محدود شدن به یک کنسول، به خانوادهای از دستگاههای مختلف تبدیل شود که با هم در ارتباط بوده و تمام محتوا و وسایلی که برای یکی از این دستگاهها خریداری کنید، برای تمامی آنها قابل اجرا و سازگار خواهند بود.
آقای گرینبرگ در این مورد گفته است که ما فکر میکنیم نسل کنسولها به شیوه سنتی در آینده جایی نخواهد داشت. ما معتقد هستیم که با اسکورپیو میتوانیم یک جامعه بزرگتر و پویاتری را به وجود بیاوریم. هدف ما این نیست که با عرضه آن کنسول، نسل جدیدی را به وجود بیاوریم، بلکه میخواهیم یک خانواده از داستگاههای مختلف تحت برند ایکس باکس را خلق کنیم که همه بازیها و وسایل آنها با یکدیگر سازگار خواهند بود.
لازم به ذکر است که هنوز قیمت نهایی کنسول اسکورپیو مشخص نشده است، اما با توجه به تبلیغات که آن را یک دستگاه « اعلا » خطاب میکنند و همچنین قدرت بیشتری که از کنسول پلی استیشن ۴ پرو دارد (طبق گفتههای مایکروسافت) به نظر نمیرسد که با کنسول ارزان قیمتی طرف باشیم.