استودیوی گوریلا گیمز در نسل هشتم کنسولها، با ساخت و طراحی یک موتور گرافیکی قدرتمند و توانا، بازیهای با کیفیت و فوقالعادهای را برای بازیبازان به ارمغان آورد. حال، شاید برایتان سوال شود که این استودیو چرا تصمیم به ساخت یک موتور کاملا اختصاصی و جداگانه گرفت؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
تا کنون دو بازی نسل هشتمی استودیوی گوریلا گیمز (Guerrilla Games)، یعنی Horizon Zero Dawn و Killzone Shadow Fall با موتور گرافیکی دسیما (Decima Engine) ساخته شدهاند. این موتور همچنین در این روزها، عصای دست هیدئو کوجیما و تیم او در استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) شده و آنها با این موتور قدرتمند و حرفهای، در حال ساخت و تولید بازی مورد انتظار Death Stranding هستند. با تمام این تفاسیر و توضیحات، در عصری که موتورهای رایگان و ترد پارتی با قابلیت شخصی سازی بسیار آسان و راحت در دسترس قرار گرفتهاند، چرا استودیوی گوریلا گیمز به خود زحمت میدهد و موتور کاملا اختصاصی خود را با نام دسیما ارایه مینماید؟
قطعا قصد ما در این جا، نکوهش حرکت و کار استودیوی گوریلا گیمز نیست و نتایجی که این استودیو با بازیهای خود به دست آورده، همه چیز را توضیح میدهند اما قطعا برای همه ما سوال پیش میآید که چرا سرمایه گذاری و هزینه کردن برای یک موتور کاملا اختصاصی صورت میگیرد؟ طبق توضیحات استودیوی گوریلا گیمز، موتور دسیما کاملا شخصی سازی شده طراحی شده چرا که تیم سازنده قصد داشته تا روی تک تک جزئیات توسعه بازی از نظر فنی، تسلط و کنترل داشته باشد و حتی قسمتی از آن از زیر کنترل آنها خارج نشود. آنها توضیح میدهند که در صورت استفاده از یک موتور ترد پارتی، چنین اتفاقی رخ میداد و مورد پسند تیم نبود. آقای Michiel van der Leeuw، کارگردان فنی استودیوی گوریلا گیمز، طی یک مصاحبه جدید این گونه صحبت میکند:
ما دوست داریم چیزهایی را خلق کنیم و شرکت ما افراد خلاق و مخترع زیادی را جذب میکند. برای ما، این مهم است که حس کنیم برروی چیزی که میخواهیم در آینده انجام دهیم، تسلط داریم. شما فکر کنید که یک سرویس ترد پارتی مانند Morpheme که لازمه انیمیشن است، توسط Zynga خریداری میشود و در آخر Zynga آن را از کار میاندازد. این یک یادآوری برای آن است که بعضی مواقع، بهتر است تا خودتان بسازید.
صحبتهای آقای Michiel van der Leeuw به نظر کاملا درست میآید. تیم سازنده در استودیوی گوریلا گیمز، حس کرده که نیازهای خاصی برای ساخت و توسعه عناوین داشته و آنها با ساخت یک موتور کاملا اختصاصی و شخصی سازی شده، این نیازها را به خوبی برطرف کردهاند. نتیجه کار در انتها، دو بازی Killzone Shadow Fall و Horizon Zero Dawn میشود که هر کدام از نظر فنی و بصری، بی نظیر و فوقالعاده هستند. کارگردان فنی استودیوی گوریلا گیمز در ادامه توضیح میدهد:
بعضی مواقع به موتور شخص دیگری نگاه میکنم و با خود فکر میکنم که این موتور، دقیقا همان کاری را انجام میدهد که تو میخواهی و حتی پا را فراتر نیز میگذارد. من به فکر فرو میروم که باید موتور را به این شکل طراحی میکردیم.
او ادامه میدهد:
ما قصد داریم چیزهایی را بسازیم که توانایی بیشتری نسبت به نیازهای فعلی ما داشته باشند و همین موضوع، پروسه ما را کند و آهسته میکند، زیرا ما یک موتور پیچیده را ساختیم و زمانی که کسی به ما میگوید که میخواهیم با استفاده از موتور شوتر اول شخص خود یک بازی جهان آزاد بسازیم، ما میگوییم: این کار زیادی را میطلبد اما ما میتوانیم آن را انجام دهیم.
باید منتظر بمانیم و ببینیم که فرد خلاقی مانند هیدئو کوجیما و تیم او در استودیوی کوجیما پروداکشنز، چگونه از موتور دسیما استفاده میکند و چه محصولی را به ما تحویل میدهد. تا کنون، دو بازی شاهکار (از نظر فنی و بصری) با استفاده از موتور دسیما ساخته شدهاند که یکی از آنها، قطعا پیشرفته ترین بازی جهان باز فرست پارتی سونی محسوب میشود.